استراتژی محتوا چیست؟ (نحوه تدوین استراتژی محتوا + تضمین موفقیت محتوا) | چگونه با تدوین آن گامی کلیدی برای موفقیت سایت خود بردارم؟

استراتژی محتوا (Content Strategy) به مجموعه تکنیک‌هایی برای پیشرفت و مدیریت محتوای سایت است.

اگر هدف شما موفقیت سایتتان در نتایج جستجوی گوگل است و می‌خواهید سایت از نظر گوگل و کارفرما محبوب و موردپسند قرار گیرد قطعاً شما به برنامه‌ریزی منظم و دقیق نیاز دارید تا بتوانید محتوای سایت خود را مدیریت کنید و بهترین محتوا را در سایت خود ارائه دهید.

در واقع شما برای رسیدن به این هدف به استراتژی اصولی نیاز دارید و تدوین آن نیز کار ساده‌ای نیست.

در مورد موضوع استراتژی محتوا تعاریف متعددی بیان شده و همین‌طور دررابطه‌با تدوین آن الگوهای متعددی پیشنهاد شده است؛ اما تدوین آن کار ساده نیست و نیاز به یک متخصص در زمینه استراتژی محتوا نیاز است و یا اینکه به طور تخصصی این موضوع را یاد بگیرید.

تعریف استراتژی محتوا

در تعریف استراتژی محتوا می‌توانیم بگوییم که به انواع اصول، قواعد و راهنمای داخلی برای تولید انواع محتوا برای یک کسب و کار استراتژی محتوا می‌گوییم. این استراتژی برای جلب رضایت و تأمین نیازهای آن کسب و کار است و از طریق توزیع محتوا تدوین می‌گردد.

تعریف استراتژی محتوا | نحوه تدوین استراتژی آن
تعریف استراتژی محتوا از دیدگاه های متفاوت | نحوه تدوین آن

مرور چند تعریف استراتژی محتوا

تعریف استراتژی محتوا از دیدگاه مارگوت بلومشتاین (Margot Bloomstein)

” از استراتژی محتوا انتظار می‌رود محتوای مناسب و مفید و کاربردی متناسب با «یک تجربهٔ خاص» را تولید و گردآوری کرده و آنها را به مخاطب ارائه داده و مدیریت کند.”

فعالیت‌های زیر [بر اساس توضیحات بلومشتاین در بخش‌های مختلف کتابش] از جمله زیرمجموعه‌های استراتژی محتوا هستند:

  • بررسی نیازهای مخاطب و نیز ارزش پیشنهادی برند و پیداکردن فصل مشترک آن‌ها
  • متمرکزکردن فعالیت‌های مربوط به محتوا، فصل مشترکی که تشخیص‌داده‌شده
  • اولویت‌بندی و ایجاد یکپارچگی بین محتواهای تولیدشده
  • اطمینان از رسیدن محتوا به دست مخاطب هدف
تعریف مایکل برنر از استراتژی محتوا
  • “استراتژی محتوا، نگرشی کاملاً متفاوت با روش سنتی بازاریابی است که در آن، با ایجاد و مدیریت منابع مناسب، جریانی پیوسته از محتوا همسو با نیازهای خریدار در کلیه مراحل خرید، به او ارائه می‌شود.”
  • “استراتژی محتوا، نوعی نگرش استراتژیک در زمینهٔ مدیریت محتوا به‌عنوان یک دارایی است و بر اساس آن، باید مدیریت به شیوه‌ای اعمال شود که نرخ بازگشت سرمایه فعالیت‌های مربوط به محتوا به‌صورت عددی، قابل‌سنجش باشند.”
تعریف راهِل بِیلی از استراتژی محتوا

“استراتژی محتوا، جنبه‌های مربوط به برنامه‌ریزی محتوا را در تمام طول چرخه عمر محتوا در بر می‌گیرد و شامل برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های زیر است:

  • همسو کردن محتوا با اهداف، تحلیل‌ها و مدل کسب و کار
  • برنامه‌ریزی برای تولید، ارائه، ارزیابی و سنجش موفقیت محتوا
  • برنامه‌ریزی برای کنارگذاشتن و حذف محتوا در پایان عمر آن
  • برنامه‌ریزی برای جنبه‌های حاکمیتی (governance)، تقسیم مسئولیت‌ها و تصمیم‌های کلان در زمینهٔ محتوا”
تعریف استراتژی محتوا از نگاه کریستینا هالورسون
  • “استراتژی محتوا، شیوهٔ استفاده از محتوا برای دستیابی به اهداف کسب و کار و تأمین نیازهای مشتری را مشخص می‌کند.
  • استراتژی محتوا می‌تواند راهنمای تصمیم‌گیری دربارهٔ محتوا در تمام طول عمر آن، از ایده و کشف اولیه، تا حذف و پاک‌کردن نهایی آن باشد.
  • استراتژی محتوا معیارهای سنجش موفقیت محتوا را تعیین می‌کند.”

هدف اصلی این استراتژی پاسخ به یک سؤال بسیار مهم است که:

چه محتوایی باید تولید کنیم و چرا؟

ممکن است که ما در استراتژی محتوا دنبال اهداف تبلیغاتی نباشیم و تمرکز ما اغلب بر روی برنامه‌های تولید، مدیریت، به‌روزرسانی و توزیع محتوا باشد.

اگر می‌خواهید برای وب سايت يا صفحه اينستاگرام خود محتوای خوب ايجاد كنيد، بی شک بايد ویژگی ‌های توليد محتوای خوب را بدانيد تا بتوانيد محتوای خوب برای كسب و كار خود ايجاد كنيد. ما در مقالات وبفهم به طور کامل ویژگی توليد محتوای خوب و جذاب را نام بردیم. 

تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا

برخی از شما عزیزان حتماً با شنیدن تعریف استراتژی محتوا تصور می‌کنید که تفاوت چندانی با بازاریابی محتوا ندارد و در مواقعی از استراتژی محتوا (Conten Strategy) و بازاریابی محتوا (Content Marketing) به‌جای هم استفاده می‌کنند؛ اما این دو موضوع باهم تفاوت دارند و این تصور مشابه بودن آنها کاملاً اشتباه است. در ادامه تفاوت این دو را باهم بررسی می‌کنیم.

در موضوع بازاریابی محتوا می‌توان این‌گونه تعریف کرد که به فرایندی در کسب و کار گفته می‌شود که با تولید محتوای جذاب، مفید و مجاب‌کننده باعث جذب و درگیرشدن مخاطبان کسب و کار می‌شود. (جو پولیتزی، بنیان‌گذار انستینو بازاریابی محتوا (CMI))

با اين روش بازاريابی ما كاربران را وادار نمی‌کنیم كه حتماً از ما خريد كنند بلكه با انتشار مطالب مفيد و توليد محتوای خوب آنها را راهنمايی می‌کنیم تا بهترين تصميم را دررابطه‌با خريد خود بگيرند. (ممکن است که در بین گزینه‌ها وب سایت ما باشد و مخاطب آن را انتخاب کند)

در بازاریابی محتوایی همان‌طور که از تعریفش مشخص است، از تولید محتوا در راستای اهداف بازاریابی و فروش بالاتر استفاده می‌کنیم، اما استراتژی محتوا لزوماً می‌تواند جنبه تبلیغاتی نداشته باشد.

در واقع  استراتژی محتوا اغلب به اصول داخلی، راهنماها و تکنیک‌ها می‌پردازد، ولی بازاریابی محتوایی در مورد تقویم، خلق، ترویج، توزیع و تکرار محتوا است.

تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا چیست؟ | وب فهم
تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا چیست؟

ضرورت داشتن استراتژی محتوا

قاعدتاً شما بدون داشتن یک استراتژی محتوای دقیق نمی‌توانید به موفقیت در سایت خود دست یابید. اگر شما توانستید با داشتن استراتژی مدون به 5 سوال مهم زیر به درستی پاسخ دهید، موفقیت بسیار مهمی کسب خواهید کرد:

  • هدف از تولید محتوا چیست؟
  • مخاطبان ما چه افرادی هستند؟
  • مخاطبان چه زمانی به محتوای ما دسترسی دارند؟
  • محتوا چه ارزشی برای مخاطب دارد و چه مشکلی را حل می‌کند؟
  • مخاطبان از چه طریقی به محتوای ما دسترسی دارند؟

مزایای داشتن استراتژی

یکی از مزایای مهم داشتن استراتژی این است که باعث می‌شود شما مسیرتان مشخص شود و همین موضوع شما را از رقبایتان متمایز می‌سازد.

در ضمن شما با تدوین استراتژی خوب و دقیق می‌توانید عملکرد خود را در محتوای سایت خود ارزیابی کنید و به این موضوع پی ببرید که چقدر به اهداف خود رسیده‌اید؟ همچنین شما می‌توانید با داشتن یک استراتژی از منابع به‌درستی استفاده کنید و نتایج بسیار خوبی کسب کنید.

استراتژی محتوا شامل چه مواردی است؟

استراتژی محتوا مانند هر نوع استراتژی دیگری شامل قسمت‌ها و بخش‌های بسیار مهم است که هرکدام آن را باهم نام می‌بریم و توضیح خواهیم داد. بسیاری از متخصصان و کارشناسان برای تدوین استراتژی خود به سراغ مدل‌های زیر می‌روند:

مدل کسب و کار (Business Model):

  • شما باید برای تولید محتوا برنامه‌های مشخصی را همراه با تیم محتوا جلو ببرید تا به اهداف خود برسید. هر کسب و کار برای درآمدزایی هود از یک یا چند مدل درآمدی پیروی می‌کند.

هدف‌گذاری (Objectives):

  • شما در کسب و کار خود حتماً اهداف مشخصی دارید که این اهداف یا تجاری است یا غیرتجاری است و یقینا دلیل اصلی تدوین استراتژی دستیابی به اهداف موردنظرتان است.

تعیین مخاطبان هدف (Persona):

حتماً باید شما مشخص کنید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و مطابق شناخت شما از مخاطبان هدف خود باید استراتژی خود را آماده کنید. با انجام این کار می‌توانید مشتری خود را بشناسید و مسیر درستی را برای او طراحی کنید.

روش‌های تولید محتوا:

یکی از مهم‌ترین اقدامات در استراتژی محتوا این است که روش‌های تولید محتوا خود را تعیین کنید. این خیلی مهم است که بدانید چه نوع محتوایی برای چه پلتفرمی تولید شود تا به اهدافتان در کسب و کارتان برسید و نیاز مخاطبان خود را نیز رفع کنید.

چگونه یک استراتژی محتوا ایجاد کنیم

ما فرایند تدوین و ایجاد استراتژی محتوا را در 8 مرحله خدمت شما عزیزان نام میبریم:

  1. موقعیت فعلی کسب و کار خود را بررسی کنید.
  2. اهداف خود را تعیین کنید.
  3. تحقیق دررابطه‌با کلمات کلیدی
  4. رقبایتان را تحلیل کنید
  5. پرسونای مخاطب را طراحی کنید
  6. قیف و هرم محتوا را مشخص کنید.
  7. آماده‌سازی تقویم محتوا
  8. موفقیت محتوای خود را بسنجید.

حالا در ادامه دقیق‌تر هر مرحله را بررسی خواهیم کرد.

چگونه یک استراتژی محتوا ایجاد کنیم؟ | وب فهم
چگونه یک استراتژی محتوا ایجاد کنیم؟ | مراحل تدوین استراتژی

موقعیت فعلی کسب و کار خود را بررسی کنید.

اولین گام مهم در تدوین استراتژی محتوا این است که به بررسی موقعیت فعلی کسب و کار بپردازید.

یعنی وضعیت فعلی کسب و کار، جایگاه آن در بازار، مزایای رقابتی، شناخت مخاطبان هدف و تحقیقات بازار و… را بررسی کنید و شناخت کاملی از آن به دست بیاورید.

اهداف خود را تعیین کنید.

بعد از کسب شناخت کامل از وضعیت فعلی کسب و کارتان نوبت به آن رسیده که اهداف خود را تعیین کنید.

این مرحله بسیار مهم است به این دلیل که شما باید بدانید به چه چیزهایی می‌خواهید برسید. پس ‌نیاز است که در تدوین استراتژی محتوا مشخص کنید که قرار است به چه اهدافی برسید. همچنین برای رسیدن به آن اهداف چه اقداماتی را باید انجام دهید.

برخی از اهداف شما در کسب  کارتان مرتبط با فروش بالاتر است و برخی دیگر نیز به موضوعات مهمی مثل ثبت برند و برندسازی، بالابردن میزان بازدید، افزایش ترافیک، کسب اعتماد، بالابردن نرخ تبدیل و غیره مرتبط است.

تحقیق در رابطه با کلمات کلیدی

در هر حوزه کسب و کار کلیدواژه و کلمات کلیدی اصلی و فرعی وجود دارد که صاحبان کسب و کار می‌خواهند روی آنها نتیجه بهتری در صفحه نتایج گوگل کسب کنند و دیده شوند.

تحقیق دررابطه‌با کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند تا مخاطبان و نیازهای آنها را بهتر بشناسید و بهتر همراه مشتری باشید و نیازهای او را رفع کنید و در ضمن نسبت به رقبایتان بیشتر دیده می‌شوید.

رقبایتان را تحلیل کنید

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین گام‌ها در تدوین استراتژی محتوا تحلیل و بررسی رقبا است. با تحلیل رقبا می‌توانید به این اطلاعات دست یابید که سایت شما در چه وضعیتی قرار دارد، مخاطبان چه کسانی هستند، در چه مواردی رقبا رتبه‌های خوبی دارند، رقبا در کدام قسمت‌ها هنوز وارد نشده‌اند.

اگر می­خواهيد وضعيت سايت و سئوی رقبای خود را آناليز كنيد نیاز است تا ابزارهای كاربری و حرفه‌ای تحليل سايت رقبا را بشناسید. 

مقاله مرتبط: ابزارهای كاربری و حرفه‌ای تحليل سايت رقبا

پرسونای مخاطب را طراحی کنید

زمانی که مخاطبان هدف خود را شناسایی کردید نوبت به آن رسیده که پرسونای مشتری یا مخاطب خود را طراحی کنید. حالا برای برخی از عزیزان سؤال پیش می‌آید که پرسونای مخاطب چیست؟

در واقع پرسونای مخاطب به تعیین ویژگی‌های شخصیتی، احساسی، رفتاری و نیازهای مخاطبان است که باعث می‌شود بر اساس آنها از شما خرید کنند.

طراحی پرسونای مخاطب باعث می‌شود که بتوانید محتوای خود را هدفمندتر تولید کنید، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و از منابعتان به‌درستی استفاده کنید.

بررسی و پردازش اطلاعات

برای اینکه بتوانید استراتژی دقیق‌تری تدوین و محتوای بهتری تولید کنید، نیازمند جمع‌آوری اطلاعات هستید. اما به دلیل اینکه شما در مرحله اول با داده‌های خام مواجه هستید، این اطلاعات نیازمند پردازش و بررسی هستند.

چراکه این اطلاعات تعیین‌کننده مشتریان نهایی هستند و بنابراین هرچه دقیق‌تر باشند، بهتر شما را به اهدافتان نزدیک می‌کند و موفقیت بیشتری کسب خواهید کرد.

قیف و هرم محتوا را مشخص کنید.

مشتری از ابتدای آشنایی با شما و دریافت محتوا تا اقدام به خرید نهایی و ادامه همراهی مسیر را طی می‌کند که در استراتژی خود باید این مسیر محتوایی را مشخص کنید. یکی از بهترین مدل‌ها می‌تواند استفاده از مدل AIDAs باشد که شامل مراحل زیر می‌شود:

  • آگاهی از برند (Awareness)
  • ابراز علاقه (Interest)
  • تصمیم‌گیری (Decision)
  • اقدام نهایی (Action)
  • ابراز رضایت (Satisfactory)

آماده‌سازی تقویم محتوا

تقویم محتوا با نام تقویم سردبیری (editorial calendar) نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین ابزارهای شما در استراتژی محتواست. در واقع بدون داشتن یک تقویم مدون و دقیق هیچ کار منظمی نمی‌توانید انجام دهید همچنین به کمک این تقویم می‌توانید مشخص می‌کنید که چه کاری را باید در چه زمانی انجام دهید و درنهایت عملکرد خود را بسنجید.

موفقیت محتوای خود را بسنجید.

هنگامی که محتوای شما در سایت انتشار یافت و مخاطبان شما آن را مشاهده کردند و تعامل ایجاد شد، باید عملکرد محتوا نیز اندازه‌گیری و ارزیابی شود.

می‌توان از بسیاری از ابزارها، وب سایت، رسانه‌های اجتماعی، نرم‌افزارها و غیره تعداد بازدیدها، کلیک‌ها، درصد عملکرد را از سایت و محتوای انتشار داده شده دریافت کرد. همچنین از تعداد افرادی که در یک بازه زمانی سایت شما یا محتوای شما را بازدید کردند و مدت زمانی که در صفحه شما بودند، گزارش می‌دهد.

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

داشتن یک استراتژی محتوای قوی می‌تواند به شما در کسب موفقیت کسب و کارتان کمک کند و کارتان را ارتقا دهد.

در این مقاله به طور کامل راجع به تدوین استراتژی محتوا و معنا و مفهوم آن و اهمیت و ضرورت آن در کسب و کارمان پرداختیم و در واقع استراتژِی یک نقشه راه و مجموعه‌ای از راهنماها و اصولی است که به این سؤالات ما پاسخ می‌دهد:

  • چرا باید محتوا تولید کنید؟
  • مخاطبان هدفتان چه افرادی هستند؟
  • چه‌کارهایی باید انجام دهید؟
  • چه محتوایی را باید در چه زمانی انتشار دهیم؟
  • کدام محتوا مناسب موقعیت فعلی است؟

هر استراتژی محتوا بخش‌های مشخص و مختلفی دارد و برای تدوین آن باید مراحل مختلفی دارد که در این مقاله مراحل تدوین آن را باهم بررسی کردیم.

از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم و امیدواریم این مطالب برای شما عزیزان مفید و سودمند باشد.

سفارش تولید محتوای هدفمند

محتوا بخش بسیار بزرگ و مهم در کار شما است. در واقع محتوا باعث می‌شود که مشتری به سمت شما جذب شود و ذهن مخاطب شما درگیر شود.

تولید محتوای خوب می‌تواند باعث شود که علاوه بر مشتریان فعلی خود روزانه چندین هزار مشتری به کسب و کار شما سر بزنند و برعکس محتوای بد نیز می‌تواند تأثیر بدی بر مخاطب فعلی شما بگذارد و تأثیر بدی بر آمار ورودی شما بگذارد.

تولید محتوا خیلی موضوع مهمی است و نباید به‌سادگی از آن عبور کرد.

اگر به دنبال یک تیم یا شرکت باتجربه مفید در زمینه تولید محتوا هستید شرکت فن آوران هوش مکانی آماده ارائه خدمات تولید محتوای متنی، تصویری، ویدئویی برای سایت، شبکه‌های مجازی و سایر پلتفرم‌های شما عزیزان است.

شماره تماس:

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد الزامی است.

این فیلد الزامی است.