نرخ پرش (Bounce Rate) چیست؟ راهکارهای کاهش نرخ پرش در سایت چیست؟ بانس ریت به زبان ساده به درصد کاربرانی گفته می‌شود که بعد از مشاهده یک صفحه سایت بدون آنکه به صفحه دیگری بروند سایت شما را ترک کنند.

در واقع بانس ریت بالا برای سایت بد است و هر چه پایین‌تر باشد عملکرد وب سایت شما نیز بهتر خواهد بود.

نرخ پرش چیست؟ بانس ریت (Bounce Rate)

نرخ پرش یا همان بانس ریت به‌عنوان درصدی از بازدیدکنندگانی که بدون انجام اقدامی مانند کلیک‌کردن بر روی لینک و صفحات دیگر، پر کردن فرم یا خرید یک صفحه وب را ترک می‌کنند، تعریف می‌شود.

دلایل اهمیت نرخ پرش در وب سایت (Bounce Rate)

بانس ریت به سه دلیل دارای اهمیت بسیاری است:

  • شخصی که سریعاً سایت شما را ترک میکند و از آنجا پرش می‌کند بدیهی است که تبدیل نشده است؛ بنابراین هنگامی که بازدیدکننده را ترغیب میکنید که از سایت شما پرش نکند و در صفحه شما بماند نرخ تبدیل خود را افزایش داده اید.
  • نرخ پرش ممکن است به‌عنوان یک عامل رتبه‌بندی گوگل استفاده شود. در واقع، مطالعات اخیر نشان داده که بانس ریت ارتباط نزدیکی با رتبه‌بندی صفحه اول گوگل دارد.
  • اگر نرخ پرش سایت شما بالا باشد به شما این امکان را می‌دهد که بدانید سایت شما چه مشکلاتی از نظر محتوا، تجربه کاربری، طرح‌بندی صفحه یا کپی‌رایتینگ دارد.
دلایل اهمیت نرخ پرش در وب سایت (Bounce Rate) | چرا نرخ پرش مهم است؟ | وب فهم
دلایل اهمیت نرخ پرش در وب سایت (Bounce Rate) | چرا نرخ پرش مهم است؟

بانس ریت چگونه محاسبه می‌شود؟

  • برای محاسبه نرخ پرش یک صفحه، تعداد کل بازدیدهای یک‌صفحه‌ای بر تعداد کل ورودی‌های یک وب سایت تقسیم می‌شود. به‌عنوان‌مثال، اگر صفحه اصلی شما در این ماه 500 بازدیدکننده داشته باشد اما 250 بازدیدکننده بدون کلیک روی صفحه دوم باقی بمانند، متریک نرخ پرش صفحه اصلی شما 50 درصد خواهد بود.
  • گوگل نشست‌های هر صفحه را بر کل نشست‌های موجود وب سایت تقسیم می‌کند. نتیجه، عددی است که نرخ پرش را نشان می‌دهد. به بیان بهتر و ساده‌تر، نرخ پرش شامل تمام نشست‌هایی از سایت می‌شود که بازدید کاربران از یک صفحه را نشان می‌دهد. در ضمن برای محاسبه این نرخ می‌توانید به‌راحتی از ابزار گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.
  • در ابزار گوگل آنالیتیکس، تعداد بازدید از صفحات، زمان صرف‌شده در هر صفحه توسط کاربران، نرخ پرش و نرخ خروج در ستون‌های مجزا برای هر صفحه قابل نمایش و مشاهده است و این نتایج تحلیل سایت و سئو را برای مدیران سایت آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند.

مقاله مرتبط: معرفی ابزارهای سئو برای تحلیل و بررسی سئو سایت

نرخ پرش خوب چقدر است؟

نرخ پرش خوب برابر است با نرخ پرش پایین، در واقع هر چه بانس ریت پایین‌تر باشد برای وب سایت شما نیز بهتر است.

نرخ پرش خوب نیز بر اساس نوع و کیفیت صفحه و بالابودن میزان ترافیک است. نرخ پرش 50 درصدی نسبتا خوب است. بر اساس گزارشات نشان می دهد که میانگین بازه نرخ پرش بین 41 تا 51 درصد است.

نرخ پرش خوب چقدر است؟ | بانس ریت خوب چه عددی است؟ | وب فهم
نرخ پرش خوب چقدر است؟ | بانس ریت خوب چه عددی است؟

نرخ پرش چه اطلاعات و نتایجی را در اختیار شما قرار می‌دهد؟

بالابودن بانس ریت دلایل بسیار گسترده‌ای دارد و از جمله می‌تواند نشان‌دهنده کارا نبودن محتوای وب سایت باشد. البته نرخ پرش تنها معیاری نیست که موفقیت یا عدم موفقیت سایت شما را نشان دهد و معیارهای دیگر نیز وجود دارد.

مقایسه نرخ پرش و نرخ خروج

نرخ خروج مشابه با نرخ پرش است، تفاوت‌های عمده نیز باهم دارند:

نرخ پرش درصد افرادی است که در یک صفحه قرار می‌گیرند و آن را ترک می‌کنند.

نرخ خروج درصد افرادی است که یک صفحه خاص را ترک می‌کنند (حتی اگر در ابتدا در آن صفحه قرار نگرفته باشند).

از طرف دیگر، فرض کنید شخصی در صفحه A از سایت شما قرار می‌گیرد. سپس روی صفحه B کلیک می‌کنند. سپس، پس از خواندن صفحه B، مرورگر خود را می‌بندند.

از آنجا که آن شخص روی چیزی در صفحه A کلیک کرده است، این یک جهش در صفحه A نیست و چون در ابتدا در صفحه B قرار نگرفته است، در صفحه B نیز پرش نیست.

گفته شد، چون آن شخص سایت شما را در صفحه B ترک کرده است، نرخ خروج صفحه B را در Google Analytics افزایش می‌دهد.

و اگر متوجه صفحه‌ای در سایت خود با نرخ خروج فوق‌العاده بالا شدید، این مشکلی است باید به فکر رفع آن باشید.

با آن، در اینجا یک مقایسه جانبی از Bounce Rate و Exit Rate وجود دارد.

علل اصلی بالابودن نرخ پرش سایت چیست؟

عوامل مؤثری در برای بالابودن بانس ریت وجود دارد، از جمله:

  • تبلیغات غیرهدفمند
  • عضویت کاربران در شبکه‌های اجتماعی
  • تولید محتوای نامناسب یا غیرجذاب
  • رسپانسیو نبودن سایت در موبایل
  • ربات‌های اسپم
  • تجربه کاربری نامطلوب
علل اصلی بالابودن نرخ پرش سایت (بانس ریت) چیست؟ | وب فهم
علل اصلی بالابودن نرخ پرش سایت (بانس ریت) چیست؟

راهکارهای کاهش نرخ پرش در سایت (Bounce Rate)

با تمام آن نکاتی که مطرح شد، می‌توان با اطمینان گفت که تلاش برای کاهش نرخ پرش در هر شرایطی سودمند است و باید دراسرع‌وقت انجام شود.

ما نکات و تکنیک‌های مهم را فهرست کرده‌ایم و به شما کمک می‌کند تا با بازدیدکنندگانی که در حال حاضر دارید تعامل بیشتری داشته باشید. آن را بررسی کنید.

1- یافتن علت خروج کاربران از وب سایت شما

سعی کنید که سریعاً متوجه شوید که چرا کاربران از سایت شما خارج شده‌اند؟ یقیناً افرادی هستند که وقتی وارد سایت شما می‌شوند با یک نگاهی از سایت شما خارج می‌شوند. اولین سؤال برایتان پیش می‌آید که چه چیزی آنها را ترسانده و باعث شده که سایت شما را ترک کنند.

چیدمان ظاهری صفحات خوب نبود؟ انتظارات کاربر را برآورده نکرد؟ پیشنهادات شما برای آنها جالب و مطلوب نبود؟ افرادی که جذب کرده‌اید علاقه‌مند به حوزه کاری شما یا برند شما نیستند؟ و خیلی دلایل دیگر که باید آنها را بررسی کنید.

پس از بررسی این سؤالات هر پاسخی که پیدا می‌کنید باید عملکرد خود را برای بهبود نرخ پرش بهبود بدهید.

2- بهبود تجربه کاربری (UX)

اقدام مهم دیگری که باید انجام دهید ایجاد تجربه کاربری بهتر است. با کمک ابزارها و عناصر و فرایندهای بروز می‌تواند تجربه کاربر را بهبود ببخشید.

یک UX خوب با یک سایت با ساختار مطلوب و سرعت بالا شروع می‌شود، اما بسیار فراتر از آن است. مجموع عناصر بصری، اطلاعات و تعامل است که انتظارات خاصی را برآورده می‌کند و از آنها فراتر می‌رود.

باز هم از شخصیت خریدار خود به‌عنوان مرجع استفاده کنید. وقتی وارد سایت شما می‌شوند چه می‌خواهند؟ آنها به دنبال چه می‌گردند؟ چگونه می‌توانید آنها را رهبری کنید و چگونه می‌توانید با روش های متنوع مثبت آنها را شگفت زده کرد؟

مقاله مرتبط: مفهوم ui و ux و بررسی تفاوت های آن

دانش UI (رابط کاربری) | مهارت های لازم برای طراحی سایت | وب فهم
تعریف ui و ux

3- طراحی سایت ریسپانسیو و واکنش‌گرا

مطمئن شوید که وب سایت شما ریسپانسیو است و مناسب موبایل و تبلت است.

با تکنولوژی در حال تکامل، تنوع گسترده‌ای از اندازه صفحه‌نمایش، روش‌های ورودی و قابلیت‌های دستگاه برای دسترسی به وب سایت شما وجود دارد. بسیاری از پرش‌ها زمانی رخ می‌دهد که کاربر وارد سایت شما می‌شود؛ اما چون وب سایت شما به‌راحتی در صفحه‌نمایش موبایل او قابل نمایش نیست و نمی‌تواند به‌راحتی به محتوای شما دست یابد سایت شما را ترک می‌کند.

جهت دریافت مشاوره و سفارش خدمات طراحی سایت وردپرس و اختصاصی با شماره های زیر تماس بگیرید.

شماره تماس:

4- سرعت خوب بارگذاری وب سایت

حتماً برای شما پیش‌آمده که وقتی وارد سایتی شدید و منتظر لود شدن صفحه باشید؛ اما این زمان آن‌قدر طول می‌کشد که دیگر میلی به ماندن در سایت ندارید و سایت را ترک می‌کنید.

کاربران صبر و حوصله کارکردن با سایت‌هایی که سرعت پایین دارند را ندارند و سایت با سرعت پایین را ترک می‌کنند. حتماً هاست وب سایت، حجم تصاویر و ویدئو ها و محتواها را به حداقل حجم ممکن برسانید و آنها را بهینه‌سازی کنید و تا حد ممکن سرعت لود سایت را کاهش بدهید.

مقاله مرتبط: راهکارهای موثر در بالا بردن سرعت سایت

14 تکنیک افزایش سرعت ایندکس سایت | موثر و سریع | وب فهم

5- ایجاد کال تو اکشن (CTA) مناسب برای صفحات سایت

شامل یک فراخوان برای اقدام واضح است.

هنگامی که به دنبال کاهش نرخ پرش هستید، باید از انجام کاری که بازدیدکنندگان را سردرگم و گمراه می‌کند اجتناب کنید. این شامل پیچیدگی بیش از حد تماس برای اقدام (CTA) است.

از ایجاد CTAهای متعدد و پیچیده اجتناب کنید و حتماً در محل قرارگیری CTA نیز دقت لازم را به کار ببرید. با ایجاد یک CTA هدفمند و جذاب کاربران از همان ابتدا هدف صفحه شما را می‌دانند.

کال تو اکشن Call To Action چیست؟ | تعریف CTA
کال تو اکشن Call To Action چیست؟

6- جستجوی سایت را آسان کنید.

برخی از وب سایت ها از افزودن قابلیت جستجوی سایت غفلت می کنند یا دیدن آن را دشوار می کنند.

اگر کاربر در حال جستجوی چیزی خاص است که فوراً در یک صفحه نمی‌بیند، این ابزار بسیار مفیدی است که می‌تواند به‌جای اینکه احتمالاً صفحه یا سایت را کاملاً ترک کند، برای جستجو با آن استفاده کند.

7- ارائه ناوبری آسان

ناوبری باید برای بازدیدکنندگان آسان و بدون دردسر و سریع باشد. زمانی که کاربر به سایتی می‌رسد، به یک‌جهت روشن نیاز دارد که محتوای موردنظر در کجا زندگی می‌کند.

اگر این ساده نباشد و به‌وضوح در یک ناوبری بصری مشخص نشده باشد، به‌احتمال کاربران زیاد از سایت خارج خواهند شد.

8- روی طراحی عالی و حرفه‌ای تمرکز کنید

طراحی خوب وب سایت و باعث ایجاد اعتماد در کاربر می‌شود. طراحی سایت خوب نیز نشانه‌ای از کیفیت است. بازدیدکنندگان زمان زیادی را صرف سایتی نمی‌کنند که ناخوشایند، غیرجذاب باشد.

9- خواندن صفحات وب را آسان کنید

محتوای یک صفحه وب باید به‌وضوح و به طور مؤثر قالب‌بندی شده باشد. این ازنقطه‌نظر تجربه کاربر بسیار مهم است، زیرا هیچ بازدیدکننده‌ای از یک وب سایت نمی‌خواهد که متن‌های بزرگ و نامرتب را ببیند.

10- پاراگراف‌های کوتاه‌تر بنویسید

یکی از موارد اولیه که به خوانایی کلی سایت کمک می‌کند، طول محتوا است.

محتوای خود را در پاراگراف‌های کوتاه ایجاد کنید تا بازدیدکنندگان شما بتوانند به‌سرعت مطالب را در دستگاه‌های تلفن همراه کوچکی که اکثر مردم این روزها هنگام مصرف محتوا از آن استفاده می‌کنند، بخوانند.

11- از اشکال مختلف محتوا استفاده کنید.

یکی دیگر از حوزه‌های تمرکز در مورد خوانایی وب‌سایت، استفاده از اشکال مختلف محتوا به‌منظور جذب مؤثرتر بازدیدکنندگان سایت است.

محتوای ویدئویی می‌تواند انواع خاصی از اطلاعات (مانند دستورالعمل‌های نحوه انجام) را به طور مؤثرتری نسبت به متن منتقل کند و همین‌طور علاوه بر محتوای متنی در صفحات از تصاویر و اینفوگرافیک‌ها نیز استفاده کنید.

تصاویر باکیفیت بالا همچنین می‌توانند به شکستن متن، بهبود ارتباطات ایده‌های بزرگ و کاهش نرخ پرش کمک کنند.

12- از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید.

از کلمات کلیدی مرتبط و مناسب با موضوع محتوا استفاده کنید. استفاده دقیق از کلمات، جملات، پاراگراف‌ها، تیترها و عناوین و سرفصل‌ها به گوگل کمک می‌کند تا درباره محتوای صفحه با گوگل ارتباط برقرار کند. سعی در موضوع بمانید، منحرف نشوید.

هر چه صفحه به موضوع و تیتر شما نزدیک‌تر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که بازدیدکنندگانی که گوگل می‌فرستد با آنچه که انتظار دارند در صفحه پیدا کنند، در ارتباط باشند و در نتیجه نرخ پرش را کاهش دهد.

13- ایجاد لینک داخلی صحیح و اصولی در صفحه سایت

از صفحات سایت خود به صفحات دیگر سایت خود که فکر می‌کنید مخاطبان به آن علاقه‌مند هستند یا دنبال آنها هستند، لینک داخلی ایجاد کنید. البته به این موضوع نیز توجه کنید که این صفحات باید مرتبط به هم باشند و ایجاد لینک داخلی نیز باید به‌درستی و اصولی انجام شود تا بازدیدکنندگان به بخش‌های گوناگون سایت شما دسترسی داشته باشند.

14- داشتن خلاقیت در ایجاد تیترها و عناوین و مرتبط بودن عنوان با صفحه

کاربر شما با هدف مشخصی در صفحات گوگل گشت و گذار می­کند و قطعا روی عنوانی که در صفحه نتایج میبیند کلیک میکند و عنوان شما هر چه جذاب‌تر باشد بهتر است.

در ضمن اگر عنوان صفحه با محتوای صفحه نیز غیر مرتبط باشد و از موضوع خارج شده باشید به احتمال زیاد وب سایت شما را ترک خواهد کرد.

15- مخاطبان مرتبط را هدف قرار دهید

کاربران و مخاطبین هدف خود را باید به‌درستی انتخاب کنید و محتوا و خدمات سایت شما باید مرتبط با آنها و موردنیاز آنها باشد. اگر محتوای سایت شما مرتبط با مخاطبانی که انتخاب کرده‌اید نباشد، قطعاً سایت شما را ترک خواهند کرد و نرخ پرش شما نیز بالا خواهد رفت.

هدف‌گذاری نباید خیلی گسترده باشد، زیرا شانس بیشتری برای جذب کاربرانی وجود دارد که به دنبال ویژگی‌های سایت شما نیستند.

توجه و تمرکز بر روی گروه خاصی از کاربران به شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که افرادی را پیدا می‌کنید که می‌خواهند آنچه را که سایت شما ارائه می‌دهد بیابند. این کاربران بیشتر درگیر خواهند بود که زمان زیادی را برای جستجو در سایت شما صرف کنند.

16- از ایجاد بنر تبلیغاتی و پاپ آپ‌های مزاحم دوری کنید.

کاربران عموماً از بنرهای تبلیغاتی و پاپ های مزاحم که مانع دسترسی آنها به محتوا می‌شود، لذت نمی‌برند.

راه‌های بهتری برای نشان‌دادن این مطالب و تبلیغات ها وجود دارد که تأثیری بر کاربران یا رتبه‌بندی صفحه وب شما نخواهد داشت.

به‌طورکلی باید بگوییم که نباید مانعی برای بازدیدکنندگان سایت و محتوایی که انتظار دارند ببیند، قرار گیرد.

17- لینک‌های شکسته را از بین ببرید.

استفاده از تعداد زیادی از لینک‌های شکسته تنها تجربه کاربری ضعیفی ایجاد می‌کند و بازدیدکنندگان از یک وب سایت را ناراضی و ناامید می‌کنند.

چند راه مختلف برای پیداکردن همه لینک‌های شکسته در یک وب سایت وجود دارد، مانند از طریق گوگل سرچ کنسول یا از طریق ابزارهای گوناگونی مانند Screaming Frog.

18- از Google Analytics و سایر ابزارها استفاده کنید

چندین ابزار می‌توانند در هنگام ردیابی تعامل کاربر به شما کمک کنند.

Google Analytics می‌تواند ردیابی کند:

  • زمان در سایت
  • نرخ پرش.
  • صفحات در هر جلسه
  • بیشترین و کم بازدیدترین صفحات.
  • و خیلی بیشتر.
  • نمایش نظرات مشتریان و کاربران

در وب سایت خود حتماً قسمتی را به گواهی حسن انجام کار و نظرات و دیدگاه‌های مشتریان اختصاص دهید. این اقدام باعث می‌شود کاربر حس معتمدتری نسبت به سایت و خدمات شما پیدا کند.

ثبت وب سایت در ابزارهای گوگل مثل گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول | وب فهم
ابزارهای گوگل مثل گوگل آنالیتیکس

19- به‌روز بودن محتوا

محتوای سایت را باید برای زنده نگه‌داشتن وب سایت به‌روز نگه دارید و مطالب قدیمی را ویرایش کنید. مردم به دنبال اطلاعات به‌روز هستند. این عمل نیز منجر به کاهش نرخ پرش می‌گردد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد الزامی است.

این فیلد الزامی است.