سئو محلی یا همان لوکال سئو به مجموعه‌ای از اقدامات و استراتژی‌ها گفته می‌شود که منجر به دیده‌شدن کسب و کار شما در گوگل و گرفتن رتبه در یک منطقه جغرافیایی خاص می‌گردد.

سئو نه‌تنها منجر به افزایش ترافیک و بازدید سایت شما می‌گردد؛ بلکه اگر رتبه سایت شما در کلمات کلیدی بالا باشد قطعاً فروش و سود شما چندبرابر زمان فعلی شما می‌گردد.

در ضمن اگر شما یک کسب و کار محلی وابسته به مکان جغرافیای خاصی دارید سئو محلی می‌تواند برای شما کارآمد باشد. در واقع با داشتن سئو محلی کسب و کار شما را در معرض دید کاربران از منطقه جغرافیایی خودتان قرار خواهد داد.

سئو محلی چیست؟

در تعریف سئو محلی می‌توان این‌گونه بیان کرد که سئو محلی یا local seo را می‌توان شعبه‌ای از اقدامات و فعالیت‌های سئو دانست که بر رتبه‌گرفتن سایت در یک منطقه جغرافیایی خاص تمرکز دارد.

ازآنجایی‌که روزانه چندین میلیون مشتری از طریق جستجوی محلی استفاده می‌کنند تا بهترین کسب و کار محلی را در منطقه خاص جغرافیایی بیابند، شما نیز می‌توانید از طریق سئو محلی شانس خود را برای بالابردن تعداد مشتریان و میزان فروش خود بالا ببرید.

در سئوی محلی گوگل برای نتیجه مورد جستجوی کاربر، موقعیت کاربر را با استفاده از IP او تشخیص می‌دهد و نتایج خود را بر اساس آن ارائه می‌دهد. در ادامه با ذکر یک مثال این موضوع را توضیح خواهیم داد:

مثلاً اگر بهترین رستوران یا کافه را جستجو کنیم، گوگل به ما نزدیک‌ترین نتیجه را باتوجه‌به موقعیت مکانی ما ارائه می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود تا کسب‌وکارها محصولات و خدمات خود را به مشتریان محلی که در حال جستجو هستند، ارائه دهند.

در واقع مکان جغرافیایی افراد با استفاده از IP قابل‌شناسایی است؛ اما مکان جغرافیایی کسب‌وکار یا همان وب‌سایت با رعایت چند نکته ساده و مشخص تعیین می‌گردد.

سئو محلی چیست؟ | مهم ترین اقدامات سئو محلی در سال 2024 | .ب فهم
سئو محلی چیست؟ | مهم ترین اقدامات سئوی محلی در سال 2024

اجرای سئوی محلی در کسب و کارتان را فراموش نکنید

به‌طورکلی سئو محلی به اقدامات لازم که برای تعیین مکان جغرافیایی خود و آگاه‌کردن آن به خزنده‌ها یا ربات‌های گوگل انجام می‌شود، گفته می‌شود و سئوی محلی استراتژی‌های متفاوتی دارد.

درواقع هنگام اجرای اقدامات سئو محلی، کلیه فعالیت‌های سئو داخلی، تولید محتوا و لینک‌سازی خارجی و داخلی همه در راستای رتبه‌گرفتن در یک منطقه جغرافیایی خاص انجام می‌گردد.

موتور جستجوی گوگل معمولاً بر اساس منطقه جغرافیایی کاربر که در آنجا حضور دارد، نتایج جستجو را برای عبارت‌های یکسان تغییر می‌دهد تا برای هر منطقه بهترین نتایج برای کاربر نمایش داده شود. اگر خلاف این موضوع باشد تجربه کاربری گوگل تخریب می‌گردد. الگوریتم‌های گوگل عبارت‌ها را به‌خوبی تشخیص می‌دهند و مرتبط‌ترین نتایج را به کاربر نمایش می‌دهند.

در ضمن سئوی محلی یک فرصت بسیار عالی برای کسب و کارهای محلی است که سایت خود را بهینه می‌کنند. موتورهای جستجو برای گردآوری اطلاعات و نمایش نتایج در مورد جستجوهای محلی به سیگنال‌هایی از جمله محتوای متنی، شبکه‌های اجتماعی، لینک‌سازی‌ها از سایت‌های محلی، ثبت کسب و کار و برند در گوگل‌مپ و غیره وابسته هستند.

در نتیجه برای دریافت نتیجه خوب باید اقدامات لازم را برای بهینه‌سازی سایت خود انجام دهید.

اسلایدر سئو محلی (local seo) چیست؟

در پاسخ به این سؤال که اسلایدر سئو محلی چیست؟ باید بگوییم که گوگل با جستجوی برخی از عبارت‌های محلی در بالای نتایج کادری را نشان می‌دهد که شامل یک یا چند تصویر از برخی مکان‌های مرتبط است. به این کارد، کادر اسلایدر گفته می‌شود.

اسلایدر سئو در بالای نتایج جستجو و به شکلی متمایز نمایش داده می‌شود و بیشتر به چشم کاربر می‌آید. اگر سایت شما در این جایگاه حضور داشته باشد نرخ کلیک شما بسیار بالا می‌رود.

گوگل نتایج را بر اساس موقعیت کاربر نشان می‌دهد و باید به این نکته توجه کرد که ازآنجایی‌که گوگل توجه بسیاری به جستجوی محلی و نمایش بهترین و نزدیک‌ترین نتایج دارد، بنابراین شما صاحبان کسب و کارها نیز باید توجه بسیاری به تکنیک‌های سئو محلی داشته باشید.

برای شروع کار خود باید حتماً کسب و کار شما در گوگل‌مپ ثبت شود و درصورتی‌که اطلاعات کسب و کار شما در گوگل‌مپ ثبت نشود وب سایت شما در نتایج محلی گوگل رتبه نخواهد داشت.

مقاله مرتبط: چگونگی ثبت کسب و کار در گوگل مپ

اسلایدر سئو محلی (local seo) چیست؟ | وب فهم
اسلایدر سئو محلی (local seo) چیست؟

دلیل اهمیت سئو محلی (local seo)

موتورهای جستجو مثل گوگل امروزه جایگزین دفترچه‌های تلفن شده است و کاربران نیز با جستجو عبارت‌های موردنظر خود به دنبال بهترین نتایج محلی خود هستند و وقتی عبارتی را جستجو می‌کند، گوگل نتایجی را ارائه می‌دهد که مربوط به یک مکان خاص بر اساس آدرس IP کاربر است.

در ضمن اگر شهر یا منطقه خاصی را ذکر کنید گوگل جستجوی خود را محدود می‌کند و مکان‌های خاصی را جستجو می‌کند و در نتایج نشان می‌دهد.

سئوی محلی در رتبه‌بندی سایت شما و موفقیت کسب و کار شما بسیار مؤثر است.

برای مثال می‌توانید لیست رستوران‌های سنتی را جستجو کنید و فهرستی از نتایج گوگل به شما نمایش داده می‌شود. به همراه لیست نمایش‌داده‌شده برای شما نقاط قرمزرنگی از مکان‌های پیشنهادی روی نقشه برای شما عزیزان نمایش داده می‌شود. همچنین کاربران روی فهرست نمایش‌داده‌شده می‌توانند کلیک کنند و نظرات را بخوانند و بعد بهترین گزینه را انتخاب کنند.

تا چند سال گذشته اگر می‌خواستید مغازه یا هر سرویس و کسب‌وکاری نزدیک به محل خود پیدا کنید باید از آشنایان و دوستان سراغ می‌گرفتید و این‌گونه جستجو نیز موفقیت‌آمیز نبوده؛ اما امروزه فقط کافی است که خدمات یا کسب و کاری که نیاز دارید را جستجو کنید.

حتی در عبارت جست‌وجوی خود مکان جغرافیایی موردنظر را بنویسید و بعد جست‌وجو کنید تا عبارت دقیق‌تر برای شما نمایش داده شود و خدمات موردنظرتان در منطقه جغرافیایی مشخص نمایش داده شود.

همچنین بر اساس گزارش‌های به‌دست‌آمده بیش از 80 درصد از مشتریان محلی از موتورهای جستجو برای یافتن کسب و کارهای محلی و نزدیک ترین سرویس استفاده میکنند پس داشتن سئو محلی برای وب سایت این روزها از اهمیت بالایی برخوردار است.

مراحل و اقدامات بهینه‌سازی سئو محلی

اصلاً نگرانی پیچیدگی اقدامات سئو محلی نباشید؛ چون این مراحل ساده هستند و فقط کافی است که با انجام این مراحل و تکنیک‌ها سایت خود را در نتایج موتورهای جستجو بالا ببرید.

همان‌طور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم انجام سئوی محلی با گوگل‌مپ شروع می‌شود.

باید آدرس شرکت خود را در آن ثبت کنید. اطلاعات تماس و مکان شما به‌روز باشد تا آنجا که شما بر روی Google maps و جستجوها ظاهر شوید. همچنین علاوه بر ثبت کسب و کار در Google map باید آدرس و مشخصات کسب‌وکار خود را به همراه کد شهر و کد پستی در وب‌سایت درج کنید تا گوگل بهتر بتواند رابطه میان گوگل‌مپ و وب‌سایت را درک کند.

همچنین در عنوان، تگ‌ها، توضیحات متا، فوتر سایت خود مکان هدفمند خود را ذکر کنید. صفحاتی که دارای عنوان یا کلمات کلیدی جغرافیایی هستند در نتایج جستجوی محلی رتبه بسیار بالاتری کسب می‌کنند.

در سئو محتوای خود بر کلمات کلیدی محلی خود متمرکز باشید. برای مثال به‌جای تمرکز بر عبارت “طراحی سایت” بر روی عبارت “طراحی سایت در تهران” تمرکز کنید. یعنی به‌جای تمرکز بر رتبه‌بندی سئو کلی بر رتبه‌بندی سئوی محلی تمرکز کنید.

1- کسب و کار خود را در گوگل‌مپ نمایش دهید.

گوگل بزرگ‌ترین و مهم‌ترین موتور جستجوی جهان است. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم از همه ابزارهای گوگل که در اختیار دارید استفاده کنید تا مطمئن شوید شرکت شما در نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شود.

نمایش کسب و کار در گوگل‌مپ کاملاً رایگان است، تصاویر محصولات و کسب و کار خود را نمایش دهید و موقعیت و آدرس خود را بر روی نقشه مشخص کنید و همچنین اطلاعات تماستان را وارد کنید.

حتماً در هنگام واردکردن اطلاعات تماس اطمینان کسب کنید که نام، آدرس، شماره تماس در همه لیست‌ها دقیق و یکسان است.

ثبت موقعيت مكانی در گوگل مپ | نحوه ثبت کسب و کار در گوگل مپ | وب فهم
ثبت موقعيت مكانی در گوگل مپ | نحوه ثبت کسب و کار در گوگل مپ

2- کلمات کلیدی خود را انتخاب کنید

قدم بعدی انتخاب و تحقیق کلمات کلیدی و تدوین استراتژی کلمات است. کلمه کلیدی به کلمه یا عبارت خاصی گفته می‌شود که کاربر آن را در موتور جستجو تایپ می‌کند. به‌عنوان‌مثال، زمانی که به دنبال کافه در غرب تهران هستید شخصی عبارت “بهترین کافه‌های غرب تهران” را در گوگل تایپ می‌کند.

اگر عبارت‌هایی که کاربران منطقه جغرافیایی برای جستجوی کسب و کارتان جستجو می‌کنند را پیدا کنید بخش بسیار مهمی از کار را انجام داده‌اید. برای انجام این کار خودتان را به‌جای کاربر بگذارید و خودتان اگر بخواهید به دنبال سرویس خاصی باشید چه عبارتی را جستجو می‌کنید. برای مثال “بهترین شرکت طراحی اپلیکیشن در شرق تهران”

یک کارشناس سئو و وبمستر باید کلمات کلیدی مهم را کشف کند و بهینه‌سازی را انجام دهد که به‌واسطه آن مشتریان سایت شما را پیدا می‌کنند.

برای کشف و تحقیق کلمات کلیدی روش‌ها و ابزارهای بسیاری وجود دارد که می‌توانید با کمک آنها تمام کلمات و عبارات مرتبط با کسب و کارتان را بیابید و بر سایت خود اعمال کنید. البته که ما در سایر مقالات وب فهم به طور کامل راجع به موضوع تحقیق و ابزارهای کلمات کلیدی صحبت کردیم.

مقاله مرتبط: راهنمای جامع انتخاب بهترين كلمات كليدی در سئو

انتخاب کلمات کلیدی هدفمند | چگونه به رتبه اول گوگل بیایم؟
انتخاب کلمات کلیدی هدفمند

3- استناد به کسب و کار

نام، آدرس، مشخصات و اطلاعات تماس خود را در سایت‌های مختلف مستند و درج کنید. هر چه استنادهای بیشتری برای کسب و کار شما به‌خصوص در سایت‌های محلی باشد گوگل راحت‌تر کسب و کار شما را شناسایی می‌کند.

حتماً برای انجام این کار اطلاعات و مشخصات کسب و کار خود را در سایت‌های نیازمندی و دسته‌بندی مشاغل وارد کنید.

برای مثال اگر شما صاحب یک اقامتگاه بوم‌گردی هستید حتماً اسم و مشخصات کسب و کار خود را در سایت‌های گردشگری و سایت‌های جستجوی مکان‌های اقامتی وارد کنید.

4- محتوای عالی ایجاد کنید

تولید محتوای خوب و قدرتمند در سئو بسیار مؤثر است. با ایجاد یک محتوای عالی هم بازدیدکننده دریافت می‌کنید و هم ترافیک سایت خود را بالا می‌برید و هم بازدیدکننده را به مشتری تبدیل می‌کنید و نرخ تبدیل خود را بالا می‌برید. با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط محلی محتوای متنی، ویدئو، پادکست و غیره ایجاد کنید و در محتوای خود پیوندهای داخلی و خارجی قرار دهید.

مقاله مرتبط: ۱۰ ویژگی توليد محتوای خوب و جذاب

ایجاد محتوای با کیفیت | ویژگی های تولید محتوای خوب
محتوای با کیفیت | ویژگی تولید محتوای خوب

5- سئو داخلی برای کلمات کلیدی محلی

حتماً ساختار سایت خود را برای سئو محلی بهینه‌سازی کنید. برای هر موقعیت مکانی که در آن فعالیت دارید یک صفحه جداگانه بسازید و آن را برای همان عبارت محلی بهینه‌سازی کنید.

مثلاً اگر شما صاحب رستوران هستید و در شعب متفاوت فعالیت دارید حتماً برای هرکدام صفحه فرود جداگانه بسازید و روی هر عبارت کلیدی هر شعبه کار کنید.

یک ابزار دیگری که در سئو داخلی محلی به شما کمک می‌کند، ایجاد اسکیما سئو محلی است. اسکیما به گوگل کمک می‌کند تا اطلاعات دقیق‌تری در مورد سایت شما به دست بیاورد.

مقاله مرتبط: اسکیما چیست؟

6- به سئو خارجی خود بپردازید.

همچنین روی لینک‌سازی خارجی بر روی کلمات کلیدی محلی تمرکز کنید. با انجام این کار انکر تکست‌ها را از کلمات کلیدی محلی انتخاب کرده و همین‌طور از سایت‌های محلی لینک بیشتری دریافت می‌کنید.

7- سایت خود را ریسپانسیو (واکنش‌گرا) طراحی کنید.

قبل از اینکه وارد موضوع سئو محلی حتماً طراحی سایت خود را موبایل فرندلی کنید. وب سایت شما باید در دسکتاپ، تبلت و تمامی دستگاه‌های تلفن هوشمند به‌خوبی نمایش داده شود. ازآنجایی‌که بیشتر آمار جستجوی محلی از طریق موبایل انجام می‌شود این خیلی اهمیت دارد.

8- به نظرات مشتریان اهمیت بسیاری بدهید.

نظرات مشتریان به موتورهای جستجو ثابت می‌کند که واقعاً کسب و کار شما وجود دارد و واقعی است و به کاربر نیز ثابت می‌کند که کسب و کار شما قابل‌اعتماد است.

اما این نکته نیز بسیار مهم است که باید نظرات درج شده توسط مشتری مثبت باشد تا کاربران دیگر نیز بتوانند به شما اعتماد کنند. اگر نگران نظرات منفی مشتریان هستید حتماً سعی کنید تجربه مثبتی برای آنها ایجاد کنید و کیفیت خدمات پشتیبانی خود را بالا ببرید.

9- از ابزارهای سئو محلی برای دریافت گزارش کمک بگیرید.

برای دریافت گزارش از عملکرد سئوی محلی خود از ابزارهای نظارتی و بررسی سئو کمک بگیرید و نتایج به‌دست‌آمده را تجزیه‌وتحلیل کنید. دریافت گزارش و ارزیابی کار برای بهبود وضعیت فعلی شما بسیار مهم است.

ابزارهای سئو که می‌تواند در تجزیه‌وتحلیل سایت شما به کمک شما بیایند شامل Google Analytics و Google Search Console هستند که نتایج ارزشمند و دقیقی به شما می‌دهند.

با استفاده از این نوع ابزارها، می‌توانید وضعیت سئوی محلی خود را نظارت کنید. همچنین می‌توانید ببینید که کلمات کلیدی شما در چه رتبه‌ای در میان نتایج برتر قرار می‌گیرند، چه میزان ترافیک دریافت می‌کنید و سایر معیارهایی که برای کسب‌وکار شما مهم هستند.

مقاله مرتبط: معرفی 20 ابزار سئو برای بررسی سایت

10- رویکرد خود را بهینه کنید.

در این مرحله نوبت به نظارت و تجزیه‌وتحلیل رویکرد شما است. آیا با این رویکرد نتیجه مطلوب را دریافت می‌کنید؟ اگر روشتان درست است تلاش خود را دوچندان کنید و اگر نتیجه نگرفتید دلیل را بیابید و تغییرات لازم را اعمال کنید.

حتماً مراقب رقبای خود باشید و از اشتباهات و موفقیت‌های آنها درس بگیرید و برای خود تجربه کسب کنید و برند خود را با تکنیک‌های صحیح و اصولی از بقیه متمایز سازید.

مقاله مرتبط: معرفی ابزارهای تحلیل سایت رقبا

رویکرد سئو خود را بهینه کنید | اقدامات سئو محلی سایت | وب فهم
رویکرد سئو خود را بهینه کنید | اقدامات سئو محلی سایت

مروری بر اقدامات مهم در سئو محلی (local SEO)

  • کسب و کار خود را در گوگل‌مپ نمایش دهید.
  • کلمات کلیدی خود را انتخاب کنید
  • استناد به کسب و کار
  • محتوای عالی ایجاد کنید
  • سئو داخلی برای کلمات کلیدی محلی
  • به سئو خارجی خود بپردازید.
  • سایت خود را ریسپانسیو (واکنش‌گرا) طراحی کنید.
  • به نظرات مشتریان اهمیت بسیاری بدهید.
  • از ابزارهای سئو محلی برای دریافت گزارش کمک بگیرید.
  • رویکرد خود را بهینه کنید.

نتیجه‌گیری از سئوی محلی (local SEO) 

مسئله سئو محلی اصلاً پیچیده نیست و در این مقاله سعی کردیم هر آنچه که لازم است راجع به سئوی محلی باهم بدانیم را خدمت شما عزیزان بیان کردیم و اقدامات و مراحل لازم در سئوی محلی را نام بردیم.

همچنین به این موضوع پرداختیم که بهینه‌سازی برای جستجوی محلی به هر کسب‌وکاری کمک بسیاری خواهد کرد و می‌توان از رقبا خود پیشی گرفت چرا که هنوز بسیاری از رقبا به اهمیت سئوی محلی در سایت خود نمی‌پردازند. با انجام اقدامات لازم در لوکال سئو در جستجوی آنلاین بیشتر دیده شوید و اعتماد بالایی کسب کنید.

اگر کسب و کار شما در محدوده جغرافیایی مشخصی فعالیت می‌کند حتماً به سئو محلی توجه داشته باشید.

از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم و اگر هر سؤالی یا نظری در این حوزه دارید در بخش نظرات و دیدگاه‌ها حتماً با ما در میان بگذارید.

سفارش خدمات سئو سایت

انجام خدمات سئو سایت فرایند اجرای درست و اصولی است که سبب افزایش رتبه و کسب جایگاه بسیار خوب در صفحات موتورهای جست و جو میگردد. هر چه شما جایگاه بالاتری در نتایج جستجو داشته باشید اعتماد بیشتری نزد کاربران جلب خواهید کرد و ورودی بیشتری دریافت میکنید و درنتیجه مشتریان شما چندبرابر میشود و فروشتان نیز بالاتر از وضع فعلی شما میشود.

شما برای افزایش فروش خود باید لینک اول گوگل باشید. برای این کار نیاز دارید که یک تیم حرفه ای کنار شما باشد. جهت دریافت خدمات مشاوره سئو و بهینه سازی سایت با پشتیبانان ما تماس بگیرید تا بهترین و مناسب ترین پلن سئو را به شما عزیزان معرفی کنیم.

شماره تماس:

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد الزامی است.

این فیلد الزامی است.