سئو تکنیکال SEO technical چیست؟ اصول سئو فنی به زبان ساده | سئو تکنیکال در واقع به معنی بهینه‌سازی فنی سایت برای موتورهای جستجو است.

همچنین شما عزیزان اگر می‌خواهید راجع به سایر مطالب تخصصی ما در زمینه طراحی سایت، سئو، طراحی اپلیکیشن، دیجیتال مارکتینگ و غیره بیشتر بدانید، به صفحه مقالات وب فهم مراجعه کنید.

انواع سئو (SEO)

در حالت کلی 3 نوع سئو وجود دارد که شامل سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی است و در این مقاله به مفهوم سئو تکنیکال میپردازیم و همینطور به طور کامل بررسی میکنیم که SEO technical شامل چه مواردی هستند.

در هر وب سایتی باید به ترتیب به بررسی سئو تکنیکال، داخلی و خارجی پرداخت. یعنی بدون داشتن وضعیت مطلوب درسئو تکنیکال نمی‌توان به سئو داخلی رفت و همین‌طور بدون سئو داخلی نمی‌توان اقدام به بهینه سازی و سئو خارجی کرد.

سئو تکنیکال چیست؟ SEO technical

واژه ” تکنیکال” از نظر لغوی به معنای فنی است و سئو تکنیکال نیز به مفهوم بهینه‌سازی فنی سایت برای موتورهای جستجو است. در واقع عبارت SEO technical به معنای ارتقای فنی یک وب سایت باهدف افزایش رتبه‌های آن در موتورهای جستجو است.

اصول مهم بهینه‌سازی فنی وب سایت ها بر این است که وب سایت ها را سریع‌تر کند و کراول شدن آن توسط خزنده‌های موتورهای جستجو راحت‌تر و سریع‌تر شود. همچنین به موتورهای جست و جو کمک کنیم سایت را راحت‌تر درک کند همچنین SEO technical بخشی از سئو داخلی سایت است و تمرکزی بر ارتقا المان‌های داخلی وب سایت شما دارد تا رتبه بهتری کسب کند.

اهمیت سئو تکنیکال

چرا سئو تکنیکال را بر روی وب سایتمان انجام دهیم؟

تمامی موتورهای جستجو از جمله که مهم‌ترین آنها گوگل است، در تلاش‌اند تا بهترین نتایج را برای کاربران در صفحات جستجو نمایش دهند به همین دلیل گوگل و ربات‌های خزنده آن تمامی صفحات وب سایت را بر اساس فاکتورهایی بررسی کرده و می‌سنجند.

در واقع این فاکتورها به ربات‌های موتورهای جستجو کمک می‌کنند که هدف و منظور صفحه شما را بهتر متوجه شوند. شما مدیران وب سایت و متخصصان سئو و وبمستر نیز با رعایت تمامی فاکتورها و قواعد فنی به موتورهای جست‌وجو کمک می‌کنید تا راحت‌تر و سریع‌تر وب سایت شما را crawl کرده و درک کنند.

ضرورت انجام سئو تکنیکال بر روی وب سایت خود ازاین‌قرار است که اگر این کار را به‌درستی انجام دهید، می‌توانید به رتبه‌های بسیار خوب در صفحات موتورهای جست‌وجو دست پیدا کنید و rich result از گوگل نیز دریافت کنید.

همان‌طور که اقدامات مهم در سئو تکنیکال می‌تواند کمک بزرگی به وب سایت شما و شناخته‌شدن آن کسب رتبه خوب می‌کند، به همین ترتیب رعایت‌نکردن آن نیز می‌تواند ضررهای بسیاری به وب سایت شما وارد کند.

چرا سئو تکنیکال را بر روی وب سایتمان انجام دهیم؟ | ضرورت انجام سئو تکنیکال
ضرورت انجام سئو تکنیکال چیست؟

حالا چگونه سئو تکنیکال را انجام دهیم؟

شما باید فاکتورها و اصول آن را از همان زمان  طراحی و راه‌اندازی سایت در نظر بگیرید و رعایت کنید. وب سایت طراحی شده شما باید در مرحله اول ساده و واضح باشد و همین‌طور سرعت لود بالایی داشته باشد.

همچنین وب سایت شما باید دارای ساختار فنی مطلوبی داشته باشد و باید هم رضایت کاربران و هم موتورهای جست‌وجو را باهم کسب کند.

اصول و ارکان سئو تکنیکال

اگر وب سایت شما به لحاظ فنی مناسب و مطلوب باشد و دارای سرعت مناسب برای کاربران باشد توسط موتورهای جست‌وجو نیز به‌راحتی قابل‌درک است و crawl می‌شود.

اگر وب سایت شما دارای المان‌های فنی مناسب باشد، موتورهای جست‌وجو بدون هیچ‌گونه سردرگمی هدف و منظور صفحات شما را متوجه شده و منظور آن را می‌فهمند. در ادامه این مطلب به نام‌بردن و توضیح مهم‌ترین ارکان سئو تکنیکال می‌پردازیم:

  • بالابودن سرعت وب سایت

سرعت وب سایت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کاربران امروزی انتظار دارند تا وب سایت موردنظر آنها خیلی سریع بالا بیاید و نمایش داده شود و اگر این‌طور نباشد قطعاً بر روی وب سایت رقبای شما کلیک خواهند کرد و به سراغ آنها می‌روند.

بر اساس تحقیقات انجام شده بیش از 50 درصد کاربران موبایل در سال 2016، بیش از 3 ثانیه برای load شدن یک صفحه صبر نکرده اند و صفحه را میبستند.

در واقع هم کاربر هم گوگل صفحات با سرعت لود بالا و وب سایت های سریع را بیشتر می‌پسندند تا وب سایت های کند و سرعت ضعیف.

نکته: سرعت لود و بالا آمدن وب سایت شما باید کمتر از 3 ثانیه باشد. افزایش سرعت سایت و بهبود تجربه کاربری یکی از ضروری‌ترین مسائلی است که کارشناسان سئو و وبمسترها باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند. در مقاله 15 تکنیک افزایش سرعت سایت مهم ترین قواعد و تکنیک­ها را خدمت شما عزیزان نام بردیم. اگر سرعت لود وب سایتان مشکل دارد و ضعیف است حتماً به آن مراجعه کنید و تمامی تکنیک­ها را رعایت کنید.

اگر هم می­خواهید سرعت لود وب سایت خود را به‌صورت کاملاً رایگان و خیلی راحت و سریع آنالیز و بررسی کنید به مقاله بهترين ابزارهاى تست سرعت سايت مراجعه کنید و حرفه‌ای‌ترین ابزارهای تست سرعت سایت را ما به شما معرفی کردیم.

سرعت سايت چيست؟ | ابزارهای تست سرعت سایت | وب فهم
بالابودن سرعت سایت | ابزارهای تست سرعت سایت
  • بالابردن امنیت وب سایت

یک سایت باید از امنیت بالایی برخوردار باشد و در واقع امنیت کاربران و اطلاعات خود وب سایت را تضمین کند.

روش‌های بسیاری برای بالابردن امنیت وب سایت وجود دارد که مهم‌ترین و ضروری‌ترین آن دریافت گواهی SSL برای وب سایت خود و استفاده از پروتکل Https در آدرس‌ها و اطلاعات وب سایت خود است.

حتماً برای وب سایت خود از پروتکل Https استفاده کنید و ما در سایر مقالات قبلی بررسی کردیم که تفاوت http و https در ایجاد امنیت است. آن هم به این دلیل است که در http اطلاعات فاقد رمزگذاری است و دسترسی به آنها راحت است. اگر یک کاربر در هنگام تبادل اطلاعات میان کاربر و وب سایت در میانه راه قرار گیرد، اطلاعات که در حال ردوبدل و تبادل است، قابل‌مشاهده است. اما این اتفاق در https به دلیل وجود امنیت بالا و کدگذاری اطلاعات رخ نمی‌دهد. اگر می‌خواهید به طور کامل بدانید که گواهی SSL چیست و تفاوت پروتکل Https و Http در چیست حتماً به مقاله مرتبط با آن سر بزنید.

نکته: گوگل به طور رسمی اعلام کرده است که وب سایت هایی که دارای پروتکل https هستند، رتبه بهتری در نتایج گوگل کسب می‌کنند.

دلایل استفاده از پروتکل https در وب سایت چیست؟
دلایل استفاده از پروتکل https در وب سایت ها
  • داشتن قابلیت crawl برای خزنده‌های گوگل

موتورهای جستجو از جمله گوگل از ربات‌های خزنده (crawlers) برای خزیدن در وب سایت شما و ایندکس کردن صفحات شما استفاده می‌کنند.

ربات های خزنده نیز لینک صفحات را برای درک بهتر محتوای ایجاد شده دنبال می‌کنند. در نتیجه بهتر است که یک ساختار منسجم و منظم از لینک‌های داخلی داشته باشید که منجر به درک درست موتورهای جستجو ربات‌ها از وب سایت شما شود.

اگر هم خواستید که بعضی از لینک‌ها توسط ربات‌های گوگل شناخته نشود و ایندکس نشود به‌عنوان لینک نوفالو به فایل robots.txt سایت اعلام کنید.

داشتن قابلیت crawl برای خزنده‌های گوگل | ارکان سئو تکنیکال چیست؟
داشتن قابلیت crawl برای خزنده‌های گوگل | ارکان سئو تکنیکال
  • ازبین‌بردن یا کم‌کردن لینک‌های خراب و شکسته

لینک‌های خراب مثل لینک صفحات خالی، زامبی پیج (صفحات 404) و هر نوع لینکی که باعث ایجاد تجربه بد کاربری و کند شدن سایت شما میگردد و وب سایت شما را از حالت مطلوب خارج میکند.

صفحات 404 صفحاتی هستند که زمانی که کاربر روب یک لینکی کلیک میکند و آن صفحه یا خالی است یا آدرس آن تغییر کرده است و کاربر صفحه ای را نمیبیند و این بسیار از نظر فنی و تکنیکی برای وب سایت شما و تجربه کاربری نا پسند است.

اگر صفحات زامبی پیج یا 404 داشتیم چه کار کنیم؟

اگر با این صفحات مواجه شدید بهترین راه‌حل این است که یا این صفحات را در گوگل سرچ کنسول خود حذف کنید یا ریدایرکت کنید. (روی صفحات موجود جایگزین کنید.)

ریدایرکت (redirect) چیست؟ | وب فهم
ریدایرکت (redirect) چیست؟
  • حذف‌کردن و ازبین‌بردن محتوای تکراری (duplicate content)

تا جای ممکن از به‌کاربردن محتوای تکراری از وب سایت های دیگر خودداری کنید و اگر هم جایی مجبور شدید که عین محتوا را از وب سایت دیگر در وب سایت خود استفاده کنید حتماً نام منبع را ذکر کنید.

همین‌طور در صفحات وب سایت خود نیز محتوای تکراری در سایر صفحات وب سایت خود را به کار نبرید و حتماً هر صفحه محتوای غیرتکراری و منحصربه‌فرد داشته باشد.

  • استفاده نقشه سایت (site map)

از نقشه سایت یا همان site map با فرمت xml برای وب سایت خود استفاده کنید تا یک نقشه راه برای موتورهای جست و جو و خزنده ها ایجاد کنید.

در نقشه سایت تمامی صفحاتی که می‌خواهیم ایندکس شود به‌صورت یک لیست نمایش می‌دهیم.

حتماً سایت مپ وب سایت خود را بروز کنید و اگر از وب سایت وردپرس استفاده می‌کنید افزونه‌های سئو نیز این کار را برای شما انجام می‌دهند.

  • طراحی سایت با ساختاری ساده برای پیمایش آسان توسط کاربر

یکی از مهم‌ترین مشکلات هر وب سایتی نداشتن ساختاری ساده است. برای مثال یک وب سایت دارای یک ساختار و منوی پیچیده است که کاربر برای یافتن یک محصول یا خدمات مجبور است صفحات مختلف را ببیند و حتی شاید محصول موردنظر خود را پیدا نکند یا برای یک تماس و ارتباط با پشتیبانی کل وب سایت را زیرورو کند تا بتواند یک تماس با پشتیبان بگیرد. قطعاً اگر وب سایت شما ساختار سخت و پیچیده داشته باشد وب سایت شما را ترک خواهد کرد.

اگر ساختار شما ساده نباشد قطعاً خود گوگل نیز سردرگم خواهد شد و صفحات شما را دیر ایندکس می‌کنند.

  • طراحی واکنش‌گرا و ریسپانسیو

اگر وب سایت شما نمایش خوبی در گوشی موبایل و تبلت نداشته باشد نه‌تنها رتبه نمی‌گیرد؛ بلکه جریمه هم خواهد شد. ریسپانسیو بودن وب سایت شما نیز یکی از ضروری‌ترین ارکانی است که باید در زمان طراحی آن در نظر داشته باشید.

  • URL صفحات خود را بهینه کنید.

برای بهینه‌سازی آدرس صفحات خود به نکات زیر توجه کنید:

  1. حتماً در آدرس صفحات از کلمات کلیدی استفاده کنید.
  2. از حروف کوچک در آدرس صفحات خود استفاده کنید.
  3. از – برای جداکردن کلمات استفاده کنید و اصلاً از _ استفاده نکنید.
  4. از به‌کاربردن آدرس‌های بلند پرهیز کنید و آدرس خود را کوتاه بسازید.
  5. از حروف و نشانه‌ها در URL خود استفاده نکنید.
  • وب سایت خود را در ابزارهای گوگل ثبت کنید.

گوگل خودش به تنهایی متوجه طراحی و ساخت وب سایت شما نمیشود حتما باید وب سایت خود را به ابزارهای گوگل معرفی کنید تا شما را پیدا کند و به شما رتبه بدهد. اولین و مهم‌ترین کار بعد از طراحی و ساخت سایت، ثبت آن و نقشه در ابزارهای گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس است.

ثبت وب سایت در ابزارهای گوگل مثل گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول | وب فهم
ثبت وب سایت در ابزارهای گوگل مثل گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول

نتیجه‌گیری از سئو تکنیکال

تمامی ارکان و اصول سئو تکنیکال مرتبط با سئو است که به‌صورت فنی و تخصصی باید مورد بررسی گردد. در واقع کسی که مسئول بهینه‌سازی فنی سایت است، هدفش باید بیشتر به سمت ساختار درست وب سایت برود تا نتیجه مطلوب را کسب کند.

سفارش خدمات سئو و بهینه سازی

اگر به دنبال یک تیم یا شرکت مطمئن برای طراحی وب سایت و خدمات سئو خود هستید برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان وب فهم تماس بگیرید.

شرکت دانش‌بنیان فن آوران هوش مکانی با بهره‌گیری از دانش بروز و تجربه چندین‌ ساله خود در زمینه‌های طراحی سایت و توسعه آن، طراحی اپلیکیشن موبایل، طراحی وب اپلیکیشن، بهینه‌سازی سایت و خدمات سئو، دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا، فعالیت خود را در سال ۱۳۹۷ باهدف ارائه بهترین خدمات آغاز کرد.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد الزامی است.

این فیلد الزامی است.