11 تکنیک‌ بهینه سازی URL صفحات سایت | تأثیر URLها بر سئو سایت

11 تکنیک‌ بهینه سازی URL صفحات سایت | تأثیر URLها بر سئو سایت | وب فهم

راهنمای جامع بهینه سازی URL صفحات سایت | با اجرای روش‌ها و تکنیک‌های ذکرشده در این مقاله برای بهینه‌سازی URL صفحات، گام بسیار مهمی در سئو سایت و بهتر دیده‌شدن سایت خود در نتایج موتورهای جستجو بردارید و رتبه سایت خود را بالا ببرید.

مقدمه

آیا تابه‌حال به این موضوع دقت کرده‌اید که URL یا همان آدرس صفحات چه تأثیر و نقش مهمی در رسیدن کاربر به مقصد دارد؟ در واقع یکی از موضوعات بسیار مهم در سئو سایت، بهینه‌سازی URL یا آدرس سایت است. در این مطلب همراه ما باشید و ما با آموزش و ارائه راهنمای جامع بهینه سازی URL صفحات سایت همراه شما عزیزان هستیم.

 URL سایت چیست؟

URL مخفف عبارت Uniform Resource Locator به معنای آدرس سایت است و آدرس، موقعیت و مکان یک فایل را در بستر فضای اینترنت را شناسایی می‌کند.

حتماً در نوار بالایی مرورگر سیستم خود یک نمونه URL دیده‌اید که چگونه است و چه قسمت‌هایی تشکیل شده است.

 URL سایت چیست؟ | چه تاثیری بر سئو دارد؟

URL سایت چیست؟ | تاثیر URL بر سئو

چرا URLها برای سئو مهم هستند؟

URLها بازدیدکنندگان را به سمت مقصد نهایی (وب سایت شما) راهنمایی می‌کنند. علاوه‌برآن URL ارتباط کلمه کلیدی صفحه شما را برای خزنده‌های موتور جستجو تعیین می‌کنند. فراتر از آن، URLها در مقایسه با آدرس‌های IP عددی، ناوبری در اینترنت را در دسترس تر می‌کنند.

دلایل مؤثربودن آدرس صفحات سایت در سئو

درصورتی‌که از بهترین شیوه‌های بهینه سازی URL استفاده کنید تأثیرات بسیار خوب آن را در سئو مشاهده می‌کنید. در ادامه به بیان دلایل تأثیرگذاری URLهای خوب می‌پردازیم:

فاکتور رتبه بندی

URLها در فاکتورهای رتبه‌بندی جستجوی تأیید شده گوگل قرار دارند که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای هر صفحه وب را رمزگشایی کنند. با درنظرگرفتن این موضوع، کلمات کلیدی مرتبط را به URLهای خود اضافه می‌کنیم تا به گوگل کمک کنیم محتوای صفحات را درک کند و به رتبه‌بندی بهتر آن کمک می‌کند.

معرفی ابزار بررسی رتبه کلمات کلیدی

تجربهٔ کاربر

سئو هم الگوریتم‌ها و هم خوانندگان را تشویق می‌کند تا بازدید سایت را بالا ببرد.

لینک‌های قابل‌دسترسی

در صورت استفاده از پیوندهای غیر توصیفی اغلب نامناسب و غیر قابل کاربردی به نظر می‌رسد.

قسمت‌های تشکیل‌دهنده URL

در واقع یک URL از سه قسمت اصلی تشکیل شده است:

  • پروتکل

اولین قسمت تشکیل‌دهنده URL پروتکل است. در واقع پروتکل‌ها به مجموعه‌ای از قوانین برای برقراری ارتباط است که برای آدرس‌دهی از آن‌ها استفاده می‌شود.

پروتکل‌ها انواع گوناگونی دارند و مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها،HTTP و HTTPS هستند. امروزه اکثر سایت‌ها جهت حفظ امنیت اطلاعات کاربران خود از پروتکل HTTPS استفاده می‌کنند.

اسم دامنه، نام همان سروری است که فایل در آن قرار دارد و باید به‌خاطر بسپارید که به هنگام انتخاب نام سرور یا هاست، اسم سرور به‌گونه‌ای انتخاب شود که عملکرد سایت برای کاربران مشخص و واضح باشد.

  • مسیر

مسیر آخرین قسمت از URL سایت است که در آن، مسیر زیرشاخه‌های موجود در صفحه را مشخص می‌کنیم.

تفاوت URL و نام دامنه چیست؟ | وب فهم

تفاوت URL و نام دامنه چیست؟

نکات مهم در بهینه سازی URL صفحات سایت

نکات مهم در بهینه سازی URL صفحات سایت | وب فهم

نکات مهم در بهینه سازی URL صفحات سایت

1- خوانا بودن URL برای مهم کاربران

ساختار URL باید به‌راحتی برای کاربران و موتورهای جستجو قابل خواندن باشد. یعنی بتوانید از روی آدرس سایت متوجه محتوای آن صفحه شوید.

برای مثال با مشاهده آدرس URL زیر به سدگی متوجه می‌شوید که موضوع چیست؟

https://www.test.com/blog/what-is-seo

هم خوانندگان و هم موتورهای جستجو باید بتوانند URL شما را بخوانند. موتورهای جستجو به‌عنوان خواننده، کلمات URL خود را بخوانید تا بدانید صفحه قرار است در مورد چه چیزی باشد. به همین دلیل است که نباید از URLهای تولید شده به‌صورت آماده استفاده کنید و آنها را سفارشی کنید تا درک کاملی از محتوا و هدف خود داشته باشید.

http://yourdomain.com/black-leather-jacket درست است.

http://yourdomain.com/index.php?=5754225=t44=?p=98 اشتباه است.

2- استفاده از کلمات کلیدی

سعی کنید کلمه کلیدی اصلی خود را در URLهای خود قرار دهید. حتی اگر در بیشتر موارد نمی‌توان این کار را در صفحه اصلی خود انجام داد، روی ادغام کلمه کلیدی موردنظر خود در ارتباط با صفحات محصول یا دسته‌بندی خود تمرکز کنید و حتی در لینک مقالات نیز حتماً این کار را انجام دهید.

بهتر است در بهینه سازی URL از کلمات کلیدی در آن استفاده کنید. این کار باعث جذب ترافیک سایت شما می‌شود.

3- کوتاه‌بودن URL

یکی دیگر از نکات مهم در  بهینه‌سازی URL کوتاه‌بودن URL سایت است. کاربران آدرس‌های کوتاه و آسان را راحت‌تر از آدرس‌های طولانی به‌خاطر می‌سپارند.

در واقع هر چه آدرس راحت‌تر باشد کاربر سریع‌تر به مقصد می‌رسد. اگر می‌خواهید شانس رسیدن خود به صفحه اول گوگل را بیشتر کنید از آدرس‌های کوتاه استفاده کنید.

4- استفاده از خط‌فاصله در جداسازی کلمات در آدرس صفحات

اگر می‌خواهید از چندین کلمه در آدرس صفحات سایت خود استفاده کنید، گوگل پیشنهاد می‌دهد که آن‌ها را با خط‌فاصله (-) از هم جداسازی کنید. برای مثال URL زیر از چند کلمه استفاده شده و برای جداسازی این کلمات از خط‌فاصله استفاده می‌کنیم.

در نتیجه خط‌فاصله را به زیرخط ترجیح دهید. اگر می‌خواهید URL خود را بهینه کنید، نحوه جداسازی کلمات مهم است. در واقع، ربات‌های گوگل طوری تنظیم شده‌اند که خط‌فاصله را بخوانند و خط‌خطی را نخوانند. اگر می‌خواهید شانس کسب رتبه داشته باشید، باید این قانون را اعمال کنید.

مثال: http://yourdomain.com/red-couch

و نه http://yourdomain.com/red_couch

www.test.com/SEO-advice-for-beginners

5- استفاده از حروف کوچک در URL صفحات

یکی دیگر از نکات بهینه سازی URL صفحات سایت استفاده از حروف کوچک است. به دلیل اینکه گوگل حساسیت ویژه‌ای نسبت به بزرگ‌بودن و کوچک بودن حروف دارد بهتر است که از حروف کوچک در URL صفحات استفاده کنید.

در نتیجه از حروف بزرگ استفاده نکنید. حروف بزرگ می‌تواند موتورهای جستجو و خوانندگان را گیج کند؛ زیرا درک آن را دشوارتر می‌کند.

ازآنجایی‌که گوگل حساسیت ویژه‌ای نسبت به بزرگ یا کوچک بودن حروف دارد، پیشنهاد می‌کنیم برای آدرس سایت خود از حروف کوچک استفاده کنید.

برای مثال آدرس test.com/webpage با test.com/Webpage باهم متفاوت هستند و هر کدام می‌تواند آدرس یک صفحه مجزا باشند.

6- عدم استفاده از آدرس‌های URL با محتوای یکسان

اگر شما آدرس‌های URL با محتوای یکسان داشته باشید گوگل برای ایندکس کردن مطالب سایت شما دچار مشکل می‌شود و در نتیجه صفحه شما در نتایج جستجو دیده نخواهد شد.

7- استفاده از کاراکترهای مجاز در URL سایت

یکی دیگر از روش‌های مهم بهینه‌سازی URL استفاده از کاراکترهای مجاز است.

8- URLهای موبایل خود را به نقشه سایت اضافه کنید.

این یک روش بسیار عالی برای اطلاع‌دادن به موتورهای جستجوگر است که کدام صفحات وب برای موبایل مناسب هستند و کدام یک نیستند. به نظر می‌رسد این اولین‌ها از زمان به‌روزرسانی موبایل گوگل در رتبه‌بندی SERPها بالاتر هستند. حتی اگر برخی از کارشناسان می‌گویند که URLهای واکنش‌گرا نیازی به‌اضافه شدن به نقشه سایت ندارند، انجام این کار ایمن‌تر است.

9- URLهای ناامن را با txt مسدود کنید

URLهای بد می‌توانند باعث جریمه‌شدن شما توسط موتورهای جستجو شوند، اگر آنها URL ‌های تکراری باشند یا بهینه سازی نشده باشند توسط موتورهای جستجو جریمه خواهید شد؛ بنابراین می‌توانید آن URLهای اضافی را با استفاده از robots.txt مسدود کنید.

10- آدرس‌های اینترنتی پر شده به‌صورت خودکار را نپذیرید.

اول و مهم‌تر از همه، هرگز به یک URL تولید شده به‌صورت خودکار بسنده نکنید. هر کدام باید بادقت ساخته شوند، و شما نمی‌توانید هر بار برای درست‌کردن آن به وردپرس (هر جای دیگری) تکیه کنید و URLهای خودکار را قبول کنید.

11- از کلمات توقف استفاده نکنید

هرگز از کلمات توقف همچون the, a, an, it و غیره استفاده نکنید. افراد و موتورهای جستجو به‌اندازه کافی باهوش هستند که بدون این کلمات کوچک به معنای صفحه پی ببرند.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *