چک لیست راه اندازی سایت فروشگاهی موفق و پردرآمد | با داشتن یک چک لیست راه اندازی سایت فروشگاهی با خیال راحت فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید.

همچنین شما عزیزان اگر می‌خواهید راجع به سایر مطالب تخصصی ما در زمینه طراحی سایت، سئو، طراحی اپلیکیشن، دیجیتال مارکتینگ و غیره بیشتر بدانید، به صفحه مقالات وب فهم مراجعه کنید.

موارد موردنیاز راه اندازی سایت فروشگاهی

زمانی که شما به فکر طراحی و راه اندازی یک سایت فروشگاهی هستید متوجه این موضوع می‌شوید که موارد ضروری برای طراحی و راه اندازی وب سایت خود نیاز دارید. درصورتی‌که تمام این موارد را رعایت کنید، مطمئن خواهید شد که یک سایت فروشگاهی باکیفیت خواهید داشت. در این مقاله ما به چک لیست موارد ضروری طراحی سایت فروشگاهی می‌پردازیم.

درصورتی‌که این موارد را در راستای کار خود قرار ندهید کاربر شما با یک سایت نامطلوب و فروشگاه ناامن و درگاه پرداخت غیراستاندارد مواجه خواهد بود. این چک لیست را به‌عنوان یک نقشه کار خود قرار دهید و به‌صورت قدم‌به‌قدم اجرا کنید.

چک لیست راه اندازی سایت فروشگاهی

1- انتخاب پلتفرم تجارت الکترونیک مطمئن

شما برای انتخاب این پلتفرم گزینه‌های مختلفی دارید. این پلتفرم‌ها با داشتن ویژگی‌ها و خصوصیات خود کار را برای شما آسان می‌کنند. همین‌طور شما می‌توانید یک سایت تجارت الکترونیک برای خود ایجاد کنید.

اگر بخواهیم به چند مورد تجارت الکترونیک اشاره کنیم، می‌توانیم به shopify، ووکامرس، مجنتو و غیره اشاره کنیم.

چک لیست راه اندازی سایت فروشگاهی | انتخاب پلتفرم تجارت الکترونیک | وب فهم
چک لیست راه اندازی سایت فروشگاهی | انتخاب پلتفرم تجارت الکترونیک

2- انتخاب نام دامنه (Domain)

در مرحله بعد شما باید برای طراحی و راه اندازی سایت خود دامنه و نام دامنه خود را تعیین کنید. قطعاً شما باید دامنه‌ای برای سایت خود داشته باشید که وقتی کاربران نام یا URL سایت شما را در نوار جست‌وجو وارد می‌کنند وب سایت شما را مشاهده کنند. نام دامنه شما باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد و همین‌طور نام دامنه شما هم باید کوتاه و به‌یادماندنی باشد و هم مرتبط به کسب و کارتان باشد.

دامین یا همان Domain همان آدرسی است که کاربران در نوار URL مرورگر خود برای مشاهده و ورود به وب سایت شما تایپ می‌کنند.

حتماً قبل از انتخاب نام دامنه سایت به‌تمامی اصول و نکات ریز آن توجه داشته باشید که این نکات شامل موارد زیر است:

  • تایپ و تلفظ سریع و آسان
  • نام دامنه باید کوتاه باشد. نام پیچیده کار نبرید.
  • از کلمه کلیدی مرتبط با کسب و کارتان استفاده کنید.
  • بهتر است نام دامنه هم‌نام با نام برند کسب و کارتان باشد.
  • منحصربه‌فرد باشد.
  • عدد صفر و خط تیره و آندرلاین به کار نبرید.

اگر می‌خواهید به طور جامع و مفصل راجع به اینکه Domain یا دامنه چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ انواع پسوند دامنه چیست و نحوه خرید و ثبت دامنه چگونه است؟ به مقاله مرتبط با آن مراجعه کنید.

بخش‌های Domain چیست؟ | نام دامنه و پسوند | وب فهم
چک لیست راه اندازی سایت فروشگاهی | انتخاب نام دامنه و پسوند

3- خرید و ثبت هاست (Host)

بعد از خرید و ثبت دامنه نوبت به آن رسیده که برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی موفق به فکر یک هاست خوب و قدرتمند باشید. دامنه سایت هرچقدر هم خوب باشد به‌تنهایی فقط یک نام و آدرس سایت است و شما برای نمایش سایت خود نمی‌توانید اطلاعات خود را روی یک نام پیاده کنید پس به یک فضا و حافظه نیاز دارید تا بتوانید اطلاعات خود را در آن وارد کنید که به آن هاست می‌گویند.

هاست در زبان انگلیسی (Host) به معنای میزبان است. درواقع به‌طورکلی host به بخشی از سرور گفته می‌شود که به‌ازای مبلغ پرداخت شده در اختیار شما قرار می‌گیرد. به طور جامع و کلی اگر می‌خواهید بدانید که هاست چیست و انواع آن چیست و نحوه خرید و ثبت هاست خوب چگونه است به مقاله مرتبط با آن مراجعه کنید.

هاست اختصاصی | انواع هاست | وب فهم
چک لیست راه اندازی سایت فروشگاهی | خرید و ثبت هاست (Host)

4- بالابردن امنیت سایت و دریافت گواهی‌نامه SSL

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک وب سایت حرفه‌ای و قدرتمند را نسبت به سایر وب سایت ها متمایز می‌کند، امنیت سایت است. بالابودن امنیت سایت مخصوصاً فروشگاه اینترنتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین منظور پیشنهاد می‌شود که حتماً گواهی‌های SSL و AVL حتماً دریافت شود و برای اطمینان خاطر بودن کاربران از وب سایت شما نیز علامت آن در کنار آدرس سایت شما درج شود و پروتکل HTTP نیز به HTTPS تبدیل شود.

تفاوت http و https در چيست و كدام بهتر است؟

دلایل استفاده از پروتکل https در وب سایت چیست؟
دلایل استفاده از پروتکل https در وب سایت ها | راه اندازی سایت فروشگاهی موفق

5- انتخاب سیستم مدیریت محتوای مناسب (CMS)

یکی دیگر از موارد ضروری برای طراحی و راه اندازی وب سایت شما انتخاب یک CMS خوب یا سیستم مدیریت محتوا است. وب سایت شما باید دائماً در حال بروز شدن باشد و قرار نیست یکسان و یک‌شکل باقی بماند. برای ویرایش و ادیت سایت خود دوراه دارید:

اول اینکه هر بار برای ویرایش وارد هاست شوید و کدنویسی کنید و این ریسک بسیار بالایی برای سایت شما دارد.

دوم اینکه یک سیستم مدیریت محتوا برای سایت خود نصب کنید و از طریق آن خیلی راحت‌تر و سریع‌تر و بدون نیاز به کدنویسی این کار را انجام دهید.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟ (cms) | وب فهم
سیستم مدیریت محتوا چیست؟ (cms)

6- صفحات اصلی را راه‌اندازی کنید و در اولویت نمایش قرار دهید.

برای راه‌اندازی یک سایت فروشگاهی موفق به چند صفحه مهم مثل صفحه اصلی سایت، فروشگاه، صفحه تماس با ما، درباره ما، برندها، مقالات مهم، لیست قیمت، سؤالات متداول و غیره در کنار صفحات فرعی نیاز دارد که باید صفحه اصلی را در اولویت کار خود قرار دهید.

7- راه اندازی درگاه پرداخت آنلاین

حتماً فرایند پرداخت مشتریان خود را بررسی کنید و راحت‌تر و سریع‌تر کنید. همین‌طور یک درگاه پرداخت آنلاین برای سایت فروشگاهی خود راه اندازی کنید.

8- صفحه قوانین و مقررات ایجاد کنید.

حتماً یک برگه قوانین و مقررات و راهنما نحوه استفاده از فروشگاه آنلاین و پرداخت برای مشتریان خود ایجاد کنید.

9- اسناد سیاست حفظ حریم خصوصی ایجاد کنید.

اسنادی از جمله شرایط استفاده، سیاست‌های حفظ حریم خصوصی برای وب سایت فروشگاهی خود ایجاد کنید.

10- مجوزهای لازم کسب و کار اینترنتی را دریافت کنید.

قطعاً یک سایت فروشگاهی موفق با کسب مجوزهای لازم مثل نمادهای ساماندهی، اینماد در بستر اینترنت موفق‌تر است. هر کاربری درصورتی‌که ببیند شما مجوزهای کسب و کار را دارید راحت‌تر به شما اعتماد می‌کند.

11- مدیریت موجودی و انبار با پلتفرم‌های تجارت الکترونیک

درصورتی‌که شما برای سایت خود از یک پلتفرم تجارت الکترونیک مثل ووکامرس استفاده کنید می‌توانید موجودی خود را مدیریت کنید و این مورد در توسعه و رشد فرایند فروش شما بسیار کمک می‌کند.

12- واردکردن محصول و ایجاد دسته‌بندی‌ها

برای ساخت صفحه فروشگاه نیاز دارید هر تعداد که محصول دارید در سایت خود ایجاد کنید. همین‌طور دسته‌بندی محصولات خود را بسازید و آن‌ها در برندهای خود قرار دهید.

اگر میخواهید دسته بندی محصولات خود را به روش درست و اصولی انجام دهید، به مقاله نکات سئو دسته بندی محصولات در سایت فروشگاهی مراجعه کنید.

اهمیت سئو دسته ‌بندی محصولات در وردپرس چیست؟ | وب فهم
وارد کردن محصول و ایجاد دسته بندی و برچسب ها

13- آسان و سریع کردن فرایند خرید و پرداخت آنلاین

حتماً فرایند خرید را خودتان چندباره تست کنید و تا جای ممکن فرایند سریع و آسان برای مشتریان خود فراهم کنید. بسیاری از کاربران به دلیل سخت بودن فرایند خرید برخی فروشگاه‌های آنلاین از خرید خود منصرف خواهند شد.

14- شیوه پرداخت و حمل‌ونقل در سایت خود را تنظیم کنید.

انواع پرداخت را در فروشگاه آنلاین خود فعال کنید اینکه پرداخت آنلاین باشد، کارت به کارت یا پرداخت محل باشد. همین‌طور این را لحاظ کنید که حمل‌ونقل محصول هزینه دارد یا به‌صورت رایگان انجام می‌شود و ارسال رایگان دارید.

15- از طراحی سازگار و ریسپانسیو سایت خود مطمئن شوید.

حتماً وب سایت فروشگاهی خود را در تمامی صفحه‌های نمایش و دستگاه‌ها بررسی کنید تا واکنش‌گرا باشد و نحوه نمایش آن به بهترین حالت ممکن باشد. همین‌طور از فونت، عناصر طراحی و بهترین پالت رنگی برای طراحی سایت خود استفاده کنید.

16- روند سئو و بهینه‌سازی را در اولویت کاری خود قرار دهید.

از همان ابتدای کار روند سئو و بهینه‌سازی سایت را در اولویت کار خود قرار دهید و استراتژی برای کار خود داشته باشید. این موضوع بسیار مفصل است و اگر می‌خواهید به طور جامع و کامل بدانید که سئو تکنیکال SEO technical چیست؟ و اصول سئو فنی به زبان ساده چیست به مقاله آن مراجعه کنید تا بدانید که اصول و ارکان سئو (SEO) چیست.

چرا سئو تکنیکال را بر روی وب سایتمان انجام دهیم؟ | ضرورت انجام سئو تکنیکال
ضرورت انجام سئو تکنیکال چیست؟ | چک لیست راه اندازی سایت فروشگاهی

17- ابزار بررسی و تحلیل برای سایت خود راه اندازی کنید.

شما باید به‌صورت روزانه، هفتگی و ماهانه حتی در زمان بلندمدت به‌صورت مداوم وضعیت سایت خود را بررسی و تحلیل کنید. این ابزار از جمله گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس عملکرد وب سایت و اطلاعات و رفتار کاربران را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند.

18- تهیه اعلان‌های ایمیل و بازاریابی

به‌هیچ‌عنوان ایمیل مارکتینگ، بازاریابی محتوا و شبکه‌های اجتماعی را در کنار توسعه سایت و سئوی آن دست‌کم نگیرید.

19- برنامه‌ها و افزونه‌های ضروری را نصب کنید.

حتماً برای سایت خود برنامه‌ها و پلاگین‌های ضروری را نصب کنید.

20- قبل از ارائه سایت و معرفی آن حتماً آن را تست کنید.

قبل از اراده هر محصولی به کاربر یا مشتری حتماً توسط خودتان یا اطرافیان خود آن را تست کنید.

تست سایت فروشگاهی | چک لیست راه اندازی سایت فروشگاهی | وب فهم
تست سایت فروشگاهی | چک لیست راه اندازی سایت فروشگاهی

سفارش طراحی سایت فروشگاهی

اگر هم به دنبال یک تیم توسعه و طراحی سایت برای رشد و ارتقای کسب و کار خود هستید تا یک سایت فروشگاهی موفق برای شما راه اندازی کنند و به‌صورت 24 ساعته و در همه ایام روز فعالیت کنید با پشتیبانان وب فهم تماس بگیرید تا بهترین و مقرون به صرفه ترین پلن را به شما پیشنهاد دهند.

همچنین اگر به نبال تیم حرفه ای برای دریافت خدمات سئو سایت فروشگاهی برای فروشگاه آنلاین خود هستید برای دریافت مشاوره رایگان نیز با ما تماس بگیرید.

شرکت فن آوران هوش مکانی فعالیت خود را از سال ۱۳۹۷ در زمینه طراحی وب سایت، ساخت اپلیکیشن، خدمات سئو، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ آغاز کرد و با بیش از ۱۰۰ پروژه موفق انجام شده آماده ارائه برترین خدمات در زمینه فناوری اطلاعات و دیجیتال مارکتینگ به شما عزیزان است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد الزامی است.

این فیلد الزامی است.