معرفی 13 شاخص مهم عملکرد سئو (KPI سئو) | KPI در سئو چیست؟ اگر میخواهید میزان موفقیت در پروژه سئو سایت خود را بسنجید باید معیارهای سنجش سئو سایت را بشناسیم.

مقدمه شاخص مهم عملکرد سئو

معیارهای سنجش عملکرد در هر حوزه‌ای متفاوت و منحصربه‌فرد است. در حوزه سئو و بهینه‌سازی نیز شاخص‌های کلیدی وجود دارد که با شناخت آنها می‌توانید میزان موفقیت سئو سایت خود را بسنجیم. این معیارها به ما کمک می‌کند تا به این نتیجه برسیم که تلاش ما در پروژه سئو چه میزان جواب داده است و درصد موفقیت چقدر است؟ به چه اهداف مهمی نزدیک شده‌ایم؟

KPI در سئو یا شاخص مهم عملکرد سئو و بررسی آنها از مهم‌ترین بخش‌های استراتژی سئو سایت است. متأسفانه این موضوع گاهی اوقات توسط مدیران سایت و متخصصان سئو نادیده گرفته می‌شود یا سایت خود را به‌درستی تحلیل نمی‌کنند.

در واقع به طور واضح بگوییم که بدون KPI، نمی‌توانید به طور مؤثری پیشرفت سئو و وضعیت سایت خود را ارزیابی کنید. ضمن اینکه نمی‌توانید مطمئن شوید که تلاش‌های شما در حال نتیجه‌دادن است یا خیر؟ آیا در مسیر درستی برای رسیدن به موفقیت قرار دارید؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤالات لازم است که با شاخص مهم عملکرد سئو (KPI سئو) به‌خوبی آشنا شوید.

همچنین برای دریافت مشاوره رایگان و سفارش خدمات سئو سایت با شماره های تماس زیر تماس بگیرید و از خدمات ما بهره مند شوید.

شماره تماس:

KPI سئو یا  SEO KPI چیست؟

در دنیای دیجیتال مارکتینگ هم مانند حوزه‌های کاری دیگر فاکتورها و معیارهایی وجود دارند که شما به‌وسیله آن‌ها می‌توانید عملکرد خود را در آن حوزه بسنجید. این فاکتورها به‌صورت خلاصه KPI نامیده می‌شوند. KPI خلاصه Key Performance Indicators به معنای شاخص‌های کلیدی عملکرد است.

همان‌طور که از نامش مشخص است، این شاخص‌ها به شما اجازه می‌دهند که ببینید آیا تلاش‌های شما در سئو به نتیجه رسیده است یا خیر. بدون این شاخص‌ها نمی‌توانید میزان موفقیت و عملکرد خود را تشخیص دهید. به‌تبع آن اگر در مسیر صحیحی قرار نگیرید، موفقیتی نیز حاصل نخواهد شد.

در واقع KPI در سئو یک بخش مهم استراتژی سئو شما است و هم به‌عنوان معیار اندازه‌گیری میزان پیشرفت شما عمل می‌کند و هم به‌عنوان ابزار گزارش‌دهی است. در ادامه این مقاله هم اهمیت شاخص مهم عملکرد سئو را بررسی می‌کنیم و هم انواع شاخص‌های کلیدی عملکرد سئو را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

KPI سئو یا  SEO KPI چیست؟ | وب فهم
KPI سئو یا  SEO KPI چیست؟

اهمیت شاخص‌های کلیدی عملکرد سئو (KPI در سئو)

اکنون به شناخت مفهوم KPI در سئو رسیدیم، باید سراغ اهمیت آن برویم و ببینیم دنبال‌کردن این معیارها چه اهمیتی دارد و چگونه می‌تواند شما را در رسیدن به اهدافتان و موفقیتتان یاری کند؟ در ادامه مطلب 4 اهمیت مهم این موضوع را باهم درک میکنیم:

  • با بررسی KPI نرخ بازگشت سرمایه سئو را بسنجید.
  • فرصت‌های ارتقا و پیشرفت سئو سایت را پیدا کنید.
  • میزان پیشرفت خود را نسبت به اهدافتان لمس کنید و مشخص کنید.
  • با دانستن این موضوع تلاش‌هایتان را در سئو اولویت‌بندی کنید.

در نتیجه به‌طورکلی انواع شاخص عملکرد KPI سئو به شما این اجازه را می‌دهند که میزان موفقیت و عملکرد خود را در سئو سایت اندازه‌گیری کنید.

معرفی 13 شاخص مهم عملکرد سئو KPI در سئو

سئو دارای شاخص‌های کلیدی عملکرد مهمی است که شاید شناخت همه آنها گیج‌کننده باشد و همه آنها کاربردی نباشد؛ اما در ادامه به شناخت 13 شاخص مهم عملکرد سئو ( KPI سئو) میپردازیم:

1- میزان بازگشت سرمایه (ROI)

در هر کسب و کاری هدف مهم و نهایی ایجاد استراتژی سئو بازگشت سرمایه آن کسب و کار است. این سرمایه هم می‌تواند درون خود سازمان هزینه شده باشد و هم بیرون آن سازمان برون‌سپاری شده باشد؛ اما در نهایت هدف این است که آنچه که هزینه شده است بازگردد.

2- قابلیت مشاهده جستجو

نمایش شما در صفحات جستجو میزان نمایان بودن برند شما در بازار را اندازه‌گیری می‌کند. گاهی اوقات به‌عنوان مشاهده SERP نیز نامیده می شود، این نسخه سئو یکی از مهم‌ترین KPIهای بازاریابی است.

در واقع قابلیت مشاهده جستجو یکی از مفیدترین و قابل‌اجراترین KPIهای سئو است. در واقع، این یک معیار بسیار مهمی است که می‌تواند با رشد کسب و کار شما ارتباط نزدیکی داشته باشد.

یک رابطه مستقیم میان قابلیت مشاهده جستجو و سهم بازار وجود دارد. به‌طورکلی، هر چه قابلیت مشاهده جستجو سایت شما بالاتر باشد، سهم بیشتری از بازار کسب خواهید کرد.

3- نرخ تبدیل از ترافیک ارگانیک

تبدیل‌ها اقدامات مهمی هستند که بازدیدکنندگان شما در وب سایت انجام می‌دهند، مانند چک‌کردن، ثبت‌نام، خرید و دریافت اشتراک سرویس. دریافت ترافیک ارگانیک و ایجاد نرخ تبدیل از آن از مهم‌ترین اقداماتی است که اکثر کسب‌وکارها انجام می‌دهند و میزان نرخ تبدیل به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی عملکرد سئو برای آنها است.

بررسی نرخ تبدیل به‌عنوان یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای پیونددادن تلاش‌های بازاریابی شما به درآمد شما است.

اگر صاحب یک وب سایت اینترنتی هستید حتماً تعداد تبدیل‌ها، ثبت‌نام‌ها، ارزش تبدیل‌ها و ارزش سفارشات را بررسی کنید.

4- بک لینک های جدید

بک لینک ها یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی سئو هستند. در واقع تعداد و کیفیت بک لینک های جدید که به وب سایت شما اشاره می‌کنند به‌طورکلی نشان‌دهنده تلاش‌های سئو، بازاریابی محتوا و روابط‌عمومی شما است.

5 نکته در رابطه با لینک و بک لینک های وب سایت

  • تعداد کل بک‌لینک‌ها
  • تعداد کل دامین‌های ارجاع‌دهنده
  • تعداد لینک‌های ازدست‌داده شده
  • تعداد لینک‌های به‌دست‌آمده
  • لینک‌های سمی (سایت با دامین آتوریتی پایین)
با ساخت بک لینک با کیفیت رتبه اول گوگل باشید.
ساخت بک لینک با کیفیت | رسیدن به صفحه اول گوگل

5- رتبه‌بندی کلمات کلیدی

رتبه‌بندی کلمات کلیدی به موقعیت‌های رتبه‌بندی ارگانیک یک وب سایت در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی خاص آن اشاره دارد.

برای ردیابی صحیح کلمات کلیدی به تحقیق مناسب و ابزارهایی نیاز دارید، رتبه‌بندی کلمات کلیدی موردی می‌تواند به‌عنوان یکی دیگر از مهم ترین شاخص مهم عملکرد سئو یا سئو KPI نامید.

مقاله مرتبط: معرفی ابزارهای بررسی رتبه کلمات کلیدی

رصد رتبه کلمات کلیدی به روش دستی | وب فهم
رصد رتبه کلمات کلیدی

6- ترافیک ارگانیک

ترافیک ارگانیک نشان‌دهنده تمام کلیک‌های غیر ‌پرداختی است که از موتورهای جستجو انجام می‌شود. ترافیک بیشتر لزوماً به معنای درآمد بیشتر نخواهد بود؛ اما به طور مستقیم بر عملکرد سئو و میزان موفقیت وب سایت شما تأثیرگذار خواهد بود.

7- تعداد صفحات ایندکس شده

تعداد صفحات ایندکس شده به شما می‌گوید که یک موتور جستجو چند صفحه شما را در فهرست خود دارد. مشاهده تعداد صفحات ایندکس شده که با انتشار محتوای جدید به طور پیوسته در حال افزایش است. این موضوع نشان‌دهنده این است که گوگل در خزیدن و نمایش وب سایت شما مشکلی ندارد.

این تعداد به‌دست‌آمده را به‌عنوان KPI فنی سئو در نظر بگیرید و معمولاً این معیار برای وب سایت های بزرگ و پیچیده صدق می‌کند.

8- امتیاز سلامت وب سایت

Health Score  نسبت URLهای داخلی وب سایت شما را نشان می‌دهد که خطاهای فنی SEO ندارند. این معیار به‌عنوان یک شاخص مهم برای وضعیت کلی سئوی فنی سایت شما است و شما باید زمینه بیشتری را برای هر بینش ارزشمند کسب کنید.

کد وضعیت HTTP 404 یکی از آن مسائل فنی سئو است که باعث بروز خطا در هر خزنده می‌شود. در اصل، برخی از خطاهای فنی SEO بسیار جدی‌تر از سایرین هستند، اما Health Score تفاوتی در آنجا ایجاد نمی‌کند.

9- رتبه‌بندی دامنه سایت

رتبه‌بندی دامنه (DR) یک معیار Ahrefs است که قدرت نسبی نمایه بک لینک یک وب سایت را نشان می‌دهد.

شما می‌توانید از رتبه‌بندی دامنه برای سنجش قدرت نمایه بک لینک یک وب سایت استفاده کنید، اما برای ارزیابی صحیح آن همیشه به تحلیل عمیق‌تری نیاز است.

10- نرخ کلیک (CTR)

نرخ کلیک (CTR) نسبت نمایش‌های SERP را نشان می‌دهد که به کلیک تبدیل شده‌اند. CTR نشان می دهد که فهرست موتور جستجوی شما چقدر در جذب افراد بر CTR یا همان نرخ کلیک شاید فاکتور تبه‌بندی مستقیمی تلقی نشود اما حقیقت این است که هر چقدر کلیک ارگانیک شما بیشتر باشد یعنی سایت شما در حال جذب ترافیک بیشتری‌ست ای بازدید از صفحه وب شما موثر است.

افزایش ترافیک جستجو با داشتن فهرست‌های SERP جذاب‌تر، لزوماً به فروش بیشتر منجر نمی‌شود؛ بلکه  می‌تواند حتی برعکس عمل کند. پس لزوماً تنها بالابودن نرخ کلیک به معنای چندبرابر شدن میزان فروش و سود شما نیست.

11- نرخ پرش Bounce Rate

نرخ پرش یا همان Bounce Rate به معنای این است که مخاطب شما چقدر با محتوای یک صفحه توانسته تعامل داشته باشد. وقتی نرخ پرش صفحات کم باشد؛ یعنی محتوای آن صفحه با چیزی که کاربر در گوگل جست‌وجو کرده است و به سایت شما رسیده است، به‌خوبی مرتبط است.

اما اگر نرخ پرش بالا باشد به این معنا است آن صفحه سایت نیاز کاربر را برآورده نکرده است و کاربر نیز وب سایت را ترک کرده است.

12- سرعت صفحه (page speed)

سرعت سایت شما یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که هم روی رتبه‌بندی و هم روی نرخ تبدیل تأثیرگذار است. این شاخص در طول زمان می‌تواند بنا به دلایل مختلف مثل به‌روزرسانی قالب سایت، استفاده از افزونه‌های جدید، محتوا و حجم آنها و… تغییر کند که نیاز است شما به طور دائم آن را بررسی کنید و بهبود دهید.

اشتباهات رایج طراحی سایت | بی توجهی به سرعت لود سایت
پایین بودن سرعت لود سایت | اشتباهات رایج در سئو

13- مشکلات مربوط به  Coverage در search console

این معیار که به خطاهای خزش گوگل اشاره می‌کند در گول سرچ کنسول کاملاً قابل‌مشاهده و بررسی است. این خطاها معمولاً شامل موارد زیر می‌شود:

  • خطای 5xx سرور
  • خطای 4xx
  • ناهنجاری‌های ایجاد شده در خزش
  • صفحات Noindex
  • کراول شده اما ایندکس نشده
  • پیدا شده اما ایندکس نشده
  • بلاک شده توسط txt

جمع‌بندی شاخص مهم عملکرد سئو (KPI سئو)

هدف نهایی اکثر این KPIها پیداکردن فرصت‌هایی جهت افزایش نرخ تبدیل و به‌تبع آن افزایش نرخ بازگشت سرمایه کسب و کار است. چون اگر به هرکدام از این شاخص‌ها نگاه کنید می‌بینید که سعی دارند شرایطی را برای کاربر ایجاد کنند که با تعامل بیشتر و بهتر او، احتمال تبدیل بیشتر شود  و درصد موفقیتشان در سئو بالا برود.

از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم و امیدواریم این مطالب برای شما کاربردی و مفید باشد.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد الزامی است.

این فیلد الزامی است.