بالابردن امنیت وردپرس با 12 تکنیک طلایی و ساده | این روزها تلاش برای حفظ و بالابردن امنیت سایت وردپرس یکی از ضروری ترین اقداماتی است که برای جلوگیری از هک شدن سایت وردپرس توسط هکرها صورت میگیرد.

در این مقاله با ما همراه باشید تا این ترفندهای کلیدی و ساده برای بالابردن امنیت سایت وردپرس را باهم بشناسیم و بر سایت خود اجرا کنیم.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس

وب سایت شما قرار نیست که برای همیشه یک‌شکل باشد. باید دائماً سایت را بروز کنیم و اطلاعات جدید در آن اضافه کنیم و برای مخاطبان آنها را انتشار دهیم. اما این سوال پیش می آید که چگونه با روش های ساده تر بتوانیم سایت را بروز کنیم؟

با نصب سیستم مدیریت محتوا مدیریت، افزودن و ویرایش محتوای سایت خود را ساده کنید و فقط کافی است که محتوای خوب ایجاد کنید که این محتواها شامل محتوای متنی مثل مقالات، تصاویر، ویدئو، محتوای صوتی و غیره است.

برای طراحی و راه‌اندازی سایت چند نوع سیستم مدیریت محتوا داریم که برخی از آنها نسبت به بقیه برتری دارند.

اما یکی از محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا (CMS) وردپرس (WordPress) است.

مقاله مرتبط: سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟ معرفی انواع CMS

سیستم مدیریت محتوا چیست؟ (cms) | وب فهم
سیستم مدیریت محتوا چیست؟ (cms)

وردپرس چیست؟

WordPress یک سیستم مدیریت محتوا میباشد که شامل پوسته‌ها و قالب‌های متنوعی است و این قالب ها به‌صورت رایگان و پولی در اختیار کاربران قرار گرفته است.

به زبان ساده و واضح تر شما با این نرم‌افزار می­‌توانید محتوا و مطالب سایتتان را به‌راحتی مدیریت کنید.

برای کسب اطلاعات دقیق‌تر به همراه جزئیات کامل و مزایا و معایب آن به مقاله مرتبط با آن مراجعه کنید.

مقاله مرتبط: وردپرس چیست؟ مزایا و معایب استفاده از آن چیست؟

امروزه بیشتر کسب‌وکارها برای طراحی و راه‌اندازی کسب و کار آنلاین و طراحی و توسعه سایت از وردپرس استفاده می‌کنند و این محبوبیت و استفاده زیاد از وردپرس توجه هکرها را به خود جلب کرده است. به همین دلیل احتمال حملات هکرها به وب سایت های وردپرس افزایش‌یافته است.

اما در این مقاله اقدامات امنیتی و بسیار مهم و ساده را باهم شناسایی می‌کنیم و تا از هر گونه حمله امنیتی توسط هکرها جلوگیری کنیم.

هزینه ساخت سایت با وردپرس چقدر است؟ | وب فهم
وردپرس چیست؟

12 تکنیک بالابردن امنیت وردپرس

1- انتخاب شرکت خوب هاستینگ و میزبانی پرسرعت و حرفه‌ای

مهم‌ترین عامل در امنیت سایت وردپرس شما سرویس میزبانی وب (هاستینگ وردپرس) است که باید در انتخاب آن بسیار دقت کنید.

با انتخاب یک شرکت هاستینگ خوب مهم‌ترین اقدامات را برای محافظت از سرورهای خود در برابر تهدیدات معمول را انجام داده‌اید.

مهم‌ترین اقداماتی یک شرکت میزبانی وب برای محافظت از وب‌سایت‌ها و داده‌های شما، باید انجام دهد به شکل زیر است:

  • آن شرکت‌ها به‌صورت منظم و مداوم شبکه خود را از نظر فعالیت و اقدامات مشکوک کنترل می‌کنند.
  • نرم‌افزار سرور، نسخه‌های php و سخت‌افزار خود را به‌روز نگه می‌دارند تا از آسیب‌پذیری‌های امنیتی در برابر هکرها جلوگیری کنند.
  • از روش‌های بازیابی اطلاعات کمک می‌گیرند تا به آنها امکان را می‌دهد تا از اطلاعات شما در برابر حوادث و اتفاقات محافظت کنند.
  • ابزارهایی برای جلوگیری از حملات گسترده DDOS در اختیار دارند.
  • استفاده از سرویس میزبانی مدیریت شده وردپرس، بستر ایمنی را برای سایت شما فراهم می‌کند.
  • همچنین شرکت‌های هاستینگ حرفه‌ای و قدرتمند سرویس‌های پشتیبان‌گیری (بک­آپ) و به‌روزرسانی خودکار را برای حفاظت از سایت و داده‌های شما ارائه می‌دهد.

2- از قالب‌های رایگان و کرک شده استفاده نکنید

یقیناً تفاوت‌های بسیاری میان قالب‌های رایگان و غیررایگان وجود دارد. قالب‌های غیررایگان به نسبت رایگان حرفه‌ای ترند و دارای قابلیت و امکانات بیشتری هستند. همین‌طور در شخصی‌سازی قالب‌های غیررایگان محدودیتی وجود ندارد. در ضمن برای قالب‌های پولی به‌صورت منظم به‌روزرسانی‌های متعددی ارسال می‌گردد.

همین‌طور اگر هنگام استفاده از قالب مشکلی پیش بیاید یا سؤالی دررابطه‌با نحوه مدیریت و استفاده از قالب داشتید می‌توانید به بخش تیکت ارسال کنید.

نکته: ممکن است که وب سایت هایی را مشاهده کنید که قالب‌های رایگان یا کرک شده در اختیار کاربران قرار دهد. یک قالب کرک شده در واقع همان نسخه اصلی و غیررایگان بوده که از روش‌های غیرقانونی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. استفاده از قالب رایگان این نوع وب سایت ریسک و خطر بسیار بالایی دارد.

استفاده از قالب‌های رایگان می‌تواند پایگاه‌داده و وب سایت شما را تخریب کند و از بین ببرد و در نتیجه استفاده نکردن از قالب های رایگان نیز یکی دیگر از ترفندهای بالابردن امنیت وردپرس است.

3- افزونه امنیت وردپرس را نصب کنید

با نصب افزونه‌های امنیتی وردپرس سایت شما در مدت 7 روز هفته و 24 ساعته اسکن میشود و هرگونه بد افزار یا حمله های مخرب شناسایی میشود.

یکی از بهترین افزونه‌ها برای تامیم امنیت وردپرس All in one wp security & Firewall است.

4- از رمز عبور پیچیده، ایمن و قوی استفاده کنید.

بخش بسیار مهم امنیت سایت پسوردهای آن سایت است؛ اما متأسفانه بسیاری از مدیران وب سایت آن را نادیده گرفته و از یک رمز ساده قابل‌پیش‌بینی مثل 12345678 استفاده می‌کنند و این‌گونه رمزها اصلاً ایمن نیستند. اگرچه این‌گونه رمزها را می‌توان به‌راحتی به‌خاطر سپرد؛ اما چون به‌آسانی قابل حدس است اصلاً ایمن نیستند.

حتماً باید از یک رمز عبور پیچیده استفاده کنید و از حروف و کاراکترها در کنار اعداد استفاده کنید و امنیت وردپرس خود را بالاببرید.

5- ویرایش فایل را غیرفعال کنید

در داشبورد سایت‌های وردپرس دو مسیر Appearance> Editor و Plugins> Editor وجود دارند که به شما امکان می‌دهد که تم و پلاگین خود را ویرایش کنید.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که این ویژگی را غیرفعال کنید. اگر هکرها به پنل مدیریت وردپرس شما دسترسی پیدا کنند، می‌توانند کدهای مخرب و ظریفی را به تم و پلاگین شما تزریق کنند. اغلب اوقات این کدها (Codes) به‌قدری ظریف هستند که ممکن است اصلاً متوجه هیچ تغییری نشوید.

برای غیرفعال‌کردن ویرایش پلاگین‌ها و فایل تم، کافی است کد زیر را در فایل wp-config.php خود وارد کنید.

6- گواهینامه SSL را نصب کنید

دارابودن گواهی‌نامه SSL برای هر وب سایتی که اطلاعات مهم و حساس دارد، ضروری است. این اطلاعات حساس شامل گذرنامه، جزئیات کارت اعتباری و غیره است.

بدون گواهی‌نامه SSL تمام داده‌های بین مرورگر کاربر و سرور وب شما به‌صورت متن ساده انتقال داده می‌شود که به‌راحتی توسط هکرها قابل شناسایی است.

اما با دریافت گواهی‌نامه SSL این اطلاعات حساس بین مرورگر و سرور رمزنگاری می‌شود و خواندن آن توسط هکرها سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌گردد.

همچنین اگر میخواهید به صورت تخصصی راجع به این موضوع بدانید که تفاوت http و https در چيست و كدام بهتر است؟ به مقاله تخصصی آن مراجعه کنید.

مقاله مرتبط: تفاوت http و https در چيست و كدام بهتر است؟

7- WP-login URL خود را تغییر دهید

به‌صورت پیش‌فرض آدرس پنل پیشخوان وب سایت شما ” Yoursite.com/wp-admin” است. اگر این آدرس را به‌صورت پیش‌فرض بگذارید بماند قطعاً برای هر وب سایتی به‌آسانی قابل حدس است و باید شاهد حملات گسترده از سمت هکرها باشید.

برای جلوگیری از این حمله می‌توانید URL ورود به سیستم مدیر و داشبورد را تغییر دهید و همچنین یک سؤال امنیتی در کنار صفحه ورود خود قرار دهید.

8- تلاش‌های ورود به سیستم را محدود کنید

به‌صورت پیش‌فرض وردپرس به کاربران این اجازه را می‌دهد که هر زمان بخواهند برای ورود به سیستم تلاش کنند. این کار به هکرها اجازه می‌دهد تا آن‌ها به‌راحتی حملات brute force را روی سیستم لاگین اجرا کنند.

با محدودکردن تعداد تلاش برای ورود به سیستم (مثلاً ۳ مرتبه)، افراد می‌توانند تعداد محدودی نام کاربری یا رمز عبور را امتحان کنند، اگر موفق به ورود نشوند، به طور موقت مسدود می‌شوند.

این گزینه را می‌توانید با نصب پلاگین در وب‌سایت خود فعال کنید.

9- فایل‌های wp-config.php و .htaccess را پنهان کنید

این کار برای امنیت وردپرس لازم است، اما اکیداً توصیه می‌کنیم این گزینه فقط توسط توسعه‌دهندگان باتجربه اجرا شود، چون قبل از پنهان‌کردن این دو فایل، باید از وب‌سایت خود بک‌آپ بگیرید و سپس بااحتیاط ادامه دهید.

10- قالب وردپرس خود را بروز کنید

شرکت وردپرس در هر به‌روزرسانی که از این CMS منتشر می‌کند، تغییرات مهمی در آن ایجاد می‌کند که بیشتر اوقات، شامل به‌روزرسانی ویژگی‌های امنیتی است.

با به‌روزرسانی نسخه وردپرس، وب‌سایت شما در برابر خلأهای از پیش تعیین شده و نقاط آسیب‌پذیری (Vulnerability) که هکرها از آن برای دسترسی به وب‌سایت شما انجام می‌دادند، تا حد زیادی ایمن خواهد شد.

11- به طور منظم از وب سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کنید

تهیه نسخه پشتیبان از وب‌سایت به معنای ایجاد یک کپی از تمام داده‌های وب‌سایت و ذخیره آن در مکانی امن است.

به‌این‌ترتیب، شما می‌توانید در صورت بروز هرگونه مشکل، وب‌سایت خود را با خیال آسوده از نسخه پشتیبان بازیابی کنید.

برای تهیه نسخه پشتیبان و پشتیبان‌گیری هم می‌توانید از افزونه‌هایی مثل Jetpack استفاده کنید و هم به‌صورت روزانه، هفتگی و ماهانه بکاپ تهیه کنید.

12- نصب فایروال (Firewall)

فایروال‌ها معمولاً از سیستم شما در برابر تهدیدات آنلاین محافظت می‌کنند. هر چیز عجیب‌وغریب و مشکوکی که سعی در برقراری ارتباط با کامپیوتر شما را داشته باشد، مورد سؤال قرار می‌گیرد و در صورت مشکوک بودن، بلاک می‌شود.

به‌غیراز نصب فایروال بر روی کامپیوتر، باید یک افزونه امنیتی فایروال در وب‌سایت وردپرس خود نیز نصب کنید. این نوع فایروال از وب‌سایت شما در برابر ویروس‌ها، بدافزارها، حملات هکرها و غیره محافظت می‌کند و منجر به حفظ امنیت وردپرس میگردد.

در این مقاله 12 ترفند کلیدی جهت بال بردن امنیت وردپرس را باهم شناسایی و بررسی کردیم. از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم و امیدواریم که این مطالب برای شما سودمند و مفید باشد.

سفارش طراحی سایت وردپرس و اختصاصی

شرکت دانش‌بنیان فن آوران هوش مکانی با بهره‌گیری از دانش بروز و تجربه چندین‌ساله خود در زمینه‌های طراحی سایت و توسعه آن، طراحی اپلیکیشن موبایل، طراحی وب اپلیکیشن، بهینه‌سازی سایت و خدمات سئو، دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا، فعالیت خود را در سال ١٣٩٨ باهدف ارائه بهترین خدمات آغاز کرد.

شماره های تماس:

سایت شرکتی:

fahmco.ir

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد الزامی است.

این فیلد الزامی است.