آموزش بهینه‌سازی تصاویر سایت برای بهبود سئو سایت (9قدم مهم) | در این مقاله با بیان مهم ترین اقدامات لازم جهت بهینه سازی تصاویر سایت و بهبود سرعت سایت و سئو همراه شما عزیزان هستیم.

مقدمه

همان‌طور که شما به‌عنوان متخصص سئو و وبمستر به دنبال تکنیک‌ها و راهکارهایی برای بهبود سئو و عملکرد وب سایت خود هستید، بهینه‌سازی تصاویر نیز باید یکی از اولویت‌های اصلی در کار شما باشد. در واقع بهینه‌سازی تصاویر سایت یکی از مهم‌ترین اقدامات لازم جهت بهبود سرعت سایت و سئو است.

درصد بسیار بالایی از بازدیدکنندگان سایت درصورتی‌که تصاویر سایت بارگذاری نشود یا زمان بسیار زیادی طول بکشد تا بارگذاری شوند سایت شما را ترک خواهند کرد و دیگر با سایت شما ارتباط برقرار نمی‌کنند.

مقاله مرتبط: اقدامات موثر در بالا بردن سرعت سایت

تصویر سایت بخش جداناپذیری از سایت یا فروشگاه اینترنتی شما است و برای ارائه یک تجربه کاربری بدون اصطکاک حیاتی است؛ اما اگر به‌درستی این تصاویر بهینه‌سازی نشود، می‌تواند عواقب منفی برای سرعت سایت و سئوی آن به همراه داشته باشد.

به همین خاطر ما در این مقاله، به اهمیت بهینه‌سازی تصاویر سایت اشاره کرده و راهکارهایی برای آن گفته‌ایم.

ارزش و اهمیت تصاویر در سایت

یک تصویر بیان‌کننده هزار کلمه در سایت شما است. امروزه بارگذاری یک تصویر خوب و بهینه شده بسیار بیشتر از قبل اهمیت دارد و هیچ مطلب و صفحه‌ای را نباید بدون تصویر انتشار دهید.

تصاویر سایت درعین‌حال که می‌تواند باعث بهبود سئو سایت، بالارفتن سرعت و افزایش رضایت کاربران و بهبود تجربه کاربری شود، در صورت بهینه نبودن تصاویر نیز باعث ایجاد تجربه بد کاربری، خروج سریع کاربران و افت جایگاه شما می‌گردد.

برای انجام بهینه‌سازی تصاویر لازم است که نکات و اقدامات لازم را بدانیم و در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

ارزش و اهمیت وجود تصاویر در سایت | وبفهم
ارزش و اهمیت وجود تصاویر در سایت چیست؟

دلایل اهمیت بهینه‌سازی تصاویر سایت

وب سایت شما به طور مداوم نیاز به‌روزرسانی، تغییر، رشد و تکامل همراه با کسب و کار، فناوری و انتظارات کاربران شما دارد. این اقدامات شامل بهینه‌سازی تصاویر شما می‌شود و به همین دلیل بهینه‌سازی تصویر برای وب سایت شما بسیار مهم است.

بهینه‌سازی تصویر باید در اولویت کاری شما قرار گیرد. اگر بهینه‌سازی تصویر اولویت لیست کاری شما نباشد عواقب جبران‌ناپذیری می‌تواند برای سایت شما به وجود آورد. در ادامه چند دلیل وجود دارد که چرا بهینه‌سازی تصویر برای وب سایت شما مهم است:

  • بهینه‌سازی تصویر سرعت صفحه را بهبود می‌بخشد

تصاویر بهینه نشده محتوای سنگینی هستند که به‌طورجدی می‌تواند سرعت وب سایت شما را کاهش دهد و می‌تواند باعث ایجاد مشکلات در بارگذاری شوند. سرعت صفحه و سئو بخش بسیار مهمی از عملکرد وب سایت شما است.

اکثر بازدیدکنندگان سایت انتظار دارند که وب سایت شما با حداکثر سرعت ممکن بارگذاری شود در واقع اگر سرعت بالا آمدن سایت شما بیش از 3 ثانیه طول بکشد کاربران آن را ترک خواهند کرد. در واقع اطمینان از سرعت بالای بارگیری وب سایت شما امری ضروری است.

با بهینه‌سازی تصاویر و انجام اقدامات مهم برای بارگذاری سریع بار سرور کاهش میابد. سرعت وب سایت خود را افزایش دهید تا مطمئن شوید که صفحه شما به‌خوبی بارگذاری شود و تجربه کاربری بهبود یابد.

  • تصاویر بهینه شده، تجربه کاربر را افزایش می‌دهند

تصاویر شما می‌توانند تأثیر زیادی بر عملکرد وب سایت شما و تجربه کاربری که ارائه می‌دهید داشته باشند؛ بنابراین، هنگام به‌روزرسانی و بهبود وب سایت شما نباید آنها را نادیده گرفت یا فراموش کرد.

بهینه‌سازی تصاویر شما نیز فرصت دیگری را برای بهبود تجربه کاربری خود به شما می‌دهد. علاوه بر تجربه سریع‌تر در وب سایت شما، تصاویر بهینه شده نیز تصاویر مفیدتر و مرتبط‌تری برای بازدیدکنندگان وب سایت شما هستند.

تصاویر بهینه شده دارای عناوین مناسب و متن جایگزین هستند که عناصر اولیه سئوی روی صفحه هستند که هم توسط موتورهای جستجو و هم توسط خوانندگان صفحه استفاده می‌شود تا بفهمند تصویر شما چیست.

متن جایگزین با فرمت مناسب و توصیفی روی تصاویر شما در صفحه قابل‌مشاهده نیست، اما برای بازدیدکنندگان وب سایتی که دارای اختلالات بینایی هستند و از صفحه‌خوان استفاده می‌کنند، دنیای متفاوتی ایجاد می‌کند. این نه‌تنها دسترسی به وب‌سایت را بهبود می‌بخشد و تجربه کاربری بهتری را به این بازدیدکنندگان ارائه می‌کند، بلکه به سئوی داخلی شما نیز کمک می‌کند.

تصاویر بهینه شده بخشی جدایی‌ناپذیر از سئوی داخلی شما هستند و به تکمیل سایر تلاش‌های سئوی شما و بهبود آن کمک می‌کنند. تصاویر بهینه شده تعامل در سایت را در آن افزایش می‌دهد.

تصاویری که به‌خوبی بهینه شده‌اند نیز شانسی برای نمایش در لیست نتایج تصاویر موتورهای جستجو دارند. ترکیب مناسب فرمت، عنوان، متن عنوان، متن جایگزین و موارد دیگر، همه به بهبود سئوی تصویر کمک می‌کنند و به تصاویر شما بهترین شانس را برای عملکرد در نتایج جستجو می‌دهند.

درعین‌حال، این اقدامات می‌توانند تلاش‌های سئوی داخلی شما را به هم پیوند دهند و موضوع یک صفحه خاص را بیشتر تقویت کنند. این نه‌تنها به افراد و موتورهای جستجو ایده بهتری از آنچه در صفحه وجود دارد می‌دهد، بلکه باعث می‌شود صفحه شما برای افراد جذاب‌تر شود.

صفحه‌ای با محتوای خوب نوشته شده، تصاویر عالی و تصاویری که بهینه شده‌اند، شانس کسب اشتراک‌های اجتماعی و حتی کسب بک لینک از سایت‌های دیگر را دارند. همه اینها به افزایش ترافیک سایت شما و همچنین ایجاد اعتبار آنلاین برند شما کمک می‌کند.

  • تصاویر بهینه شده به افزایش درآمد کمک می‌کند.

تصاویر عالی و بهینه شده می‌توانند به محتوای شما کمک کنند که برجسته‌تر شوند، تعامل بیشتری داشته باشند.

تصاویر همچنین می‌توانند به نشان‌دادن خدمات و غیره کمک کنند تا به افزایش تبدیل‌ها و سرنخ‌ها برای کسب و کار شما تبدیل شوند. اگر محصولاتی را می‌فروشید، تصاویر عالی می‌توانند به افزایش تراکنش‌ها و درآمد کلی کمک کنند.

نه‌تنها تصاویر خوب به مشتریان کمک می‌کنند تا محصولی را به‌صورت آنلاین ببینند و تجربه کنند، بلکه می‌توانند اعتماد را به کسب و کار شما افزایش دهند. تصاویری که به‌خوبی بهینه شده‌اند به این معنی است که مشتریان می‌توانند تصاویر باکیفیت را به‌سرعت و کارآمد ببینند که همچنین می‌تواند به آنها کمک کند تا تصمیمات خرید را سریع‌تر و کامل‌تر کنند.

9 تکنیک بهینه سازی تصویر برای سایت و فروشگاه آنلاین

تکنیک بهینه سازی تصویر برای سایت و فروشگاه آنلاین | 9 قدم مهم
آموزش تکنیک بهینه سازی تصویر برای سایت

1- فرمت فایل مناسب را انتخاب کنید

انتخاب فرمت تصویر مناسب برای بهینه‌سازی تصویر بسیار مهم است، زیرا هر یک از آنها با کاربردهای خاصی طراحی شده‌اند؛ بنابراین، با استفاده از فرمت مناسب، تعادل خوبی بین حفظ کیفیت تصویر و به‌حداقل‌رساندن حجم فایل حفظ می‌کنید.

در ادامه یک مرور سریع از فرمت‌های فایل تصویری محبوب برای استفاده در وب سایت‌ها داریم:

  • JPEG/JPG: یک فرمت ایده‌آل برای عکس‌ها و تصاویر واقعی به دلیل توانایی آن در فشرده‌سازی اندازه فایل‌ها به میزان قابل‌توجهی با حفظ کیفیت مناسب.
  • PNG: بهترین گزینه برای تصاویری که نیاز به پس‌زمینه شفاف دارند، مانند تصاویر برداری با متن، نقاشی‌های خطی و نمادها. فایل‌های PNG کیفیت بالاتری را حفظ می‌کنند، اما اغلب در اندازه‌های فایل بزرگ‌تر در مقایسه با تصاویر JPEG.هستند.
  • GIF: در درجه اول از این فرمت برای تصاویر متحرک استفاده می‌شود. درحالی‌که به دلیل پالت رنگ محدود برای تصاویر باکیفیت بالا ایده‌آل نیست، فرمت‌های GIF برای ذخیره انیمیشن‌های ساده مناسب هستند.
  • وب پی: یک فرمت مدرن که برای پلتفرم‌های آنلاین طراحی شده است و به طور فزاینده‌ای آن را به بهترین انتخاب برای استفاده در وب تبدیل می‌کند. فرمت WebP اندازه فایل‌های کوچک‌تری نسبت به تصاویر JPEG و PNG باکیفیت قابل‌مقایسه ارائه می‌دهد.

2- فایل‌های تصویری خود را فشرده کنید

ساده‌ترین و محبوب‌ترین روش و اقدامات برای بهینه‌سازی تصاویر فشرده‌سازی است که می‌توانید از طریق دو روش انجام دهید:

  • روش فشرده‌سازی با اتلاف
  • روش فشرده‌سازی بدون اتلاف

روش فشرده‌سازی با اتلاف

فشرده‌سازی ازدست‌رفته با حذف برخی از داده‌های تصویر، به‌ویژه جزئیاتی که کمتر موردتوجه قرار می‌گیرند، کار می‌کند. این روش می‌تواند اندازه فایل‌ها را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد و تصاویر را بسیار سبک‌تر و سریع‌تر بارگذاری کند.

این روش فشرده‌سازی تصویر برای عکس‌های بزرگ یا تصاویر دقیق که به‌عنوان پس‌زمینه یا عناصر تزیینی استفاده می‌شوند، ایده‌آل و مناسب است.

روش فشرده‌سازی بدون اتلاف

فشرده‌سازی بدون اتلاف، تصاویر را با بهینه‌سازی داده‌های تصویر فشرده می‌کند و تمام جزئیات اصلی تصاویر را حفظ می‌کند.

علاوه بر حداقل ازدست‌دادن کیفیت، کاهش اندازه فایل به‌طورکلی کمتر چشمگیر است. ازاین‌رو، این روش بهینه‌سازی به بهترین وجه برای تصاویری که دقت و وضوح در آنها اهمیت دارد، مانند نمادها و لوگوها، مناسب است.

3- تصویر خود را به‌صورت استراتژیک قرار دهید

بهینه‌سازی مؤثر تصویر نیز مستلزم قراردادن دقیق تصویر است. تصاویر باید بیان‌کننده محتوای متنی باشند، نه اینکه صرفاً به‌عنوان یک وقفه در قسمت‌های طولانی متن عمل کنند. اطمینان حاصل کنید که هر تصویر ارتباط واضحی با مطالب نوشته شده اطراف دارد و پیام یا اطلاعاتی که منتقل می‌شود را به‌خوبی بیان می‌کند.

4- ایجاد متن جایگزین و تگ alt و title برای تصاویر

ایجاد متن جایگزین و تگ alt و title یکی دیگر عوامل مهم در ارائه تصاویر بهینه است. درصورتی‌که تصویر به هر دلیلی در آن لحظه آپلود نشود، خوانندگان صفحه نمی‌توانند منظور و هدف شما را از انتشار آن تصویر بفهمند و متن را در تصاویر تفسیر کنند؛ بنابراین، ارائه متن‌های جایگزین توصیفی برای همه تصاویر ضروری است.

متن جایگزین، توصیف مختصری از یک تصویر است که به‌راحتی می‌توانید در فیلد متن جایگزین، عنوان، تگ alt این موارد را جایگزین کنید.

در وردپرس، می‌توانید با کلیک‌کردن روی تصویر و پر کردن قسمت متن جایگزین در پنل مشخص شده، یک متن جایگزین تصویر اضافه کنید. متن‌های جایگزین علاوه بر کمک به بازدیدکنندگان وب‌سایت که بهتر محتوای شما را ببینند و هدف شما را متوجه شوند با ایجاد قابلیت‌های بصری در نتایج جستجوی تصویر Google، به سئوی تصویر سایت کمک می‌کنند.

درواقع وقتی متن‌های جایگزین توصیفی را برای تصاویر خود قرار می‌دهید، این توضیحات به موتور جستجو کمک می‌کند تا بفهمد تصاویر درباره چه چیزی هستند. در نتیجه، تصاویر به‌احتمال زیاد در عبارت‌های جستجوی مرتبط ظاهر می‌شوند.

5- استفاده از content delivery network (CDN)

شبکه تحویل محتوا (CDN) سیستمی از سرورهای توزیع شده است که محتوا را از جمله تصاویر را بر اساس موقعیت مکانی کاربران به کاربران ارائه می‌دهد. CDNها با ارائه تصاویر از مکانی نزدیک به کاربر، زمان بارگذاری را کاهش می‌دهند.

  • شما معمولاً با ثبت‌نام در یک ارائه‌دهنده CDN مانند Cloudflare شروع می‌کنید.
  • در مرحله بعد، محتوای ثابت سایت خود، از جمله تصاویر، را در CDN آپلود کنید.
  • پس از تکمیل آپلود، باید کد وب سایت خود را به‌روز کنید تا نشانی وب تصویر به‌جای سرور شما به CDN اشاره کند.

6- از ابعاد تصویر مناسب استفاده کنید

ابعاد تصویر، عرض و ارتفاع تصویر است که بر حسب پیکسل اندازه‌گیری می‌شود. یک تصویر ممکن است دارای ابعاد 1920×1080 پیکسل باشد که 1920 عرض و 1080 ارتفاع آن است.

ابعاد یک تصویر به طور مستقیم بر وضوح و جزئیات آن تأثیر می‌گذارد، با ابعاد بزرگ‌تر معمولاً پتانسیل جزئیات و وضوح بالاتر را فراهم می‌کند. آنها همچنین به طور قابل‌توجهی بر اندازه فایل تصویر و نحوه نمایش آن در دستگاه‌های مختلف تأثیر می‌گذارند.

در نتیجه، ابعاد بهینه و مناسب تضمین می‌کند که تصویر به‌خوبی در طرح‌بندی یک صفحه وب قرار گرفته است.

تصاویر را برای رزولوشن‌های معمول دسکتاپ مانند 1920×1080 پیکسل تنظیم کنید تا مطمئن شوید که تاثیرگذار و در عین حال برای عملکرد بهینه شده اند. برای عملکرد عالی موبایل، حداکثر عرض 800 پیکسل می تواند از شفافیت تصاویر اطمینان حاصل کند.

  • 4:3 یک نسبت تصویر سنتی است که برای تلویزیون با کیفیت استاندارد و مانیتورهای اولیه رایانه استفاده می شود.
  • 16:9 به طور گسترده برای تلویزیون با وضوح بالا، مانیتور رایانه با صفحه عریض و تلفن های هوشمند استفاده می شود.
  • 1:1 نسبت ابعاد مربعی است که در پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای تصاویر نمایه و انواع خاصی از پست ها رایج است.

7- پیاده‌سازی سئوی تصویر

سئوی تصویر شامل مجموعه‌ای از روش‌های لازم و ضروری است تا تصاویر شما را قابل کشف‌تر کند و رتبه آن را در نتایج جستجو بهبود ببخشد. علاوه بر متن‌های جایگزین، نوشتن نام فایل‌های حاوی کلمات کلیدی توصیفی ضروری است.

چنین نام‌هایی برای موتورهای بسیار اهمیت دارد و به فهرست‌بندی دقیق‌تر کمک می‌کنند. برای مثال، فایلی با نام vintage-red-car.jpg برای موتورهای جستجو اطلاعات بیشتری نسبت به image1.jpg دارد.

مقاله مرتبط: تکنیک های کاربردی در سئو تصاویر

8- از بارگذاری تنبل (Lazy Loading) استفاده کنید

در بارگذاری تنبل، تصاویر تنها زمانی بارگذاری می‌شوند که می‌خواهند در ناحیه قابل‌مشاهده یا درگاه دید دستگاه ظاهر شوند. به این معنی که تا زمانی که کاربر به بخش خود نزدیک نشود، تصاویر در پایین صفحه بارگیری نمی‌شوند.

9- تست و نظارت بر عملکرد وب سایت

تست و نظارت بر عملکرد سایت پس از بهینه‌سازی تصویر برای اطمینان از اینکه تلاش‌های شما منجر به تأثیرات مثبت می‌شود، بسیار مهم است. از ابزارهای تست عملکرد برای به‌دست‌آوردن بینش در مورد سرعت وب سایت، زمان پاسخگویی سرور و عملکرد کلی سایت استفاده کنید.

6 بهترین ابزار بهینه سازی تصویر

برای فرایند بهینه‌سازی تصویر ساده‌تر، در اینجا خلاصه‌ای از شش بهترین ابزار بهینه‌سازی تصویر را که باید در نظر بگیرید، آورده شده است:

معرفی بهترین ابزار بهینه سازی تصویر | وب فهم
معرفی بهترین ابزار بهینه سازی تصویر
امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد الزامی است.

این فیلد الزامی است.