تفاوت react native و react js به زبان ساده (همراه مزایا و معایب) | در این مقاله با بیانی ساده به تفاوت react js و rezact native می‌پردازیم. البته که هر دو از زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت پشتیبانی می‌کنند.

حتماً شما علاقه‌مندان و برنامه‌نویسان هم مطالب زیادی راجع به اینکه تفاوت و شباهت‌های بین react و react native چیست؟ شنیده‌اید و حتی برخی مواقع به گوشتان خورده که اگر react را یاد بگیرید نیازی به آموزش react native ندارید. این ادعاها بدون هیچ‌گونه زمینه تحقیقاتی و تنها به سبب منفعت شخصی مطرح شده‌اند. بی شک میان react و react native تفاوت‌های بسیاری وجود دارد و لازم است که هرکدام را بشناسید و تفاوت‌های آن را درک کنید.

تفاوت react native و react js به بیان ساده

React js یک فریم ورک جاوا اسکریپت است که طراحی Front-end را برای ما ساده تر کرده است. اما React native یک ابزاری است که ما میتوانیم با کمک آن برنامه های cross platform بسازیم.

“برنامه‌های cross platform برنامه‌هایی هستند که هم در سطح اندروید و هم IOS اجرا می‌شوند و در تعریف آنها می‌توان گفت که برنامه‌های cross platform برنامه‌هایی هستند که تنها با یکبار کدنویسی به‌راحتی می‌توانیم در چندین دستگاه مختلف آنها را اجرا کنیم.”

برای مثال برنامه‌های cross platform را که با استفاده react native نوشته شده است را به‌راحتی می‌توانیم با یکبار کدنویسی خروجی در نسخه‌های اندروید و IOS تهیه کنیم.

نکته: React Native و React JS هر دو از زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت پشتیبانی می‌کنند. در نتیجه شما عزیزان می‌توانید با کمک زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت برای موبایل (هر دو نسخه اندروید و ios) و دسکتاپ کدنویسی را انجام دهید.

تفاوت react native و react js به بیان ساده (شباهت ها و تفاوت ها)
تفاوت react native و react js به بیان ساده

همچنین اگر در برنامه نویسی مبتدی هستید و میخواهید بدانید که ساده‌ترین زبان‌های برنامه‌ نویسی که برای یادگیری و شروع کدام زبان ها مناسب هستند به مقاله مرتبط با آن مراجعه کنید.

React native چیست؟

ریکت نیتیو در سال 2015 برای اولین بار توسط شرکت فیسبوک معرفی شد. ریکت نیتیو در یک چهارچوب توسعه‌ی نرم‌افزاری استوار می­باشد که امکان توسعه‌ی برنامه‌های اندروید و IOS را بر رابط UI برای ما فراهم می­کند. همانطور که در بالا هم به این موضوع اشاره کردیم ریکت نیتیو بر مبنای جاوا اسکریپت و ترانسفورماتور است و دارای قابلیت­ها و امکانات بسیار کاربردی می­باشد.

مزایای React native

یکی از همین ویژگی ­های مهم که ریکت نیتیو دارد این است که با استفاده از کد جاوا اسکریپت می­تواند برای پلتفرم­ های Android و ios اپلیکیشن بسازد. این ویژگی بسیار مهم و کاربردی است و از مزایای مهم این فضا این است که از یک‌زبان برنامه‌نویسی استفاده می‌کند و نیازی به یادگیری جداگانه ios ندارد. در ادامه به بررسی مزایای React native می‌پردازیم.

  • دارای قابلیت استفاده در تمامی پلتفرم‌ها

با کمک ری اکت نیتیو این قابلیت را دارید که اپلیکیشن‌ها را برای هر دو پلتفرم اندروید و ios بسازید.

  • دارای کارایی کلاس

در ریکت نیتیو کد نوشته شده به کد کامپایل تبدیل می‌شود و این قابلیت برای شما فراهم است که در سیستم‌عامل اندروید و ios از آن استفاده کنید.

  • پشتیبانی از جاوا اسکریپت

از React native می‌توان در ایجاد و طراحی اپلیکیشن‌های نیتیو موبایل استفاده کرد و از جاوا اسکریپت نیز پشتیبانی می‌کند.

مزایای طراحی اپلیکیشن با React native

از مزایای طراحی اپلیکیشن با ری اکت نیتیو برای موبایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای دسترسی به امکانات و قابلیت‌ها و مولفه‌های اختصاصی پلتفرم‌ها
  • open source یا همان متن‌باز بودن و دسترسی آسان و سریع به کدها
  • دارای  عملکرد مطلوب در پاسخگویی و بارگذاری مجدد سریع
  • مناسب‌بودن این فریم‌ورک برای متخصصان طراحی وب
  • دارای قابلیت اعلان برای نوشتن کدهای خوانا و انعطاف‌پذیر
  • به دلیل وجود کامپوننت‌های آماده سرعت در کدنویسی بالاتر است.

نکته: ما در سایر مطالب وب فهم به معرفی پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی طراحی اپلیکیشن اندروید و ios را در سال ۲۰۲۳ پرداختیم.

تفاوت react native و react js چیست؟ | react native چیست و چه مزایایی دارد؟
react native چیست و چه مزایایی دارد؟

React js چیست؟

React js  نیز در سال 2011 توسط شرکت فیسبوک برای اولین بار معرفی شد و در سال 2013 به صورت عمومی در سایت فیسبوک قرار گرفت و انتشار یافت. React js نیز کتابخانه ای متن باز است که از جاوا اسکریپت پشتیبانی میکند و برای اپلیکیشن های تحت وب مورد استفاده قرار میگیرد. این کتابخانه متن باز به طراحان و توسعه دهندگان کمک میکند تا از کامپوننت UI پیچیده‌ایی را بر روی آن ایجاد کند.

مزایا و فواید استفاده از React js

  • آسان بودن آموزش و یادگیری

اولین مزیتی که ری اکت جی اس دارد یادگیری آسان آن است. علاقه‌مندان و برنامه‌نویسان برای یادگیری آن هیچ مشکلی ندارند. به همین دلیل کتابخانهٔ ری اکت جی اس نسبت به سایر رقبا توانسته محبوبیت بالایی را در این زمینه کسب کند و بسیاری را به یادگیری در این حوزه تشویق و مشتاق کند. پس اصلاً نگران سختی آن نباشید زیرا react js خیلی سریع و راحت مطالب را القا می‌کند.

  • راحتی در طراحی اپلیکیشن‌های دینامیک

در ری اکت جی اس این امکان برای برنامه‌نویسان وجود دارد که به‌راحتی اپلیکیشن‌هایی تولید و طراحی شود که در مقایسه با اپلیکیشن‌های دیگر پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر هستند.

قبلاً برای ایجاد اپلیکیشن‌های تحت وب از HTML استفاده می‌شد و کارکردن در کدنویسی‌های پیچیده با HTML بسیار سخت بود.

  • استفاده مجدد از کامپوننت‌ها

از مزایای دیگر ری اکت جی اس می‌توان به کامپوننت‌های قابل‌استفاده مجدد اشاره کرد. هر کدام از کامپوننت‌ها کدنویسی مختص خودشان را دارند و هرکدام آنها را می‌توانید در طراحی اپلیکیشن مورداستفاده مجدد قرار دهید.

  • دارابودن بهبود کارایی در React js

ری اکت جی اس به دلیل استفاده از  virtual dom دارای کارایی بسیار بالایی است.  درواقع به‌طورکلی Virtual dom در حافظه یا مموری قرار می‌گیرد که معرف آن DOM است.

  • پشتیبانی React js از ابزار‌های کاربردی

یک مزایای بسیار مهم ری اکت  این است که ری اکت جی اس از بسیاری از ابزار‌های کاربردی و مفید امکان ساده‌سازی کدها را فراهم می‌کند و کدهای نوشته شده را ساده‌تر و قابل‌فهم‌تر می‌کند را پشتیبانی می‌کند.

  • سئو فرندلی بودن ریکت جی اس

ممکن است که فریم‌ورک‌های رایج در جاوا اسکریپت از نظر سئو مشکلاتی به همراه داشته باشد که ری اکت جی ای توانسته با قابلیت‌های خود به این چالش‌ها و مشکلات را رفع کند. ری اکت جی اس برای توسعه‌دهندگان این قابلیت را فراهم می‌کند که اپلیکیشن تهیه شده توسط آن در نتایج گوگل نیز نمایش داده شود.

  • ساده بودن تست اپلیکیشن‌های ری اکت جی اس

تست اپلیکیشن‌های طراحی شده با ری اکت بسیار آسان است و به‌راحتی قابل‌بررسی و ارزیابی است.

تفاوت react native و react js به زبان ساده | react js چیست؟ چه مزایایی دارد؟
react js چیست؟

تفاوت میان react و react native

باتوجه‌به مزایایی که این دو فضا دارد هر کدام به دو فضای محبوب برای طراحی وب و اپلیکیشن تبدیل شده‌اند و در عین وجود شباهت‌هایی که این دارند تفاوت‌هایی میان آنها وجود دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

1- react و react native دارای ماهیت متفاوت هستند

باتوجه‌به تعریف اولیه ری اکت و ری اکت نیتیو مشخص است که ماهیت این دو متفاوت است. در واقع react یک کتابخانه متن‌باز است اما ری اکت نیتیو یک فریم‌ورک بوده و بنابراین در شروع یک پروژه، نیاز به انتخاب bundler و پیکربندی وب پک ندارید.

2- react و react native دارای کاربردهای متفاوت هستند.

کاربرد این دو فضا نیز متفاوت است. از کتابخانه ری اکت برای اجرای Front-End یک وب سایت در طراحی آن استفاده می‌شود و این یعنی ری اکت تنها برای طراحی سایت کاربرد دارد. اما از ری اکت نیتیو برای طراحی اپلیکیشن موبایل در هر دو نسخه سیستم‌عامل اندروید و ios کاربرد دارد.

3- تفاوت در امنیت

یک تفاوت بسیار مهم دیگر این دو فضا تفاوت در سطوح امنیت آنها است. کتابخانه متن‌باز ری اکت از لایه‌ها و سیاست‌های امنیتی بسیار بالاتری نسبت به ری اکت نیتیو است. وجود امنیت بالاتر در ری اکت صفحات وب را به‌مراتب از اپلیکیشن‌ها ایمن‌تر کرده است. در واقع ری اکت امنیت بالقوه بیشتری نسبت به ری اکت نیتیو دارد.

4- تفاوت در شیوه استایل دهی کامپوننت‌ها

ازآنجایی‌که فضای ری اکت نیتیو برای المان‌های وب ساخته نشده و شما نیز قادر نیستید که مانند کتابخانه ری اکت به یک روش واحد به آن‌ها استایل بدهید.

شما برای استایل دادن به کامپوننت‌های ری اکت نیتیو باید ابتدا یک style sheets در جاوا اسکریپت ایجاد کنید که شبیه به CSS است. به همین دلیل است که می‌گوییم با یادگیری ری اکت شما الزاماً در کدنویسی ری اکت نیتیو نیز موفق نخواهید بود و هر کدام نیاز به آموزش و یادگیری خاص خود را دارد.

5- تفاوت در رندر گرفتن

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو تفاوت در شیوه رندر گرفتن در این دو فضا است.

ری اکت دارای قابلیت رندر در HTML را دارد اما ری اکت نیتیو از HTML برای رندر گرفتن اپلیکیشن پشتیبانی نمی‌کند. البته کامپوننت‌های ری اکت نیتیو از UI components دو سیستم‌عامل iOS و Android برای رندر گرفتن از اپلیکیشن استفاده می‌کنند.

سؤالات متداول تفاوت react native و react js

  • آیا با یادگیری React می‌توان با React native نیز کار کرد؟

خیر درصورتی‌که افراد متخصص با یادگیری ری اکت بخواهند یک اپلیکیشن یا برنامه موبایل را توسعه دهند یا حتی تغییر در زمینه شغلی خود دهند باید آموزش ری اکت نیتیو را در برنامه آموزش خود قرار دهند. اما این افراد سریع‌تر و راحت‌تر از بقیه افراد می‌توانند ری اکت نیتیو را یاد بگیرند.

  • آیا می‌توان به‌راحتی با پیشینه ری اکت به سراغ ری اکت نیتیو برویم؟

وجود شباهت‌ها و تفاوت‌های میان این دو فضا سبب ایجاد گمراهی شده و لازمه برطرف‌شدن این گمراهی شناخت کافی از آنها و دانستن شباهت‌ها و تفاوت‌ها و تمرین و تکرار و تسلط یافتن است.

  • اصلی‌ترین تفاوت react و react native چیست؟

تمامی تفاوت‌های  ری اکت و ری اکت نیتیو در بالا اشاره شد؛ اما به طور خلاصه و کامل از نظر ساختاری ری اکت یک کتابخانه متن‌باز و ری اکت نیتیو یک فریم‌ورک است و همین‌طور از ری اکت برای طراحی Front-End صفحات وب استفاده می‌شود؛ اما درحالی‌که از ری اکت نیتیو برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل استفاده می‌گردد.

سؤالات متداول تفاوت react native و react js | وب فهم
سؤالات متداول

از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم و امیدواریم که این مطالب برای شما عزیزان مفید و کاربردی باشد.

سفارش طراحی اپلیکیشن

یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای رونق کسب و کار، جذب مشتری و فروش چندبرابر طراحی و راه‌اندازی اپلیکیشن حرفه‌ای و پول‌ساز است. از آنجایی که امروز بیش از هر زمان دیگری استفاده از موبایل و تبلت به شکل قابل‌توجهی افزایش‌یافته داشتن یک اپلیکیشن قدرتمند نیز می‌تواند به‌صورت شگفت‌انگیزی به توسعه و رشد کسب و کار شما کمک کند.

انواع اپلیکیشن‌های موبایل

  • طراحی اپلیکیشن فروشگاهی
  • طراحی اپلیکیشن آموزشی
  • طراحی اپلیکیشن نوبت‌دهی
  • طراحی اپلیکیشن مشابه دیوار
  • طراحی اپلیکیشن ورزشی
  • طراحی اپلیکیشن گردشگری
  • طراحی اپلیکیشن خبری
  • طراحی اپلیکیشن خدماتی

شرکت دانش‌بنیان فن آوران هوش مکانی با بهره‌گیری از دانش بروز و تجربه چندین‌ساله خود در زمینه‌های طراحی سایت، طراحی اپلیکیشن موبایل، طراحی وب اپلیکیشن، بهینه‌سازی سایت و خدمات سئو، دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا، فعالیت خود را در سال ١٣٩٨ باهدف ارائه بهترین خدمات آغاز کرد. برای دریافت مشاوره رایگان و یا سفارش خود با شماره‌های درج شده تماس بگیرید.

شماره تماس:

۰۲۱-۴۴۵۳۵۳۱۰

۰۹۱۲۵۳۰۶۲۷۷

۰۹۱۲۵۵۰۸۱۶۷

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد الزامی است.

این فیلد الزامی است.