اشتباهات رایج طراحی سایت که باید آنها را بشناسیم و از انجام آنها دوری کنیم. یقیناً یک اشتباه در طراحی سایت می‌تواند کاربران بسیاری را از شما بگیرد و بازدید سایت شما را پایین بیاورد.

چکیده اشتباهات رایج طراحی سایت

بسیاری از رقبای قدرتمند شما که دارای وب سایت هستند نه‌تنها وب سایت آنها عالی به نظر می‌رسد، بلکه دارای ویژگی‌های شگفت‌انگیز و عملکردهای بی‌نظیر هستند. آنها برای جذب بازدیدکنندگان وب سایت خود دست از تلاش برنمی‌دارند و روزبه‌روز فعالیت خود را افزایش می‌دهند. در نتیجه شما برای رقابت با آنان نیز باید در حد آنها و حتی بیشتر تلاش کنید و بازدهی خود را بالا ببرید.

حال اگر وب سایت شما به‌خوبی طراحی و ساخته نشده باشد یا مرتکب اشتباهاتی شده باشید، ممکن است که روزانه ترافیک سایت شما کاهش یابد و انتظارات شما برآورده نخواهد شد. همچنین احتمالاً با این موضوع مواجه خواهید شد که برای مدتی تعداد بازدیدکنندگان کاهش‌یافته است.

درهرصورت، ممکن است به دلایلی باوجودآنکه تلاش بسیاری برای طراحی سایت خود کرده‌اید داخل تله افتاده باشید و مرتکب اشتباهاتی شده باشید که خودتان نیز از آنها غافل باشید.

10 اشتباه رایج طراحی سایت

ما در این مطلب اشتباهات رایج طراحی سایت را جمع آوری کردیم که می‌تواند عملکرد هر سایتی را پایین بیاورد، بنابراین در ادامه به شناخت و برطرف کردن هرکدام میپردازیم.

1- سرعت لود سایت شما خیلی پایین باشد.

اگر سرعت لود و بارگذاری سایت شما پایین باشد باید تمامی عوامل کاهش سرعت لود سایت خود را بررسی کنید و در برخی موارد ما در سایر مقالات وب فهم نکات افزایش و بهبود سرعت سایت را باهم بررسی کردیم و موارد ضروری و مهم را بیان کردیم و حتماً به آن سر بزنید. اما به طور مختصر چند تکنیک ضروری که هر مدیر سایتی لازم است برای بهبود سرعت سایت خود اجرا کند را باهم مرور می‌کنیم:

  • تصاویر سایت را به‌خصوص در صفحه اصلی خود بهینه و کم‌حجم کنید.
  • ویدئو و تیزرهایی که می‌خواهید آپلود کنید را بهینه کنید.
  • افزونه‌های غیرکاربردی و اضافی را غیرفعال و حذف کنید.
  • اگر وب سایت شما وردپرس است از قالب بهینه استفاده کنید و اگر هم بهینه نیست حتماً از پشتیبانی قالب درخواست کنید که این کار را برای شما انجام دهند.
  • افزونه‌هایی که استفاده می‌کنید به نسخه‌های جدید و بروز ارتقا دهید.
  • از افزونه‌های بهینه‌سازی سرعت سایت استفاده کنید.
  • از هاست (میزبانی وب) خوب و پرقدرت استفاده کنید.
  • فایل‌های js و css را بهینه‌سازی کنید.
اشتباهات رایج طراحی سایت | بی توجهی به سرعت لود سایت
پایین بودن سرعت لود سایت | اشتباهات رایج طراحی سایت

2- سایت شما سازگار با موبایل نیست. (وب سایت شما ریسپانسیو نیست)

اگر وب سایت شما سازگار با موبایل و واکنش‌گرا نباشد، قطعاً ترافیک بسیاری را از دست خواهید داد؛ چون امروزه بیشتر کاربران کارهای خود را فقط با گوشی انجام می‌دهند و یقیناً برای دریافت هر نوع خدمات آنلاین و ورود به سایت به‌وسیله تلفن همراه خود این کار را انجام خواهند داد.

به همین دلیل اگر کاربران نتوانند صفحه سایت شما را به‌درستی ببینند و محتوای شما نخوانند یقیناً وب سایت شما را ترک خواهند کرد. بیش از نیمی از کاربران به‌وسیله دستگاه تلفن همراه خود وارد سایت‌ها می‌شوند و اگر می‌خواهید این ترافیک را از دست ندهید حتماً وب سایت خود را سازگار با موبایل طراحی کنید.

سایت شما سازگار با موبایل نیست | اشتباهات رایج در طراحی وب سایت
ریسپانسیو نبودن سایت | اشتباهات رایج طراحی سایت

3- طراحی سایت شما پیچیده و نامناسب باشد.

وبسایت شما باید کاربردی و دارای طراحی ساده و کاربرپسند باشد. برای مثال اگر مراحل و نحوه ثبت‌نام در وب سایت شما پیچیده باشد قطعاً کاربر شما سردرگم خواهد شد و احتمالاً سایت شما را ترک کند.

اگر به این موضوع فکر نکرده‌اید پس احتمالاً نقشه راه وب سایت شما برای کاربران به‌درستی تعیین نشده است و این موضوع باعث ایجاد سردرگمی برای آنها می‌گردد.

اگر ظاهر سایت شما نامناسب است و روزانه تعداد قابل‌توجهی کاربر را به‌خاطر این موضوع از دست می‌دهید حتماً راجع به طراحی و چیدمان سایت خود تجدیدنظر کنید؛ چون در غیر این صورت این اشتباه می‌تواند بیشتر به شما ضرر وارد کند.

به این نکته نیز توجه کنید که امروزه کاربران انتخاب‌های بیشتر و حرفه‌ای دارند و اگر وب سایت شما نیاز آنها را رفع نکند و طراحی آن مطابق میل و سلیقه آنها نباشند قطعاً گزینه‌های دیگری برای ارائه خدمات به کاربران وجود دارد.

4- به سئو و بهینه‌سازی بی‌توجه باشید.

سئو و بهینه‌سازی یکی از بهترین روش‌های بازاریابی آنلاین است که به محبوبیت و شناخته‌شدن شما کمک بسیاری می‌کند. همچنین با انجام سئو سایت و کسب رتبه خوب قطعاً ترافیک و ورودی بیشتری جذب می‌کنید.

اما اگر به این موضوع مهم اهمتی ندهید و وب سایت شما در صفحات سوم و چهارم نمایش داده شود، بسیار کمتر در نتایج موتور جستجوی گوگل دیده می‌شوید.

حتماً روی سئو و بهینه‌سازی سایت خود تمرکز کنید و اگر خودتان در این زمینه تخصص کافی را ندارید به یک تیم یا شرکت مطمئن این کار را بسپارید تا پس از مدت‌زمان تعیین شده با رقبای حرفه‌ای خود در صفحه اول گوگل به رقابت بپردازید.

برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت سئو سایت با ما تماس بگیرید.

5- وب سایت شما فاقد محتوای مناسب باشد.

بازدیدکنندگان وب سایت شما باتوجه‌به علایق و نیازشان روی وب سایت شما کلیک می‌کنند و اگر صفحات سایت شما فاقد محتوای باارزش باشد قطعاً ترافیک بسیاری را از دست خواهید داد. یکی دیگر از اشتباهات رایج طراحی سایت نبود محتوای باارزش و مناسب است.

اگر توضیحات کافی و جزئیات و ویژگی‌های محصول سایت خود را به‌درستی وارد نکرده باشید قطعاً ترافیک بسیاری را از دست خواهید داد. زیر کاربران قبل از خرید محصول اطلاعات و توضیحات آن را مطالعه و بررسی می‌کنند.

6- عدم استفاده از فونت مناسب و رنگ‌بندی و استایل کاربرپسند

اگر کاربران سایت شما نتوانند به‌راحتی محتوا، فونت و منوی سایت شما را بخوانند قطعاً ظاهر سایت شما مشکل دارد و این یکی از اشتباهات بسیار مهم شما در هنگام طراحی سایت است.

شما باید از بهترین رنگ، فونت و استایل در طراحی سایت خود و ایجاد صفحات استفاده کنید تا کاربران در سریع‌ترین زمان ممکن به‌راحتی بتوانند اطلاعات بیشتری از سایت شما کسب کنند.

قطعاً اگر کاربری نتواند فونت شما را بخواند سایت شما را ترک خواهد کرد و این بسیار برای سایت شما بد است. همچنین اگر وب سایت شما ریسپانسیو نباشد کاربران ترجیح می‌دهند که برای خواندن مطالب به دنبال سایت دیگری باشند.

7- محتوای وب سایت خود را بروز نکنید.

یکی دیگر از اشتباهات رایج طراحی سایت بروز نکردن محتوای سایت است. حتماً برایتان پیش‌آمده که در مواقعی دنبال مطالب بروز و آموزشی و کاربردی باشید اما روی برخی از وب سایت ها با محتوای قدیمی کلیک کنید. یک وبسایت قدیمی با محتوای بروز نشده نه‌تنها هیچ کمکی به کاربر نمی‌کند و کاربر نمی‌تواند با آن تعامل کند؛ بلکه یقیناً کار آن را مبینند و سراغ اخبار و مطالب سایت دیگری خواهد رفت.

درصورتی‌که مقالات و وبلاگ‌های خود را انتشار داده‌اید؛ اما زمان زیادی ازآن‌گذشته و بروز نیستند، حتماً آنها را به‌روزرسانی کنید.

بروزکردن محتوا هم منجر به کسب تجربه کاربری بسیار خوب می‌شود و هم رتبه خیلی بهتری در صفحه نتایج جستجو کسب می‌کند.

8- در شبکه‌های اجتماعی فعالیت ندارید.

اگر فقط به سایت اکتفا کرده‌اید و هیچ‌گونه فعالیتی در رسانه‌های اجتماعی ندارید نتیجه دلخواه خود را کسب نمی‌کنید. یکی دیگر از اشتباهات رایج طراحی سایت بی‌توجهی به فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی و اولویت قرارندادن آنها است.

حتماً لینک رسانه‌های اجتماعی در فوتر سایت خود قرار دهید و برای ایجاد ارتباط با کاربران خود یک راه میان‌بر برای آنها قرار دهید و همین‌طور کاربران را دعوت کنید که به پست‌های انتشار داده شده در شبکه‌های اجتماعی کسب و کارتان مراجعه کنند.

همین‌طور برعکس این کار را نیز انجام دهید کاربران را از شبکه‌های مجازی به وب سایت خود دعوت کنید.

گام‌های مهم برای اجرا و راه‌اندازی بازاریابی شبکه های اجتماعی | وب فهم
اجرا و راه‌اندازی بازاریابی شبکه های اجتماعی

9- وب سایت شما امن نباشد.

اگر وب سایت شما از پروتکل امن https استفاده نمی‌کند، ایمن نیست. شما برای بالابردن امنیت سایت خود نیاز دارید که از گواهی  https در سایت خود استفاده کنید تا توسط مرورگرهای مدرن ایمن بودن شما تأیید شود.

اگر این مورد را انجام ندهید کاربران سایت شما پیام‌هایی را دریافت می‌کنند که سایت شما ایمن نیست همچنین احتمال هر گونه تهدید به سایت شما وجود دارد. با داشتن پروتکل https داده‌ها را بین وب سایت شما و کاربران رمزگذاری می‌کند تا اطلاعات محرمانه و ارزشمند شما توسط مخربان و مجرمان سایبری قابل‌شناسایی و دستیابی نباشد.

اما به‌وسیله پروتکل http تمامی اطلاعات محرمانه و مهم شما که قابل‌دستیابی است و برای همه اشخاص بر روی شبکه قابل‌مشاهده است و به‌راحتی توسط هکرها نیز هک می‌شود.

همچنین اگر می‌خواهید این مطلب را به‌صورت تخصصی دنبال کنید و بیشتر راجع به اینکه پروتکل Http و Https چیست و چه تفاوتی دارد و کدام بهتر است، بدانید به مقاله تخصصی آن مراجعه کنید.

تفاوت http و https چیست؟ | وب فهم
تفاوت http و https چیست؟

10- دسترسی و راحتی کاربران و مشتریان را اولویت قرار ندهید.

درنظرگرفتن دسترسی و راحتی کاربران یکی از مهم‌ترین نکاتی که حتماً باید در هنگام طراحی و توسعه سایت به آن توجه کنید.

متأسفانه، برخی از وب سایت ها به این موضوع اهمیت چندانی نمی‌دهند و فقط به فکر ظاهر و جذابیت سایت هستند و این یکی دیگر از مهم‌ترین اشتباهات رایج طراحی سایت است.

حتماً نقشه راه و مراحل استفاده از خدمات و خرید محصولات را ساده و سریع کنید تا مشتریان بدون دردسر و به‌راحتی بتوانند از خدمات شما به‌صورت آنلاین بهره‌مند شوند.

نتیجه‌گیری

طراحی و راه‌اندازی یک سایت در عین اینکه می‌تواند بسیار جذاب و زیبا باشد؛ اما به‌دقت بسیار بالایی در هنگام طراحی و توسعه آن نیاز است. اشتباهات رایج طراحی سایت نیز می‌تواند مثل یک تله‌ای برای شما باشد و شما را به دردسر بیندازد.

در این مقاله 10 اشتباه رایج طراحی سایت را خدمت شما عزیزان معرفی کردیم و همچنین اگر موارد دیگری نیز وجود دارد که دردسر ساز است میتوانید در قسمت نظرات و دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

طراحی سایت وردپرس و اختصاصی

همچنین برای دریافت مشاوره رایگان و سفارش طراحی سایت مناسب حوزه کاری خود با شماره‌های زیر تماس بگیرید و ما بهترین و مناسب‌ترین پلن را خدمت شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

شماره تماس:

۰۲۱-۴۴۵۳۵۳۱۰

۰۹۱۲۵۳۰۶۲۷۷

۰۹۱۲۵۵۰۸۱۶۷

وب سایت شرکت: fahmco.ir

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد الزامی است.

این فیلد الزامی است.