معرفی 8 زبان برنامه نویسی اپلیکیشن در سال 2023 | پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی طراحی اپلیکیشن اندروید و ios را در سال 2023 بشناسید.

در این مقاله بهترین و پرکاربردترین زبان‌ها را که توسط توسعه‌دهندگان اپلیکیشن مورداستفاده قرار گرفته‌اند را خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم تا باهم بررسی کنیم که کدام زبان‌ها پرکاربردتر، سریع‌تر و سبک‌تر است.

مقدمه معرفی زبان برنامه نویسی اپلیکیشن

اگر به دنبال شروع یادگیری زبان‌های برنامه نویسی برای طراحی و توسعه اپلیکیشن هستید امروز بیشتر از هر زمان دیگری بهترین فرصت یادگیری است و زبان‌های مختلفی برای راه‌اندازی و طراحی اپلیکیشن اندروید و ios وجود دارد.

همین‌طور این روزها از آنهایی که Chromebookهای جدید قادر به نصب و راه‌اندازی اپلیکیشن‌های اندروید هستند، بازار اندروید بسیار داغ است. ما در این مطلب به شما کمک می‌کنیم که بهترین زبان برنامه نویسی را انتخاب کنید و سریع دست‌به‌کار شوید.

هیچ شخصی نمی‌تواند برای شما تعیین کند که حتماً از زبان برنامه نویسی او استفاده کنید و نرم‌افزار او را راه‌اندازی کنید. شما برای انجام کار خود حق انتخاب دارید که از چه زبانی کمک بگیرید و در این مطلب با معرفی بهترین زبان‌ها همراه شما هستیم تا بهترین و پرکاربردترین زبان را انتخاب کنید.

زیرا شما باید بر اساس تجربه خود تعیین کنید که کدام زبان بهتر است و شما برای کار با آن راحت‌تر هستید؟

اگر هم به دنبال یک تیم یا شرکت مطمئن برای طراحی اپلیکیشن خود هستید تا آن را برای شما طراحی و راه‌اندازی کند با پشتیبانان وب فهم تماس بگیرید تا از مشاوره رایگان در زمینه توسعه اپلیکیشن کسب و کارتان بهره‌مند شوید.

انواع اپلیکیشن‌های موبایل

انواع اپلیکیشن‌های موبایل | وب فهم
معرفی انواع اپلیکیشن‌های موبایل

به‌طورکلی اپلیکیشن‌های موبایل شامل سه دسته زیر هستند:

اپلیکیشن‌های بومی (Native)

راه‌اندازی و توسعه اپلیکیشن‌های بومی برای سیستم‌عامل خاصی صورت می‌گیرد که این دسته مورد پشتیبانی دستگاه‌های تلفن همراه است.

مثال: اپلیکیشن بومی‌ iOS  و اپلیکیشن بومی ‌اندروید که می‌توانید در Apple App Store  یا Google Play Store آن را انتشار دهید.

این اپلیکیشن‌ها دارای سطح بالایی از سفارشی‌سازی، نیازمند استفاده از مؤلفه‌های بومی‌ هر دستگاه هستند.

نکته: اگر به دنبال آموزش نحوه انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی استور به‌صورت گام‌به‌گام هستید، به مقاله مرتبط به آن مراجعه کنید.

اپلیکیشن‌های بومی (Native) | انواع اپلیکیشن های موبایل | وب فهم
اپلیکیشن‌های بومی (Native) | انواع اپلیکیشن های موبایل

اپلیکیشن‌های ترکیبی (Hybrid)

این نوع اپلیکیشن‌ها برای طراحی بین پلتفرمی مناسب ‌هستند. این‌ها به یک‌زبان کدگذاری شده‌اند که می‌تواند روی چند پلتفرم در iOS و Android اجرا شود که این کار باعث افزایش سرعت طراحی می‌گردد، زیرا شما فقط باید همه چیز را یک‌بار برای دو سیستم‌عامل کدنویسی کنید. این نوع اپلیکیشن در مقایسه با اپلیکیشن بومی انعطاف‌پذیری کمتری دارد.

مهم‌ترین تفاوت میان اپلیکیشن بومی و ترکیبی در این است که اپلیکیشن بومی ‌برای یک سیستم‌عامل خاصی ایجاد شده است؛ بنابراین اگر می‌خواهید app جداگانه برای iOS و اندروید تهیه کنید، باید به‌صورت جداگانه نیز برای iOS و اندروید طراحی کنید.

اپلیکیشن‌های ترکیبی (Hybrid) | انواع اپلیکیشن های موبایل | وب فهم
اپلیکیشن‌های ترکیبی (Hybrid) | انواع اپلیکیشن های موبایل

وب اپلیکیشن (اپلیکیشن‌های PWA)

وب اپلیکیشن به معنای progressive web app یا به‌اختصار PWA یک اپلیکیشن سبک تعریف شده است که روی URL مرورگر وب قابل‌اجرا است. دقیقاً مثل یک اپلیکیشن موبایل به نظر می‌رسد، اما به‌صورت بومی ‌روی موبایل ارائه نمی‌شود. طراحان و توسعه‌دهندگانی که دارای تجربه طراحی سایت هستند به‌آسانی می‌توانند PWA طراحی و راه‌اندازی کنند.

البته که ما در سایر مقالات وب فهم به طور کامل توضیح دادیم که وب اپلیکیشن چیست و با اپلیکیشن موبایل و وب‌ سایت چه تفاوتی دارد؟

8 زبان برنامه نویسی اپلیکیشن

1- زبان برنامه نویسی اپلیکیشن / Java (جاوا)

زبان برنامه نویسی جاوا زبان رسمی اندروید است و می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد. همچنین این زبان بسیار پرکاربرد به‌عنوان دومین زبان GitHub شناخته شده است.

اگر به دنبال یادگیری این زبان هستید آموزش‌های متعددی و منابع بسیار خوبی برای آموزش جاوا وجود دارد و این زبان به این زودی‌ها هم منسوخ نخواهد شد پس می‌توانید با خیال راحت آن را یاد بگیرید و در توسعه اندروید از آن استفاده کنید.

زبان جاوا (Java) به درک بهتر شما از برنامه نویسی کمک فراوانی می‌کند. همین‌طور زبان جاوا به دلیل داشتن سابقه طولانی و قدیمی بودن آن خصوصیات و ظرافت‌های زبان‌های امروزی دارد و اگر زبان‌های امروزی را یاد گرفته باشید ممکن است که در حین کار با جاوا کمی احساس محدودیت کنید.

زبان برنامه نویسی اپلیکیشن / Java (جاوا) | وب فهم
زبان برنامه نویسی اپلیکیشن / Java (جاوا)

2- زبان برنامه نویسی اپلیکیشن / Swift (مناسب آیفون)

Swift توسط شرکت اپل معرفی شده است و به‌عنوان جایگزین Objective-C ارائه شده است. این زبان از سال 2014 به‌عنوان جایگزین  Objective-C  در بیشتر محصولات apple مورداستفاده قرار می‌گیرد.

سوئیفت یک‌زبان برنامه نویسی اپلیکیشن مدرن و به‌روز و همه‌کاره است و عملکرد آن بر اساس Objective-C است؛ اما تغییرات بسیاری در زبان آن ایجاد شده است.

برای آموزش و یادگیری زبان Swift منابع آنلاین و کتاب‌های بسیار خوبی در مورد Swift وجود دارد که می‌توانید آن را تهیه کنید. این زبان دارای ویژگی‌های قدرتمندی است که این خصوصیات شامل کاوشگر تایپ، ژنریک، کلوژر، زمان کامپایل سریع و سایر موارد است و این زبان می‌تواند کدنویسی را برای شما ساده‌تر و سریع‌تر کند.

زبان برنامه نویسی اپلیکیشن / Swift (مناسب آیفون) | وب فهم
زبان برنامه نویسی اپلیکیشن / Swift (مناسب آیفون)

3- زبان برنامه نویسی اپلیکیشن / Objective-C (مناسب اندروید و ios)

زبان Objective-C یک‌زبان برنامه نویسی کاربردی و قدرتمند برای کار بر روی دستگاه‌های اندروید و ios است. این زبان برنامه نویسی نیز همه‌کاره و شی گرا است که پیام‌رسانی به سبک Smalltalk را به زبان برنامه نویسی C اضافه می‌کند.

همچنین این زبان برنامه نویسی دارای تایپ پویا، جزئی و پارامترهای نام‌گذاری شده است که برای متدها و فراخوانی توابع و انواع داده‌های متعدد کاربرد فراوانی دارد.

4- زبان برنامه نویسی اپلیکیشن / Kotlin

زبان kotlin زبان جوان و تازه‌ای است که در سال 2011 ظهور پیدا کرد و در سال 2016 به طور رسمی در اختیار کاربران قرار گرفت. این زبان به‌صورت رایگان و متن‌باز (Open Source) است. این زبان برای اجرا در ماشین مجازی java طراحی شده است. این به این معنا است که برنامه‌های Kotlin بر روی Bytecodeهای Java سوار هستند.

با یادگیری Kotlin شما بهترین ویژگی‌های Java را بدون نقاط ضعفی در اختیار دارید. خصوصیات و ویژگی‌های kotlin بسیار سریع، تمیز و امروزی هستند و کار برنامه نویسی را راحت می‌کند و حس تازگی و هوشمند بودن را ایجاد می‌کند.

زبان برنامه نویسی اپلیکیشن / Kotlin | وب فهم
زبان برنامه نویسی اپلیکیشن / Kotlin

5- زبان برنامه نویسی اپلیکیشن / #C (سی‌شارپ)

زبان سی‌شارپ شامل تمام بخش‌های خوب زبان Java است و حتی می‌توان گفت که ویژگی‌های بد آن را هم ندارد. زبان #C نه‌تنها می‌توان گفت که زبان خارق‌العاده است؛ بلکه با بهینه‌سازی‌های انجام شده بهتر هم شده است.

شرکت مایکروسافت با توجه پتانسیل‌های زبان Java تصمیم گرفت تا نسخه‌ بهتری از زبان برنامه‌نویسی خودش را ایجاد کند. برای مدت زمانی مهم‌ترین ایراد زبان سی‌شارپ این بود که فقط برای سیستم‌های ویندوزی قابل‌اجرا بود و دلیلش هم آن بود که به NET Framework وابسته بود.

اما مایکروسافت تصمیم گرفت NET Framework. را در سال 2014 به‌صورت متن‌باز در آورد و Xamarin (شرکتی که برقراری Mono (پروژه‌ای که به #C اجازه می‌دهد تا بر روی بسیاری از بسترها اجرا شود) را بر عهده دارد.) را خرید.

آموزش زبان #C انتخابی بسیار هوشمندانه است؛ زیرا با کمک این زبان می‌توانید در زمینه‌های دیگر نیز کمک بگیرید برای مثال بازی‌های پیچیده را طراحی کنید.

6- زبان برنامه نویسی اپلیکیشن / Python (پایتون)

زبان برنامه نویسی Python نیز یک‌زبان کاربردی است و البته اندروید به‌صورت مستقیم از پایتون پشتیبانی نمی‌کند؛ اما ابزارهایی وجود دارد که در زبان پایتون برنامه بنویسید و بعد آن را به APK تبدیل کنید و بر روی دستگاه‌های اندروید اجرا کنید.

ابزار Kivy از بهترین و قدرتمندترین ابزارها برای این کار است. این برنامه هم به‌صورت متن‌باز (Open Source) است هم از ویندوز، Mac، لینوکس و iOS، به جز اندروید، پشتیبانی می‌کند.

در ضمن این برنامه قدرتمند به‌گونه‌ای طراحی شده است که از آن می‌توانید به‌عنوان ابزار نمونه‌سازی استفاده کنید و فقط با چند خط کد بتوانید این کار را سریع و آسان انجام دهید.

با وجود این برنامه‌های قدرتمند نه‌تنها به اهداف خود می‌رسید؛ بلکه به برنامه نویسی نیز ترغیب خواهید شد. پایتون یک‌زبان کاربردی با امکان یادگیری آسان است. پایتون با درنظرگرفتن افراد مبتدی طراحی شده است و اگر تازه‌کار هستید و نگران پیچیدگی‌های زبان‌های برنامه نویسی هستید پایتون اصلاً گیج‌کننده و پیچیده نیست.

زبان برنامه نویسی اپلیکیشن / Python (پایتون) | وب فهم
زبان برنامه نویسی اپلیکیشن / Python (پایتون)

7- زبان‌های HTML5 + CSS + JavaScript

این سه زبان برنامه نویسی آغاز کارشان برای برنامه نویسی front-end کاربرد داشته است. از زمان گذشته تا امروزه این سه زبان تکامل یافتند و نسخه بهتری از آنها نیز ارائه دادند. از این سه زبان پرکاربرد نیز می‌توانید نرم‌افزارهای بسیاری بسازید که هم برای گوشی و تبلت کاربرد دارد و هم برای کامپیوتر و لپ‌تاپ.

شما می‌توانید از React Native استفاده کنید. ریکت نیتیو نیز در اندروید، iOS، و بستر جهانی ویندوز قرار می‌گیرد توسط فیسبوک، اینستاگرام و سایر شرکت‌های بزرگ استفاده و نگه‌داری می‌شود.

پس می‌توانید مطمئن باشید که این برنامه تست شده است. یادگیری React Native خیلی آسان نیست؛ اما زمانی که از مسائل اولیه آن عبور کنید، آن کارایی و انعطاف‌پذیری را که لازم دارید کسب کنید را به دست خواهید آورد.

زبان‌های HTML5 + CSS + JavaScript | وبفهم
زبان‌های برنامه نویسی HTML5 + CSS + JavaScript

8- زبان‌ برنامه نویسی اپلیکیشن / C و ++C

گوگل ساخت و راه‌اندازی  برنامه‌های اندروید، دو ابزار بسیار مهم برنامه‌نویسی ارائه می‌دهد: SDK که از Java استفاده می‌کند و NDK که از زبان‌های بومی مانند C و ++C استفاده می‌کند.

شما نمی‌توانید که تمام یک نرم‌افزار را با استفاده از C++ ،C  و Java بسازید، بلکه باید از زبان NDK کمک بگیرید و به شما این اجازه را می‌دهد تا یک کتابخانه بومی ایجاد کنید و قابلیت‌های آن را در کد Java به کار ببرید.

زبان C++ نیز دارای قدمت بسیار بالایی است و هنوز برای یادگیری و آموزش توسط دانشجویان مورداستفاده قرار می‌گیرد و همین‌طور دارای ویژگی قدرتمند یافتن سریع باگ‌ها و تولید کد با کارایی بالا است.

زبان‌ برنامه نویسی اپلیکیشن / C و ++C | وب فهم
زبان‌ برنامه نویسی اپلیکیشن / C و ++C

در این مقاله 8 زبان برنامه نویسی اپلیکیشن را خدمت شما عزیزان معرفی کردیم تا کاربردی ترین و بهترین را انتخاب کنید. از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم و امیدواریم این مطالب برای شما مفید و سودمند باشد.

انتخاب شرکت طراحی اپلیکیشن

اگر به دنبال یک تیم حرفه ای یا شرکت خوب برای طراحی اپلیکیشن خود هستید ما در مقاله انتخاب بهترین شرکت طراحی اپلیکیشن در سال 1402 مهم ترین معیارها و فاکتورها را خدمت شما عزیزان نام بردیم و به طور کامل توضیح دادیم تا با اطمینان خاطر طراحی اپلیکیشن خود را به یک شرکت مطمئن بسپارید.

شرکت فن آوران هوش مکانی نیز آماده ارائه خدمات حرفه ای در زمینه طراحی سایت، سئو، دیجیتال مارکتینگ و ساخت اپلیکیشن حرفه ای و پولساز است.

برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه خدمات طراحی سایت، سئو سایت، طراحی اپلیکیشن و وب اپلیکیشن با شماره های درج شده با ما تماس بگیرید.

شماره تماس:

 

 

امتیاز

2 پاسخ به “معرفی 8 زبان برنامه نویسی اپلیکیشن در سال 2023”

  1. by راضيه بدري 5 ماه پیش

    اين ليست زبان هاي برنامه نويسي طبق اولويت هست؟

    1. درود بر شما خیر بر اساس پر استفاده ترین زبان هاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد الزامی است.

این فیلد الزامی است.