لینک فالو (follow) و لینک نوفالو (nofollow) یکی از بخش‌های بسیار مهم در سئو است که تأثیر بسیاری بر سئو وب سایت شما دارد. در واقع لینک فالو همان لینکی است که از محتوای شما در یک سایت دیگر قرار گرفته است. در این مقاله با ما همراه باشید تا هرآنچه که لازم است راجع به لینک‌های فالو و نوفالو بدانیم را باهم یاد بگیریم.

همچنین شما عزیزان اگر می‌خواهید راجع به سایر مطالب تخصصی ما در زمینه طراحی سایت، سئو، طراحی اپلیکیشن، دیجیتال مارکتینگ و غیره بیشتر بدانید، به صفحه مقالات وب فهم مراجعه کنید.

مقدمه لینک‌های فالو و نوفالو

لینک‌های follow و nofollow يكی از فاكتورهای بسيار مهم در سئو و بهينه سازی سايت هستند كه در اين مقاله راجع به هرکدام آن صحبت می‌کنیم. همه وب سايت ها و صفحات آن با يك روشی توسط لینک‌های ديگر باهم در ارتباط هستند. ساخت بك لينك نيز يكی از بخش‌های مهم سئو خارجی است و تأثیر مستقيمی بر روی عملكرد و سئو سايت دارد.

لینک سازی چیست؟

در بحث سئو و بهینه سازی سایت لینک سازی نقش بسیار مهمی در دریافت ترافیک ارگانیک سایت شما دارد. اگر به‌صورت اصولی و صحیح لینک سازی را انجام دهید می‌توانید قدم مهمی در ایجاد ترافیک طبیعی برای وب سایت خود بردارید.

امروزه تمامی متخصصین در حوزه سئو به فکر ایجاد لینک و افزایش بازدید سایت خود هستند و برای این کار لینک‌هایی را برای خود ایجاد می‌کنند که بازدید و ترافیک سایت خود را بالا ببرند.

البته که ما در سایر مقالات تکنیک‌های مهم بالابردن ترافیک سایت را به طور کامل خدمت شما عزیزان توضیح دادیم.

لینک عملاً همان چیزی است که مردم را از موتورهای جستجو، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف به سمت وب‌سایت شما هدایت می‌کند و دقیقاً به همین دلیل است که هر گوشه از اینترنت، از وبلاگ‌ها گرفته تا پست‌های شبکه‌های اجتماعی، مملو از لینک است. وجود این لینک‌ها مزایا و منافع بسیاری را برای وب‌سایت شما دارد.

اینکه بتوانید در چه زمانی و چه مواردی از لینک‌های داخلی و خارجی و لینک‌های follow و nofollow استفاده کنید نیاز به داشتن دانش کافی در این زمینه است که باهم به این موضوع می‌پردازیم.

لینک سازی چیست؟ | لینک های فالو و نوفالو چیست؟ | وبفهم
لینک سازی چیست؟ | لینک های فالو و نوفالو چیست؟

لینک سازی داخلی چیست؟

زمانی که شما محتوای تازه‌ای در وب سایت خود انتشار می‌دهید حتماً به این موضوع برخورد کرده‌اید که مطلبی را برای مخاطب شرح می‌دهید؛ اما برای دریافت توضیحات کامل و مفصل‌تر لازم باشد که به صفحه یا مقاله مرتبط با آن مراجعه کند و برای این کار شما باید لینک داخلی ایجاد کنید و باید کاربر را به صفحه مرتبط با آن موضوع در وب سایت خودتان هدایت کنید. لینک سازی داخلی یکی از کارهای بسیار مهم  سئو داخلی است. اگر هم از وردپرس استفاده می‌کنید حتماً افزونه‌های سئو مثل Yoast SEO و rank math از شما می‌خواهند که لینک سازی داخلی انجام دهید.

لینک داخلی همان لینک‌هایی هستند که کاربر را به صفحه دیگری در وب سایت خودتان هدایت می‌کند.

این امر باعث می‌شود که هم ترافیک سایت شما بالا رود و مدت‌زمان زیادی مخاطب در سایت شما باشد و از طرف گوگل نیز رنک بسیار خوبی دریافت می‌کنید.

نکته: شما لینک سازی داخلی را با استفاده از انکرتکست‌ها انجام می‌دهید.

لینک سازی داخلی چیست؟ | لینک داخلی چیست؟ | وبفهم
لینک سازی داخلی چیست؟ | لینک فالو و نوفالو

لینک سازی خارجی چیست؟

حتماً نام لینک سازی خارجی را نیز شنیده‌اید اما شاید خیلی از شما فکر کنید که این کار برای وب سایت شما فایده چندانی ندارد و اگر این‌طور به این قضیه نگاه می‌کنید اشتباه است. شاید شما به یک موضوعی به طور مختصر توضیح داده باشید؛ اما وب سایت دیگر به‌صورت تخصصی روی آن موضوع کارکرده باشد و حتماً در این مواقع به آن وب سایت که منبع کامل‌تری است لینک دهید و مخاطبان خود را به آن وب سایت هدایت کنید.

حتی بر عکس این موضوع نیز اتفاق می‌افتد و ممکن است که وب سایت دیگری از شما به‌عنوان یک منبع معتبر کمک بگیرد و به شما لینک دهد. حتماً به این موضوع توجه کنید که وب سایتی که به آن لینک می‌دهید معتبر باشد و با روش درست این کار را انجام دهید.

لینک سازی خارجی چیست؟ | انواع لینک سازی
لینک سازی خارجی چیست؟ | لینک فالو و نوفالو

بک لینک چیست؟

ابتدا قبل از اینکه وارد بحث لینک‌های فالو و نوفالو شویم نگاهی به تعریف بک لینک میندازیم. به زبان ساده بک لینک چیست؟ اهمیت بک لینک در سئو چیست؟

در واقع بک لینک که با نام‌های لینک داخلی، لینک یک‌طرفه یا لینک ورودی هم شناخته می‌شود، هنگامی‌که یک وب‌سایت به یک وب‌سایت دیگر لینک می‌دهد، ساخته می‌شود.

وجود بک لینک ها تأثیر بسیار مهمی در سئو و بهینه سازی وب سایت شما دارد و یکی از مهم‌ترین عوامل رتبه بندی وب سایت شما در گوگل است. در واقع بک لینک دریچه‌ای است که کاربران را از سایتی به سایت دیگر هدایت می‌کند.

انواع بک لینک چیست؟

بک لینک ‌ها می‌توانند برای وب سایت شما ورودی جذب کنند و بک لینک ها به دودسته بسیار مهم فالو (follow) و نوفالو (nofollow) دسته‌بندی می‌شوند.

البته ما در سایر مقالات راجع به بک لینک ها و انواع آن و بک لینک های فالو نوفالو به طور کامل توضیح دادیم برای مطالعه ادامه مطلب روی بک لینک چیست؟ کلیک کنید.

به زبان ساده بک لینک چیست؟ | انواع بک لینک چیست؟ | وب فهم
به زبان ساده بک لینک چیست؟ | انواع بک لینک چیست؟

لینک‌های فالو (follow)

یکی از معیارهای بسیار مهم گوگل برای بررسی وب سایت شما و سئوی آن میزان اعتمادی است که وب سایت شما به نسبت بقیه سایت‌ها دارد. وقتی لینک محتوای وب سایت شما در سایت‌های دیگر قرار بگیرد گوگل متوجه این موضوع می‌شود که وب سایت شما و مطالبی که دارد از نظر مردم قابل‌اعتماد خواهد بود و از نظر گوگل نیز وب سایت شما قابل‌اعتماد است و به بقیه معرفی می‌کند.

در نتیجه رتبه‌ بندی صفحات وب سایت شما در گوگل نیز بسیار خوب می‌شود و در رده‌های بالا گوگل قرار می‌گیرید.

در واقع لینک (follow) همان لینکی است که از محتوای شما در وب سایت دیگر قرار گرفته است. این لینک ها از سایت های دیگر به سایت شما اشاره دارد. هر چه این روند بهتر انجام شود وب سایت شما در رده بندی دارای رتبه بهتری است.

زمانی که یک سایت به وب سایت دیگر لینک follow می‌دهد به این معنا است که اعتبار وب سایت شما را تأیید می‌کند و کاربران بیشتری وارد وب سایت شما می‌شوند و گوگل نیز ارزش بسیار بالایی به وب سایت شما می‌دهد.

شما برای بهبود وضعیت وب سایت خود به لینک follow نیاز دارید و این لینک‌ها بسیار باارزش هستند.

لینک‌های فالو (follow) چیست؟ موارد استفاده از آن چیست؟
لینک‌ فالو (follow) چیست؟ | تفاوت follow و nofollow

موارد استفاده از لینک‌های فالو چیست؟

  • لینک دادن به سایتی که دارای مطالب مرتبط با حوزه کاری شما باشد.
  • لینک دادن به یک سایتی که محتوای مفید داشته باشد.
  • لینک دادن فالو به صفحات دیگر وب سایت خودتان

لینک نوفالو (nofollow)

لينك نوفالو لينكی است كه به سايت شما اشاره نمی‌کند. شما می‌توانید روی لینک nofollow كليك كنيد و به سايت ديگری برويد اما از نظر موتورهای جست و جو مثل گوگل لينك nofollow به هیچ‌چیزی اشاره نمی‌کند و ربات‌ها اين نوع لینک‌ها را دنبال نمی‌کنند.

در نتيجه اين نوع لینک‌ها برای رتبه بندی صفحات وب سايت شما هيچ تأثیری ندارد. اين لینک‌ها براي کم‌کردن و جلوگيری از اسپم‌ها ایجاد شد.

نكته: اين نوع لینک‌ها در گوگل سرچ كنسول نمايش داده می‌شود؛ اما گوگل رنكی به اين لینک‌های نوفالو (nofallow) نمی‌دهد.

وجود اين نوع لينك ها برای اين است كه احتمال ورود كاربر از طريق اين نوع لينك ها وجود دارد اما تاثير مستقيمی در رنك گيری وب سايت شما ندارد.

باتوجه‌به تعريفی كه از لینک‌های follow و nofollow داشتيم پس یقیناً بايد برای وب سايت خود لينك های فالو ايجاد كنيم.

موارد استفاده از لینک‌های nofollow

  • لینک دادن به یک وب سایت با محتوای غیرمرتبط
  • لینک دادن به‌صورت اسپانسری
  • زمانی که محتوا توسط کاربران ایجاد شود.
  • و غیره
لینک نوفالو (nofollow) چیست؟ | چه تفاوتی با فالو دارد؟
لینک نوفالو (nofollow) چیست؟ | لینک فالو و نوفالو

حالا راهكار چيست؟

بهترين راهكاری كه برای اين موضوع می‌توانیم بدهیم اين است با تولید محتوای باکیفیت شما تبديل به يكی از بهترين منابع و مراجع شويد تا لینک‌های شما در وب سايت های ديگر ايجاد شود و اين لینک‌ها حتماً فالو باشد.

تا از اين طريق هم تعداد زيادی بك لينك ايجاد كنيد و هم ورودی بيشتری جذب كنيد و از نظر كاربران و موتورهای جست و جو قابل‌اعتماد باشيد.

٣ تكنيك مهم در ايجاد لينك follow

  1. توليد محتوای باکیفیت و تبدیل‌شدن به يك منبع مهم در گوگل
  2. قراردادن لينك وب سايت های ديگر و ايجاد سیاست تعاملی با آنها تا سایت‌ها نيز لينك شما را قرار دهند.
  3. ايجاد پست مهمان

نحوه تشخیص لینک‌های follow و nofollow

در ادامه چند تکنیک نحوه بررسی و تشخیص لینک‌های follow و nofollow را خدمت شما عزیزان نام می‌بریم:

1- بررسی کد HTML وب سایت

برای این کار فقط لازم که نگاهی به کد HTML وب سایت خود بیندازید. برای بررسی کد روی پیوند موردنظر کلیک راست کنید و Inspect یا Inspect element را انتخاب کنید. اگر هم از مرورگر کروم (Chrome) استفاده می‌کنید، Ctrl + Shift + I را فشار دهید.

کد را بررسی کنید و اگر برچسب rel= nofollow را به شما نمایش نداد به این معنا است که از لینک follow استفاده می‌کنید.

2- افزونه‌های شناسایی لینک follow و nofollow

افزونه‌های مختلفی را می‌توانید در مرورگر خود نصب کنید و لینک‌های فالو و نوفالو را تشخیص دهید. برای مثال یکی از این افزونه‌های کاربردی برای جست و جوی پیوند خروجی Mangools SEO است.

3- بررسی بک لینک با کمک ابزارهای تحلیلی سئو

سئو دارای ابزارهای بسیار مفید است که حتی بسیاری از آنها رایگان هستند و برخی دیگر پولی هستند. با کمک ابزارهای تجزیه‌وتحلیل بک لینک می‌توانید لینک‌های follow و nofollow را از هم تشخیص دهید. یکی از این ابزارهای کاربردی، LinkMiner است. فقط لازم است که وارد این ابزار شوید و url وب سایت را جست و جو کنید.

نحوه تشخیص لینک فالو از نوفالو | وب فهم
نحوه تشخیص لینک فالو از نوفالو

نتیجه‌گیری

در این مقاله انواع لینک سازی ها را باهم بررسی کردیم و به طور کامل راجع به لینک‌های follow و nofollow صحبت کردیم. برای کسب اعتبار بیشتر و دریافت نتیجه مستقیم و رتبه بندی بهتر توسط گوگل بهتر است که اکثر از لینک‌های follow استفاده کنیم؛ اما به این معنی نیست که ما اصلاً به لینک nofollow نیازی نداریم؛ بلکه استفاده از هر دو برای بهبود عملکرد وب سایت ما ضروری است.

لینک سازی با روش صحیح و استفاده درست از لینک‌های follow و nofollow در بحث سئو و بهینه سازی سایت بسیار حائز اهمیت است.

از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم و امیدواریم این مطالب برای شما عزیزان بسیار مفید و کاربردی باشد.

همچنین اگر به دنبال یک تیم متخصص در زمینه سئو و بهینه سازی سایت هستید و میخواهید رتیه بسیار خوبی در گوگل کسب کنید تیم وب فهم آماده ارائه خدمات تخصصی سئو سایت به شما عزیزان هستند.

خدمات وب فهم

شرکت دانش‌بنیان فن آوران هوش مکانی با بهره‌گیری از دانش بروز و تجربه چندین‌ساله خود در زمینه‌های طراحی سایت و توسعه آن، طراحی اپلیکیشن موبایل، طراحی وب اپلیکیشن، بهینه‌ سازی سایت و خدمات سئو، دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا، فعالیت خود را در سال ۱۳۹۷ باهدف ارائه بهترین خدمات آغاز کرد.

این مجموعه تجربه همکاری با بیش از ۷۰ ارگان، شرکت و برندهای موفق را داشته و توانسته رضایت آنان را جلب کند. وب فهم آمادگی همکاری مداوم و هدفمند را در زمینه تخصصی شما اعلام می‌نماید.

ویژگی‌های وب فهم

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد وب فهم پشتیبانی سریع و حرفه‌ای کارشناسان وب فهم به مدت‌زمان ۶ – ۸ و ۱۲ماهه به‌صورت رایگان است. درصورتی‌که پس از طراحی سایت شما هرگونه پشتیبانی نیاز داشتید، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

هدف ما ارائه خدمات حرفه‌ای با جهت جلب رضایت شما کارفرمایان عزیز است. مشاوره طراحی سایت کارشناسان وب فهم به‌صورت جلسات حضوری، تلفنی و آنلاین است. دوره پشتیبانی به مدت‌زمان ۶ – ۱۲ ماه است و بنا به انتخاب پلن طراحی سایت شما متغیر است. اگر برای انتخاب پلن طراحی سایت خود نیز تردید دارید می‌توانید با پشتیبانان ما مشورت کنید.

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد الزامی است.

این فیلد الزامی است.