سئو خارجی چیست؟ چک لیست سئو خارجی (Off-Page SEO) | سئو Off-Page به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که خارج از سایت باهدف افزایش بازدید سایت انجام می‌شود.

سئو یا همان بهینه‌سازی به مجموعه اقداماتی که باهدف بهبود رتبه سایت و افزایش بازدید و دیده‌شدن انجام می‌شود، گفته می‌شود.

وقتی صحبت از سئو و بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) می‌شود، سئوی خارجی نیز همانند سئو داخلی دارای اهمیت بسیاری است. اگر کسب‌وکار شما می‌خواهد در نتایج جستجو و ترافیک، سرنخ‌ها و درآمد حاصل از آن رتبه برتر، رتبه اول را کسب کند، باید حضور خارج از سایت خود را بهینه کنید.

سئو در حالت کلی به دودسته سئو داخلی و خارجی گفته می‌شود که هر کدام از دسته‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ویژگی‌های خاص خود را دارند. در این مطلب به طور جامع و تخصصی راجع به سئو خارجی صحبت می‌کنیم.

سئو خارجی چیست؟

سئوی خارجی شامل مجموعه اقدامات و فعالیت‌هایی است که خارج از یک وب سایت انجام می‌گردد و در تلاش برای افزایش رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو انجام می‌شود. اقدامات سئو خارجی شامل ایجاد بک لینک، ثبت برند و افزایش تعامل و اشتراک‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی است.

به‌عبارت‌دیگر سئو خارجی به تمام کارهایی گفته می‌شود که شما در خارج از سایت خود انجام می‌دهید تا گوگل و سایر موتورهای جستجو وب سایت شما را قابل‌اعتمادتر و معتبر ببینند.

تعریف سئو خارج از سایت | چک لیست اقدامات سئو خارجی
سئو خارج از سایت چیست؟

دلیل اهمیت سئو خارجی

الگوریتم‌های موتور جستجو گوگل به طور مداوم در حال ارتقا و به‌روزرسانی هستند. به‌موازات آن نقشه بسیار مهمی در ایجاد اعتبار برای سایت و رتبه‌بندی آن دارد.

لینک‌های سایت نقشی حیاتی در قراردادن وب سایت شما در SERPها دارند؛ بنابراین داشتن لینک (داخلی یا خروجی) در وب سایت شما می‌تواند شانس شما را برای رتبه‌بندی در صفحه اول گوگل به‌شدت افزایش دهد.

برای اطمینان از اینکه محتوای شما رتبه‌بندی می‌شود، باید هم به سئوی داخلی و هم سئوی خارجی اهمیت بدهید. وب سایت ها به دلیل بی‌توجهی به سئوی خارجی به‌ندرت رتبه بالایی دارند. دلیل آن عدم وجود لینک بیلدینگ، رسانه‌های اجتماعی، ویدئوها، وبلاگ‌ها و غیره است.

برای کمک به بیشتر دیده‌شدن وب سایتتان، می‌توانید بک لینک های خود را ایجاد کرده و آنها را در صفحات اجتماعی، شبکه‌های مجازی، وبلاگ‌ها یا هر پلتفرم آنلاین فعال دیگری قرار دهید.

یک استراتژی سئو خارجی موفق اغلب فراتر از ایجاد بک لینک های قابل‌اعتماد و مرتبط است. علاوه بر تعامل با وب سایت ها و پلتفرم‌های معتبر و لینک دادن به آنها می‌توانید اقدامات مهم‌تر و بیشتری انجام دهید.

داشتن یک استراتژی درست و اصولی سئو خارجی نه‌تنها ترافیک و بازدید سایت شما را بالاتر خواهد برد؛ بلکه باعث می‌شود مردم راحت‌تر برند شما را به‌خاطر بسپارند و اعتماد کنند و حتی به دیگران معرفی کنند.

تفاوت سئو خارجی off page و سئو داخلی on page

سئو داخلی و سئو خارجی دو جزء ضروری بهینه‌سازی موتور جستجو هستند که هر کدام بر جنبه‌های مختلف برای بهبود وب سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو تمرکز دارند. در اینجا به تفکیک تفاوت‌های کلیدی بین سئو داخلی و خارجی می‌پردازیم.

سئو داخلی بر روی بهینه‌سازی محتوا و ساختار صفحات سایت متمرکز است، درحالی‌که سئوی خارجی شامل ایجاد اعتبار، روابط یک وب سایت با وب سایت ها و پلتفرم‌های دیگر برای بهبود حضور آنلاین و رتبه‌بندی کلی آن در موتورهای جستجو است.

هر دو جنبه برای یک استراتژی جامع سئو سایت بسیار مهم و ضروری هستند.

تفاوت سئو خارجی off page و سئو داخلی on page
تفاوت سئو داخلی و خارجی چیست؟ مقایسه سئو off page و سئو on page

تعریف سئو داخلی یا On-page SEO

سئوی داخلی یا On-page SEO به فرایند بهینه‌سازی صفحات وب و محتوای آنها برای موتورهای جستجو و کاربران گفته می‌شود. این اقدامات می‌تواند به رتبه‌بندی صفحات در گوگل و افزایش ترافیک ارگانیک سایت شما کمک کند.

وظایف رایج مرتبط با سئوی داخل شامل بهینه‌سازی برای هدف جستجو، تگ‌های عنوان، لینک‌های داخلی و URLها است.

تعریف سئو خارجی یا off page seo

سئو خارجی شامل فعالیت‌هایی است که خارج از یک وب سایت باهدف افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو انجام می‌شود. اقدامات رایج سئوی خارج از صفحه شامل ایجاد بک لینک، ثبت برند، و افزایش تعامل و اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی است.

تکنیک‌های سئو خارجی off page seo

در ادامه حالا که با مفهوم سئو خارج از سایت آشنا شدیم تکنیک‌های سئوی خارج از سایت و چک‌لیست آن را به طور کامل باهم بررسی می‌کنیم.

تکنیک‌های سئو خارجی off page seo چیست؟ | چک لیست سئو خارج از سایت
تکنیک‌های سئو خارجی off page seo | چک لیست سئو خارج از سایت

1- ایجاد لینک بیلدینگ یا بک‌لینک

بنا بر گفته موتورهای جستجو، بیش از 200 عامل تاثیرگذار برای رتبه بندی سایت در نتایج جستجو وجود دارد. در این میان مهمترین عامل برای سئوی خارجی ایجاد لینک بیلدینگ است.

لینک‌ها برای گوگل برای تعیین ارزش، اعتبار و رتبه‌بندی هر صفحه سایت بسیار مهم هستند. محتوای شما درعین‌حال که باید مفید و باارزش باشد باید دارای لینک‌های بسیار مفید نیز باشد.

به‌طورکلی لینک‌سازی در سئو خارجی سه دسته مهم است:

  • لینک‌های طبیعی (Natural link)

لینک‌های طبیعی بدون هیچ‌گونه اقدام از طرف مدیر سایت ایجاد می‌شود و به سایت شما اعتبار می‌دهد.

  • لینک‌های ساخته شده به‌صورت دستی (Manual link)

این نوع لینک‌سازی نیز باهدف سئوی خارجی انجام می‌شود. صاحب سایت یا متخصص سئو با روش‌های مختلف از طریق گروه مشتریان یا افراد تأثیرگذار درخواست می‌کند تا لینک سایت را با دیگران به اشتراک بگذارند.

رپورتاژ آگهی به خبر تبلیغاتی گفته می‌شود که جهت معرفی خدمات و محصولات کسب‌وکارها نوشته شده و در سایت‌های خبری و پربازدید منتشر می‌شود.

رپورتاژ در حوزه تبلیغات اینترنتی و سئو سایت به‌عنوان یک گزارش یا مصاحبه برای معرفی برندها یا اشخاص در سایت‌های خبری مطرح شده است و به‌صورت یک خبر تبلیغاتی منتشر می‌شود.

عوامل موثر و باارزش در لینک سازی

  1. میزان محبوبیت لینک ایجاد شده
  2. موضوع لینک و میزان مرتبط بودن آن بامحتوا و سایت لینک‌دهنده
  3. پنالتی و اسپم نبودن سایت لینک‌دهنده
  4. قدرت و بارزش بودن صفحه سایت و میزان اعتبار دامنه
  5. تعداد و میزان لینک‌های خارجی وب سایت لینک‌دهنده و آن صفحه
  6. مدت‌زمان و تازه بودن لینک
  7. متن لینک شده (Anchor Text)

2- فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

اگر در حوزه شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارید حتماً ارزش این کار و تأثیر آن را بر کسب و کارتان را می‌دانید. لینک بیلدینگ میان سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی بسیار واجب و ضروری است.

شما با انجام این کار کاربر را تشویق می‌کنید که محتوای وب سایتتان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد و یا از طریق صفحات مجازی شما در شبکه‌های اجتماعی به سایتتان هدایت شود.

3- استفاده از سئو محلی

طبق گزارش‌های اخیر بدست آمده، 46٪ از جستجوهای گوگل به دنبال اطلاعات محلی هستند و 80٪ از مشتریان از نقشه‌های گوگل برای اطلاعات محلی استفاده می‌کنند. به همین دلیل به‌کاربردن سئو محلی بسیار اهمیت دارد.

حتماً از نکات و تکنیک‌های نحوه به‌کارگیری آن در سایت خود را بررسی کنید و فهرست و چک‌لیست سئو محلی را تهیه کنید و مطابق آن در استراتژی سئوی خود به کار ببرید.

4- انتشار وبلاگ و اخبار

وبلاگ‌نویسی یک تکنیک مؤثر برای افزایش تعداد افرادی است که در مورد کسب و کار شما می‌خواهند آموزش ببینند و بیشتر بدانند.

هدف از انتشار آن باید ایجاد محتوای ارزشمند باشد. هر بار که یک وبلاگ منتشر می‌شود محتوای جدیدی را به وب سایت شما اضافه می‌کند و موتورهای جستجو به وب سایت هایی که به طور مداوم اطلاعات جدیدی را به پست‌های وبلاگ خود ارائه می‌دهند با رتبه‌های بالاتر پاداش می‌دهند.

اگر یک وبلاگ به‌خوبی نوشته شود حاوی عناصر حیاتی متعددی است که برای ایجاد ترافیک و تبدیل آن به سرنخ ضروری هستند.

مقاله باید به‌خوبی نوشته شود و خواندن آن واضح باشد. یک تصویر مرتبط در هر پست وبلاگ، ارائه ویدئو، و پیوند اینفوگرافیک انتشار دهید.

همچنین برای کمک به بهینه‌سازی سایت خود سرنخ‌های بیشتر از محتوای خود ایجاد کنید و پیوندهای طبیعی به صفحات داخلی ایجاد کنید.

5- کامنت مارکتینگ

کامنت مارکتینگ (Comment Marketing) یا بازاریابی دیدگاه یکی از روش‌های بسیار مهم و تأثیرگذار بازاریابی است که همچنان در امروزه هم قدرتمند و تأثیرگذار است.

شما هم می‌توانید نظرات بسیار خوبی در سایت دیگران بگذارید، هر کامنت شما این پتانسیل و تأثیر را دارد که از طریق لینک پروفایل شما در آن سایت یا لینکی که در کامنت خود می‌گذارید به بازدید از وب‌سایت شما منجر شود.

همچنین می‌توانید دیگران را به شیوه‌های مختلف تشویق به کامنت گذاشتن و نظر دادن در سایت خود کنید.

6- پست مهمان

استفاده از پست مهمان نیز یک روش دیگر سئو خارجی است. پست مهمان توسط نویسندگان وبلاگ و افراد متخصص در بازاریابی اینترنتی به‌منظور افزایش ترافیک سایت استفاده می‌شود.

شما می‌توانید برخی از مطالب وب سایت خود را در وب سایت های دیگر انتشار دهید و هم مدیران و نویسندگان سایت‌های دیگر مطالب خود را در بخش مقالات سایت شما انتشار دهند.

در واقع به مطلبی که مالک یا بلاگ نویس یک سایت آن را به‌جای اینکه در سایت خود قرار دهد، در بخش مقالات یا اخبار سایت‌های دیگران قرار می‌دهد و در عوض تنها چیزی که از آن سایت می‌خواهند، قراردادن لینک سایت خود در مطالب و گرفتن بک‌لینک است، پست مهمان می‌گویند.

7- شرکت در انجمن‌ها و فروم‌ها

شرکت در انجمن‌ها و فروم‌های آنلاین یکی دیگر از روش‌های سئو خارجی است. انجمن‌های آنلاین که مرتبط با حوزه کاری‌تان را پیدا کنید و در آن‌ها فعالیت کنید.

اقدامات دیگر بهبود سئو خارجی سایت

دیگر اقداماتی که برای بهبود سئو خارج از سایت خود می‌توانید انجام دهید:

  • اعتمادسازی میان کاربران و مردم
  • استفاده از تصاویر و ویدئوها
  • ایجاد ارتباط با وب‌مسترها و اینفلوئنسرها
  • فعالیت‌کردن در وب‌سایت
  • ایجاد تصاویر و بنرهای منحصر بفرد از نام تجاری‌تان در ذهن مخاطب
  • گسترش تبلیغات و بازاریابی در راستای آگاهی و شناخت از برند (مثل بیلبورد، تبلیغات اینترنتی، ویدئو مارکتینگ و …)

نتیجه‌گیری

در این مقاله به طور جامع و تخصصی راجع به مفهوم سئو خارجی و چک‌لیست آن صحبت کردیم و مروری بر مهم‌ترین اقدامات و تکنیک‌های سئو Off-Page داشتیم.

از همراهی شما عزیزان سپاسگزاریم و اگر نظر یا دیدگاهی تحت عنوان این موضوع دارید می‌توانید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد الزامی است.

این فیلد الزامی است.