معرفی الگوریتم های گوگل در سال 2023 | این الگوریتم‌ها شامل الگوریتم پاندا، موش کور، رنک برین، کبوتر، مرغ مگس‌خوار، پیج رنک، رقص گوگل، پنگوئن، دزد دریایی و غیره است که تمامی آنها را باهم بررسی می‌کنیم.

در این مقاله با معرفی مهم‌ترین و به‌روزترین الگوریتم‌های گوگل با وب فهم همراه باشید تا آنها را باهم بشناسیم و گامی بزرگ و مؤثر در سئو و بهینه‌سازی سایت خود برداریم.

اگر میخواهید بیشتر بدانید که سئو چیست؟ و چرا سئو برای کار شما ضروری است به مقاله مرتبط با آن مراجعه کنید.

مقدمه الگوریتم های گوگل

تکنیک‌ها و روش‌های انجام سئو سایت دائماً در حال تغییر و به‌روزرسانی است به همین خاطر مطالب آموزش سئو سایت از سال‌های گذشته تا امروزه مدام در حال به‌روزرسانی هستند. همه این تغییرات به دلیل به‌روزرسانی‌های مداوم الگوریتم‌های گوگل و سایر موتورهای جست و جو است تا بهترین نتیجه را به کاربر نشان دهد.

گوگل دارای الگوریتم‌های بسیار مهم و کاربردی است که هرکدام وظایف مشخص و مختص خود را دارند که در این مقاله مهم ترن و کاربردی‌ترین آنها را معرفی کرده و تک‌تک آنها را همراه شما عزیزان بررسی می‌کنیم. امروزه گوگل نه‌تنها الگوریتم‌های قدیمی را بروز کرده؛ بلکه الگوریتم‌های جدید و مؤثری را نیز معرفی کرده است.

قبل از معرفی و بررسی این الگوریتم‌ها ابتدا به بررسی معنا و مفهوم الگوریتم می‌پردازیم.

الگوریتم های گوگل چیست و چه تاثیری در رتبه وب سایت شما دارد؟ | وبفهم
الگوریتم های گوگل چیست و چه تاثیری در رتبه وب سایت شما دارد؟

الگوریتم گوگل چیست؟

  • واژه الگوریتم به معنای فهرستی از قوانین و دستوراتی است که یک کامپیوتر برای اجرا و تکمیل وظایف انجام می‌دهد. از این واژه علمی بیشتر در مباحث ریاضی و برنامه‌نویسی استفاده می‌شود.
  • الگوریتم گوگل نیز سیستم‌های پیچیده‌ای هستند که برای رتبه‌بندی و جست‌وجوی مرتبط‌ترین صفحات با عبارت جست و جو شده توسط کاربر کمک بسیاری می‌کند.
  • در واقع گوگل برای رتبه‌بندی صفحات از الگوریتم‌های کاربردی و مهم با فاکتورهای مختص خود استفاده می‌کند.

به‌روزرسانی‌های گوگل

  • امروزه با به‌روزرسانی‌های گوگل بسیار مواجه هستیم که این به‌روزرسانی‌ها شامل به‌روزرسانی‌های بزرگ و کوچک هستند.
  • به‌روزرسانی‌های کوچک حتی چند بار در روز رخ می‌دهند و ما متوجه بسیاری از آنها نمی‌شویم؛ اما به‌روزرسانی‌های بزرگ آن‌قدری مهم و تأثیرگذار هستند که گوگل هرکدام از این الگوریتم‌ها را تأیید و معرفی کرده و برای هرکدام نام مشخصی گذاشته است.

اکثر نام‌های الگوریتم‌های گوگل از روی حیوانات گرفته شده است.

به روزرسانی های گوگل چند نوع هستند؟ | الگوریتم های گوگل | وبفهم
به روزرسانی های گوگل چند نوع هستند؟ | لیست الگوریتم های گوگل

مهم ترین الگوریتم های گوگل

در ادامه این الگوریتم‌ها را خدمت شما عزیزان معرفی کرده و به بررسی هرکدام آن می‌پردازیم. شما به‌عنوان یک متخصص سئو و وبمستر باید به‌خوبی این الگوریتم‌ها را بشناسید و از آپدیت‌های جدید گوگل باخبر شوید.

1- الگوریتم پیج رنک (Google PageRank Algorithm)

الگوریتم PageRank در گوگل یک روش کاربردی برای اندازه گیری میزان اهمیت صفحات وب سایت است که گوگل از آن برای رتبه گیری صفحات سایت کمک میگیرد.

با کمک پیج رنک موتورهای جست و جو به وب سایت ها و صفحاتی که محتوای آن به هدف جست و جو گر نزدیک تر باشند، رتبه بالاتری بگیرند.

گوگل اواخر قرن بیستم در سال 1998 این الگوریتم را معرفی کرد تا رتبه‌بندی وب سایت ها توسط پیج رنک انجام شود که پیج رنک جزو اولین‌ها بوده است. این الگوریتم لینک‌هایی که به هر دامنه داده می‌شد را بررسی کرده و به وب سایت‌هایی که تعداد بیشتری لینک داشته و لینک‌های آن معتبرتر بوده را رتبه بالاتری می‌داد.

البته که امروزه این الگوریتم بروز شده است می‌توانید از آن استفاده کنید.

همچنین ما در سایر مقالات وب فهم ترفندهای بهبود رتبه سایت در گوگل را به شما یاد می‌دهیم تا در زمان سریع‌تر و آسان‌تر رتبه وب‌سایت خود را در موتورهای جست‌وجو بالا بیاورید.

الگوریتم پیج رنک (Google PageRank Algorithm) | الگوریتم های گوگل | وب فهم
الگوریتم پیج رنک (Google PageRank Algorithm) | الگوریتم های گوگل

2- الگوریتم رقص گوگل (Google Dance)

الگوریتم Google Dance رفتار و رضایت کاربر را تجزیه و تحلیل میکند و به وب سایت ها شانس خوبی برای دیده شدن و بالا اومدن در نتایج جستجو میدهد.

الگوریتم رقص گوگل باعث ایجاد جهش‌های ناگهانی در رتبه‌بندی نتایج می‌شود.

گوگل با کمک این الگوریتم وب سایت شما و صفحاتی که تازه ایجاد کردید را در صفحه نتایج جابه‌جا می‌کند تا رفتار کاربر را نسبت به آن صفحه بسنجد. باتوجه‌به تعداد کلیک‌ها و مدت‌زمان ماندن در صفحه و ترافیک ایجاد شده و رفتار کاربر به آن صفحه رتبه می‌دهد.

در واقع گوگل با کمک این الگوریتم یک شانس دوباره برای کسب رتبه بهتر به شما می‌دهد. اگر در آن مدت‌زمان بتوانید کاربر را نسبت به صفحات سایت خود جذب کنید قطعاً رتبه عالی کسب می‌کنید. این الگوریتم در سال 2004 ایجاد شده است.

نکته: ممکن است این الگوریتم فقط برای صفحات تازه ایجاد شده نباشد برای صفحات قدیمی هم می‌تواند کاربرد داشته باشد و گوگل تازه متوجه آن صفحه شده است.

3- الگوریتم تپه یا هیلتاپ (Hilltop Algorithm)

این الگوریتم نیز یکی از قدیمی‌ترین الگوریتم‌ها است که در سال 2004 توسط گوگل معرفی شد. اما کاربرد آن چیست؟

هدف از انتشار هیلتاپ شناسایی صفحات معتبر در موتورهای جستجو است.

زمانی کاربر عبارت یا سؤال مدنظر خود را سرچ می‌کند ممکن است که آن عبارت نقطه اشتراک بسیاری با موضوعات دیگر داشته باشد و این الگوریتم به وجود آمده است تا صفحات تخصصی و متناسب با موضوع و دارای اعتبار شناسایی شود و به کاربر نمایش داده شود.

این الگوریتم نقش بسیار مؤثری در رتبه‌بندی صفحات دارد.

4- الگوریتم کافئین (Caffeine Algorithm)

آیا به حال به اهمیت موضوع به‌روزرسانی محتوای قدیمی وب سایت خود پی بردید؟ می‌دانید که این موضوع چقدر در کسب رتبه عالی در گوگل و سایر موتورهای جست و جو مؤثر است؟

الگوریتم کافئین یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین الگوریتم‌ های گوگل است که در سال 2010 از آن رونمایی شد. وظیفه اصلی این الگوریتم راه‌اندازی سیستم نوین ایندکس کردن سایت‌ها است. قبل از معرفی این الگوریتم ربات‌های گوگل فقط به محتواهای تازه ایجاد شده اهمیت و ارزش می‌دادند و برای ایندکس دوباره مطالب گذشته دچار مشکل می‌شدند.

این الگوریتم باعث شد تا وب سایت هایی که بیشتر محتواهای قدیمی خود را آپدیت میکردند، رتبه بهتری کسب کنند.

5- الگوریتم پاندا (Panda Algorithm)

پاندا اولين الگوريتمی بود كه در سال ٢٠١١ به‌عنوان الگوريتم رسمی در مبحث سئو معرفی شد. اين الگوريتم از زمان رونمايی تا به امروزه مدام در حال فعاليت و بررسی وب سایت‌ها است. همان‌طور كه در ابتدای اين مطلب نيز اشاره كرديم هدف تمامی الگوریتم‌ های گوگل اين است كه صفحات و سایت‌های بی‌کیفیت و اسپم شناسايی شود و كارآمدترين نتايج در ليست جست ‌و جوی كاربر نمايش داده شود.

هدف اصلی اين الگوريتم مهم نيز اين است كه رتبه صفحاتی است كه محتوای بی‌کیفیت دارند را پايين بياورد.

در نتيجه هرگونه محتوای كپی و بی كيفيت را شناسايی ميكند و رتبه آن را پايين می آورد يا پنالتی ميكند.

تمركز پاندا بر فاکتورهای درون صفحه (on-page) است.

اين الگوريتم روی دو موضوع بسيار مهم هشدار ميدهد و وب سايت شما را جريمه ميكند:

١-  يكي اينكه اگر محتوای سايت شما كوتاه باشد.

٢- دوم اينكه سايت شما صرفا با هدف لينك دهی به وب سايت های ديگر ايجاد شده باشد.

نتيجه گيری: حتما محتوای صفحات وب سايت خود را از نظر تعداد كلمات، كپی بودن و منحصر به فرد بودن محتوا، لينك های خارجی، بک لینک، چگالی كلمات كليدی و مرتبط بودن موضوع شما با محتوا و غيره بررسی كنيد.

اگر به دنبال بهترین و ساده ترین ابزارهای تشخیص محتوای کپی هستید تا محتوای وب سایت خود را قبل از انتشار یا بعد از انتشار بررسی کنید ما در سایر مقالات وب فهم با معرفی 8 ابزار تشخیص محتوای کپی همراه شما عزیزان هستیم. این ابزارهارا بشناسید و اصلان نگران استفاده از این ابزارها نباشید بسیار ساده است و اگر تولید محتوای خود را برون سپاری کردید خیلی سریع و راحت میتوانید تشخیص دهید که این محتوا آیا کپی است یا خیر.

در ضمن استفاده از این ابزارها رایگان است و دارای امکانات عالی و بی نظیری است.

الگوریتم پاندا (Panda Algorithm) | الگوریتم های گوگل | وب فهم
الگوریتم پاندا (Panda Algorithm) | معرفی مهم ترین الگوریتم های گوگل

6- الگوريتم ونيز (Venice Algorithm)

اين الگوريتم نيز در سال ٢٠١٢ راه اندازی شد. با كمك اين الگوريتم موقعيت جغرافيايی ثبت شده توسط كاربر در گوگل در نتايج جست و جوی كاربر موثر بود.

اين الگوريتم مرتبط با جست و جوی محلی می باشد.

7- الگوريتم دزد دريايی

این الگوریتم همان طور که از اسمش مشخص است با هر گونه دزدی ادبی و کپی بودن محتوا مقابله میکند و رتبه منفی به آن میدهد. این الگوریتم نیز در سال 2012 بروزرسانی و معرفی شده است.

8- الگوریتم EMD (Exact Match Domain)

این الگوریتم وب سایت هایی که محتوای بی کیفیت تولید میکنند و نیاز مخاطبان را رفع نمیکنند و ارزشی برای آن قائل نمیشوند را شناسایی کرده و جریمه میکند.

این الگوریتم نیز برای اولین بار در سال 2012 ایجاد شد و بارها و بارها بروز شد.

9- الگوریتم پنگوئن (Penguin Algorithm)

این الگوریتم بسیار مهم و کاربردی نیز در سال 2012 توسط گوگل معرفی شد و تا امروزه چندین بار بروز شده است. با کمک این الگوریتم لینک‌های مخرب شناسایی شدند و وب سایت‌هایی که لینک‌های مخرب دارند جریمه می‌شوند.

10- الگوریتم گورخر (Zebra Algorithm)

از این الگوریتم نیز در سال 2013 رونمایی شد. این الگوریتم وب سایت‌های فروشگاهی که خدمات بی‌کیفیت را ارائه می‌دهند را مورد هدف قرار می‌دهند و اگر نکات لازم یک وب سایت فروشگاهی را رعایت نکنند را جریمه می‌کند و رتبه پایین به آن می‌دهد.

اگر به دنبال یک وب سایت فروشگاهی قدرتمند و کاربرپسند هستید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا بهترین پلن طراحی سایت فروشگاهی را به شما عزیزان معرفی کنیم.

با طراحی سایت فروشگاهی به‌صورت ۲۴ ساعته حتی در ایام تعطیل فروش خود را بالا ببرید و به کسب‌ و کار خود رونق دهید.

الگوریتم گورخر | الگوریتم های گوگل | وبفهم
الگوریتم گورخر | معرفی مهم ترین الگوریتم های گوگل

11- الگوریتم مرغ مگس ‌خوار (Hummingbird Algorithm)

یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های اخیر گوگل درکی از مفهوم محتوا است. تا قبل از معرفی این الگوریتم وقتی کاربری سؤالی را سرچ می‌کرد یا عبارتی را جست ‌و جو می­کرد گوگل لینک‌هایی را نشان می‌داد که خود عبارت کلیدی در آن وجود داشت.

ولی الان با وجود این الگوریتم الزامی نیست که حتماً کلمه کلیدی در آن محتوا باشد به همین خاطر با استفاده از مترادف‌ها بهینه‌تر شده و اهمیت بیشتری یافته است.

گوگل این الگوریتم را برای سرچ صوتی (voice-search) پایه‌گذاری کرد و حالا هرچه زمان می‌گذرد و دستگاه‌ها بیشتر به تایپ صوتی مجهز می‌شوند اهمیت بیشتری می‌یابد.

برای گوگل محتوای باکیفیت و وب سایت ارزشمند بسیار اهمیت دارد و حتماً محتوای باارزش ایجاد کنید و روی تحقیق کلمات کلیدی خودکار کنید.

الگوریتم مرغ مگس ‌خوار | الگوریتم های گوگل | وب فهم
الگوریتم مرغ مگس ‌خوار | الگوریتم های گوگل

12- الگوریتم Payday Loan

این الگوریتم نیز برای مقابله با وب‌ سایت‌ های مستهجن ایجاد شده است و رتبه آن را پایین می‌آورد.

13- الگوریتم کبوتر

وقتی کاربری عبارتی را جست و جو می‌کند این الگوریتم آن عبارت جست و جو شده را بررسی می‌کند و کاربر در جست و جوی خود به موقعیت مکانی و کسب و کار محلی اشاره داشته باشد نزدیک‌ترین پیشنهادها را در اختیار او می‌گذارد.

برای مثال نزدیک‌ترین کافی‌شاپ من – رستوران‌های تجریش و غیره

الگوریتم کبوتر | لیست الگوریتم های گوگل | وب فهم
الگوریتم کبوتر | معرفی الگوریتم های گوگل

14- الگوریتم فرد (Fred Algorithm)

اين الگوريتم نيز با سایت‌های فيك و بی‌کیفیت مقابله می‌کند. در واقع الگوریتم فرد با وب سایت های با شرایط زیر مقابله می‌کند و رتبه آن‌ها را پایین می‌آورد:

  • محتوای بی‌کیفیت و کوتاه دارند.
  • تبلیغات بیش از اندازه دارند.
  • لینک‌های مخرب دارد.
  • تبلیغات بیش از حد در محتوای خود دارند.
  • وب سایت هایی که با مخاطبان خود تعامل ایجاد نمی‌کنند.
  • و غیره
الگوریتم فرد | بروزترین الگوریتم های گوگل | وب فهم
الگوریتم فرد | بروزترین الگوریتم های گوگل

15- الگوریتم مدیک یا طبی (Medic Algorithm)

الگوریتم مدیک تنها الگوريتمی است كه فقط بر روی يك موضوع خاصی تمركز دارد كه همان‌طور كه از نامش پيدا است اين حوزه پزشكی است.

و دليل اينكه تمركز آن روي يك موضوع است اين است كه از هرگونه انتشار مطالب و مقالات و اطلاعات پزشكی نادرست جلوگيری كند.

هدف اين الگوريتم بررسی وب سايت های پزشكی، مشاوره، وبلاگ‌های پزشكی و غيره است.

16- الگوریتم برت (BERT Algorithm)

واژه BERT هم از حروف ابتدایی کلمات Bidirectional Encoder Representations from Transformers به معنی «رمزگذار دوطرفه نمایش داده شده از مبدل‌ها» گرفته شده است.

اين الگوريتم نيز يكی از كاربردی ترين الگوريتم ها ميباشد.

با كمك اين الگوريتم می‌توانید باتوجه‌به كلمه قبلی و بعدی به معنای كلمه پی ببريد. در واقع با كمك كلمات بكار برده شده در متن و روابط ميان آنها معنی كلمه را پيدا كنيد.

الگوریتم برت | الگوریتم های گوگل | وب فهم
الگوریتم برت | الگوریتم های گوگل

17- الگوریتم موبایل فرست ایندکس (Mobile First Index Algorithm)

امروزه درصد بسيار بالايی از كاربران با تلفن همراه هوشمند و تبلت های خود وارد وب سايت ها ميشوند و يكی از مهم ترين ملاك های بررسی گوگل و رتبه دادن به آن ريسپانسیو بودن آن و طراحی مناسب در موبايل است.

گوگل اخیراً اعلام كرده كه تمركزش بر نسخه موبايل وب سايت ها است و برای بررسی اين مورد نيز الگوريتمی را در سال ٢٠١٩ معرفی كرد و از طریق نسخه موبایل صفحات را ایندکس كرد.

الگوریتم موبایل فرست ایندکس | الگوریتم های گوگل | وب فهم
الگوریتم موبایل فرست ایندکس | الگوریتم های گوگل

18- الگوریتم MUM (Multitasking United Model Algorithm)

این الگوریتم همان‌طور که از اسمش مشخص است چندین کار را باهم انجام می‌دهد. هم‌زمان توانایی بررسی محتوای شما، درک مفهوم، ارتباط آن با فیلم و غیره را باهم انجام می‌دهد.

الگوریتم MUM | لیست الگوریتم های گوگل | وب فهم
الگوریتم MUM | لیست الگوریتم های گوگل

کلام آخر الگوریتم های گوگل

در این مقاله مهم‌ترین و کاربردی‌ترین الگوریتم‌های گوگل را خدمت شما عزیزان معرفی کردیم. حتماً این الگوریتم‌ها را به‌خوبی یاد بگیرید؛ چون این الگوریتم‌ها می‌تواند هم می‌تواند باعث افت رتبه وب‌سایت شما شوند و هم باعث بالارفتن رتبه سایت شما و بهبودیافتن وضعیت سئوی آن شود.

شما به‌عنوان یک کارشناس سئو و وب‌مستر نیاز دارید که همه این الگوریتم‌ها را بشناسید و وب سایت خود را مطابق این الگوریتم‌ها سئو کنید. از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم و اگر سوالی یا دیدگاهی در این زمینه دارید در بخش نظرات از ما بپرسید.

جدیدترین الگوریتم های گوگل بر اساس بازه های زمانی | وب فهم
جدیدترین الگوریتم های گوگل بر اساس بازه های زمانی

خدمات وب فهم

شرکت دانش‌بنیان فن آوران هوش مکانی با بهره‌گیری از دانش بروز و تجربه چندین‌ساله خود در زمینه‌های طراحی سایت و توسعه آن، طراحی اپلیکیشن موبایل، طراحی وب اپلیکیشن، بهینه‌‌سازی سایت و خدمات سئو، دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا، فعالیت خود را در سال ۱۳۹۷ باهدف ارائه بهترین خدمات آغاز کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد الزامی است.

این فیلد الزامی است.