معرفی 10 زبان‌ برنامه ‌نویسی برای مبتدیان | ساده‌ترین زبان‌های برنامه‌ نویسی که برای یادگیری و شروع مناسب است. برای شروع سراغ کدام زبان برویم که آسان‌تر باشد و با چالش کمتری مواجه شویم؟

با ما در این مقاله همراه باشید تا تمامی زبان‌ها را بر اساس کاربرد و عملکرد خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.

یادگیری زبان برنامه نویسی

بسیاری از افراد در سنین و دوره‌های متفاوت تمایل دارند که برنامه نویسی را یاد بگیرند. ازآنجایی‌که آنها در ابتدای این مسیر این هستند نیاز دارند که ساده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی را آموزش ببینند و تجربه مفید از این کار کسب کنند. در دنیای امروزی بیش از صد نوع زبان برنامه نویسی مختلف وجود دارد که هر کدام کاربرد و کارایی خاص خودش را دارد. درک برخی از این زبان‌ها سخت است؛ اما در مقابل درک برخی دیگر از زبان‌های برنامه نویسی آسان است و نزدیک زبان انسان است.

یادگیری زبان برنامه نویسی | معرفی زبان برنامه نویسی آسان و کاربردی برای شروع کار
یادگیری زبان برنامه نویسی | معرفی زبان برنامه نویسی آسان و کاربردی برای افراد مبتدی

شغل برنامه نویسی در ایران و جهان

امروزه شغل برنامه نویسی یکی از مشاغل پردرآمد و پر تقاضا در کشور ایران و کل دنیا است که دارای بازار کار نسبتاً خوبی است. به همین دلیل این شغل میان بسیاری از دانشجویان و کارجویان (آقایان و خانم‌ها) محبوب است. آموزش این مهارت نیز تقاضای بالایی دارد و افرادی که می‌خواهند این مهارت را شروع به یادگیری کنند معمولاً از زبان برنامه نویسی آسا و پرکاربرد و پر تقاضا شروع کرده‌اند و بعداً به سراغ سایر زبان‌ها رفته و دانش خود را توسعه دادند.

10 زبان برنامه نویسی آسان و پرکاربرد

اما این زبان‌ها شامل چه مواردی هستند و در ادامه تمامی آن‌ها را برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد:

1- HTML

زبان HTML مخفف عبارت HyperText Markup Language است. این زبان یکی از ساده‌ترین زبان‌های کدنویسی است که در بیشتر آموزشگاه‌ها، سایت‌های آموزشی و دانشکده‌های علوم کامپیوتر آموزش داده می‌شود. از این زبان در کنار زبان‌های جاوا اسکریپت و CSS برای توسعه وب سایت استفاده می‌گردد.

زبان برنامه نویسی HTML | معرفی ساده ترین زبان برنامه نویسی | وب فهم
زبان برنامه نویسی HTML | معرفی ساده ترین زبان های برنامه نویسی

2- CSS

از زبان CSS نیز در کنار زبان HTML برای طراحی و توسعه وب استفاده می‌شود. تفاوت زبان برنامه ‌نویسی CSS با زبان HTML در این است که از CSS برای جلوه و رنگ‌دادن به محیط وب استفاده می‌شود. زبان CSS نیز نسبت به سایر زبان‌های برنامه نویسی آسان و مناسب و برای مبتدیان است و در اکثر آموزشگاه‌های برنامه نویسی از آن استفاده می‌شود و دوره‌های آموزشی آن موجود است.

زبان‌های HTML5 + CSS + JavaScript | وبفهم
زبان‌های برنامه نویسی HTML5 + CSS + JavaScript

3- پایتون (Python)

بسیاری از متخصصان و افراد باتجربه معتقدند که زبان برنامه نویسی پایتون یکی از ساده‌ترین زبان نویسی است و آن هم به این دلیل است که به زبان پایتون به زبان انسان بسیار نزدیک است و ساده و قابل‌درک است. این زبان علاوه بر سادگی کاربردهای بسیاری نیز دارد و می‌توان از این زبان برای طراحی و توسعه اپلیکیشن‌های بازی، اپلیکیشن‌های کاربردی، ساخت سیستم‌عامل، تجزیه تحلیل داده‌ها، توسعه و طراحی وب سایت و غیره استفاده کرد.

به همین دلیل این زبان در بسیاری از کالج‌ها و دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها آموزش داده می‌شود و به‌عنوان زبان ساده و کاربردی شناخته شده است. یکی از مزایای استفاده از این زبان نیز این است که در هنگام کار با این زبان هرجایی که به مشکل می‌خورند از سایر زبان‌های برنامه نویسی می‌توان به‌صورت آنلاین استفاده کرد.

زبان برنامه نویسی اپلیکیشن / Python (پایتون) | وب فهم
زبان برنامه نویسی / Python (پایتون)

4- جاوا اسکریپت (JavaScript)

از زبان جاوا اسکریپت در کنار زبان‌های نشانه‌گذاری ساده‌ای HTML و CSS استفاده می‌شود. بسیاری متخصصان و برنامه‌نویسان زبان جاوا اسکریپت را به‌عنوان یک‌زبان ساده می‌شناسند؛ زیرا علاوه بر سینتکس ساده، بصری است و همچنین نیاز به کامپایل ندارد. همچنین، می‌توانند از فریم‌ورک‌هایی مانند Node.js برای استفاده از جاوا اسکریپت در برنامه نویسی سمت سرور استفاده کرد.

5- جاوا (java)

جاوا یکی از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین زبان‌های برنامه در سال 2023 است. از این زبان برنامه نویسی پرکاربرد و چندمنظوره برای توسعه و طراحی اپلیکیشن های موبایل به ویژه اندروید استفاده میشود. زبان برنامه نویسی جاوا به دلیل این‌که شئ گرا و ساختاریافته است بسیار راحت و آسان است و مورد تحسین بسیاری از کدنویسان قرار گرفته است. زبان جاوا با کمک یک ماشین مجازی با نام JVM در اکثریت سیستم عامل ها از جمله ویندوز، مک و لینوکس به راحتی اجرا است.

6- PHP

PHP مخفف عبارت  Hypertext PreProcessor یکی از ساده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی برای آموزش است.

این زبان برنامه نویسی یک‌زبان سمت سرور و پردازشی است و کاربردهای گسترده‌ای دارد و این کاربردها در زمینه ایجاد و راه‌اندازی نرم‌افزارهای تحت وب، طراحی و راه‌اندازی وب سایت ها و غیره است.

در واقع بخش پردازشی یک وب سایت به کمک زبان‌هایی مثل php اجرا می‌گردد و ظاهر وب سایت توسط زبان‌های html و CSS طراحی می‌شود.

Php زبانی است که متخصصان حوزه برنامه‌نویسی  با استفاده از آن اقدام به ساخت صفحات داینامیک می‌کنند. با به‌کارگیری این زبان می‌توان سایت و اپلیکیشن‌های تحت وب فوق‌العاده‌ای را برنامه نویسی کرد. با استفاده از php نمی‌توانید در ظاهر سایت تغییر ایجاد کنید؛ بلکه کاربرد زبان php در گرفتن اطلاعات مختلف از پایگاه‌داده و نمایش آن به کاربر است.

7- سی‌شارپ (#C)

سی‌شارپ ممکن است که ساده‌ترین زبان برنامه نویسی نباشد؛ اما این زبان برنامه‌نویسی همه‌منظوره، کاربردهای بسیاری از جمله توسعه برنامه‌های وب، خدمات مبتنی بر ابر، نرم‌افزارهای سازمانی و موارد بسیار دیگر را دارد.

 

8- زبان Ruby

زبان روبی نیز یک‌زبان برنامه نویسی پویا است. عمدتاً این زبان بهره‌ور نیز ساده است. نحو این زبان برای خواندن و نوشتن نیز بسیار آسان است.

زبان Ruby از زبان‌های برنامه نویسی قدیمی مانند Perl، Smalltalk، Eiffel، Ada و Lisp و زبان‌های برنامه نویسی مدرن مانند Python و PHP ترکیب شده است.

از ربان Ruby نیز برای ساخت و راه‌اندازی برنامه‌های کاربردی وبريا، وب سرورها، کتابخانه‌های گرافیکی، موتورهای شناسایی تصاویر، سرورهای پایگاه‌داده و غیره استفاده می‌شود.

9- زبان C

زبان C به‌عنوان مادر همه زبان‌های برنامه نویسی شناخته شده است. درواقع شما اگر زبان C  یاد بگیرید هر زبان برنامه نویسی دیگری را می‌توانید یاد بگیرید.

این زبان اولین زبان برنامه نویسی با مدیریت حافظه کارآمد و انعطاف‌پذیر بوده است. از زبان C عمدتاً برای توسعه سیستم‌عامل یونیکس استفاده می‌گردد.

زبان C | معرفی زبان های برنامه نویسی ساده و پرکاربرد | وب فهم
زبان C | معرفی زبان های برنامه نویسی ساده و پرکاربرد

10- زبان C++

++C نسخه به‌روز شده از زبان برنامه نویسی C است که در بالا به آن اشاره کردیم. در واقع متد شی گرایی به زبان C افزوده شده است. از این زبان قبلاً به طور عمده برای برنامه نویسی سیستم استفاده می‌شد و در حال حاضر از آن برای توسعهٔ بازی‌های محبوب استفاده می‌گردد.

اگر شما مبانی زبان C را بدانید یادگیری و آموزش زبان ++C چندان سخت برای شما نخواهد بود.

زبان C++ | معرفی ساده ترین و کاربردی زبان های برنامه نویسی | وب فهم
زبان C++ | معرفی ساده ترین و کاربردی زبان های برنامه نویسی

ساده‌ترین زبان برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان

معمولاً باید برای آموزش و یادگیری کودکان به سراغ ساده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی رفت و این موضوع زمان مسیر می‌شود که شما شناخت کاملی از زبان‌های برنامه نویسی داشته باشید تا بتوانید تشخیص دهید که کدام زبان ساده‌تر و درک آن برای کودکان و نوجوانان راحت‌تر است.

باید به این نکته توجه کنید که در هنگام انتخاب زبان برنامه نویسی برای کودکان معمولاً زبان‌های برنامه نویسی بصری برای یادگیری کودکان بسیار بهتر از زبان‌های برنامه نویسی متنی هستند.

به این دلیل که در زبان‌های برنامه نویسی بصری بیشتر کودک با اشکال موجه است و برنامه نویسی می‌کند و برای او بسیار آسان‌تر است.

نمونه‌های برنامه نویسی بصری عبارت‌اند از بلوکی، اسکراچ است.

اما در برنامه نویسی متنی باید دقیقاً عین کدها نوشته شود و برای همین ممکن است درک سخت‌تری برای کودک داشته باشد، نمونه‌های از زبان‌های برنامه نویسی متنی عبارت‌اند از:

  • پایتون
  • جاوا اسکریپت
  • جاوا
ساده‌ترین زبان برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان کدامند؟ | وب فهم
معرفی ساده‌ترین زبان برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان

نتیجه‌گیری

برنامه نویسی یک شغل پرطرف‌دار و پردرآمد در دنیای امروزی است و درواقع این حرفه یک راه ارتباطی با سیستم‌های کامپیوتری برای انجام وظایف مختلف است. هر دانشجوی مهندسی فناوری اطلاعات و علوم کامپیوتر به دنبال یادگیری زبان‌های برنامه نویسی است. وقتی صحبت از یادگیری مهارت برنامه نویسی می‌شود، بیش از 100 زبان وجود دارد و گزینه‌های زیادی برای انتخاب موجود است.

اگر در اول راه قرار دارید و می‌خواهید به‌عنوان یک مبتدی شروع کنید ما در این مقاله ساده‌ترین و پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی را خدمت شما عزیزان معرفی کردیم. آسان بودن این زبان‌ها به معنای درک بهتر برای انسان و دارابودن قاعده نوشتاری ساده و مواد آموزشی در دسترس است.

این زبان‌ها در بازار کار طرف‌دار بسیاری نیز دارند.

همچنین ما در سایر مقالات وب فهم به معرفی ۸ زبان برنامه نویسی اپلیکیشن در سال ۲۰۲۳ پرداختیم. پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی طراحی اپلیکیشن اندروید و ios را در سال ۲۰۲۳ بشناسید.

از همراهی شما عزیزان سپاس گزاریم و امیدواریم این مطالب برای شما عزیزان مفید و کاربردی باشد.

خدمات وب فهم

شرکت دانش‌بنیان فن آوران هوش مکانی با بهره‌گیری از دانش بروز و تجربه چندین‌ ساله خود در زمینه‌های طراحی سایت و توسعه آن، طراحی اپلیکیشن موبایل، طراحی وب اپلیکیشن، بهینه‌سازی سایت و خدمات سئو، دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا، فعالیت خود را در سال ۱۳۹۷ باهدف ارائه بهترین خدمات آغاز کرد.

این مجموعه تجربه همکاری با بیش از ۷۰ ارگان، شرکت و برندهای موفق را داشته و توانسته رضایت آنان را جلب کند. وب فهم آمادگی همکاری مداوم و هدف‌مند را در زمینه تخصصی شما اعلام می‌نماید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد الزامی است.

این فیلد الزامی است.