سئو داخلی یا همان سئو On-Page چیست؟ فاکتورها و تکنیک‌های مهم در بهبود سئو داخلی چیست؟ آموزش کامل On page SEO (تعریف و مفاهیم و تکنیک‌های مهم) با انجام این تکنیک‌ها رتبه‌های اول گوگل را کسب کنید.

سئو داخلی به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که جهت بهینه‌سازی صفحات انجام می‌گردد و منجر به بهبود رتبه صفحات در موتورهای جستجوی گوگل می‌شود.

اما این اقدامات دقیقاً شامل چه مواردی است؟ در این مقاله همراه ما باشید تا این اقدامات و تکنیک‌ها را باهم بشناسیم.

سئو داخلی چیست؟ (on page seo)

سئو داخلی یا on page seo به مفهوم مجموعه اقدامات و کارهایی که داخل سایت انجام می‌گردد و منجر به بهبود رتبه و بالارفتن ترافیک سایت می‌شود، است. هدف اصلی سئو داخلی نیز افزایش امتیاز وب سایت شما و بهبود رتبه و ترافیک آن است.

این اقدامات شامل موارد بسیار مهمی از جمله بهینه‌سازی کدهای سایت، محتوا و غیره است که در ادامه تمامی تکنیک‌های سئو داخلی را باهم بررسی می‌کنیم. با انجام این اقدامات هم باعث می‌شوید که سایتتان در نتایج موتورهای جستجو بهتر دیده شود و هم مخاطب وب سایت شما درک بهتری از محتوای شما داشته باشند و تأثیر بسیار مثبتی بر تجربه آنها دارد.

ما در سایر مقالات وب فهم تکنیک ها و اقدامات مهم را در جهت بالا بردن ترافیک سایت باهم شناسایی و بررسی کردیم برای ادامه مطلب بر لینک زیر کلیک کنید.

مقاله مرتبط: تکنیک های افزایش ترافیک سایت

چرا سئو داخلی بسیار مهم است؟

امروزه موتورهای جستجوی گوگل بیشتر از قبل به‌صورت کاملاً هوشمندانه عمل می‌کنند. با استفاده از به‌روزرسانی‌ها و الگوریتم‌های گوگل و هوش مصنوعی همگی در تلاش‌اند تا جلوی نمایش و فعالیت سایت‌های بی‌ارزش و معتبر را بگیرند و سایت‌هایی که دارای محتوای قوی‌تر و باارزش‌تر هستند بهتر بدرخشند و دیده شوند.

گوگل نیز برای امتیازدهی به سایت تجربه کاربری را در نظر می‌گیرد و در نتیجه سئو on page بیشتر از قبل اهمیت پیدا کرده است. در واقع هر صفحه‌ای که از فاکتورها و معیارهای سئو داخلی بیشتر استفاده کرده باشد و بیشتر قوانین را رعایت کرده باشد یقیناً پتانسیل بالاتری برای جلب‌توجه کاربر، دیده‌شدن و کسب رتبه و ترافیک بسیار خوب را دارد.

در ضمن با بهره‌گیری از تکنیک‌های سئوی داخلی موتورهای جستجو قدرت بهتری برای درک و فهم محتوا و هدف سایت شما دارند و بهتر امتیاز می‌دهند. در واقع شما با پیاده‌سازی تکنیک‌ها و استراتژی‌های On Page SEO به گوگل کمک می‌کنید تا بهتر کار خود را انجام دهد.

تأثیر کلمات کلیدی در سئو داخلی سایت

موارد بسیار مهمی هستند که در سئو داخلی سایت شما مؤثرند و این موارد شامل عنوان صفحات و مطالب سایت، توضیحات محصول، محتوای صفحه و مقالات، URL صفحه و غیره هستند. اما قبل از تمامی این موارد باید به انتخاب و تعیین کلمات کلیدی بپردازیم.

وقتی که شما یک کلمه کلیدی را انتخاب می‌کنید در واقع باید محتوایی که در آن صفحه می‌نویسید و انتشار می‌دهید دررابطه‌با همان کلمه کلیدی باشد. شما باید در محتوای صفحه خود از کلمه کلیدی موردنظر و عبارت‌های کلیدی مرتبط با آن استفاده کنید تا صفحه شما در آن کلمه کلیدی در نتایج بسیار خوبی قرار گیرد.

البته که صرفاً فقط تکرار کلمه کلیدی در محتوای صفحه برای کسب نتیجه خوب کافی نیست.

(نکته: استفاده بیش از حد و غیرطبیعی از آن کلمه کلیدی نه‌تنها کمکی به بهبود رتبه صفحه سایت شما نمی‌کند؛ بلکه باعث می‌شود تا گوگل سایت شما را جریمه کند و نتایج بسیار بدی به همراه خواهد داشت.)

چگالی کلمات کلیدی

برای هر صفحه سایت شما یک تراکم یا چگالی کلمه کلیدی در نظر گرفته می‌شود. چگالی کلمات کلیدی به درصدِ استفاده از یک کلمه کلیدی به نسبت تعداد کل کلمات محتوای یک صفحه تراکم یا چگالی کلمات کلیدی می‌گویند.

با رعایت این موضوع شما تا حدی می‌توانید از کلمات و عبارات کلیدی در متن استفاده کنید و تعداد دفعات استفاده شما باید متناسب با تعداد کل کلمات محتوای صفحه شما باشد.

نکته: اگر سایت شما با سیستم مدیریت محتوای وردپرس طراحی شده است افزونه‌های سئو همچون Yoast SEO و رنک مث چگالی کلمات کلیدی صفحات شما را محاسبه کرده و اگر از کلمه کلیدی کم یا خیلی زیاد از حد استفاده کرده باشید حتماً یادآور این نکته به شما هستند.

همچنین اگر میخواهید مهم ترین و ضروری ترین افزونه های سئو برای سایت های وردپرس را بشناسید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

مقاله مرتبط: معرفی افزونه سئو برای سایت وردپرس

مشخصات یک محتوای عالی و سئو شده

همان‌طور که در قسمت بالا هم اشاره کردیم تولید محتوای خوب و سئو شده از تکنیک‌ها و موارد بسیار مهم سئو داخلی است. اکنون این سؤال برایتان پیش می‌آید که ویژگی محتوای خوب و بهینه‌سازی‌شده چیست؟ در ادامه مشخصات آن را باهم می‌شناسیم:

مقاله مرتبط: ویژگی های تولید محتوای خوب

مشخصات محتوای خوب و سئو شده | ویژگی محتوای خوب چیست؟
مشخصات محتوای خوب و سئو شده | ویژگی محتوای خوب

محتوای بارزش و عمیق

تنها تکرار کلمات کلیدی و عبارات کلیدی مرتبط در متن صفحه سایت برای سئو داخلی کافی نیست؛ بلکه شما باید برای مخاطبتان ارزشی قائل شوید و محتوای شما طولانی، عمیق و باارزش باشد.

محتوای کاربرپسند

محتوای سایت شما باید به‌گونه‌ای باشد که برای کاربر حس خوشایندی ایجاد کند و اگر محتوای سایت شما برای او آزاردهنده باشد حتماً سایت شما را ترک خواهد کرد.

برای مثال حتماً برایتان پیش‌آمده که دنبال جستجوی مطلبی بوده‌اید و با باز کردن سایت موردنظر خود با حجم بسیار زیادی از تبلیغات و بند و پاپ‌آپ مواجه شدید و همان لحظه سایت را ترک کرده‌اید و از خدمات سایت ناراضی بوده‌اید در نتیجه باید محتوای سایت کاربرپسند باشد.

محتوای منحصربه‌فرد

بارهاوبارها به این نکته بسیار مهم اشاره کردیم که محتوای تولید شده شما باید با ادبیات و بیان خودتان باشد و اصلاً از سایت‌های دیگر کپی نشود و اگر هم از سایت‌های دیگر استفاده می‌کنید حتماً آنها را مطالعه کنید و با کمک چند منبع معتبر مطالب خود را جمع‌آوری کنید.

مقاله مرتبط: معرفی ابزارهای بررسی محتوای کپی

معتبر بودن محتوا

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در سئو داخلی سایت قابل‌اعتماد بودن و معتبر بودن محتوای سایت شما است. همچنین شما با انجام لینک‌سازی خارجی و دریافت نظرات مثبت کاربران می‌توانید به گوگل کمک کنید تا محتوای سایت شما را به‌عنوان محتوای معتبر تشخیص دهد.

چگالی مناسب کلمات کلیدی

استفاده کم یا بیش از اندازه از کلمات کلیدی نه‌تنها کمکی به سئو سایت شما نمی‌کند؛ بلکه با استفاده خیلی زیاد از کلمه کلیدی گوگل صفحه سایت شما را جریمه می‌کند. حتماً متناسب با تعداد کلمات کل محتوای صفحه از کلمات کلیدی استفاده کنید و حتماً در کنار کلمه کلیدی اصلی از کلمات کلیدی مرتبط و مترادف نیز استفاده کنید.

حجم مناسب هر پاراگراف

پاراگراف‌های محتوای صفحه را بیش از اندازه طولانی ننویسید و باید به‌گونه‌ای باشد که کاربر از خواندن آن محتوای شما را درک کند و برای او حوصله سر بر نباشد.

در راستای هدف کاربر باشد

هر کسب و کاری در حوزه تخصصی خود فعالیت می‌کند و هر وب سایتی نیز باید در آن حوزه فعالیت کند و مطالب را مطابق آن تخصصی ارائه دهد و حتماً باید ابتدا نیازها و اهداف کاربر تعیین شود و مطابق با اهداف کاربران باشد و انتظارات آنها برآورده شود.

بنابراین، اگر می‌خواهید کلمه کلیدی برای سایت خود انتخاب کنید باید این نکته را در نظر بگیرید که کلمه‌ای را انتخاب کنید که کاربر باتوجه‌به نیاز و هدف خود آن را بیشتر جستجو می‌کند.

فاکتورهای سئو داخلی

در این بخش به معرفی فاکتورهای سئو داخلی (On Page SEO) می‌پردازیم و در ادامه آن به تکنیک‌ها و نکات مهمی که باید بدانیم و بر سایت خود پیاده‌سازی کنیم نیز می‌پردازیم.

فاکتورهای سئو داخلی | آموزش جامع و کامل سئوی داخلی
8 فاکتور سئو داخلی | با آموزش جامع سئوی داخلی همراه شما هستیم.
  • URL صفحه (آدرس صفحه سایت)

URL همان آدرس صفحه سایت است که با استفاده از آن و واردکردن آن در مرورگرها به صفحه دسترسی خواهید داشت. حتماً به‌جای اینکه یک url طولانی و نامرتبط برای صفحه خود ایجاد کنید یک آدرس صفحه مرتبط و کوتاه و حاوی کلمه کلیدی اصلی برای صفحه خود ایجاد کنید.

با این کار هم کاربر هم موتورهای جستجو درک بهتری از صفحه شما دارند و در سئو نیز بسیار نقش مهمی را ایفا کرده‌اید.

  • عنوان سئو (Page Title)

زمان که کاربر یک عبارتی را جستجو می‌کند، در صفحه نتایج موتورهای جستجو لیستی از سایت‌های مرتبط برای او نمایش داده می‌شود و عنوان سئو نیز در قسمت بالای توضیحات متا برای هر سایت نمایش داده می‌شود. یعنی حتی کاربر با اینکه وارد سایت شما نشده؛ اما عنوان سئو و توضیح متای شما را می‌بیند و بعد تصمیم می‌گیرد که روی کدام سایت کلیک کند.

در نتیجه عنوان سئو نیز یکی دیگر از مهم‌ترین و مؤثرترین فاکتورهای سئو داخلی است که باید یک عنوان سئوی عالی و کامل برای هر صفحه خود انتخاب کنید.

نوشتن عنوان سئو برای سایت نیز قوانین و استانداردهایی دارد که باشد آن را رعایت کنید.

  • تعداد کاراکترهای عنوان سئو بین 55 تا 60 کارکتر باشد.
  • کلمه کلیدی حتماً در عنوان سئو آورده شود.
  • توضیحات متا (Meta Description)

توضیحات متا نیز خلاصه و چکیده‌ای از صفحه سایت شما است که برای کاربر بیان می‌کند صفحه شما دقیقاً راجع به چیست و چه چیزی را می‌خواهد بیان کند. توضیحات متا نیز در صفحه نتایج گوگل در قسمت پایین عنوان سئو نمایش داده می‌شود و کاربران نیز معمولاً قبل از کلیک آن را می‌خوانند. پس حتماً در نوشتن آن دقت لازم را به کار گیرید.

حداکثر توضیح متا 160 کارکتر باشد و همچنین در توضیح متای خود از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید.

  • هدینگ ها (تگ‌های بدنه)

تگ‌های بدنه از H1 تا H6 است و هر صفحه سایت باید فقط یک عدد H1 داشته باشد و مابقی طبق اولویت و ارزش آنها در تگ‌های دیگر قرار گیرند.

محتوای سایت شما هرچقدر هم که مفید و آموزنده باشد؛ اما اگر متن یکنواخت باشد و از هدینگ ها استفاده نکرده باشید محتوا برای کاربر خسته‌کننده می‌شود و کاربر نیز سایت شما را احتمال دارد ترک کند. پس حتماً از هدینگ ها استفاده کنید.

استفاده از تگ‌های بدنه باعث می‌شود که محتوای شما شکل و شمایل خوبی پیدا کند و کاربر نیز بهتر تیترهای مهم و عبارات باارزش را تشخیص دهد.

علاوه بر اینکه استفاده از هدینگ ها بر تجربه کاربری بسیار مؤثر و خوب است، گوگل نیز این مورد را می‌بیند و موردپسند او است و محتوای شما را یک محتوای باکیفیت و باارزش می‌شناسد.

  • محتوای مفید و بهینه شده

محتوای نوشته شده شما نیز باید کاربردی و مفید باشد و علاوه‌برآن حتماً مطالب را داخل سایت بهینه‌سازی کنید. در ضمن زمانی که محتوا را در سایت خود انتشار دادید حتماً پس از گذشت مدت زمانی آن را بروز کنید. هر تغییری که نیاز دارد را اعمال کنید و محتوایتان را نسبت به رقبا کامل کنید.

گوگل الگوریتم‌های بسیار مهمی دارد که محتوای سایت را بررسی می‌کنند و هر چه محتوای شما کامل‌تر، به‌روزتر، بهینه‌تر و باارزش‌تر باشد حتماً امتیاز بهتری خواهید گرفت.

  • لینک‌های داخلی

لینک‌سازی داخلی نیز یکی دیگر از معیارهای سئو on page است که به گوگل کمک می‌کند تا رابطه میان صفحات سایت را تشخیص دهد. حتماً برای این کار مطابق چهارچوب لینک‌سازی داخلی پیش بروید تا ارتباط میان صفحات بهتر درک شود و تأثیر مثبتی روی سئوی داخلی شما داشته باشد.

با ایجاد لینک‌سازی داخلی شما باعث می‌شوید که هم ارتباط میان صفحات و مقالات بهتر مشخص شود و هم صفحات دیگر سایت نیز دیده شود و کاربر نیز مدت‌زمان بیشتری بر سایت شما باشد.

  • بهینه‌کردن تصاویر سایت

بهینه‌سازی تصاویر سایت نیز یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهای سئو داخلی است. اسم فایل، متن alt، سایز و کیفیت تصویر جزو فاکتورهای بسیار مهم بهینه‌سازی تصاویر سایت است که هر کدام قوانین و استانداردهای خاص خودشان را دارند.

اگر تا به امروز فقط تصاویر را در سایت و صفحات خود آپلود می‌کردید و اصلاً برای بهینه‌سازی آن اقدامی انجام نداده‌اید حتماً هر چه زودتر مطابق فاکتورهای بهینه‌سازی تصاویر کارتان را شروع کنید و مطمئن باشید که بی‌تأثیر نخواهد بود.

تکنیک‌هایی که باید برای بهینه‌سازی تصاویر بدانید و بر سایت خود پیاده‌سازی کنید:

  1. حتماً تصاویر خود را مطابق سایز موردنیاز خود در نرم‌افزارهای گرافیکی مثل فتوشاپ درست کنید.
  2. خروجی تصاویر خود را در کیفیت مناسب و حجم پایین بگیرید.
  3. فرمت تصاویر خود را مطابق با سئو خروجی بگیرید.
  4. اگر همچنان حجم تصاویرتان بالا است مجدد تصاویر را کم‌حجم کنید.
  5. نام فایل را مرتبط با کلمه کلیدی اصلی و عنوان صفحه و مرتبط با عکس بنویسید.
  6. نام فایل‌ها را انگلیسی بنویسید.
  7. حتماً ALT تصاویر را کامل کنید و متن جایگزین بیاورید. (متن جایگزین تصویر حاوی کلمه کلیدی اصلی باشد)

مقاله مرتبط: تکنیک های کاربردی در سئو عکس

  • سرعت صفحه سایت

یکی دیگر از معیارهای بسیار مهم و تأثیرگذار روی سئوی داخلی سایت سرعت سایت است. بالابودن سرعت سایت برای الگوریتم‌های گوگل بسیار مهم است. سرعت سایت نه‌تنها برای الگوریتم‌های گوگل بلکه برای کاربر نیز بسیار مهم است.

قطعاً اگر کاربر با سایتی مواجه شود که سرعت لود آن 10 ثانیه و حتی بیشتر طول بکشد قطعا آن را میبندد.

سایت‌هایی که دارای سرعت بسیار خوب و بالایی هستند قطعاً پتانسیل اینکه رتبه و امتیاز بسیار خوب از گوگل دریافت کنند را دارند.

سرعت صفحه خوب هر سایتی حداکثر 3 ثانیه است و مطمئن باشدی اگر تمامی تکنیک های افزایش سرعت سایت را رعایت کنید و سرعت سایت خود را بالا ببرید هم امتیاز خوب از گوگل میگیرید و هم کاربر سایت شما را ترک نمیکند.

مقاله مرتبط: معرفی بهترین ابزارهای تست سرعت سایت

تکنیک‌های بهبود سئو داخلی سایت

با انجام این تکنیک‌ها در صفحه اول گوگل جزو رنک‌های اول گوگل باشید. در ادامه همراه ما باشید تا تمامی آنها را باهم بشناسیم:

  1. محتوایی که تولید می‌کنید و آن را بهینه می‌کنید مطابق با اهداف و نیازهای کاربر باشد. اگر محتوای شما مناسب کاربر و مطابق با اهداف او نباشد تجربه کاری خوبی ایجاد نمی‌کنید و گوگل نیز در رنک‌های پایین‌تر آن را نشان می‌دهد.
  2. کلمات کلیدی اصلی و مترادف را در صفحه به‌صورت کاملاً طبیعی به کار ببرید و حتماً پراکنده از آن استفاده کنید و چگالی کلمات کلیدی را رعایت کنید. در ضمن در متن خود هم از کلمات کلیدی اصلی و هم عبارات مرتبط به کار ببرید.
  3. حتماً در متن شروع محتوای خود از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید.
  4. بهینه‌سازی کیفیت، حجم تصاویر، فرمت خروجی، سایز تصاویر و همچنین اضافه‌کردن متن alt فراموش نشود.
  5. در عنوان سئوی خود از کلمات کلیدی استفاده کنید و همچنین عنوان سئوی شما حاوی عبارت‌های جذابی مثل بهترین، کامل، جامع، ارزان، مناسب، باکیفیت، عالی، کاربردی و غیره باشد.
  6. هر کلمه کلیدی در سایت باید یکبار استفاده شود.
  7. توضیحات متای هر صفحه نیز باید جذاب باشد و حاوی کلمه کلیدی باشد. (حداکثر دو بار استفاده کنید.)
  8. در توضیحات متای خود آمار، اعداد، سال و هر موردی که نرخ کلیک را بالا ببرد استفاده کنید.
  9. در هدینگ های H2 و H3 و H4 حتماً سعی کنید از کلمات کلیدی اصلی استفاده کنید.
  10. اطمینان حاصل کنید که صفحه سایتتان به‌سرعت بارگذاری شود.
  11. URL صفحات را کوتاه اما واضح بنویسد.
  12. حتماً از متن جایگزین، عنوان تصویر و توضیحی برای آن استفاده کنید.
  13. از نشانه‌گذاری اسکیما استفاده کنید. با استفاده از Schema markup نرخ کلیک افزایش میابد.
تکنیک های سئوی داخلی | آموزش جامع سئو داخلی | وب فهم
تکنیک های سئوی داخلی | آموزش کامل سئو داخلی

اگر نکته یا تکنیک دیگری است که در رابطه با سئو داخلی به نظرتان می آید اما به آن اشاره نشده می‌توانید در قسمت دیدگاه‌ها و نظرات با ما در میان بگذارید. از همراهی شما عزیزان قدردانیم و امیدواریم این مطالب برای شما کاربردی باشد.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد الزامی است.

این فیلد الزامی است.