سیستم مدیریت محتوا به طور خلاصه (Content Management System) و به‌اختصار CMS است. درواقع یک نرم‌افزار کاربردی‌ است و به کاربران در ساخت و ویرایش محتوای صفحات وب کمک می‌کند.

امروزه برای پیشرفت بهتر و سریع‌تر کارها نیاز به یک سیستم مدیریت است که در این مقاله به طور جامع و مفصل راجع به سیستم مدیریت محتوا (به‌اختصار CMS) توضیح خواهیم داد.

موارد لازم برای طراحی و راه اندازی سایت

برای شروع کسب‌وکار اینترنتی خود آیا نیاز به ساخت سایت حرفه‌ای دارید؟ چقدر برای این کار هزینه می‌کنید؟ و چقدر زمان دارید؟

موارد مورد نیاز برای راه اندازی و طراحی سایت شامل موارد زیر میگردد:

دامنه سایت

زمانی که میخواهید وارد یک وب سایت شوید، اولین کاری که انجام میدهید این است که ابتدا وارد نوار جست جوی مرورگرتان می شوید و URL وب سایت مورد نظر را وارد میکنید. در مقالات قبلی به طور کامل  توضیح دادیم که Domain یا دامنه چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ و معرفی انواع پسوندهای دامنه و نحوه خرید و ثبت آن برای وب سایت چگونه است.

مقاله مرتبط: Domain یا دامنه چیست؟

دامنه چیست؟ (Domain) | چه کاربردی دارد؟ | وب فهم
دامنه چیست؟ (Domain) | چه کاربردی دارد؟

هاست سایت

دامنه سایت به تنهایی فقط همان آدرس سایت و یک نام اختصاصی است اما برای نمایش سایت نمیتوانیم که اطلاعات را روی یک نام پیاده سازی کنیم و نمایش دهیم. پس نیاز به یک فضا و حافظه داریم تا بتوانیم اطلاعات را در آن وارد کنیم.

مقاله مرتبط: هاست چیست؟ انواع آن به زبان ساده چیست؟ 

سیستم مدیریت محتوا

وب سایت طراحی شده قرار نیست که برای همیشه دارای یک شکل باشد و باید دائما سایت را بروز کنیم و اطلاعات در آن اضافه کنیم و برای مخاطبان اطلاعات جدید انتشار دهیم. در این مقاله راجع به این موضوع مفصل توضیح خواهیم داد.

CMS مخفف سیستم مدیریت محتوا است. همچنین ما با معرفی و توضیح سیستم مدیریت محتوا راهی را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم که بتوانید در زمان سریع و با دانش فنی محدود وب سایت خود را راه‌اندازی کنید.

قالب سایت

حتما برایتان پیش آمده که وقتی وارد یک وب سایت میشوید ظاهر آن برای شما جذاب است. این ظاهر زیبای سایت به قالب آن برمیگردد. این قالب به صورت یک پوسته ای روی سایت شما نصب میشود و هر قالب فونت، ابعاد، ستون، رنگ ها و غیره را به کل محیط زیست تعیین میکند.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

سیستم مدیریت محتوا یا همان Content Management Sistem که به‌اختصار CMS گفته می‌شود به برنامه‌ای گفته می‌شود که بتوان به کمک آن به انتشار، ویرایش، سازماندهی، حذف و نگهداری محتوای تولید شده در وب سایت پرداخت. تمام این مواردی که به آن اشاره کردیم جزو کارهای مهم مدیریت محتوا است.

شما با داشتن یک CMS محتوا را در یک رابط کاربرپسندانه ایجاد کنید و همچنین مدیریت، اصلاح و منتشر کنید. شما می‌توانید طراحی و راه‌اندازی سایت خود را با دانلود یا خرید قالب‌ها و افزونه‌ها به‌جای کدنویسی سفارشی کنید.

شاید برایتان این سؤال پیش بیاید که چگونه یک نرم‌افزار همه این کارها را انجام می‌دهد. برای پاسخ به این سؤال، بیایید نگاهی دقیق‌تر به نحوه عملکرد CMS بیندازیم.

یک CMS یا سیستم مدیریت محتوا از دو عنصر بسیار مهم تشکیل شده است:

  • برنامه کاربردی مدیریت محتوا
  • برنامه تحویل محتوا (به‌روزرسانی اطلاعات وب)
سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟ | انواع CMS چیست؟ | وب فهم
سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟ | انواع CMS چیست؟

کاربران چه زمانی از سیستم مدیریت محتوا استفاده می‌کنند؟

در بیشتر مواقع زمانی افراد از CMS استفاده می‌کنند که زمان، مهارت و دانش کافی در استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی و کدنویسی را ندارند.

به همین دلیل برای طراحی سایت به‌جای کدنویسی و برنامه‌نویسی، از این نوع سیستم‌های آماده استفاده می‌کنند.

CMS چگونه کار می‌کند؟

قبل از پاسخ به این سؤال که نحوه کارکرد CMS چگونه است ابتدا باید بفهمید که ساخت یک سایت چگونه است و از ابتدا چگونه انجام می‌شود.

برای افزودن متن، تصاویر، نوارها، سایدبار و سایر بلوک‌های سازنده سایت، با HTML شروع می‌کنید. سپس از CSS برای استایل دادن به آن عناصر استفاده می‌کنید و از ظاهر و استایل منحصربه‌فرد و مطابق سلیقه کارفرما می‌بخشید.

بهترین ترکیب زبان برنامه‌نویسی برای طراحی سایت قدرتمند

اگر می‌خواهید بدانید که با شناخت زبان‌های بالا ترکیب برنده بهترین زبان‌های طراحی سایت حرفه‌ای و قدرتمند چیست باید بگوییم که در حال حاضر HTML، CSS، JavaScript و PHP یک ترکیب برنده از زبان‌های برنامه‌نویسی برتر و حرفه‌ای برای طراحی و توسعه وب‌سایت است.

مقاله مرتبط: راهنمای انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت

نحوه استفاده از CMS چگونه است؟

یک CMS از دو عنصر اصلی تشکیل شده است:

  • برنامه مدیریت محتوا (CMA)
  • برنامه تحویل محتوا (CDA)

این برنامه‌ها اساساً تمام کدها، پایگاه‌داده و زیرساخت‌ها را در پنل پیشخوان مدیریت می‌کنند تا بتوانید روی قسمت جلویی سایت خود تمرکز کنید.

برای مثال، به‌جای شروع با یک صفحه خالی HTML، ویرایشگر محتوا را باز می‌کنید و می‌توانید متن پررنگ، پیوندها و غیره اضافه کنید، و تصاویر و جداول را با کشیدن و رهاکردن چند ماژول یا کلیک‌کردن روی چند دکمه به‌جای نوشتن، درج کنید و مدیریت کنید.

برای مثال وقتی که با وردپرس کار می‌کنید برای طراحی و راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود ایجاد پست یا محصول با کمک وردپرس بسیار راحت‌تر از زمانی است که از صفر تا صد کل سایت را کدنویسی کنید و محصول را با برنامه‌نویسی ایجاد کنید.

همچنین برای ایجاد تغییرات دیگر در سایت خود، مانند تغییر ساختار پیوند یا نصب برنامه‌های افزودنی و افزودن امکانات، کافی است به بخش مربوطه در پنل مدیریت خود بروید و ویرایش را خیلی راحت و سریع انجام دهید یا در بخش مدیریت پنل افزونه جدید نصب کنید تا به امکانات سایت خود بیفزایید. زمانی که شما این تغییرات را انجام می‌دهید کد از شما به‌عنوان مدیر سایت پنهان است.

زمانی که تغییرات را نیز انجام دادید بازدیدکنندگان در قسمت جلویی سایت شما آن را مشاهده می‌کنند. برای مثال وقتی می‌خواهید یک وبلاگ جدید انتشار دهید به‌جای اینکه کد را مشاهده کنید و یک صفحه جدید در سرور خود آپلود و ایجاد کنید فقط لازم است که افزودن نوشته را بزنید و محتوای خود را وارد آن صفحه کنید.

حالا که متوجه شدید CMS چیست و چگونه کار می‌کند و چگونه از آن استفاده کنیم، در ادامه به بررسی مزایای استفاده از آن را در ساختن یک سایت می‌پردازیم.

چرا از CMS استفاده کنیم؟

در این بخش به مزایای استفاده از CMS اشاره می‌کنیم. در کل استفاده از سیستم مدیریت محتوا بر فرایند طراحی، راه‌اندازی، بهره‌وری و عملکرد بهتر تیم تأثیرگذار است.

نیاز به دانش کدنویسی ندارید.

  • سیستم‌های مدیریت محتوا با امکان ساختن وب‌سایت‌ بدون کدنویسی به‌تمامی کاربران و علاقه‌مندان این حوزه این امکان را می‌دهد تا خیلی سریع و راحت وب سایت خود را راه‌اندازی کنند.
  • در واقع با کمک سیستم مدیریت محتوا خیلی راحت می‌توانید محتوای خود را ایجاد و مدیریت کنید، طراحی سایت خود را سفارشی‌سازی کنید و افزونه دلخواه خود را برای افزودن امکانات سایت خود نصب کنید.
  • (تمامی این موارد را بدون اینکه نیاز آموزش کدنویسی داشته باشید می‌توانید انجام دهید.)
  • در نتیجه اگر زمان محدودی دارید و منابع آموزشی کافی ندارید و کدنویسی آموزش ندیده‌اید اصلاً نگران نباشید؛ چون بدون نیاز به دانش کدنویسی هم می‌توانید یک وب سایت قدرتمند داشته باشید.

کاربرد آسان و سریع

  • نحوه استفاده از CMS خیلی سریع و آسان است. این‌گونه است که حتی هم‌زمان چند کاربر می‌توانند از آن استفاده کنند و محتوای خود را مدیریت کنند.
  • در واقع یک CMS با نحوه استفاده آسان و سریعش می‌تواند به بهبود گردش کار و بهره‌وری در تیم شما کمک کند.

تعیین سطوح دسترسی متفاوت

  • با داشتن یک CMS می‌توانید سطوح مختلف نقش‌ها و دسترسی‌ها را ایجاد کنید و به نوع کارآمدترین و ایمن‌ترین حالت ممکن با کاربران همکاری کنید و آن‌ها را خودتان مجاز به اعمال تغییر کنید.
  • برای مثال نویسندگان محتوا فقط دسترسی نویسنده دارند و تنها مجاز به انتشار، ویرایش و نوشتن محتوا هستند و نویسنده سایت نمی‌تواند به افزونه‌های سیستم مدیریت شما دست ببرد یا آنها را غیرفعال یا حذف کند.

دارای قابلیت بهینه‌سازی و کمک به سئو سایت

پلتفرم‌های سیستم مدیریت محتوا با ویژگی‌های داخلی و افزونه‌هایی که دارد می‌تواند در بهینه‌سازی سایت در موتورهای جستجو به کمک شما بیاید. در واقع با کمک CMS می‌توانید:

  • عناوین مناسب و خوب برای صفحات و مقالات خود بنویسید
  • کلمه کلیدی مرتبط پیدا کنید
  • سئوی صفحه خود را سبز کنید
  • توضیحات متا بنویسید
  • تگ alt و title بنویسید
  • ساختار URL بهینه‌سازی‌شده ایجاد کنید.
  • نقشه سایت ایجاد کنید
  • متن جایگزین تصویر بنویسید
  • تغییرات مسیر ایجاد کنید
  • صفحات خود را بهینه کنید

و کلی اقدامات دیگر جهت بهینه‌سازی سایت خود انجام دهید.

با انجام این موارد قطعاً سایت شما شانس بسیار بالایی برای رتبه‌بندی خوب در نتایج موتورهای جستجو دارد.

امنیت سایت خود را بالا ببرید

  • پلتفرم‌های CMS این ویژگی و قابلیت را برای شما فراهم می‌کند که با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا به امنیت سایت خود کمک کنید.

استفاده از قالب‌های ازپیش‌طراحی‌شده

  • اکثر سیستم‌های مدیریت محتوا دارای مجموعه‌ای از قالب‌های ازپیش‌طراحی‌شده هستند می‌توانید با دانلود یا خرید آنها برای سفارشی‌سازی سریع و آسان سایت خود از آن استفاده کنید.
  • برای مثال می‌توانید با انتخاب یک قالب ریسپانسیو و واکنش‌گرا مطمئن شوید که سایت شما در هر دستگاهی خوب نمایش داده می‌شود و بدون اینکه نیاز به کدنویسی باشد باصرفه جویی در زمان و هزینه یک وب سایت واکنش‌گرا راه‌اندازی کنید.

دارای قابلیت به‌روزرسانی

  • یک CMS به شما این امکان را می‌دهد تا تغییرات را در سایت خود سریع‌تر و آسان‌تر انجام دهید.
  • برای انجام کارهای مهمی مثل به‌روزرسانی‌های اصلی، مانند طراحی مجدد وب سایت، به‌روزرسانی‌های جزئی، بروزکردن افزونه‌ها، تغییر تصاویر در صفحات سایت و غیره از CMS کمک بگیرید. با کمک سیستم مدیریت محتوا دیگر نیازی به استخدام توسعه‌دهنده برای نوشتن و ویرایش کدها نیست؛ بلکه با مراجعه به داشبورد CMS می‌توانید محتوای سایت خود را بروز کنید.

عملکرد سریع و آسان در وبلاگ‌نویسی

  • یکی از اقدامات بسیار مهم در تجارت‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین وبلاگ‌نویسی است که به بالابردن ترافیک، نرخ تبدیل و دستیابی به نتایج بلندمدت کمک می‌کند.
  • اما ساختن یک وبلاگ از ابتدا (صفر تا صد کدنویسی) حتی برای توسعه‌دهندگان باتجربه، دشوار است.
  • مزیت اصلی استفاده از CMS این است عملکرد وبلاگ‌نویسی را ارائه می‌دهند، بنابراین شروع به ایجاد و انتشار محتوای وبلاگ و بهره‌مندی از مزایای آن آسان است.

دارای قابلیت زمان‌بندی محتوا

  • داشتن زمان‌بندی محتوا برای هر استراتژی ویرایشی ضروری است. هنگام ساختن یک سایت از ابتدا، می‌توانید محتوا را برنامه‌ریزی کنید؛ اما با استفاده از CMS زمان‌بندی محتوا با راحتی تنها با کلیک‌کردن بر روی دکمه اتفاق می‌افتد. این پلتفرم‌ها به شما این اجازه را می‌دهد تا برای انتشار پست‌های وبلاگی خود برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید.

دارای دسترسی آسان

  • با کمک پلتفرم  CMS، می‌توانید تقریباً در هر دستگاهی با اتصال به اینترنت به سایت خود دسترسی داشته باشید و آن را ویرایش کنید. این بسیار ساده‌تر از ساختن یک سایت از ابتدا است که شما را ملزم می‌کند در دستگاهی متصل به سرور باشید یا از راه دور متصل شوید.
  • اکثر سیستم‌های CMS دارای یک داشبورد یا کنترل پنل هستند که می‌توانید به محتوا، موضوع، افزونه‌ها، تنظیمات و موارد دیگر سایت خود دسترسی داشته باشید.
  • اگر سایت شما درحال‌رشد و توسعه است شما برای رفع نیازهای خود نیاز به ارتقای CMS خود دارید و این قابلیت نیز برای شما فراهم است. همچنین ما در ادامه مقاله به معرفی بهترین سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) می‌پردازیم.

نرم‌افزار سیستم مدیریت محتوا

  • وردپرس (WordPress)
  • جوملا (Joomla)
  • دروپال (Drupal)
  • مجنتو (Magento)
  • سیستم مدیریت محتوای هاب CMS Hub
  • سیستم مدیریت محتوا Webflow
  • سیستم مدیریت محتوا Ghost
  • سایت کور (Sitecore)

در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم:

وردپرس (WordPress)

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای وب است. در ابتدا به‌عنوان ابزاری برای انتشار وبلاگ‌ها ایجاد شد، اما برای پشتیبانی از انتشار سایر محتوای وب، گالری‌های رسانه‌ها، سایت‌های عضویت، سیستم‌های مدیریت یادگیری و فروشگاه‌های آنلاین تکامل‌یافته است.

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) همه‌کاره و چندمنظوره تحت وب است که با زبان PHP برنامه‌نویسی شده و توسط پایگاه‌داده Mysql نیز پشتیبانی می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از آن انواع سایت‌های وبلاگی، شخصی، فروشگاهی، شرکتی و هر نوع سایت دیگری را راه‌اندازی کنید.

مقاله مرتبط: وردپرس چیست؟ مزایا و معایب استفاده از آن

مقدمه نصب قالب وردپرس | آموزش نصب قالب وردپرس | وب فهم
قالب وردپرس | سیستم مدیریت محتوای وردپرس

جوملا (Joomla)

جوملا یک سیستم مدیریت محتوای منبع‌باز (CMS) است. این CMS کمک می‌کند تا وب سایت ها و نرم‌افزارهای قدرتمند پویا بسازید. این رابط بصری دارد که به شما کمک می‌کند تا از ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن در کمترین زمان ممکن استفاده کنید. جوملا طی یک دهه گذشته محبوبیت عظیمی کسب کرده و با موفقیت به‌عنوان یکی از پرکاربردترین سیستم‌های مدیریت محتوا در سطح جهان رشد کرد.

جوملا به زبان PHP نوشته شده است و از پایگاه‌داده MySQL برای ذخیره داده‌ها در ضمن استفاده از تکنیک‌های برنامه‌نویسی شی گرا استفاده می‌کند.

دروپال (Drupal)

دروپال، نوعی سیستم مدیریت محتوا است که به شما کمک می‌کند بدون نیاز به آموزش کدنویسی و دانش فنی، در سایت خود، امکان درج مقاله، خبر، آگهی فروش و… را داشته باشید.

در واقع این سیستم مدیریت محتوا یک CMS انعطاف‌پذیر، رایگان و منبع‌باز با یک جامعه فعال و بسیار بزرگ است. امروزه میلیون‌ها ارگان، سازمان و شرکت و کاربران از دروپال برای سایت خود استفاده می‌کنند.

مجنتو (Magento)

سیستم مدیریت محتوای مجنتو (Magento) یک سیستم مدیریت محتوای فروشگاهی و به‌صورت گسترده‌تر یک پلتفرم تجارت الکترونیک است که با زبان برنامه‌نویسی PHP طراحی و پیاده‌سازی شده است.

این سایت ساز فروشگاهی فعالیت خود را در سال 2008 شروع کرد و توانست پیشرفت چشم گیری داشته باشد و خیلی از سایت‌های بزرگ از این پلتفرم استفاده می‌کردند.

سیستم مدیریت محتوای هاب (CMS Hub)

می‌توانید با استفاده از CMS Hub، خوشه‌های موضوعی ایجاد کنید که محتوای پشتیبانی‌کننده را به طور خودکار به صفحات اصلی “ستون” پیوند دهند. این استراتژی محتوا، تضمین می‌کند که موتورهای جستجو می‌توانند به‌راحتی وارد سایت شما شده و تخصص شما را درباره هر موضوع مشخص کنند.

سیستم مدیریت محتوا Webflow

Webflow یک ابزار طراحی وب‌سایت پیشرفته است که امکانات بسیاری را در اختیار برنامه‌نویس سایت قرار می‌دهد.

با Webflow، امکان دسترسی به کدهای منبع وب‌سایت وجود دارد. به‌عبارت‌دیگر با این سیستم مدیریت محتوا طراح سایت می‌تواند به طور مستقیم کدهای HTML، CSS و جاوا اسکریپت وب‌سایت را کنترل کند و سفارشی‌سازی‌های لازم را در آن انجام دهد.

سیستم مدیریت محتوا Ghost

سیستم مدیریت محتوای Ghost  یک پلتفرم رایگان وبلاگ‌نویسی و حرفه‌ای است که برای نشریات، مجلات، روزنامه‌نگاری  طراحی شده است. به‌طورکلی برای ژورنالیست‌ها (Journalism) یعنی کسانی که در کار گردآوری و تدوین و پخش خبر هستند، بسیار کاربردی است. این CMS  با پلتفرم Node.js و کدنویسی جاوا اسکریپت تحت مجوز MIT ساخته شده است.

سیستم مدیریت محتوای گوست یا Ghost محبوبیت خاصی بین افراد وبلاگ‌نویسی دارد.

سیستم مدیریت محتوای (Sitecore)

با این نرم‌افزار می­توانید کل فرایندهایی را که مشتریان در همه وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها تجربه می‌کنند را مدیریت و کنترل کنید. از دیگر نقاط قوت این سیستم مدیریت محتوا این است که هر نوع محتوایی را مدیریت می‌کند.

سفارش طراحی سایت

شرکت دانش‌بنیان فن آوران هوش مکانی با بهره‌گیری از دانش بروز و تجربه چندین‌ساله خود در زمینه‌های طراحی سایت و توسعه آن، طراحی اپلیکیشن موبایل، طراحی وب اپلیکیشن، بهینه‌سازی سایت و خدمات سئو، دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا، فعالیت خود را در سال ١٣٩٨ باهدف ارائه بهترین خدمات آغاز کرد.

از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم و امیدواریم این مطالب برای شما مفید و سودمند باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد الزامی است.

این فیلد الزامی است.