تفاوت http و https در چيست و كدام بهتر است؟ تفاوت http و https به زبان ساده چیست؟ در این مقاله تفاوت‌های این دو را کامل شرح دادیم و محدودیت‌ها و مزیت‌های هر کدام را خدمت شما عزیزان شرح دادیم.

همچنین شما عزیزان اگر می‌خواهید راجع به سایر مطالب تخصصی ما در زمینه طراحی سایت، سئو، طراحی اپلیکیشن، دیجیتال مارکتینگ و غیره بیشتر بدانید، به صفحه مقالات وب فهم مراجعه کنید.

مقدمه تعریف http و https

حتماً تا کنون با سایت‌هایی مواجه شده‌اید که با http شروع شده‌اند و یا با https و حتماً برایتان سؤال پیش‌آمده که چرا برخی سایت‌ها با http آغاز شدند و برخی دیگر با https؟ اصلاً کدام درست است؟ تفاوت اینها در چیست؟ چگونه http به https تغییر پیدا کند؟

ما در این مقاله به تمامی سوالات پیش آمده در این موضوع پاسخ خواهیم داد و به زبان خیلی ساده به شما عزیزان آموزش می دهیم که چگونه http را به https تبدیل کنیم.

چرا ما به گواهینامه SSL نیاز داریم؟

اول‌ازهمه خدمت شما عزیزان بگوییم که SSL مخفف عبارت Secure Sockets Layer است. SSL وظیفه دارد تا وب سایت شما را از نظر اتصال به اینترنت ایمن نگه دارد و وظیفه محافظت از هرگونه اطلاعات حساس را دارد که بین دو سیستم ارسال می‌گردد.

این موضوع از زمانی اهمیت پیدا کرد که گوگل در سال 2018 اطلاعیه‌ای در قالب هشدار به وبمستر ها اعلام کرد. در این اطلاعیه‌ها هشدار بود که اگر url وب‌ سایت آنها با https شروع نشده باشد، احتمال دارد با خطر ازدست‌دادن ترافیک مواجه شوند.

چرا ما به گواهینامه SSL نیاز داریم؟ | وب فهم
چرا ما به گواهینامه SSL نیاز داریم؟ | تفاوت http و https

البته که ما در سایر مقالات وب فهم به 13 دلیل بسیار مهم کاهش ترافیک سایت را خدمت شما عزیزان اشاره کردیم.

اما در ادامه باهم بررسی می‌کنیم که اصلاً http چیست و چرا باید آن را به https تغییر دهیم؟

پروتکل HTTP چیست؟

پروتکل HTTP دارای وظیفه برقراری ارتباط بین Server و Clinet در یک شبکه کامپیوتر است. زمانی که بازدیدکننده وب سایت شما وارد وب سایت شده تمامی اطلاعات وب سایت از طریق http به کامپیوتر بازدیدکننده ارسال می‌گردد. زمانی که از سمت بازدیدکننده اطلاعاتی به وب سایت باز می‌گردد، مانند اطلاعات ورود، کامپیوتر نیز با استفاده از http اطلاعات را به وب سایت بر می‌گرداند.

با پروتکل http تمامی اطلاعاتی که قابل‌دستیابی است و برای همه اشخاص بر روی شبکه قابل‌مشاهده است و به‌راحتی توسط هکرها نیز هک می‌شود. به همین دلیل استفاده از پروتکل http امن نمی‌باشد و باید در قالب https  مطرح شود.

پروتکل HTTPS چیست؟

https مخفف عبارت Hypertext Transfer Protocol Secure است. این پروتکل به زبان فارسی به معنای پروتکل امن سایت‌های اینترنتی است.

اگر از https استفاده کنیم، هم وب سایت شما و هم کامپیوتر بازدیدکننده دارای کد محرمانه هستند. با وجود کد محرمانه اطلاعات رمزگذاری شده است و بین یکدیگر ردوبدل می‌شوند و شخص دیگری نمی‌تواند بر روی شبکه به اطلاعات منتقل داده شده دسترسی داشته باشد.

فرق http و https در چیست؟

در قسمت بالا با بیان تعریفی از پروتکل‌های http و https برای شما عزیزان شرح دادیم که اصلاً مفهوم این دو چیست. به بیان خیلی ساده بخواهیم تفاوت این دو را بررسی کنیم، فرق http و https در ایجاد امنیت است. آن هم به این دلیل است که در http اطلاعات فاقد رمزگذاری است و دسترسی به آنها راحت است. برای مثال اگر یک کاربر در هنگام تبادل اطلاعات میان کاربر و وب سایت در میانه راه قرار گیرد، اطلاعات که در حال ردوبدل و تبادل است، قابل‌مشاهده است. اما این اتفاق در https به دلیل وجود امنیت بالا و کدگذاری اطلاعات رخ نمی‌دهد.

برای درک بهتر با ذکر یک مثال این موضوع را برای شما عزیزان شرح می‌دهیم:

فرض کنید که می‌خواهید برای خرید یک محصول وارد یک فروشگاه آنلاین می‌شوید، درگاه بانکی آن سایت فروشگاهی از پروتکل https پشتیبانی نمی‌کند و در این صورت تمامی اطلاعات شما بدون هیچ‌گونه رمزگذاری در فضای اینترنت ردوبدل می‌شود و قابل‌مشاهده است.

تفاوت http و https چیست؟ | وب فهم
تفاوت http و https چیست؟

چرا http آسیب‌پذیر است؟

با وجود پروتکل https مشکلات بسیاری در زمینه مسائل امنیتی کاهش‌یافته است. گزارش‌های بسیاری منتشر شده است که با وجود https مشکلات بسیاری کاهش‌یافته است و از بسیاری از حملات جلوگیری شده است.

  • شرکت‌های AT&T و Verizon بدون اطلاع مشتریان، عادت‌های وب‌گردی آنها را رصد می‌کردند.
  • China Telecom با استفاده از ارتباطات http بد افزاری را به کامپیوتر کاربران تزریق می‌کردند.
  • و غیره

امروز بسیاری از مرورگرها دارای رویکردهای متفاوت در خصوص https هستند و براین‌اساس اظهارات آنها را در زمینه رویکردشان باهم بشنویم:

Mozilla: برای پشتیبانی کامل استفاده از Https ضروری است

شرکت موزیلا اطلاع داده است که برخی از امکاناتش را در مورد وب سایت هایی از دارای https نیستند را غیرفعال و محدود کند. Mozilla دراین‌خصوص اعلام کرده است که “ما از Https پشتیبانی می‌کنیم؛ زیرا امنیت در وب بخش مرکزی مأموریت ماست، جدا از هدف‌گذاری که این پروتکل دارد، Https شرایطی را فراهم می‌کند که کاربران را در محیط وب ایمن نگه می‌دارد”.

Google : وب سایت هایی که دارای پروتکل https هستند، رتبه بهتری در نتایج گوگل کسب می‌کنند.

گوگل اظهار کرده است که استفاده از پروتکل https یک ضرورت است و قصد ترویج آن را میان وب سایت ها دارد همچنین اعلام کرده است که هر وبسایتی که مبتنی بر https باشد رتبه بهتری در نتایج گوگل بدست می‌آورد.

همچنین اگر شما دارای یک وب سایت و یا فروشگاه آنلاین هستید، می‌توانید با اضافه نمودن گواهی SSL به وب سایتتان بازدیدکننده بیشتری به کسب‌وکارتان جذب کنید.

Apple : لینک‌های داخلی برنامه‌ها باید دارای https باشند.

شرکت Apple نیز اعلام کرده است که لینک‌های داخلی appها باید دارای پروتکل https باشد. یعنی هر اپلیکیشنی که قرار است به وب سایت شما لینک شود باید مبتنی بر https باشد؛ بنابراین Apple نیز مانند سایر شرکت‌ها این موضوع را جهت حفظ امنیت در راستای کار خود قرار داده است.

ضرورت استفاده از https

باتوجه‌به موارد مطرح شده در قسمت بالا باهم به این نتیجه دست یافتیم که تبدیل پروتکل http به https یک ضرورت است. دیگر پروتکل قدیمی http دیگر پاسخگوی نیازهای امنیتی امروزی نیست و مرورگرها نیز برخی از امکانات خود را برای وب‌سایت‌هایی که از این پروتکل قدیمی استفاده می‌کنند را محدود و غیرفعال کرده‌اند.

همان‌طور که شما امروزه دیگر نمی‌توانید از مودم قدیمی dial-up استفاده کنید پس حتماً به این موضوع هم توجه کنید که وب سایت شما نیز نمی‌تواند مبتنی بر پروتکل قدیمی http باشد.

دلایل استفاده از https در وب سایت

در ادامه با ذکر چند دلیل بسیار مهم برایتان شرح می‌دهیم که دلایل مهم استفاده از پروتکل https در وبسایت چیست؟

دلایل استفاده از پروتکل https در وب سایت چیست؟
دلایل استفاده از پروتکل https در وب سایت ها | تفاوت http و https

بهبود رتبه سایت در موتورهای جست‌وجو

با استفاده از https و حفظ امنیت وب سایت خود در نتایج موتورهای جستجو مثل گوگل رتبه بهتری کسب کنید. در بالا هم به این موضوع اشاره کردیم که یکی از اظهارات بسیار مهم گوگل در این زمنیه این بوده که هر وب سایتی که از https استفاده کرده باشد رتبه بهتری در نتایج جست‌وجو کسب خواهد کرد. در ضمن اولویت رتبه‌بندی با وب سایت هایی است که دارای گواهی SSL هستند.

بسیاری از کارشناسان سئو و وبمستر تغییر وب سایت خود از http به https را در راستای کار خود قرار می‌دهند و این یکی از اقدامات بسیار مهمی است که شما هم باید آن را در اولویت کار خود قرار دهید.

همچنین در سایر مقالات وب فهم 20 تکنیک بهبود رتبه سایت در گوگل را خدمت شما عزیزان نام بردیم.

تجربه کاربری بهتر

تحقیقات امروزی نشان داده است که بیش از 85 در صد از کاربران از خریدکردن از وب سایت هایی که دارای امنیت پایین هستند، خودداری می‌کنند. یعنی کاربر در صورت اطلاع از اینکه وب سایت شما دارای امنیت نیز جلوگیری کرده و به وب سایت دیگری مراجعه می‌کند. پس اگر هدف شما حفظ کاربر و تبدیل او به مشتری همیشگی خود است حتماً گواهی SSL را دریافت کنید. با این اقدام نرخ تبدیل خود را نیز در وب ساییتان بالا می‌برید.

حالا این سؤال برای بسیاری پیش می‌آید که کاربر چگونه می‌تواند مطلع شود که یک وب سایت امن است یا خیر؟ در جواب باید خدمت شما بگوییم که مرورگرهایی مثل کروم، فایرفاکس و غیره با ایجاد نشانگرهایی کاربر را مطلع می‌کند که آیا وب سایت مورداستفاده او امن است یا خیر.

حفظ امنیت اطلاعات کاربر

مسلماً هر وب سایتی به دنبال این است که اطلاعات کاربرش در اختیار دیگران قرار نگیرد و اطلاعات او حفظ شود. این موضوع با کسب گواهی SSL اتفاق می‌افتد.

دریافت دوستاره در اینماد

اینماد نشانه‌ای است که به‌منظور داشتن صلاحیت کسب و کارهای اینترنتی  و احراز هویت آنها به کسب‌وکارها تعلق می‌گیرد و اگر وب سایت شما دارای گواهی SSL باشد دوستاره از اینماد کسب خواهید کرد. هر چه تعداد ستاره‌های اینماد بیشتر باشد، سطح کیفی و امنیت سایت شما نیز بالاتر است.

و غیره

در این مقاله به بررسی پروتکل های http و https پرداختیم و با توجه به تعاریف آنها باهم بررسی کردیم که استفاده از کدام یک بهتر است و وب سایت مبتنی بر https از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و از اطلاعات کاربر نیز محافظت میکند.

از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم و امیدواریم این مطالب برای شما مفید و سودمند باشد.

خدمات وب فهم

شرکت دانش‌بنیان فن آوران هوش مکانی با بهره‌گیری از دانش بروز و تجربه چندین‌ ساله خود در زمینه‌های طراحی سایت و توسعه آن، طراحی اپلیکیشن موبایل، طراحی وب اپلیکیشن، بهینه‌سازی سایت و خدمات سئو، دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا، فعالیت خود را در سال ۱۳۹۷ باهدف ارائه بهترین خدمات آغاز کرد.

این مجموعه تجربه همکاری با بیش از ۷۰ ارگان، شرکت و برندهای موفق را داشته و توانسته رضایت آنان را جلب کند. وب فهم آمادگی همکاری مداوم و هدف‌مند را در زمینه تخصصی شما اعلام می‌نماید.

ویژگی‌های وب فهم

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد وب فهم پشتیبانی سریع و حرفه‌ای کارشناسان وب فهم به مدت‌زمان ۶ – ۸ و ۱۲ماهه به‌صورت رایگان است. درصورتی‌که پس از طراحی سایت شما هرگونه پشتیبانی نیاز داشتید، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

هدف ما ارائه خدمات حرفه‌ای با جهت جلب رضایت شما کارفرمایان عزیز است. مشاوره طراحی سایت کارشناسان وب فهم به‌صورت جلسات حضوری، تلفنی و آنلاین است. دوره پشتیبانی به مدت‌زمان ۶ – ۱۲ ماه است و بنا به انتخاب پلن طراحی سایت شما متغیر است. اگر برای انتخاب پلن طراحی سایت خود نیز تردید دارید می‌توانید با پشتیبانان ما مشورت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد الزامی است.

این فیلد الزامی است.