به زبان ساده بک لینک چیست؟ چگونه بک لینک خوب بگیریم؟ اهمیت بک لینک در سئو (SEO) چیست؟ پیوند ورودی Backlink فالو و نوفالو چیست؟

در یک جمله بخواهیم بک‌ لینک را تعریف کنیم، زمانی که یک وب‌سایت به وب‌سایت دیگر لینک می‌دهد، بک لینک یا همان پیوند ورودی (Backlink) ساخته می‌شود.

البته به بک لینک inbound link یا لینک ورودی هم گفته می‌شود. چون به‌واسطه بک‌ لینک وب‌سایت شما ورودی جذب می‌کند.

مقدمه

لینک عملاً همان چیزی است که مردم را از موتورهای جستجو، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف به سمت وب‌سایت شما هدایت می‌کند و دقیقاً به همین دلیل است که هر گوشه از اینترنت، از وبلاگ‌ها گرفته تا پست‌های شبکه‌های اجتماعی، مملو از لینک است. وجود این لینک‌ها مزایا و منافع بسیاری را برای وب‌سایت شما دارد .لینک‌سازی را می‌توان مؤثرترین موضوع در سئو دانست. در این مقاله تلاش می‌کنیم ابتدا مفهوم بک لینک را دریابیم و پس از آن بررسی کنیم چه تأثیری بر سئو سایت ما خواهد داشت.

همچنین شما عزیزان اگر می‌خواهید راجع به سایر مطالب تخصصی ما در زمینه طراحی سایت، سئو، طراحی اپلیکیشن، دیجیتال مارکتینگ و غیره بیشتر بدانید، به صفحه مقالات وب فهم مراجعه کنید.

به زبان ساده بک لینک چیست؟

  • بک لینک که با نام‌های لینک داخلی، لینک یک‌طرفه یا لینک ورودی هم شناخته می‌شود، هنگامی‌که یک وب‌سایت به یک وب‌سایت دیگر لینک می‌دهد، ساخته می‌شود. منظور ما از لینک متن یا تصاویری هستند که با کلیک بر روی آنها کاربر به صفحه دیگری در اینترنت منتقل می‌شود. ربات‌های گوگل زمان بررسی یک صفحه لینک‌های موجود در آن را نیز بررسی کرده و به این صفحات لینک شده مراجعه می‌کنند. به همین شکل مسیر حرکتی ربات گوگل در اینترنت شکل می‌گیرد.
به زبان ساده بک لینک چیست؟ | انواع بک لینک چیست؟ | وب فهم
به زبان ساده بک لینک چیست؟ | انواع بک لینک چیست؟

تفاوت لینک‌سازی داخلی و خارجی

لینک‌سازی داخلی و خارجی مهم‌ترین بخش سئو (SEO) را تشکیل می‌دهد. کیفیت لینک‌سازی داخلی و خارجی تأثیر مستقیم بر کیفیت صفحه شما و سئو وب‌سایت شما دارد.

لینک‌سازی داخلی چیست؟

  • لینک‌سازی داخلی زمانی انجام می‌شود که کاربر شما با کلیک بر روی آن به صفحه دیگر وب‌سایت شما هدایت می‌شود. با استفاده از لینک‌سازی داخلی کاربر شما وب‌سایت شما را بهتر مرور می‌کند. لینک سازی داخلی باکیفیت و قدرتمند به سلسله‌مراتب اطلاعات و رتبه‌بندی بهتر سایت شما کمک بسیاری می‌کند.
لینک سازی داخلی چیست؟ | تاثیر لینک سازی داخلی بر روی سئو (SEO) چیست؟
لینک سازی داخلی چیست؟

لینک‌سازی خارجی چست؟

  • لینک‌سازی خارجی شامل لینک‌هایی است که از سایت شما به سایت دیگری داده می‌شود یا برعکس.
لینک‌سازی خارجی چست؟ | چه تاثیری در سئو دارد؟
لینک‌سازی خارجی چست؟ | بک لینک چیست؟

انواع بک لینک چیست؟

بک لینک‌ها علاوه بر اینکه می‌توانند ورودی یا خروجی باشند، یک دسته‌بندی دیگر هم دارند و آن دو نوع بک لینک فالو (follow) و نوفالو  (nofollow) است. ساخت بک لینک کار دشواری خواهد بود؛ ولی با به‌کارگیری از ابزارهای صحیح و داشتن مهارت می‌توانید این کار را به‌راحتی انجام نمایید.

بک لینک فالو (follow):

  • بسیاری از لینک‌ها در فضای وب به‌صورت فالو هستند. با اختصاص‌دادن رتبه به هر صفحه گوگل، بک لینک‌ها هم تحت‌تأثیر قرار گرفتند. هر بک لینک باتوجه‌به شرایطی که دارد می‌تواند بخشی از رتبه آن صفحه را به صفحه مقصد انتقال دهد. همه بک لینک‌ها به‌صورت پیش‌فرض این انتقال رتبه را انجام می‌دهند و با این شرایط بک لینک فالو نام می‌گیرند. سعی کنید از بک لینک فالو برای سایت خود استفاده نمایید؛ زیرا این دسته از لینک‌ها ارزش سئویی سایت را بالا می‌برند.
بک‌لینک فالو (follow) چیست؟ | انواع بک لینک چیست؟
بک لینک فالو (follow) چیست؟ | بک لینک چیست؟

بک لینک نو فالو (Nofollow):

  • اگر به صفحه‌ای از سایتی دیگر لینک بدهیم، اما رتبه و ارزشی از صفحه مبدأ دریافت نکنیم این نوع بک لینک را بک لینک نوفالو می‌نامند. Nofollow باید در کدهای HTML نوشته شود. در واقع، تگ Nofollow توسط گوگل، برای مبارزه با اسپم‌های کامنتی وبلاگ‌ها و دیگر موارد این‌چنینی ساخته شد.
بک‌لینک نو فالو چیست؟ | انواع بک لینک
بک لینک نو فالو چیست؟ | بک لینک چیست؟

Anchor text چیست؟ و چه تأثیری در بک لینک دارد؟

  • Anchor Text به متن قابل‌مشاهده و قابل کلیک در یک پیوند لینک می‌گویند که در مرورگرها آبی‌رنگ است یا زیرشان خط است که قابل تشخیص از سایر محتواها در متن است.
  • البته که Anchor Text را با عنوان لینک یا متن لینک هم می‌توانیم معرفی کنیم. کلمات لینک در محتوا به موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند تا موضوع فعالیت سایت را بهتر بشناسد.
Anchor text چیست؟ و چه تأثیری در بک‌لینک دارد؟ | وبفهم
Anchor text چیست؟ و چه تأثیری در بک لینک دارد؟

تأثیر بک لینک در سئو سایت

  • بک لینک قوی بیشترین تأثیر را در بهبود رتبه وب‌سایت‌ها دارد. البته این تأثیر نسبی است و به این معنی نیست که وب‌سایت بدون بک لینک نمی‌تواند رتبه خوبی در نتایج گوگل کسب کند. بک لینک‌ها درواقع دریچه‌ای برای هدایت کاربران از سایتی به سایت دیگر هستند. یک وب‌سایت تا زمانی که بازدیدکننده‌ای نداشته باشد شانسی برای بهبود رتبه هم نخواهد داشت؛ بنابراین بک لینک‌ها شانس جذب کاربر را برای یک سایت افزایش می‌دهند.
  • البته که ما در سایر مقالات وب فهم باهم بررسی کردیم که 20 تکنیک بهبود رتبه سایت چیست؟
  • وقتی شما از یک سایت با موضوع کاری خود بک‌ لینک بگیرید نشان می‌دهد به‌احتمال زیاد به دلیل محتوای خوبی باشد که تولید کرده‌اید. وقتی بک لینک در جایی قرار بگیرد که احتمالاً کاربران سایت آن را ببینند و روی آن کلیک کنند، اعتبار و ارزش بیشتری خواهد داشت نسبت به زمانی که در مکان‌هایی مثل فوتر یا فهرست کناری صفحه در میان لیستی از اسامی سایت‌های مختلف گم شود؛ بنابراین می‌توان گفت مکان‌هایی مثل متن اصلی صفحه و لینک‌های ابتدایی از ارزش بالاتری برخوردارند.

دلایل اهمیت بک لینک چیست؟

  1. بالارفتن رتبه اصلی
  2. ایندکس سریع
  3. دریافت ترافیک
  4. بالارفتن شهرت، اعتبار، قابل‌اعتماد بودن وب‌سایت

عوامل مؤثر در کیفیت بک لینک چیست؟

  • بک لینک‌ها تأثیر بسیاری بر سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت شما و رتبه‌بندی آن دارد. در نتیجه کیفیت خوب و بد آن بسیار حائز اهمیت است. در ادامه ویژگی‌های یک بک لینک نامناسب را باهم بررسی می‌کنیم:
  • لینک به خانه: اگر همه لینک‌های شما یا بیشتر آن‌ها به مقاله یا صفحه خاصی نشود و فقط به صفحه اصلی لینک دهید این بک لینک خوب نیست و به سئو سایت شما آسیب وارد می‌کند.
  • ساخت بک لینک از سایت‌های بی‌کیفیت: اگر شما از سایت‌های ضعیف و با رتبه پایین به وب‌سایت خود لینک دهید نه‌تنها تأثیر مثبتی ندارد؛ بلکه تأثیر منفی هم دارد.
  • لینک‌شدن مکرر‌ Anchor text وب‌سایت: اگر مدیر وب‌سایت دیگری شما را مکرراً قرار دهد بک لینک گرفته شده اصلاً خوب نیست لینک دادن به سایت دیگری فقط باید به‌ازای یک کلمه کلیدی باشد در غیر صورت نتیجه منفی می‌گیرید.

نتیجه‌گیری بک لینک باکیفیت چیست؟

  • بک لینکی که به‌صورت طبیعی توسط مدیر سایت دیگری به سایت شما با یک توضیح متن یا عبارت مرتبط داده شود را می‌توان بک لینک باکیفیت نامید.
  • همچنین از سایت‌های اسپم بک لینک نگیرید و تعداد لینک‌های خروجی‌تان بیش از اندازه نباشد. از سایت با اعتبار پایین هم بک لینک نگیرید.
  • در ضمن به این موضوع هم توجه کنید که تعداد بک لینک به‌اندازه کیفیت آن اهمیت ندارد بک لینک باکیفیت تأثیر شگفت‌انگیزی در سئو سایت شما دارد.
بک‌لینک باکیفیت چیست؟ | چگونه بک لینک با کیفیت بگیریم؟
بک لینک باکیفیت چیست؟

نحوه گرفتن بک لینک باکیفیت

حالا سؤالی که برای شما عزیزان پیش می‌آید این است که چگونه بک لینک باکیفیت بگیرم؟

روش‌های متفاوتی برای این کار وجود دارد که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

  • رپرتاژ آگهی

مهم‌ترین روش تهیه بک لینک گرفتن رپرتاژ آگهی است که تأثیر بی‌نظیری در نمایش سایت شما در موتورهای جست‌وجو دارد.

  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی تأثیر مستقیم روی سئو ندارد؛ اما اگر به‌صورت طبیعی فعالیت کنید و لینک وب‌سایت خود را در آنها قرار دهید و ورودی جذب کنید تأثیر بسیار خوبی در سئو سایت خود مشاهده می‌کنید.

  • انجمن‌ها

شرکت در انجمن‌ها و لینک‌سازی در آن نیز می‌تواند تأثیر مثبتی بر روی بهبود رتبه سایت شما داشته باشد.

  • تولید محتوا خوب و بازاریابی باکیفیت

محتوا پادشاه سئو است و شما با تولید محتوای باکیفیت و هدفمند و بازاریابی خوب بک‌لینک تهیه کنید که این روش نیز طبیعی و جوابگو است.

بک لینک سئو کلاه سفید است یا سیاه یا خاکستری؟

حتماً شما به‌عنوان کارشناس سئو و وبمستر به‌خوبی با مبحث سئو کلاه سفید، سیاه و خاکستری آشنا هستید و فاکتورهای مهم آن را می‌دانید.

ما اگر بخواهیم توضیح مختصری راجع به سئو کلاه سفید دهیم باید بگوییم که سئو کلاه سفید مجموعه‌ای از تکنیک‌های بهینه‌سازی است که با قوانین و ضوابط موتورهای جست‌وجو مثل گوگل سازگار است. در سئو کلاه سفید ما به‌صورت قانونی به بهبود رتبه و بهینه‌سازی سایت خود کمک می‌کنیم دقیقاً برعکس این اتفاق برای کلاه‌سیاه رخ می‌دهد.

همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم بک لینک و کیفیت آن توسط موتورهای جست‌وجو مورد بررسی قرار می‌گیرد نوع لینک و محتوای شما نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر شما به‌صورت طبیعی بک لینک دریافت کنید سئو کلاه سفید محسوب می‌شود.

بک‌لینک سئو کلاه سفید است یا سیاه یا خاکستری؟ | وب فهم
بک لینک سئو کلاه سفید است یا سیاه یا خاکستری؟

از همراهی شما عزیزان سپاس گزاریم و اگر سؤالی در این مبحث دارید می‌توانید آن را در بخش دیدگاه‌ها و نظرات با ما در میان بگذارید.

خدمات وب فهم

شرکت دانش‌بنیان فن آوران هوش مکانی با بهره‌گیری از دانش بروز و تجربه چندین‌ساله خود در زمینه‌های طراحی سایت و توسعه آن، طراحی اپلیکیشن موبایل، طراحی وب اپلیکیشن، بهینه‌سازی سایت و خدمات سئو، دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا، فعالیت خود را در سال ١٣٩٨ باهدف ارائه بهترین خدمات آغاز کرد.

این مجموعه تجربه همکاری با بیش از ۷۰ ارگان، شرکت و برندهای موفق را داشته و توانسته رضایت آنان را جلب کند. وب فهم آمادگی همکاری مداوم و هدفمند را درزمینهٔ تخصصی شما اعلام می‌نماید.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد وب فهم پشتیبانی سریع و حرفه‌ای کارشناسان وب فهم به مدت‌زمان ۶ – ۸ و ۱۲ماهه به‌صورت رایگان است. درصورتی‌که پس از طراحی سایت شما هرگونه پشتیبانی نیاز داشتید، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

هدف ما ارائه خدمات حرفه‌ای با جهت جلب رضایت شما کارفرمایان عزیز است. مشاوره طراحی سایت کارشناسان وب فهم به‌صورت جلسات حضوری، تلفنی و آنلاین است. دوره پشتیبانی به مدت‌زمان ۶ – ۱۲ ماه است و بنا به انتخاب پلن طراحی سایت شما متغیر است. اگر برای انتخاب پلن طراحی سایت خود نیز تردید دارید می‌توانید با پشتیبانان ما مشورت کنید.

اگر هم مایل هستید که برای کار و فعالیت خود یک وب‌سایت طراحی کنید گروه حرفه‌ای وب فهم آماده ارائه خدمات طراحی سایت با اصول سئو تکنیکال است. هر کسب‌وکار حرفه‌ای نیاز به طراحی یک وب‌سایت حرفه‌ای دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد الزامی است.

این فیلد الزامی است.