معرفی 8 ابزار رایگان و کاربردی تشخیص محتوای کپی | با کمک ابزارهای بررسی محتوای سایت تمامی محتوای مقالات، صفحات سایت خود را از نظر کپی بودن و منحصربه‌فرد بودن شناسایی کنید و از انتشار هر گونه محتوای کپی جلوگیری کنید.

معایب استفاده از محتوای کپی در سایت

هر کز از محتوای کپی در سایت خود استفاده نکنید به این دلیل که گوگل و محتوای کپی کنار هم اصلاً باهم کنار نمی‌آیند. گوگل نیز مانند بقیه موتورهای جستجو نمی‌خواهد که چند وب سایت محتوای یکسان و مشابه داشته باشند و قطعاً این موضوع را بررسی می‌کند و وب سایت هایی که از محتوای کپی استفاده کردند را جریمه خواهد کرد.

در واقع وقتی که موتور جستجوی گوگل با چند وب سایت با محتوای کپی مواجه می‌شود نمی‌تواند تشخیص دهد که کدام محتوا بهتر است و آن را به کاربر معرفی کند و رتبه بهتری به آن دهد و در نتیجه وب سایت هایی که از محتوای کپی استفاده کردند را جریمه می‌کند و باعث افت شدید آن وب سایت ها می‌شود.

چگونه تولید محتوای برون سپاری شده را بررسی کنیم؟

حال ممکن است که این سؤال برایتان پیش بیاید که اگر مسئول تولید محتوای سایت شما شخص یا تیم دیگری هستند و خودتان این کار را انجام نمی‌دهید چگونه می‌خواهید تشخیص دهید که محتوای سایت شما یا هر سایت دیگری کپی است یا خیر؟

در این مقاله همراه ما باشید تا مهم‌ترین ابزارهای آنالیز و بررسی محتوای سایت را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم تا از کپی بودن یا منحصربه‌فرد بودن محتواهای وب سایت خود مطمئن شوید.

نکته: اگر میخواهید برای سایت یا صفحه اینستاگرام خود محتوا خوب و جذاب را ایجاد کنید لازم است که ویژگی های این نوع محتوا را بدانید و حتما به مقاله مرتبط با آن مراجعه کنید. 

اما قبل از اینکه ابزار بشناسید ابتدا باید بدانید که منظورمان از محتوای کپی شده چیست و چه ویژگی‌هایی دارد.

محتوای کپی چیست؟

محتوای کپی یا همان محتوای تکراری به نسخه‌های مشابه یا کاملاً یکسان از یک محتوا می‌گویند که در سایت‌های دیگر یا صفحات دیگر همان سایت دیده شود.

البته که گاهی اوقات مجبور می‌شویم که به دلیل برخی مسائل یک محتوای پایه و یکسان ایجاد کنیم و آن را در تمامی صفحات انتشار دهیم. در واقع یک محتوای یکسان با چند URL متفاوت به ربات‌های گوگل معرفی می‌کنید.

محتوای کپی چیست؟ | 8 ابزار بررسی محتوای سایت | وب فهم
محتوای کپی چیست؟ | 8 ابزار بررسی محتوای سایت

در این حالت دو روش را به کار ببرید:

  • تگ کنونیکال یا نوایندکس‌کردن صفحات تکراری و فاقد ارزش.
  • در این حالت، با اضافه‌کردن کد “rel = canonical” به صفحات تکراری یا نوایندکس‌کردن آن‌ها، به گوگل بفهمانید که: «بله، ما تعداد زیادی صفحه با محتوای تکراری داریم؛ ولی لازم نیست همهٔ آن‌ها را ایندکس کنی و صفحهٔ x صفحهٔ اصلی است.»

ممکن است که کارشناسان تولید محتوا به هر دلیلی (نبود زمان و دانش کافی، عدم وجود منابع کافی، داشتن ضعف در تولید محتوا) محتوای کپی و تکراری ایجاد کنند. در ضمن فرقی نمی‌کند که شما کلمه‌به‌کلمه محتوا را کپی کنید و عین محتوای وب سایت دیگری را در سایت خود بیاورید یا اینکه کلماتش را جابه‌جا کنید و از مترادف‌ها استفاده و فعل و فاعل را تغییر دهید در هر دو حالت کپی باشد.

درهرصورت کپی محتوا حتی با تغییر جزئی سرقت ادبی است و کاری بسیار غیرحرفه‌ای خواهد بود.

دلیل عدم استفاده از محتوای کپی

گوگل ازآنجایی‌که سعی می‌کند که محتوای منحصربه‌فرد و متمایز در صفحه نتایج جستجو نشان دهند هیچ ارزشی برای محتوای کپی قائل نیست و رتبه آن صفحه را نیز پایین می‌آورد.

اگر تولید محتوای وب سایتتان را برون‌سپاری کرده‌اید یا برای آن نیروی کارشناس تولید محتوا استخدام کرده‌اید پس برای این موضوع دارید هزینه پرداخت می‌کنید و باید محتوای وب سایت خود را بررسی کنید که کپی نباشد. حالا چرا نباید از محتوای کپی استفاده کرد؟

  • محتوای کپی اعتبار شما و کسب و کارتان را از نظر مخاطبان زیر سؤال می‌برد.

اساس بازاریابی محتوا نشان‌دهنده اعتبار کسب و کار شما است. شما با بازاریابی محتوا اعتماد کاربر را جلب می‌کنید و او را به مشتری تبدیل می‌کنید. اما وقتی که محتوا را از سایت‌های دیگر کپی کنید توقع دارید چگونه کاربران به شما اعتماد کنند؟

  • محتوای کپی تمامی زحماتی در سئو و بهینه‌سازی سایت کشیده‌اید را از بین می‌برد.

با وجود محتوای کپی گوگل این اجازه رو به شما نمی‌دهد که در رتبه‌های اول نتایج جستجو قرار بگیرید. در نتیجه هر کاری که برای سئو انجام دادید تا ترافیک ارگانیک دریافت کنید و رتبه خوب کسب کنید را از بین خواهید برد

الگوریتم‌های گوگل مدام در حال به‌روزرسانی و آپدیت شدن هستند و الگوریتم‌هایی مثل پاندا هر نوع محتوای تکراری را تشخیص خواهند داد و بهترین نتیجه را به کاربر نمایش می‌دهند.

  • با کپی‌کردن محتوا حتی صفحات ارزشمند و منحصربه‌فرد سایتتان نیز دیرتر دیده می‌شود و رتبه کسب می‌کند.

حتی اگر در کنار محتواهای کپی صفحاتی هم داشته باشید که محتوای ارزشمند و منحصربه‌فرد داشته باشید آن صفحات ارزشمند نیز دیرتر رتبه می‌گیرند.

کدام الگوریتم گوگل محتوای کپی را تشخیص می‌دهد؟

الگوریتم پاندا یکی از الگوریتم‌های گوگل است که وظیفه تشخیص محتوای کپی و رتبه‌بندی آن صفحات را انجام می‌دهد. این الگوریتم از قرارگیری هر گونه سایتی که از محتوای کپی استفاده کرده است در نتایج جستجو جلوگیری می‌کند و باعث افت شدید رتبه آن سایت می‌گردد.

الگوریتم پاندا | معرفی الگوریتم های گوگل در سال 2023 | وب فهم
الگوریتم پاندا | معرفی الگوریتم های گوگل در سال 2023

چگونه بدون ابزار محتوای کپی را تشخیص دهیم؟

قبل از اینکه به معرفی ابزارها بپردازیم به شما آموزش می‌دهیم که تنها با انجام 3 مرحله بدون اینکه نیاز به استفاده از ابزار باشد محتوای کپی را قبل از انتشار شناسایی کنید و تا دیر نشده به ویرایش آن بپردازید و بعد آن را انتشار دهید:

  • متن خود را که داخل ورد نوشته‌اید را کپی کنید

در این مرحله پیشنهاد می‌کنیم که حجم زیادی از محتوای نوشتاری خود را کپی نکنید و قسمت کمی از آن را کپی کنید یا فقط آن متنی که می‌خواهید تشخیص دهید را جدا کنید.

  • بعد از کپی متن محتوای نوشتاری را داخل دابل‌کوتیشن قرار دهید.

برای بالابردن میزان دقت و اهمیت این متن محتوای کپی شده را میانه دابل‌کوتیشن (“”) قرار دهید.

  • متن آماده شده را در باکس گوگل جستجو کنید.

حال متن خود را داخل باکس جستجوی گوگل جستجو کنید و اینتر را بزنید. اگر محتوای شما قبلاً در گوگل منتشر شده باشد متوجه خواهید شد که قبلاً از این محتوا استفاده شده و محتوای شما کپی است.

نکته: روش بالا برای زمانی که نمی‌خواهید از ابزارها استفاده کنید و هنوز محتوای خود را انتشار ندادید بسیار کاربردی است؛ اما درصورتی‌که محتوای خود را انتشار دادید با چند ابزار بسیار حرفه‌ای و کاربردی که در ادامه خدمت شما عزیزان معرفی خواهیم کرد، محتوا و مقالات سایت خود را آنالیز و بررسی کنید.

1- ابزار Copy scape

این ابزار یکی از کاربردی‌ترین و محبوب‌ترین ابزارهای آنالیز محتوا در میان کارشناسان تولید محتوا، متخصصان سئو و وبمستر است. دقت این ابزار بسیار بالا است و Copy scape به‌عنوان یک ابزار بسیار حرفه‌ای و بادقت برای تشخیص محتوای کپی است.

استفاده از این ابزار بسیار ساده است و همین‌طور رایگان است. تنها کافی است که در مرورگر جستجوی خود Copy scape را وارد کنید و به سایت آن مراجعه کنید.

و فقط در قسمت Search for copies of your page on the web لینک صفحه موردنظر از وب سایت خود را وارد کنید و روی go کلیک کنید و اجازه دهید تا محتوای صفحه شما را آنالیز کند و نتیجه را به شما بدهد.

ابزار Copy scape | ابزار بررسی و آنالیز محتوا | وب فهم
ابزار Copy scape | ابزار بررسی و آنالیز محتوا

2- ابزار Site Liner

ابزار Site Liner یکی دیگر از ابزارهای پر استفاده برای تشخیص محتوای کپی است. برخی مواقع به دلیل مشکلات فنی مختلف، سایر ابزارها در دسترس وبمستر نیستند و این ابزار می‌تواند کمک بسیاری به شما کند.

برای استفاده از این ابزار نیز فقط لازم است که siteliner را در باکس جستجو وارد کنید و سایت siteliner را انتخاب کنید. در این ابزار آدرس سایت خود را در همان ابتدا وارد کنید تا تمامی صفحات وب سایت شما از نظر محتوا بررسی گردد.

مدت‌زمان بررسی سایت شما با کمک این ابزار نیز به‌سرعت و حجم صفحات سایت شما بستگی دارد.

3- ابزار Edu birdie

این ابزار نیز به‌صورت آنلاین مقاله شما را بررسی می‌کند و محتوای شما را بادقت بالا آنالیز می‌کند.

این ابزار سرعت بالایی دارد و استفاده از آن رایگان است و حتی نیاز به ثبت‌نام نیست. شما می‌توانید هم یک فایل متنی ایجاد کنید و آن را در این ابزار آپلود کنید و هم می‌توانید URL موردنظر خود را جهت بررسی در این سایت قرار دهید.

همچنین برخلاف سایت‌هایی که استفاده از آن محدود است استفاده از این ابزار نامحدود است.

4- ابزار Small Seo Tools

اگر به دنبال یک ابزار حرفه‌ای بادقت بسیار بالا هستید از ابزار Small Seo Tools کمک بگیرید. برای استفاده از این ابزار تشخیص محتوای کپی بسیار عالی آدرس URL یا متن موردنظر خود را در این سایت قرار دهید و در کوتاه‌ترین زمان، نتیجه بررسی محتوای سایت خود را کسب کنید.

5- هوش مصنوعی Article Checker

یک ابزار فوق‌العاده حرفه‌ای و دقیق برای شناسایی محتوای کپی و تکراری است. هوش مصنوعی Article Checker حتی محتوای شما را از لحاظ گرامر و جمله‌بندی نیز به‌صورت کامل و دقیق آنالیز می‌کند و گزارش کامل به‌دست‌آمده از آن را در اختیار شما قرار می‌دهد.

6- ابزار Plagium

ابزار Plagium یکی از دقیق‌ترین ابزارهای شناخته شده در حوزه بررسی و شناسایی محتوای کپی است. این ابزار در دو نسخه پولی و رایگان در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. برخلاف تصور برخی از کاربران نسخه رایگان این ابزار نیز مفید و پرکاربرد است؛ اما نسخه پولی آن دقیق‌تر و جزئی‌تر است.

7- ابزار Duplichecker

ابزار تشخیص محتوای کپی  Duplichecker نیز یکی از بهترین ابزارها برای انجام این کار است که به دو شکل رایگان و پولی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و امکانات قابل‌توجهی در نسخه رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

این ابزار علاوه بر اینکه از آدرس صفحات وب پشتیبانی می‌کند؛ بلکه از انواع فرمت متنی Text و Doc هم پشتیبانی می‌کند. اگر فایل متنی هم دارید نیاز نیست آن را انتشار دهید فقط کافی است که فایل متنی خود را آپلود کنید.

امکانات و قابلیت‌های ابزار Duplichecker

  • بررسی و آنالیز محتوا به سه روش
  • پشتیبانی از فایل‌هایی با فرمت tex، .txt، .doc، .docx، .odt، .pdf، و rtf.در کنار آدرس صفحات
  • نمایش نتیجه آنالیز به شکل درصدی
  • نشان‌دادن منابع در صورت بروز سرقت ادبی
  • پشتیبانی از چند زبان

به ۳ روش زیر، می‌توانید از این ابزار استفاده کنید:

  • آدرس محتوای مدنظرتان را در کادر مربوطه وارد کنید
  • فایل آن را آپلود کنید
  • قسمتی از متن (۱۰۰۰ کلمه در نسخهٔ رایگان) را با آن آنالیز کنید.
ابزار Duplichecker | معرفی ابزار بررسی و آنالیز محتوای سایت | وب فهم
ابزار Duplichecker | معرفی ابزار بررسی و آنالیز محتوای سایت

8- ابزار آپ سئو

آپ سئو یکی دیگر از ابزارهای رایگان و ایرانی و دقیق است که کاربرد بسیاری در مقالات فارسی دارد و به شما می‌گوید که چند درصد محتوای شما کپی است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به طور کامل و مفصل راجع به محتوای کپی با شما عزیزان صحبت کردیم و اگر کار تولید محتوا را برون‌سپاری می‌کنید می‌توانید هم با کمک ابزار هم بدون نیاز به ابزار فایل متنی محتوا یا آدرس صفحات وب سایت خود را بررسی کنید.

استفاده از محتوای کپی و تکراری هم غیراخلاقی است و هم تأثیر بسیار بدی روی سئو و رتبه‌بندی سایت شما دارد. همچنین یکی از ترفندهای سئو کلاه سیاه است که تأثیرات غیر قابل جبرانی بر وب سایت شما خواهد گذاشت.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد الزامی است.

این فیلد الزامی است.