نیچ مارکتینگ (Niche marketing) چیست؟ چگونه با این سبک بازاریابی درآمد بالایی به دست بیاوریم؟ با کمک نیچ مارکتینگ کسب و کار و بیزینس کوچک خود را تبدیل به یک کسب و کار قدرتمند کنید.

اگر در یک کسب و کاری فعال هستید حتماً به این موضوع می‌رسید که در هر کسب و کاری برای نفوذ در بازار نمی‌توان همه حوزه‌ها را مورد هدف قرار داد. برای شروع باید بخش کوچکی از بازار را مورد هدف خود قرار دهید و بعدها آن را توسعه دهید و پیشرفت کنید.

در این مقاله می‌خواهیم به طور کامل و مفصل راجع به این موضوع و این روش که نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه‌ای نیز به آن گفته می‌شود، صحبت کنیم.

نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) چیست؟

در ادامه با ذکر یک مثال این مفهوم را بهتر توضیح خواهیم داد. برای مثال شما به‌تازگی کسب و کار آنلاین خود را راه‌اندازی کردید و با طراحی و راه‌اندازی فروشگاه آنلاین می‌خواهید گوشی موبایل بفروشید.

باید برای رقابت در کلمه‌های کلیدی و عبارت‌هایی همچون قیمت گوشی آیفون، خرید گوشی سامسونگ، گوشی آیفون و غیره در رنک‌های اول گوگل باشید.

اما این را خوب می‌دانید که این حوزه رقبای حرفه‌ای و شناخته شده‌ای مثل دیجی‌کالا، ترب و آنلاین‌شاپ‌های برتر دارید. این سؤال برای شما پیش می‌آید که چطور می‌شود با این کسب و کارها رقابت کرد و اصلاً چگونه مشتری جذب کنیم؟ چگونه با کسی که روزانه چند هزار فروش دارد به رقابت بپردازیم؟

اینجاست که نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه‌ای به کمک شما می‌آید.

مفهوم نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای

نیچ مارکتینگ یا همان بازاریابی گوشه‌ای به یک مفهوم و استراتژی مهم در کسب و کار اشاره دارد: این استراتژی به معنای ارائه خدمات و محصولات موردنظر به بخش خاصی از بازار با هزینه و بودجه نسبتاً کمتر، است.

همان‌طور که از اسمش مشخص است بازاریابی گوشه‌ای باهدف انتخاب یک‌گوشه‌ای از بازار برای تبدیل به کسب و کار بزرگ و قدرتمند وارد عمل می‌گردد.

حالا که با تعریف آن آشنا شدید به ادامه مثال خود برگردیم:

حال که رقبای خود را شناختید و متوجه این رقابت سخت شده‌اید و بودجه و هزینه خود را برآورد کردید می‌دانید که با هزینه پایین نمی‌توانید به رقابت با آن سایت‌ها بپردازید. برای مثال اگر شما ماهانه می‌خواهید 10 میلیون تومان هزینه کنید نمیتوانید به رقابت با سایت معروفی که ماهانه 200 میلیون تومان برای بازاریابی و تبلیغات هزینه میکند، بپردازید.

اما اگر گوشه‌ای از این بازار را مورد هدف خود قرار دهید در آینده می‌توانید آن را گسترش دهید.

برای مثال به‌جای فروش گوشی به فروش قاب گوشی بپردازید.

یعنی با کمک نیچ مارکتینگ به‌جای اینکه به رقابت با بازار بسیار بزرگ و پر رقابت بپردازید به سراغ بازار کوچک‌تر و کم رقابت تر بروید و باتوجه‌به بودجه خود سرمایه و هزینه متناسب با آن را بپردازید.

به‌ مرور زمان و توسعه کارتان می‌توانید کسب و کار خود را گسترش دهید تا وارد بازار بزرگ‌تر شوید و در نهایت به هدف نهایی خود حوزه فروش موبایل بروید و با رقبای حرفه‌ای رقابت داشته باشید.

مفهوم نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای چیست؟ | وب فهم
مفهوم نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای چیست؟

نکات مهم در نیچ مارکتینگ

اکنون که با مفهوم و استراتژی نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه‌ای آشنا شدید، به این نکات نیز توجه داشته باشید:

  • اگر کسب و کار شما اینترنتی نیست بازاریابی گوشه‌ای یا همان نیچ مارکتینگ صرفاً برای کسب و کارهای آنلاین نیست؛ بلکه هر نوع کسب و کاری در هر حوزه‌ای می‌تواند از این سبک بازاریابی بهره ببرید.
  • نیچ مارکتینگ صرفاً به یک محصول خاص محدود نمی‌شود؛ بلکه در ادامه انواع سبک‌های نیچ مارکتینگ را باهم توضیح خواهیم داد.

روش‌های انتخاب نیچ مارکت

همان‌طور که در بالا هم به این موضوع اشاره کردیم، هدف نیچ مارکتینگ فروش محصول به بازار هدف خاص و همین‌طور کاهش رقابت با رقبای قدرتمند و بزرگ است.

برای دستیابی به این هدف روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به بررسی انواع آن می‌پردازیم:

  • نیچ مارکتینگ بر اساس نوع محصول

مثال این روش را در ابتدای مقاله باهم بررسی کردیم که در ابتدا هدف فروش محصول پر رقابت و پر هزینه بوده؛ اما باتوجه‌به رقبای حرفه‌ای و بودجه موردنظر بازار کوچک‌تر را انتخاب کردیم و به گسترش آن پرداختیم.

  • نیچ مارکتینگ بر اساس موقعیت مکانی

ممکن است که گاهی اوقات نیز به نیچ مارکتینگ نسبت به موقعیت مکانی برخورد کنید. در این سبک نیز باتوجه‌به شناخت به‌دست‌آمده از نیازهای محله یا منطقه بازاری را در نظر می‌گیرید. در واقع برای رفع نیازهای موجود در محصول یا خدماتی را به‌صورت تخصصی ارائه می‌دهید.

برای مثال برای یک محله که باتوجه‌به شناخت وضع موجود اکثر در سنین بالا ساکن هستند، همگی به دنبال تهیه غذای کاملاً سالم هستند. شما با راه‌اندازی یک کسب و کار تهیه غذای خانگی و سالم ایده خود را اجرا کنید و با ارائه محصولات باکیفیت نیاز آنها را برطرف کنید.

اگر شما یک کسب و کار محلی وابسته به یک مکان خاصی دارید با کمک سئو محلی کسب و کارتان را میتوانید در معرض دید کاربران آن موقعیت مکانی قرار دهدی و بسیار برای شما کارآمد باشد.

مقاله مرتبط: سئو محلی چیست؟ 

  • نیچ مارکتینگ بر اساس شرایط افراد و بازار هدف

یکی از بهترین استراتژی‌ها که باید به‌خوبی آن را بشناسید و اجرا کنید نیچ مارکتینگ بر حسب شرایط افراد است. برای مثال اگر فعالیت شما در زمینه فروش نرم‌افزار است و بیشتر با جامعه معماری و شهرسازی سروکار دارید به‌جای فروش تمامی نرم‌افزارها به فروش نرم‌افزارهای معماری و شهرسازی بپردازید.

  • نیچ مارکتینگ بر اساس قیمت

در این سبک از بازاریابی گوشه‌ای، محصولات یا خدمات با قیمت‌های بسیار بالا یا پایین ارائه می‌گردد. باتوجه‌به قیمت محصول یا خدمات کسب و کار فقط تعداد مشخصی از افراد می‌توانند آن خدمات را دریافت کنند یا محصول را تهیه کنند.

برای مثال یا مغازه فروش کیف و کفش فقط به فروش کیف و کفش‌های برند می‌پردازد که قیمت آن حدود 10 برابر محصولات غیر اصل است.

مزایای نیچ مارکتینگ

تا اینجای مطلب سعی کردیم به‌خوبی با مفهوم نیچ مارکتینگ و انواع سبک‌های بازاریابی گوشه‌ای آشنا شدیم. در ادامه نگاهی به مزایای نیچ مارکتینگ می‌اندازیم.

مزایای نیچ مارکتینگ چیست؟ | چگونه به درآمد بالا برسیم؟ | وب فهم
مزایای نیچ مارکتینگ چیست؟ | چگونه به درآمد بالا برسیم؟
  • با سرمایه کم کسب و کارتان را راه‌اندازی کنید.

مورد هدف قراردادن یک بازار بزرگ و رقابت در آن کار آسانی نیست و قطعاً به سرمایه و بودجه بالا نیاز دارد. اما اگر تمرکز خود را روی بازار کوچک‌تر بگذارید و قطعاً با هزینه کمتر نیز می‌توانید به فعالیت بپردازید و از آن درآمد مناسبی کسب کنید.

  • قدرت شما در رقابت بیشتر است

همان‌گونه که در مثال‌های بالا نیز اشاره شد رقابت در بازارهای بزرگ بسیار سخت است. اگر بخواهید از همان ابتدای کار وارد یک بازار بزرگ بشوید به‌احتمال زیاد با شکست مواجه خواهید شد.

اما اگر وارد بازار کار یک‌گوشه کار تخصصی بشوید قدرت رقابت شما افزایش میابد.

  • با نیچ مارکتینگ شناخت مخاطب ساده‌تر و حرفه‌ای‌تر است.

هر کسب و کاری برای کسب موفقیت نیاز به شناخت مخاطب و بازار هدف دارد. شما حتماً باید بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ چه ویژگی‌هایی دارند؟ نیاز آنها چیست؟ شناخت مخاطب و بازار هدف اگر در وسعت بزرگی باشد، زمان زیادی از شما می‌گیرد؛ اما هر چه تعداد آنها کمتر باشد سریع‌تر و بهتر پیش می‌رود.

  • سریعاً شناسایی می‌شوید و تبدیل به برند می‌شوید

همان‌طور که شناخته‌شده‌ترین برند فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا است و برای مثال برندینگ فروش ماشین car.ir است این موضوع به دلیل نیچ مارکتینگی است که این سایت در حوزه فروش انتخاب کرده است.

شما نیز با استفاده از نیچ مارکتینگ سریع‌تر برند می‌شوید و مخاطبان سریع‌تر به شما اعتماد می‌کنند.

سایت‌های بزرگ و شناخته شده مثل دیجی‌کالا، ترب، mobile.ir، car.ir و غیره ماهانه هزینه بسیار بالایی را برای سئو و تبلیغات می‌پردازند.

بنابراین، برای مثال اگر شما بخواهید در کلمه کلیدی خرید گوشی با آنها رقابت کنید کار خیلی سخت و پیچیده است؛ ولی اگر به‌صورت تخصصی روی گوشه‌ای از بازار فعالیت کنید شانس شما هم برای سئو شدن بالا است و هم سئوی سایت تخصصی نیچ مارکتینگ آسان‌تر است.

مراحل اجرای بازاریابی نیچ مارکتینگ

تا اینجای مطلب به‌خوبی بامعنا و مفهوم نیچ مارکتینگ، انواع سبک‌های آن، ذکر مثال و مزایای آن آشنا شدیم و اطلاعات کاملی کسب کردیم؛ اما در ادامه نوبت به اجرای بازاریابی گوشه‌ای می‌رسد که باید گام‌به‌گام مراحل آن را بدانیم.

در ادامه مراحل این نوع بازاریابی را باهم بررسی می‌کنیم:

1- حوزه کاری خود را انتخاب کنید

در این مرحله اول باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید در کدام حوزه به فروش محصول یا خدمات بپردازید. باید گوشه بازار را بیابید. باتوجه‌به انرژی، امکانات، بودجه و سرمایه خود بخشی از بازار را انتخاب کنید.

2- در بازار انتخاب شده تحقیق کنید

در بازاری را که انتخاب کرده‌اید به‌خوبی به تحقیق و بررسی بپردازید. رقبا را به‌خوبی بشناسید و آنها را تحلیل کنید.

3- جامعه هدف خود را به‌خوبی بشناسید

در این مرحله نیز حتماً شناخت کاملی از جامعه هدف خود کسب کنید. آنها چه کسانی هستند؟ چه ویژگی‌هایی دارند؟ چه نیازهایی دارند؟ بیشتر در کدام شبکه اجتماعی حضور و فعالیت دارند؟ چه صفحات مجازی را بیشتر دنبال می‌کنند؟ کدام سایت‌ها را بررسی می‌کنند؟ نظرات آنها چیست؟ برای خرید محصول به کجا مراجعه می‌کنند؟ علاقه‌مندی و اولویت آنها چیست؟

این اطلاعات کمک بسیاری به شما می‌کند.

4- اکنون نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه‌ای را شروع کنید.

حالا می‌توانید فعالیت و کار خود را شروع کنید. شروع کار شما می‌تواند راه‌اندازی یک مغاره کوچک باشد یا حتی طراحی یک فروشگاه آنلاین یا سایت فروشگاهی باشد.

سفارش طراحی سایت فروشگاهی

سفارش طراحی سایت

اگر به دنبال راه‌اندازی و طراحی سایت برای کسب و کار خود هستید و نمی‌توانید این کار را خودتان انجام دهید یا تجربه و دانش کافی در این زمینه ندارید ما در کنار شما هستیم. برای دریافت مشاوره و پشتیبانی و یا سفارش طراحی سایت خود می‌توانید با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

شماره تماس:

لینک سایت شرکتی

fahmco.ir

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد الزامی است.

این فیلد الزامی است.