دامین آتوریتی (domain authority) یکی از رایج‌ترین اصطلاحات سئو است که کارشناسان و متخصصان سئو و وبسمتر قطعاً آن را شنیده و با آن سروکار دارد.

هر متخصص سئو باید بداند که بیش از 100 فاکتور بسیار مهم در رتبه‌بندی گوگل وجود دارد که اعتبار دامنه یا همان دامین آتوریتی یکی از مهم‌ترین آنها است. در این مقاله با ما همراه باشید تا به طور کامل باهم بررسی کنیم که اعتبار دامنه یا همان دامین آتوریتی (domain authority) چیست؟ چه تأثیری بر سئو و رتبه‌بندی سایت شما دارد؟ تکنیک‌های افزایش اعتبار دامنه چیست؟

دامین آتوریتی چیست؟

این معیار بسیار مهم اولین‌بار توسط شرکت MOZ برای رتبه‌بندی وب سایت ها در موتورهای جستجو ایجاد شد. امتیاز اعتبار دامنه در بازه عددی 0 تا 100 و این امتیازدهی طبق فاکتورهای متعددی تعیین می‌گردد که تمامی آن‌ها را باهم شناسایی و بررسی خواهیم کرد. در واقع هرچه امتیاز شما به 100 نزدیک‌تر باشد اعتبار دامنه شما بالا خواهد بود و احتمال رتبه‌بندی سایت شما در نتایج موتورهای جستجو بسیار بالا خواهد بود.

باتوجه‌به بیانیه سایت moz.com دامین آتوریتی بر اساس دیتای ابزار link explorer است که از عوامل رتبه‌بندی در محاسبه اعتبار دامنه استفاده می‌کند. اعتبار دامنه در واقع از یک مدل یادگیری ماشینی برای یافتن بهترین الگوریتم استفاده می‌کند. الگوریتمی که بیشترین ارتباط را با وب سایت هایی که رتبه‌های برتر را دارند داشته باشد.

تعریف دامین آتوریتی | اعتبار دامنه (DA) چیست؟ | وب فهم
تعریف دامین آتوریتی | اعتبار دامنه (DA) چیست؟

دلیل اهمیت دامین آتوریتی برای سئو سایت

اعتبار دامنه به‌عنوان یک عامل بسیار مهم رتبه‌بندی در سئو سایت است. باتوجه‌به تحقیقات و بررسی‌های انجام شده میان رتبه‌بندی کلمات کلیدی و اعتبار دامنه ارتباط وجود دارد و این عامل باهم همبستگی دارد. دامین اتوریتی شاخص خوبی است و به متخصصان سئو و بهینه‌سازی کمک می‌کند تا عملکرد سایت خود را نسبت به رقبا ارزیابی کنند.

همچنین ما در سایر مقالات وب فهم ترفندهای بهبود رتبه سایت در گوگل را به شما آموزش دادیم تا در زمان سریع‌تر و آسان‌تر رتبه وب‌سایت خود را در موتورهای جست‌وجو بالا بیاورید.

مقاله مرتبط: 20 ترفند بهبود رتبه سایت

دامین آتوریتی باید چند باشد؟

برای امتیازدهی و محاسبه دامین اتوریتی عوامل متعددی وجود دارد که در ادامه مطلب حتماً تکنیک‌ها و روش‌ها را باهم بررسی می‌کنیم.

برای مثال وب سایت هایی مثل گوگل دارای DA (بین 95 – 100) است. اگر وب سایت خود را به‌تازگی راه‌اندازی کرده باشید DA سایت شما نیز پایین است (احتمالاً بین 10 – 20 خواهد بود). به یک نکته مهم توجه کنید که اگر DA شما 20 – 30 بود سایت شما نسبت به زمانی که DA شما 70 – 80 باشد سریع‌تر رشد می‌کند.

در کل سایت‌ها از نظر دامین اتوریتی معمولاً به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • DA پایین تر 30 ضعیف است
  • DA میان 30- 40 متوسط رو به پایین است.
  • DA میان 40 – 50 متوسط است.
  • DA 50 – 60 خوب است.
  • DA 60- 70 خیلی خوب است.
  • DA 80 – 100 عالی است.

محاسبه و اطلاع از عدد DA سایت به شما کمک می‌کند که عملکرد وب سایت خود را در نتایج جستجو پیش‌بینی کنید و DA سایت خود را برای رتبه‌بندی و سئوی بهتر بالا ببرید.

دامین آتوریتی باید چند باشد؟ | بازه عددی دامین آتوریتی چند است؟
دامین آتوریتی باید چند باشد؟ | بازه عددی امتیاز اعتبار دامنه (DA)

نحوه محاسبه Domain Authority

ابزارهای متعددی برای محاسبه دامین اتوریتی وجود دارد. همچنین عوامل بسیار مهمی برای امتیاز گرفتن DA وجود دارد.

اما مهم‌ترین عوامل عبارت‌اند از:

  • ابزار MozRank تعداد وب سایت هایی که به یک صفحه لینک می‌دهند را محاسبه می‌کند و کیفیت این وب سایت ها را بررسی و آنالیز می‌کند.
  • لینک‌های داخلی و خارجی از صفحه سایت: شامل پروفایلی از لینک‌های داخلی و خارجی از صفحه است که هر چه صفحه وب سایت شما به سایت‌های معتبر لینک بدهد و همچنین از سایت‌های معتبر لینک دریافت کند امتیاز آن بالا خواهد رفت.
  • Root Domains: زمانی که ابزار Moz پروفایل بک لینک شما را بررسی می‌کند به تعداد بک لینک های منحصربه‌فرد توجه کرده و آن را برای امتیازدهی در نظر می‌گیرد.
  • MozTrust: همان‌گونه که از نامش قابل‌اعتماد بودن وب سایت هایی که به وب سایت شما لینک می‌دهند را بررسی می‌کند. هر چه از سایت معتبرتر و بزرگ‌تری پیوند دریافت کنید امتیاز بالاتری دریافت خواهید کرد.
  • ساختار وب سایت و موردپسند کاربر بودن: برای رسیدن به DA بالا باید ساختار سایت شما مورد تأیید موتورهای جستجو مثل گوگل و کاربران باشد. به‌گونه‌ای که نحوه دریافت خدمات و خرید از وب سایت شما راحت و سریع باشد و تجربه خوب کاربری ایجاد کنید.

عوامل تأثیرگذار در تعیین domain authority

عوامل متعددی در تعیین domain authority وجود دارد و نمی‌توان گفت که علت خاص و مشخصی دارد. عوامل زیر می‌تواند دلایلی برای بالا یا پایین‌رفتن ناگهانی دامین اتوریتی باشد:

  • ربات‌های گوگل هنوز رشد لینک‌های پروفایل شما را و ایندکس نکرده‌اند.
  •  سایت‌هایی که دارای دامین آتوریتی بسیار بالا هستند رشد بسیار زیادی را در بک لینک‌های خود تجربه کرده‌اند و به همین دلیل فرایند رتبه دهی دچار انحراف شده است.
  • دامین‌هایی که به سایت شما لینک داده‌اند، برای گوگل اهمیتی نداشته‌اند یا سایت‌های اسپم بوده‌اند و یا سایت‌هایی با دامین آتوریتی پایین بودند.
  • ممکن است که هنوز ربات‌های گوگل بک لینک های جدید سایت شما را شناسایی و کراول نکرده باشند.
  • اگر DA شما پایین‌تر از طیف امتیازدهی قرار داشته باشد، بیشتر تحت‌تأثیر نوسانات رتبه‌گیری قرار خواهد گرفت.

تکنیک‌های افزایش دامین اتوریتی

اکنون که بامعنا و مفهوم دامین اتوریتی آشنا شدید نوبت به آن رسیده که باهم روش‌ها و تکنیک‌های بالابردن DA در سایت خود را بررسی کنیم. همان‌گونه که روی اعتبار دامنه خودتان کار می‌کنید لازم است که یک استراتژی اصولی و بلندمدت داشته باشید و طبق آن تمامی تکنیک‌ها را انجام دهید. این روش‌ها شامل موارد زیر می‌گردد:

1- بک لینک با کیفیت از سایت های معتبر دریافت کنید.

بک لینک سایت شما در پروفایل لینک‌سازی مهم‌ترین معیار برای امتیازدهی دامین آتوریتی است. یقیناً وب سایتی که دارای پروفایل لینک مطلوبی و تمیزی باشد دامین آتوریتی بالاتری کسب می‌کند.

حتماً برایتان این سؤال پیش‌آمده که پروفایل لینک تمیز و مطلوب چیست و دارای چه ویژگی‌هایی است؟

به این معنا است که:

  • دارای لینک‌های ورودی از سایت‌های قابل‌اعتماد و معتبر است.
  • لینک‌های بی‌کیفیت دریافت نکرده است.
  • از دامنه‌های منحصربه‌فرد بک لینک گرفته است.

در نتیجه بک لینک ها و کیفیت آنها نقش بسیار مهمی در محاسبه اعتبار دامنه دارند و بی شک هر وب سایتی به بک لینک های باکیفیت و مطلوب نیاز دارد.

اگر می‌خواهید به طور کامل و جامع با موضوع بک لینک و نحوه خرید آن برای سایت خود بدانید حتماً به مقاله مرتبط با آن مراجعه کنید.

مقاله مرتبط: بک لینک چیست؟ چگونه بک لینک خوب بگیریم؟

با ساخت بک لینک با کیفیت رتبه اول گوگل باشید.
ساخت بک لینک با کیفیت | رسیدن به صفحه اول گوگل

2- لینک‌های بد سایت خود را شناسایی کرده و آن را حذف کنید.

داشتن لینک‌های بد برای وب سایت شما می‌تواند بسیار بد باشد و به وب سایت شما آسیب وارد کند. همان‌گونه که لینک‌های ورودی می‌تواند در رتبه‌بندی سایت شما بسیار مؤثر باشد باید مراقب لینک‌های بد هم باشید. برای مثال بک لینک های اسپم می‌تواند اعتبار دامنه شما را پایین بیاورد و حتی سایت شما را پنالتی کند.

حتماً در سریع‌ترین زمان ممکن سایت خود را بررسی کنید و لینک‌های بد را شناسایی کنید و آنها را از بین ببرید. البته که برای شناسایی لینک‌های بد ابزارهای سئوی متعددی وجود دارد که لینک‌های مضر را شناسایی می‌کنند و در نهایت می‌توانید با کمک گوگل سرچ کنسول آن لینک‌ها را حذف کنید.

اگر می‌خواهید بهترین و کاربردی‌ترین ابزارهای سئو را بشناسید به مقاله مرتبط با آن مراجعه کنید.

مقاله مرتبط: معرفی 20 ابزار سئو رایگان

ابزار سئو چیست؟ | معرفی 20 ابزار کاربردی در سئو سایت
ابزار های سئو چیست؟ | چرا باید از ابزارهای سئو استفاده کنیم؟

3- ساختار سایت خود را بهینه و کاربرپسند کنید.

ساختار سایت و کاربرپسند بودن آن یکی از مؤثرترین عوامل در محاسبه اعتبار دامنه است. اگر روی ساختار سایت خود به‌درستی و اصولی کارکرده باشید خزنده‌های گوگل می‌توانند به‌راحتی در تمامی صفحات وب سایت شما بخزند و آنالیز و بررسی کنند و سریع‌تر در نتایج جستجو دیده می‌شوید. حتماً برای سریع‌تر شدن این موضوع نقشه سایت (sitemap) ایجاد کنید تا موتورهای جستجو به‌راحتی و سریع‌تر بتوانند صفحات شما را ببینند.

در کنار این موارد حتماً وب سایت را خود را ریسپانسیو طراحی کنید و روی نسخه موبایل و تبلت نیز کار کنید و تجربه خوب کاربری را برای بازدیدکنندگان وب سایت خود ایجاد کنید. عملکرد وب سایت شما در موبایل بسیار مهم است.

همچنین اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما ایمن است. گواهی SSL برای وب سایت خود دریافت کنید و سایت خود را از HTTP به HTTPS تغییر دهید.

همچنین اگر می‌خواهید به طور کامل بدانید که پروتکل http و https چيست و كدام بهتر است؟ و تفاوت http و https به زبان ساده چیست؟ به مقاله مرتبط با آن مراجعه کنید.

مقاله مرتبط: تفاوت http و https در چيست و كدام بهتر است؟

دلایل استفاده از پروتکل https در وب سایت چیست؟
دلایل استفاده از پروتکل https در وب سایت ها

4- روی لینک‌سازی داخلی خود کار کنید.

یکی دیگر از روش‌های بهبود رتبه‌بندی سایت و تجربه کاربری دارای ساختار اصولی برای لینک‌سازی داخلی است. با داشتن لینک‌سازی داخلی درست و اصولی بازدیدکننده را در سایت می‌توانید نگه دارید و نرخ پرش را پایین بیاورید. هر چه لینک‌سازی داخلی شما بهتر باشد خزیدن در صفحات وب سایت شما برای ربات‌های موتورهای جستجو راحت‌تر است و صفحات شما سریع‌تر و بهتر ایندکس خواهد شد. در نتیجه همه این موارد باعث افزایش دامین اتوریتی سایت شما می‌گردد.

مقاله مرتبط: آموزش افزایش سرعت ایندکس سایت

5- فعالیت در شبکه‌های مجازی و افزایش سوشیال سیگنال

طبق نتایج به‌دست‌آمده از تحقیقات و اعلام گوگل سوشیال سیگنال تأثیر مستقیم روی رتبه‌بندی سایت‌ها ندارند؛ اما یک ارتباط بسیار خوبی میان صفحاتی که رتبه بالا دارند و دارای سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی هستند، وجود دارد.

صفحات محبوب و موردپسند در گوگل دارای محبوبیت بالاتر، اشتراک‌گذاری بیشتر و توییت‌های فراوان است. حتماً برای افزایش دامین اتوریتی سایت خود موارد زیر را انجام دهید:

صفحه تجاری خود را در یوتیوب و لینکدین راه‌اندازی کنید و فعالیت منظم داشته باشید.

در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، توییتر، تردز فعال باشید و مطابق به‌روزترین تکنیک‌ها و استراتژی‌ها در شبکه‌های اجتماعی فعالیت منظم داشته باشید.

اطمینان حاصل کنید که محتواهای شما موردپسند قرار گرفته باشد و دارای لایک و اشتراک‌گذاری باشد و همچنین ذخیره شده باشد.

ابزارهای بررسی دامین آتوریتی

شما در کنار تمامی این موضوعات باید بدانید که چگونه دامین اتوریتی را می‌توانید بررسی کنید. اصلاً چه ابزارهایی برای بررسی دامین آتوریتی وجود دارد؟

ابزارهای بررسی دامین آتوریتی چیست؟ | چک کردن اعتبار دامنه سایت خود و رقبا | وب فهم
ابزارهای بررسی دامین آتوریتی چیست؟ | چک کردن اعتبار دامنه سایت خود و رقبا

Moz Link Explorer

این ابزار بسیار مهم و کاربردی این امکان را به کاربران می‌دهد تا اعتبار دامنه هر وب سایتی را مشاهده کنند.

فقط کافی است که آدرس وب سایت خود یا رقبایتان را وارد کنید و دامین اتوریتی را مشاهده کنید.

اطلاعات و گزارشی که این ابزار به شما می‌دهد شامل تعداد بک لینک های منحصربه‌فرد، تعداد کلمات کلیدی رنک شده برای هر دامنه، لینک‌های برتر فالو، صفحات برتر و محبوب و غیره است.

Ahrefs

یکی از بهترین و پرکاربردترین ابزارهای سئو Ahrefs است. همچنین اگر می‌خواهید میزان دامین اتوریتی خود را بررسی کنید این ابزار بسیار کاربردی است و می‌توانید اعتبار دامنه سایت خود را ببینید.

نکته: ابزار Ahrefs اعتبار دامنه را DR می‌نامد و در واقع همان دامین اتوریتی است.

SEMrush

این ابزار نیز یکی دیگر از پراستفاده‌ترین و بهترین ابزارها برای متخصصان سئو است که گزارش‌ها و اطلاعات کاملی در مورد اعتبار دامنه و مشاهده دامین اتوریتی وب سایت شما و رقبایتان می‌دهد.

نتیجه‌گیری: دامین اتوریتی خوب منجر به رتبه‌بندی خوب می‌گردد

هیچ گزارشی به دست نیامده که الگوریتم‌های گوگل از اعتبار دامنه بالا به‌عنوان یک عامل مهم برای رتبه‌بندی استفاده می‌کنند. اما آزمایش‌ها و گزارش‌های به‌دست‌آمده از شرکت‌هایی همچون SEMrush  و Ahrefs این را نشان می‌دهند که اعتبار یک صفحه نسبت به DA یک سایت ارتباط مستقیمی با رتبه‌بندی دارد.

شواهدی که وجود دارد نشان‌دهنده این است که Domain Authority به طور غیرمستقیم با رتبه‌بندی ارتباط دارد.

از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم و امیدواریم این مطالب برای شما مفید و سودمند باشد و همچنین اگر سؤالی یا دیدگاهی دارید با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد الزامی است.

این فیلد الزامی است.