توضیحات متا چیست؟ (7 تکنیک نوشتن توضیح متا) | چگونه يک متای خوب بنويسم؟ تگ متا چيست؟ توضيح متا در سئو توضيح و اطلاعات مختصر و مفيدی درباره صفحه شما است كه موتورهای جست و جو اين قسمت را در نتايج جست و جو نشان می‌دهد و كاربران با خواندن توضيح متا ترغيب به كليك روی سايت شما می‌شوند.

همچنین شما عزیزان اگر می‌خواهید راجع به سایر مطالب تخصصی ما در زمینه طراحی سایت، سئو، طراحی اپلیکیشن، دیجیتال مارکتینگ و غیره بیشتر بدانید، به صفحه مقالات وب فهم مراجعه کنید.

مقدمه

حتما در هنگام نوشتن مقاله یا توضیحات محصولات وب سایت خود با توضیح متا یا metadescription مواجه شدید و برایتان سوال پیش می آید که توضیحات متا چیست و چگونه یک توضیح متای خوب بنویسیم؟ در متن توضیح متا چه چیزی بنویسیم تا در رتبه بندی وب سایت و کلیک تاثیر خوبی بگذارد؟ آیا اصلا تاثیر مستقیم روی رتبه بندی وب سایت ما دارد؟

توضيح متا يا همان metadescription در يك يا دو جمله يا يك پاراگراف كوتاه نوشته می‌شود. از كاربردهای بسيار مهم توضيح متا می‌توان به آن اشاره كرد كه توضيح كامل و جامعی از محتوای صفحه شما می‌دهد و موتورهای جست و جو توضيح متا را در صفحات جست و جو نمايش می‌دهند. توضيح متا به طور مستقيم بر رتبه‌بندی صفحات شما تأثیر ندارد؛ اما هر چه توضيح متای شما بهتر و کامل‌تر باشد نرخ كليك وب سايت شما را بالا می‌برد و نرخ كليك به طور مستقيم بر رتبه‌بندی وب ‌سایت شما تأثیر دارد.

البته که ما در سایر مقالات وب فهم 12 تکنیک راجع به اینکه چگونه صفحه اول گوگل بیایم؟ صحبت کردیم.

توضیح متا چیست؟

در میان تگ‌های وب سایت توضیحات متا (Meta Description) از تگ های بسیار مهم است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به عبارتی توضیح متا چکیده ای از محتوای وب سایت شما است که برای درک بهتر موتورهای جست و جو استفاده میشود.

درگذشته کارشناسان وب مستر و سئو تصور می‌کردند که توضیح متا نقش مستقیمی بر رتبه‌بندی وب سایت‌ها دارد؛ اما گوگل به‌تازگی اعلام کرده است که تگ توضیح متا تأثیر مستقیمی بر رتبه‌بندی وب سایت‌ها ندارد؛ اما توضیحات متا به‌صورت غیرمستقیم بر رتبه‌بندی وب سایت‌ها تأثیرگذار است. اما چگونه تأثیر خود را می‌گذارد؟

محتوای توضیح متای شما در نتایج صفحه جست و جوی گوگل قابل نمایش است و توضیح متای خوب به کاربر کمک می‌کند تا بهترین وبسایت را کلیک کند.

توضیحات متا چیست؟ | ویژگی های یک توضیح متای خوب چیست؟
توضیحات متا چیست؟ | ویژگی های یک توضیح متای خوب چیست؟

تاثیر توضیح متا بر CTR و رتبه بندی وب سایت

هر بار هر صفحه از سایت شما در نتایج جست و جو نمایش داده شود یک Impression رخ‌داده است و زمانی که کاربر روی هر نتیجه کلیک کند، یک Click برای شما ایجاد می‌شود و به نسبت تعداد کلیک به تعداد نمایش‌ها CTR می‌گویند. هر چه CTR سایت شما بالاتر باشد رتبه‌بندی سایت شما نیز بهتر خواهد شد.

توضیحات متا چقدر بايد باشد؟

توضيح متای شما نهايت يك يا دو جمله است يا يك پاراگراف كوتاه است و محدوديت کاراکتر دارد. رعایت‌نکردن محدوديت کاراکتر توضيحات متا تأثیر منفی روی سئوی شما دارد. اگر توضيح متای شما بيش از ٣٢٠ کاراکتر باشد الگوریتم‌های گوگل آن را اسپم در نظر می‌گیرند. گوگل از توضيح متای صفحه شما نيز استفاده می‌کند.

تعداد کارکترهای توضیحات متا چقدر است؟
تعداد کارکترهای توضیحات متا چقدر است؟ | 150 – 170 کارکتر

چگونه توضيح متای خوب بنويسيم؟

هر كدام از صفحات وب سايت شما دارای توضيح مستقل و هويت مستقل است كه ویژگی‌های خود را دارد. در ادامه ویژگی‌های توضيح متای خوب را باهم بررسی می‌کنیم:

١-  تعداد کاراکترهای توضيحات متا كمتر از ٣٢٠ باشد.

توضيح متا در صفحات جست و جو توسط گوگل نمايش داده می‌شود تا كاربران با خواندن آن ترغيب شوند تا بر روی وب سايت شما كليک كنند. پس تعداد کاراکترهای اين توضيح دارای محدوديت است و نبايد بيش از ٣٢٠ تا کاراکتر باشد. اگر هم بيشتر شود گوگل آن را ايندكس می‌کند؛ اما به‌عنوان ربات شناسايی می‌کند.

البته که لازم است بدانید صفحات جست و جوی گوگل تعداد کاراکترهای 150 تا 170 را نشان می‌دهد و بیشتر از آن باشد توضیح متای شما را کامل نمایش نمی‌دهد.

٢- توضيح متای شما بايد به‌گونه‌ای باشد تا كاربران را با دعوت به وب سايت شما كند و كاربر روی وب سايت شما كليك كند.

توضيح متای صفحات شما بايد ترغیب‌کننده و هیجان‌انگیز باشد تا كاربر شما با خواندن آن تشويق شود تا بر سايت شما كليک كند. از به‌کاربردن توضيحات کسل‌کننده و معمولی خودداری كنيد. جذابيت توضيحات متا همراه با دعوت كاربر برای كليك بر روی سايت بسيار مهم است.

برای مثال: به دنبال كفش راحت و سبك با قيمت مناسب هستی؟ به آنلاین‌شاپ ما سر بزن تا از تخفيفات بهاره ما جا نمونی. تحويل ١ روزه ارسال رايگان و …

حتی می‌توانید با به‌کاربردن يك قيمت مناسب (مثلاً صدهزار تومن) يا تخفيف ٥٠ درصد كاربران را تشويق كنيد تا به فروشگاه شما سر بزنند.

متن توضيح متای شما همان توضيحاتی است كه فروشنده به‌صورت حضوری به مشتری می‌دهد پس خيلی در نوشتن توضيح متا دقت كنيد.

برای مثال از جملاتی مثل محصول جديد مارو ديديد؟ به تخفيفات ما سر زديد؟ و غيره استفاده كنيد.

٣- توضيحات متای شما می تواند مشخصات فنی محصول شما باشد.

می‌توانید برای توضيحات متای هر كدام از محصولات خود از مشخصات فنی و قيمت محصول و اسم كمپانی و برند آن استفاده كنيد.

برای مثال اگر محصول شما گوشی همراه است می‌توانید توضيح متای خود را این‌گونه بنويسيد:

آيفون ١٤ پرومكس گوشی موبایل اپل iPhone 14 Pro Max ظرفیت 256 گیگابایت – رم 6 گیگابایت اصالت و سلامت فیزیکی  (فاقد کد رجیستری)  Not Active۶۹,۸۰۰,۰۰۰ تومان.

٤- توضيح متای شما بايد مرتبط با محتوای صفحه باشد.

حتماً هنگام نوشتن محتوا و توضیح متا به این موضوع دقت کنید که محتوای صفحه و توضیح متی شما باید کاملاً مرتبط با موضوع صفحه شما باشد.

5- به‌کاربردن کلمه کلیدی اصلی در توضیح متا

کلمات کلیدی اصلی خود را در توضیحات متا به کار ببرید. بسیاری از افزونه‌های سئو وردپرس مثل رنک مث و Yoast SEO حتماً این موضوع را به نویسنده و ویرایش‌کننده کاربر یادآوری می‌کند که از کلمات کلیدی اصلی در توضیح متا استفاده شود.

مرتبط بودن کلمه کلیدی با توضیح متای شما نیز ضروری است.

در به‌کاربردن کلمه کلیدی در توضیح متا هیچ محدودیتی وجود ندارد؛ اما توضیح می‌شود که نهایتاً دو بار کلمه کلیدی را در توضیح متا استفاده کنید و استفاده بیش از حد از آن توضیح شما را کسل‌کننده و غیرطبیعی نمایش می‌دهد.

همچنین ما در سایر مقالات وب فهم تکنیک ها و ابزارهای انتخاب بهترین کلمات کلیدی را خدمت شما عزیزان معرفی کردیم.

استفاده از کلمات کلیدی در توضیح متا | ویژگی های توضیحات متا | وب فهم
استفاده از کلمات کلیدی در توضیح متا | ویژگی های توضیحات متا

6- توضیح متای هر صفحه باید منحصربه‌فرد باشد.

هر صفحه باید توضیح متای منحصربه‌فرد داشته باشد و هیچ دوصفحه‌ای نباید توضیح متای مثل هم داشته باشد. ابزارهای سئو مثل گوگل وبمستر و وب سایت هایی مثل Screaming Frog به شما کمک می‌کنند تا صفحاتی که دارای توضیح متای یکسان هستند را شناسایی کنید.

7- برای توضیح متا از متون ساده استفاده کنید.

در توضیح متا از کاراکترهای ریاضی مانند +، – و ” استفاده نکنید؛ زیرا موتورهای جست و جو این کاراکترها را به‌عنوان کد HTML می‌شناسد و ترجیحاً بهتر است که در توضیحات متا از متون ساده استفاده کنید.

سؤالات متداول توضیحات متا

  • چگونه توضیح متا در سئوی سایت تأثیرگذار است؟

متنی که شما در توضیح متای خود قرار می‌دهید هرچه جذاب‌تر باشد و مرتبط با موضوع کار شما باشد، شانس کلیک بر روی آن نیز افزایش میابد و با افزایش نرخ CTR نیز جایگاه بالاتری در صفحات جست و جو کسب می‌کنید.

  • آیا در تعداد کاراکترهای توضیح متا محدودیتی وجود دارد؟

هیچ محدودیتی برای تعداد کاراکترهای توضیح متا وجود ندارد؛ اما چون فضای محدود برای نمایش توضیح متا در صفحات جست و جو قرار دارد، بیش از 160 کاراکتر را کامل نشان نمی‌دهد.

  • چگونه توضیح متای خوبی بنویسیم؟

توضیح متای خود را کوتاه و مختصر بنویسید و از توضیح جذاب و کاربرپسند استفاده کنید و حتماً مرتبط با حوزه کاری خود بنویسید و کلمه کلیدی اصلی را در آن قرار دهید.

نتیجه‌گیری توضیحات متا

در این مقاله ابتدا باهم بررسی کردیم که توضیح متا چیست و چگونه توضیح متای خوب بنویسیم؟ و ویژگی‌های یک توضیح متای مناسب و مطلوب را باهم بررسی کردیم و اگر سؤالی دررابطه‌با این موضوع دارید می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها آن را با ما مطرح کنید. از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم و امیدواریم این مطالب برای شما مفید و سودمند باشد.

نتیجه گیری از توضیح متا | ویژگی های توضیح متای خوب چیست؟
نتیجه گیری از توضیح متا | ویژگی های توضیحات متای خوب چیست؟

خدمات وب فهم

شرکت دانش‌بنیان فن آوران هوش مکانی با بهره‌گیری از دانش بروز و تجربه چندین‌ ساله خود در زمینه‌های طراحی سایت و توسعه آن، طراحی اپلیکیشن موبایل، طراحی وب اپلیکیشن، بهینه‌سازی سایت و خدمات سئو، دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا، فعالیت خود را در سال ۱۳۹۷ باهدف ارائه بهترین خدمات آغاز کرد.

این مجموعه تجربه همکاری با بیش از ۷۰ ارگان، شرکت و برندهای موفق را داشته و توانسته رضایت آنان را جلب کند. وب فهم آمادگی همکاری مداوم و هدفمند را در زمینه تخصصی شما اعلام می‌نماید.

ویژگی‌های وب فهم

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد وب فهم پشتیبانی سریع و حرفه‌ای کارشناسان وب فهم به مدت‌زمان ۶ – ۸ و ۱۲ماهه به‌صورت رایگان است. درصورتی‌که پس از طراحی سایت شما هرگونه پشتیبانی نیاز داشتید، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

هدف ما ارائه خدمات حرفه‌ای با جهت جلب رضایت شما کارفرمایان عزیز است. مشاوره طراحی سایت کارشناسان وب فهم به‌صورت جلسات حضوری، تلفنی و آنلاین است. دوره پشتیبانی به مدت‌زمان ۶ – ۱۲ ماه است و بنا به انتخاب پلن طراحی سایت شما متغیر است. اگر برای انتخاب پلن طراحی سایت خود نیز تردید دارید می‌توانید با پشتیبانان ما مشورت کنید.

اگر هم مایل هستید که برای کار و فعالیت خود یک وب‌سایت و اپلیکیشن طراحی کنید گروه حرفه‌ای وب فهم آماده ارائه خدمات طراحی اپلیکیشن و طراحی سایت با اصول سئو تکنیکال است. هر کسب‌ و کار حرفه‌ای نیاز به طراحی یک وب‌ سایت حرفه‌ای دارد.

 

 

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد الزامی است.

این فیلد الزامی است.