بازاريابی محتوا (Content marketing) يكی از روش‌های بازاريابی ديجيتالی است. زمانی كه محتوايی مفيد و كاربردی از طريق وب سايت، فروشگاه اينترنتی، مقالات، صفحات مجازی به اشتراک می­گذاريم، كاربران فضای مجازی و اينترنت از وجود كسب و كار ما و فعاليت ما آگاه می­شوند و می­خواهند كه از خدمات ما بهره ببرند و از محصولات ما خريداری كنند.

در واقع از طريق محتوای سايت ما متقاضيان وب سايت و محصولات ما زياد می­شود و به اين روش بازاريابی محتوا گفته می­شود. در اين مقاله با اين موضوع بيشتر آشنا می­شويم و همچنين روش‌ها و انواع گوناگون آن را خدمت شما عزيزان معرفی می­كنيم.

همچنین شما عزیزان اگر می‌خواهید راجع به سایر مطالب تخصصی ما در زمینه طراحی سایت، سئو، طراحی اپلیکیشن، دیجیتال مارکتینگ و غیره بیشتر بدانید، به صفحه مقالات وب فهم مراجعه کنید.

مقدمه بازاريابی محتوا

content marketing یا همان بازاریابی محتوا برای موفقیت و پیشرفت هر کسب و کار اینترنتی و دیجیتالی، امری ضروری است. اما امروزه متاسفانه بسیاری از مدیران وب سایت یا این موضوع را امری بیهوده و ساده میپدارند یا اینکه اصلا آشنایی کافی را با این روش بازاریابی ندارند و حتی اسم آن نیز به گوششان نخورده است. بی اطلاعی کارشناسان سئو و وبمستر و مدیران وب سایت از این موضوع باعث شده است تا بیشتر کسب و کارها با مشکل کمبود محتوای مفید مواجه بشوند.

در این مقاله به طور جامع راجع به این موضوع صحبت میکنیم. شاید شما هم از این موضوع آگاهی لازم را نداشته باشید و یا بخواهید کسب و کار خودتان را تازه راه اندازی کنید یا تولید محتوای خوب نداشته باشید و به این موضوع نیاز دارید پس در ادامه با ما همراه باشید تا تمامی نکات را باهم بررسی کنیم.

بازاريابی محتوا چيست؟

زمانی كه شما مقالات يا محتوايی را از کسب‌وکارتان به‌صورت رايگان انتشار می­دهيد، كاربران به شما اعتماد می­كنند چون نكاتی را در حوزه كسب و كار خود به آنها آموزش می­دهيد و بيان می­كنيد. بازاريابی محتوا نوعی از روش بازاريابی است كه صاحب كسب و كار و برند می­كوشد با اشتراک گذاشتن مطالب آموزشی و سرگرم‌کننده به آگاه بخشی مخاطبان كمک می­كند.

با اين روش بازاريابی ما كاربران را مجبور نمی­كنيم كه حتماً از ما خريد كنند بلكه با انتشار مطالب مفيد و توليد محتوای خوب آنها را راهنمايی می­كنيم تا بهترين تصميم را دررابطه‌با خريد خود بگيرند و شايد از ميان انتخاب‌های آنها وب سايت ما بهترين گزينه برای اعتماد و خریدکردن باشد.

بازاریابی محتوا چیست؟ و چه ضرورتی دارد؟ | وب فهم
بازاریابی محتوا چیست؟ و چه ضرورتی دارد؟

تعریف بازاریابی محتوا از زبان متخصصین

  • بازاریابی محتوا به فرایندی در کسب و کار گفته می‌شود که با تولید محتوای جذاب، مفید و مجاب‌کننده باعث جذب و درگیرشدن مخاطبان کسب و کار می‌شود. (جو پولیتزی، بنیان‌گذار انستینو بازاریابی محتوا (CMI))
  • بازاریابی محتوا به فرایندی در کسب و کار گفته می‌شود که با تولید محتوای جذاب، مفید و مجاب‌کننده باعث جذب و درگیرشدن مخاطبان کسب و کار می‌شود. (دمین رایان، نویسنده کتاب Understanding Digital Marketing)
تعریف بازاریابی محتوا از زبان متخصصین | وب فهم
تعریف بازاریابی محتوا از زبان متخصصین

فرق تبلیغات با بازاریابی محتوا

به این موضوع دقت داشته باشید که بازاریابی محتوا با تبلیغات دارای تفاوت هستند. تبلیغات دارای روش‌های گوناگونی است که امروزه بسیاری از کسب و کارها آن را به‌صورت سنتی انجام می‌دهند. در واقع در تبلیغات و بازاریابی آن هم به روش سنتی هیچ اطلاعات مفیدی در اختیار کاربر شما نمی‌گیرد و فقط با روش‌های مختلف کاربران را از وجود برندتان باخبر می‌کنید. اما در بازاریابی محتوا آن چیزی که خیلی برای شما مهم است، باارزش بودن و کیفیت بالای محتوا است.

اگر محتوای باارزش انتشار دهید کاربر شما به دلیل باکیفیت بودن محتوای شما تبدیل به مشتری می‌شود و می‌توانید با آنها تعامل برقرار کنید؛ اما روش‌های سنتی بازاریابی تعامل میان شما و کاربران ایجاد نمی‌کند.

فرق تبلیغات با بازاریابی محتوا چیست؟ | وب فهم
فرق تبلیغات با بازاریابی محتوا چیست؟

ضرورت اهمیت بازاریابی محتوا

چرا بازاریابی محتوا مهم است؟ این سبک بروز بازاریابی امروزه بسیار اهمیت دارد؛ اما چرا و به دلایلی؟ در ادامه چند دلیل بسیار مهم اهمیت این موضوع را باهم بررسی می‌کنیم.

  • ایجاد اعتماد مخاطبان و بازدیدکنندگان به شما

هر چه شما اطلاعات مفیدتر و کاربردی‌تری به مخاطبان خود ارائه دهید، آنها به شما بیشتر اعتماد می‌کنند و با خیال راحت‌تری از خدمات و محصولات شما استفاده می‌کنند.

  • ایجاد برندینگ

برندسازی (برندینگ) کار بسیار سخت و زمان‌بری است که هر کسب‌وکاری نیاز دارد. اما این کار بسیار هزینه بر است. اگر شما محتوای باارزش ایجاد کنید، قطعاً گام بسیار بزرگی در این راستا برداشتید.

اگر به‌صورت مستمر و دائم، محتوای مفید و کاربردی ایجاد کنید مخاطبان وب سایت شما روبه‌رشد هستند. با تولید محتوای مفید و به‌روزرسانی محتوای قبلی نه‌تنها گام مهمی در سئو سایت برداشته‌اید؛ بلکه رضایت کاربران خود را به دست آوردید.

  • جذب مخاطب

با تولید محتوای سودمند مشتریان واقعی کسب و کارتان را به دست می‌آورید. کسانی که به محصولات و خدمات شما علاقه دارند یا محصولات شما موردنیاز آنها است از طریق محتوا شما را پیدا می‌کنند و از محصولات شما استفاده می‌کنند.

  • بازگشت مخاطب

اصولاً مردم به سایت‌هایی سر می‌زنند که به آنها اعتماد دارند و می‌دانند که دائم و به‌صورت مستمر فعالیت دارند و محتواهای جذاب انتشار می‌دهند. پس‌تولید محتوای خوب به‌صورت منظم باعث می‌شود تا کاربران به‌صورت دائم به سایت شما سر بزنند.

  • نرخ بازگشت سرمایه

بازاریابی محتوا هزینه خیلی بالایی ندارد؛ اما زمان براست. با انجام بازاریابی محتوا چندبرابر بازاریابی به روش سنتی مشتری جذب می‌کنید. فقط امکان دارد اوایل کار و در دو ماه اول نتیجه مطلوب را نبینید.

مراحل تبدیل مخاطب به مشتری

به سه مرحله بسیار مهمی که مخاطب خود را به مشتری تبدیل می‌کنید، توجه داشته باشید.

آگاهی

قطعاً کاربر شما یک سؤال یا یک نیازی دارد. موضوع خود را جستجو کرده و در جست‌وجو به سایت شما می‌رسد. در واقع او یا با جست‌وجو محصول موردنظر خود به محصولات شما می‌رسد یا سؤالی را جست‌وجو می‌کند که شما در مقالات خود به توضیح آن پرداختید. اگر مقاله شما یا محتوای شما مورداعتماد و مفید باشد او را آگاه کردید و او نیز به شما اعتماد خواهد کرد.

مرحله ملاحظات

در این مرحله مخاطب وب سایت شما را ارزیابی می‌کند. ویدئوها و سایر محتوای وب سایت شما را می‌بیند تا مطمئن شود که به طور کامل پاسخ سؤالش داده شده است.

تصمیم‌گیری نهایی

در این مرحله باتوجه‌به محتواهای انتشار داده شده کاربر به این نتیجه می‌رسد که آیا خدمات و محصولات شما نیاز او را رفع می‌کند یا خیر که خدمات و محصولات شما را سفارش دهد.

مدل‌های مختلف بازاریابی محتوا

محتوای تولید شده فقط شامل محتوای متنی نیست؛ بلکه شامل فیلم، تصاویر، پادکست و غیره است. در ادامه تمامی مدل‌های مختلف محتوا را برای شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

محتوای متنی

این مدل محتوا شامل کتاب‌ها، مقالات، فایل‌های متنی، اخبار و سایر مستنداتی که برای دانلود است، میباشد.

تصاوير و اینفوگرافیک‌ها

اصولاً محتوای متنی در سايت بايد به همراه تصاوير و اینفوگرافیک‌ها استفاده شود و اگر محتوای متنی به‌تنهایی در صفحه استفاده شود آن محتوا خسته‌کننده است. اينفوگرافيک نيز از انواع بسيار مؤثر محتوای جذاب است و از خستگی ذهن جلوگيری می­كند و از نصر بصری تأثیر بسيار خوبی در محتوا دارد. اما طراحی آن را بايد به متخصصين و طراحان سپرد.

پادكست

پادكست نيز نوعی محتوای صوتی است كه در آن گويندگان موضوعی را بازگو می­كنند و امروز طرف‌دار بسياری پيدا كرده است. امروز افراد به دليل دارابودن مشاغل زياد زمان بسيار كمتری را برای آموزش اختصاص می­دهند و اين موضوع باعث شده است كه به محتواهايی مثل پادكست روی بياورند. فرد در عين پرداختن به كارهای روزانه خود به پادكست هم گوش می­كند.

ویدئو و فيلم

امروزه فيلم و ویدئو در فضاهای مجازی مثل يوتيوب، اينستاگرام، آپارات و غيره بسيار جذاب است. ساخت ویدئو حتی با يک گوشی هوشمند ساده نيز امکان‌پذیر است و توليد آن كار چندان سختی نيست اما خوب هر چه كيفيت ساخت ویدئوی شما بالاتر باشد یقیناً در اينستاگرام و يوتيوب بهتر ديده می­شويد و مخاطب بيشتری جذب می­كنيد و نتيجه بهتری كسب می­كنيد.

تکنیک‌های ساخت استراتژی محتوا

در اين قسمت با نكات و تکنیک‌های ساخت استراتژی محتوا همراه شما عزيزان هستيم. چگونه استراتژی محتوا ايجاد كنيم؟

١- اول‌ از همه هدف خود را تعيين كنيد

٢- مخاطب هدف خود را مشخص كنيد.

٣- يک سيستم مديريت محتوا (توليد، انتشار، آناليز) مثل وردپرس انتخاب كنيد.

٤- كارشناس سئو و توليد محتوا استخدام كنيد.

٥- نيازهای مخاطب خود را پيدا كنيد.

٦- نوع محتوای خود را مشخص كنيد. (متنی، تصويری، ویدئویی، پادكست و غيره)

٧- شروع به توليد محتوا كنيد.

تکنیک‌های ساخت استراتژی محتوا چیست؟ | وب فهم
تکنیک‌های ساخت استراتژی محتوا چیست؟

نتیجه‌گیری بازاریابی محتوا

در این مقاله با مفهوم بازاریابی محتوا آشنا شدیم و ضرورت اهمیت آن را خدمت شما عزیزان بررسی کردیم. همین‌طور با انواع مختلف محتوا نیز آشنا شدیم. از همراهی شما عزیزان سپاس گزاریم و اگر سؤالی دراین‌رابطه دارید می‌توانید با ما در میان بگذارید.

از همراهی شما عزیزان سپاس گزاریم.

خدمات وب فهم

شرکت دانش‌بنیان فن آوران هوش مکانی با بهره‌گیری از دانش بروز و تجربه چندین‌ ساله خود در زمینه‌های طراحی سایت و توسعه آن، طراحی اپلیکیشن موبایل، طراحی وب اپلیکیشن، بهینه‌سازی سایت و خدمات سئو، دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا، فعالیت خود را در سال ۱۳۹۷ باهدف ارائه بهترین خدمات آغاز کرد.

این مجموعه تجربه همکاری با بیش از ۷۰ ارگان، شرکت و برندهای موفق را داشته و توانسته رضایت آنان را جلب کند. وب فهم آمادگی همکاری مداوم و هدفمند را در زمینه تخصصی شما اعلام می‌نماید.

ویژگی‌های وب فهم

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد وب فهم پشتیبانی سریع و حرفه‌ای کارشناسان وب فهم به مدت‌زمان ۶ – ۸ و ۱۲ماهه به‌صورت رایگان است. درصورتی‌که پس از طراحی سایت شما هرگونه پشتیبانی نیاز داشتید، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

هدف ما ارائه خدمات حرفه‌ای با جهت جلب رضایت شما کارفرمایان عزیز است. مشاوره طراحی سایت کارشناسان وب فهم به‌صورت جلسات حضوری، تلفنی و آنلاین است. دوره پشتیبانی به مدت‌زمان ۶ – ۱۲ ماه است و بنا به انتخاب پلن طراحی سایت شما متغیر است. اگر برای انتخاب پلن طراحی سایت خود نیز تردید دارید می‌توانید با پشتیبانان ما مشورت کنید.

اگر هم مایل هستید که برای کار و فعالیت خود یک وب‌سایت و اپلیکیشن طراحی کنید گروه حرفه‌ای وب فهم آماده ارائه خدمات طراحی اپلیکیشن و طراحی سایت با اصول سئو تکنیکال است. هر کسب‌وکار حرفه‌ای نیاز به طراحی یک وب‌ سایت حرفه‌ای دارد.

 

 

 

 

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد الزامی است.

این فیلد الزامی است.