نرخ کلیک (CTR) چیست؟ چگونه محاسبه می‌شود؟ چگونه نرخ کلیک سایت خود را افزایش دهیم؟ در این مطلب با بیان تکنیک‌های بالابردن میزان CTR همراه شما عزیزان هستیم.

اگر شما نیز در حوزه سئو و بهینه‌سازی سایت فعالیت دارید، حتماً با نرخ کلیک یا به‌اختصار CTR مواجه شده‌اید. حتماً برایتان این سؤال پیش‌آمده که چه اقداماتی انجام دهم تا نرخ کلیک سایت بالا برود.

در دنیای امروزی باتوجه‌به تأثیر مثبت حوزه دیجیتال مارکتینگ بر کسب‌وکار، بهینه‌سازی و سئوی سایت نیز یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت کسب‌وکارها است. یکی از مهم‌ترین فاکتورها و معیارهای سئو و بهینه‌سازی نرخ کلیک CTR (Click-Through Rate) گفته می­شود.

در این مطلب به طور کامل و جامع با مفهوم نرخ کلیک آشنا می‌شویم و اهمیت و تأثیر آن را در سئو بررسی می‌کنیم و همچنین روش‌های بهبود نرخ کلیک را باهم شناسایی می‌کنیم.

CTR چیست؟

قبل از اینکه به تعریف نرخ کلیک بپردازیم، بهتر است که ابتدا بامعنا و مفهوم Impression به‌خوبی آشنا شویم. حتماً در زمانی که به گوگل سرچ کنسول برای بررسی وضعیت سایت خود مراجعه کرده باشید با عبارت Impression مواجه شده‌اید. Impression به تعداد دفعاتی اشاره می‌کند که صفحه سایت توسط کاربر در نتایج جستجو مشاهده شده باشد. در واقع impression بدون اینکه تعداد کلیک را در نظر بگیرد نشان‌دهنده تعداد دفعاتی است که آن صفحه توسط دیده می‌شود.

حالا اگر کاربر بعد مشاهده صفحه شما در نتایج موتور جستجو روی آن کلیک کند یک کلیک برای آن صفحه ثبت می‌شود. نرخ کلیک یا همان Click Through Rate نشان‌دهنده آن است که چند درصد از کاربر پس از مشاهده آن صفحه در نتایج جستجو روی آن کلیک می‌کنند.

نرخ کلیک چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه نرخ کلیک تعداد دفعاتی که کاربر در صفحه نتایج جستجو کلیک می‌کند را بر تعداد دفعات نمایش آن تقسیم کرده و در 100 ضرب میکنیم. عدد بدست آمده نرخ کلیک CTR می­باشد.

تعداد کلیک‌های کاربران بر روی سایت هرچه بالاتر باشد نرخ کلیک نیز افزایش خواهد یافت.

CTR چگونه محاسبه میشود؟ نرخ کلیک در سئو چه اهمیتی دارد؟
CTR چگونه محاسبه میشود؟

اهمیت نرخ کلیک در سئو و بهینه‌سازی

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در سئو و بهینه‌سازی نرخ کلیک (CTR) است و تأثیر بسیار مهمی بر سئو دارد:

  • تأثیر نرخ کلیک بر رتبه‌بندی: هر چه نرخ کلیک (CTR) یک سایت بالاتر باشد، کاربر بیشتری از صفحه نتایج جستجوی گوگل بر روی صفحه کلیک کرده‌اند. این موضوع نشان‌دهنده این است که صفحه موردنظر برای کاربران مفید بوده و در نتایج بهتری قرار دارند و دارای رتبه بسیار خوبی هستند.
  • افزایش ترافیک سایت: بالارفتن میزان CTR منجر به افزایش بازدید و ترافیک سایت می‌گردد و بالارفتن میزان ترافیک نیز باعث می‌شود تا رتبه بهتری کسب شود.
  • بهبود تجربه کاربری: بالارفتن میزان CTR منجر به افزایش رضایت کاربران از عملکرد سایت شما و بهبود تجربه کاربری می‌گردد. این موضوع منجر به تعهد و ماندگاری کاربران روی سایت می‌گردد و در نهایت باعث کسب رتبه بسیار خوب می‌شود.
  • بهبود رتبه کلمات کلیدی: همچنین بالارفتن میزان CTR نیز می‌تواند در بهبود رتبه کلمات کلیدی اصلی و مرتبط مؤثر باشد.

مقاله مرتبط: معرفی ابزارهای بررسی رتبه کلمات کلیدی

در نتیجه باتوجه‌به این موضوع که CTR یا همان نرخ کلیک یکی از فاکتورهای مهم سئو و بهینه‌سازی است، بالارفتن نرخ کلیک (CTR) نیز بر بهبود سئو و بهینه‌سازی بسیار مؤثر است و منجر به کسب رتبه بسیار خوب برای سایت شما می‌گردد.

اهمیت نرخ کلیک در سئو و بهینه سازی چیست؟ | وب فهم
اهمیت CTR در سئو و بهینه سازی چیست؟

تکنیک‌های موثر در افزایش نرخ کلیک

در این بخش از مقاله روش‌ها و تکنیک‌های اصولی که منجر به بالارفتن نرخ کلیک می‌گردد را باهم بررسی می­کنیم:

1- از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید

یکی از روش‌‌هایی کاربردی و مؤثر در دریافت ترافیک ارگانیک، استفاده از کلمات کلیدی طولانی است. با استفاده از کلمات کلیدی طولانی و مرتبط و جذاب شانس خود را برای دریافت کلیک بالا ببرید. استفاده از کلمات کلیدی طولانی دقیق و طولانی شانس شما را برای کلیک بالا می‌برد و در واقع شما وارد جزئیات بیشتری شده‌اید.

برای مثال اگر در حوزه فروش تلفن همراه فعالیت دارید برای استفاده از کلمه کلیدی خرید گوشی سامسونگ از عبارت “خرید گوشی سامسونگ با قیمت زیر 20 میلیون” استفاده کنید.

2- نوشتن عنوان جذاب و مرتبط برای هر صفحه

عنوان صفحه اولین چیزی است که کاربر در صفحه نتایج موتورهای جستجو می‌بیند و بسیار مهم است. در نتیجه ایجاد عنوان جذاب و عالی و مرتبط با محتوای صفحه بسیار ضروری است. از کلمات قوی و تأثیرگذار استفاده کنید و به این نکته نیز توجه کنید که در عنوان‌نویسی خود بیش از اندازه اغراق نکنید.

استفاده از عبارت‌ها و عناوین تحریک‌کننده و تأثیرگذار یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که به‌منظور افزایش نرخ کلیک می‌توان انجام داد. عنوان بخش بسیار مهم و حیاتی سایت شما است و اولین چیزی است که از سایت شما کاربر می‌بیند و به‌عنوان یک پله برای کلیک روی سایت شما عمل می‌کند.

نکات مهم که باید در هنگام عنوان‌نویسی بدانید:

  • می‌توانید در هنگام نوشتن عنوان صفحه از جملات پرسشی تأثیرگذار استفاده کنید.
  • همچنین می‌توانید از عبارت‌های مؤثر و وعده‌های مهم در عناوین خود استفاده کنید. (برای مثال آموزش رایگان سئو | ویژه ورود به بازار کار)
  • تعداد کلمات به‌کاررفته در عنوان صفحه شما محدود است و عناوین کوتاه و مختصر اما ترغیب‌کننده جذابیت بیشتری برای عموم دارند.

3- نوشتن توضیحات متای مناسب و بهینه‌سازی آن

بعد از عنوان صفحه توضیحات متا (Meta descriptions) نیز در قسمت پایین عنوان در صفحه نتایج جستجو نشان داده می‌شود. توضیح متا باید هم کامل باشد و هم بیان‌کننده هدف شما از ایجاد و انتشار آن صفحه باشد. توضیحات متای صفحه شما باید به‌گونه‌ای باشد که به‌وضوح منظور شما را برساند و برای کاربر انگیزه ایجاد کند تا بر روی سایت شما کلیک کند. همچنین حتماً در توضیحات متای خود از کلمات کلیدی استفاده کنید.

مقاله مرتبط: تکنیک های نوشتن توضیحات متای خوب

4- استفاده از ویدئو و تصاویر جذاب و مرتبط

اگر در صفحه سایت خود تنها از محتوای متنی استفاده کنید، آن متن هر چقدر هم که جذاب و کامل بباشد؛ اما بازهم استفاده از متن برای کاربر حوصله سربر است. در نتیجه تصاویر و ویدئوی جذاب المان‌های بسیار مهمی هستند که توجه مخاطب را جلب می‌کنند و به بالارفتن نرخ کلیک سایت کمک می‌کند.

5- استفاده از URL ساده، کوتاه و مرتبط

استفاده از URLهای کوتاه و مرتبط و معنادار باعث ایجاد جذابیت برای کاربران می‌شود و همچنین قابل‌اعتمادتر هستند. در واقع به‌کاربردن URLهای معنادار هم اطلاعات دقیق‌تر و بهتری دررابطه‌با صفحه می‌دهد و هم باعث ایجاد و افزایش اعتماد کاربران می‌گردد. علاوه‌برآن موتور جستجوی گوگل لینک‌های کوتاه و معنادار را بهتر درک می‌کند و رتبه بهتری به آنها می‌دهد.

6- از اسکیما یا اطلاعات ساختاریافته استفاده کنید.

استفاده از نشانه‌گذاری اسکیما یا همان اطلاعات ساختاریافته یکی دیگر از روش‌های بهبود CTR است. همچنین اگر شما از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید، با استفاده از افزونه اسکیما پیشرفته در وردپرس به‌راحتی می‌توانید نشانه‌گذاری‌ها و داده‌های ساختاریافته سایت خود را مدیریت کنید.

البته اگر از افزونه سئو رنک مث پرو نیز استفاده می‌کنید، این قابلیت برای شما فراهم است.

مقاله مرتبط: معرفی پرفروش ترین افزونه سئو وردپرس

7- از محتوای محلی کمک بگیرید

اخیراً باتوجه‌به بالارفتن آمار میزان استفاده کاربران از موبایل، گوگل توجه ویژه‌ای به موقعیت جغرافیایی کاربران و نتایج جست‌وجو دارد؛ بنابراین مدیران وب‌سایت‌ها نیز باید باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی کاربران محتوا تولید کنند. برای مثال اگر خدمات تعمیراتی در شهر یا محله خود انجام می‌دهید به‌جای اینکه روی کلمه کلیدی تعمیرات ماشین در تهران کار کنید بهتر است که از عبارت‌های کلیدی “تعمیرات ماشین در غرب تهران” یا “تعمیرات ماشین در پونک” استفاده کنید.

مقاله مرتبط: آشنایی کامل با مفهوم سئو محلی 

8- استفاده از تصاویر مرتبط، ساده و جذاب

با استفاده از تصاویر مرتبط و جذاب اطلاعات خود را که نیاز به چند صد کلمه برای بیان آن نیاز است را خیلی راحت بیان کنید. با استفاده از تصاویر جذاب و معنادار هم تجربه کاربری بسیار خوب ایجاد کنید و هم گوگل نیز بهتر می‌تواند صفحات شما را درک کند و نرخ کلیک شما نیز افزایش خواهد یافت.

نکته: حتماً از تصاویر باکیفیت، اورجینال و با اندازه اصولی و درست استفاده کنید و حتماً روی سئوی تصاویر خود کار کنید و از تگ alt استفاده کنید و برای تصاویر خود عنوان و توضیح مرتبط بگذارید.

حتما تصاویر خود را تا حد ممکن کم حجم کنید.

9- سرعت سایت خود را بهینه کنید.

باوجوداینکه سرعت سایت تأثیر مستقیم روی نرخ کلیک ندارد؛ اما در کل هر چه سرعت سایت بالاتر باشد حتماً منجر به بهبود وضعیت سئو و بهینه‌سازی سایت شما می‌گردد. هر چه شما از نظر سئو و بهینه‌سازی سایتتان وضعیت بهاری داشته باشید گوگل نیز رتبه بهتری به سایت شما خواهد داد و کسب رتبه خوب باعث بالارفتن نرخ کلیک شما خواهد شد و کاربران اعتماد بیشتری خواهند کرد.

اگر کاربر روی سایت شما کلیک کند و سرعت سایت شما پایین باشد حتماً سایت شما را می‌بندد و سایت رقبای شما را باز خواهد کرد. در ضمن اگر می‌خواهید سرعت سایت خود را می‌خواهید بررسی کنید از ابزارهای تست و بررسی سرعت سایت کمک بگیرید و ما در سایر مقالات وبفهم مهم ­ترین ابزارهای تحلیل سرعت سایت را مثل gtmetrix خدمت شما عزیزان معرفی کردیم.

مقاله مرتبط: معرفی مهم ترین ابزارهای تست و تحلیل سرعت سایت

10- مطالب و عناوین برنده و بازنده CTR را شناسایی کنید.

یکی دیگر از روش‌های مؤثر بهبود نرخ کلیک شناسایی برندگان و بازندگان CTR صفحات سایت است. با کمک این تکنیک می‌توانید متوجه این موضوع بشوید که کدام صفحه، عناوین و مطالب بیشترین و کمترین بازدید، نرخ نمایش و نرخ کلیک را دارد.

برای این کار می‌توانید از ابزارهای بررسی سئو مثل گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس شوید و بیشترین و کمترین تعداد کلیک‌ها، impression، CTR زا به دست آورید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به طور کامل باهم بررسی کردیم که نرخ کلیک (CTR) چیست و چگونه محاسبه می‌شود چه اهمیتی برای سایت دارد. در واقع نرخ کلیک یا همان CTR نقطه ارتباطی میان تبلیغات وب سایت و کاربران است. هر چه نرخ کلیک یا CTR بالاتر رود تعامل مخاطبان با صفحات و ترافیک وب سایت نیز افزایش خواهد یافت.

همچنین تکنیک‌هایی که لازم است که برای بهبود CTR بدانیم را باهم در این مقاله بررسی کردیم تا هم نرخ کلیک سایت را بالا ببریم و هم تجربه کاربری بهتری ایجاد کنیم.

از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم و همچنین اگر روش یا تکنیک دیگری می‌دانید که در بالابردن کلیک تأثیر دارد را با ما به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد الزامی است.

این فیلد الزامی است.